Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Merry Christmas Mr. Lawrence (1983)

 

Litt sånn type "hippiekrigsfilm" på en måte dette. Handler fra japansk fangeleir i ww2, med vekt på idealistisk overtone og menneskelig undertone.
Også blant japsene, hvertfall noen av dem. Kanskje de blir framstilt  mer umenneskelige enn de var i andre filmer?
Det er jeg usikker på, men det japanske kutursettet var ganske bra ivaretatt. Så er da filmen også
laget av en Japaner.

Fin musikk av Sakamoto som også hadde en sentral rolle.som Japansk offiser.
At David Bowie hadde abilitet til å kunne gjort karriere som skuespiller, tviler jeg ikke på.
Framsto som en slags spinkel combinasjon av Clintern/Roger Moore. Med en del mer muskelmasse

på beinrangelet, kunne han faktisk vært en ideell kandidat til James Bond-rolle på denne tiden. Han hadde stylen og det kule blikket.

Sånn rent handlingsmessig var det litt under gjennomsnitt, men ble løftet av særegenhetene. For de som vil ha sans for de vel og merke.

6/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At David Bowie hadde faktisk vært en ideell kandidat til James Bond-rolle på denne tiden. Han hadde stylen og det kule blikket.

Den ariske bond skurken Max Zorin i A View to a Kill  (1985) var visstnok tiltenkt David Bowie, men endte i stedet opp med å gå til Christopher Walken.

 

"I didn't want to spend five months watching my stunt double fall off cliffs." - David Bowie

 

Broccoli had proposed the character of Max Zorin written expressly for one actor: David Bowie. Bowie. a popular musician in the UK, was believed to have the villiainous attitude to attract the next generation of Bond fans, to the extent that early promotions for the film went so far as to showcase Bowie. Bowie, who was a Bond fan, expressed his concern that his appearance in the film could damage the film series' reputation, degenerating it into the same kind of problems that befell the reputation of Batman, which at the time was less known for the edgy comics, but rather the campy TV series of the 1960s which often used famous celebrities and singers as guest villains. Bowie declined the role, and Mick Jagger was also approached for the part of Zorin. Jagger expressed similar concerns to Bowie and also declined. The role ultimately went to Christopher Walken, who had a reputation for unstable characters akin to Zorin.

Lenke til kommentar

Chappie (2015)

Kult konsept, og et interessant plott rundt det med kunstig intelligens. Selve Chappie er en veldig bra karakter, men hele settingen rundt er helt forferdelig og ødelegger for resten av filmen. Dårlig gangster-skuespill og kjedelige karakterer gjør det til en trist affære. Hugh Jackman som skurk er derimot et friskt pust. 

3/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chappie (2015)

 

Kult konsept, og et interessant plott rundt det med kunstig intelligens. Selve Chappie er en veldig bra karakter, men hele settingen rundt er helt forferdelig og ødelegger for resten av filmen. Dårlig gangster-skuespill og kjedelige karakterer gjør det til en trist affære. Hugh Jackman som skurk er derimot et friskt pust. 

 

3/10

 

Ville nok gitt den mer, men jeg synes mye av omstendighetene i filmen er forstyrrende latterlige, hvor sløvt drevet kan en bedrift være? Det er jo helt meningsløst hvordan bedriften de er ansatt i opererer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bølgen

 

Norsk katastrofefilm satt til Geiranger. Kort sagt holder et fjell på å rase ut, og hvis det skjer vil bygden bli truffet av en svær monsterbølge i løpet av ti minutter og ødelegge alt. Selvsagt foregår dette midt i turistsesongen, og selvsagt er det ingen som tror på hovedpersonen før det er for sent. Hvorfor endre oppskriften? :p

 

Norsk film har ikke akkurat rykte på seg for å være bra, og spesialeffekter er ikke det vi er flinkest til. Jeg elsker Trolljegeren, men det er nok et solid unntak fra regelen. Med andre ord forventet jeg ikke akkurat stort av en norsk katastrofefilm satt til en liten bygd. :p Men faktisk overrasket denne meg ganske mye. Kanskje det er fordi jeg bor på landet, og har feriert i en liten plass ikke så ulikt Geiranger hele livet. Kanskje er det fordi det er færre folk, og det dermed er mye mer fokus på folkene, og ikke effektene (som for øvrig er ganske bra, med tanke på budsjettet.) Kanskje er det fordi jeg satt med følelsen av at dette faktisk kan... og vil... skje i virkeligheten. Fjellet i filmen eksisterer ikke bare i virkeligheten, men det er ustabilt og kommer til å rase ut. Når dette skjer snakker vi en ekte monsterbølge på nesten åtti meter. Den største forskjellen fra filmen er at de i filmen har ti minutter på å komme seg i sikkerhet, men i virkeligheten snakker vi uker, og kanskje måneder. Når det er sagt gikk det et ras i 1936 som skapte en stor bølge som knuste en del hus. Den kom rimelig kjapt og uten forvarsel. Men dette var som sagt for åtti år siden. Med dagens teknologi klarer de å holde et rimelig bra øye med det som skjer.

 

Men uansett. Filmen var overraskende bra, og på det verste likte jeg den mye bedre enn noe Hollywood klarer å få til. Hollywood tenker alltid stort, men less is more. Det ble rett og slett mye mer intenst når det var en så liten skala. Ta Die Hard, for eksempel. Den første filmen er langt mer intenst og spennende enn den tredje og fjerde, fordi det er så mye mindre skala. Da kommer man mye tettere inn på folkene, og man bryr seg mye mer om dem. Eneste problemet er at bølgen kommer, treffer og roer seg ned igjen, men fortsatt er det nesten en halvtime igjen av filmen. Det ble for lang tid for meg. Jeg kommer for å se selve katastrofen, ikke tiden etterpå. Mye av dette skyldes effektene, men også fordi folk som overlever selve katastrofen har en tendens til å overleve etterdønningene også. Spesielt når det er nære venner og familie av selve helten i filmen. Selvsagt er det ikke alltid folk overlever, men det er alt for ofte, og spesielt i en film som foregår så rett etter boken. Ingen tror helten? Sjekk. Gutten er i kjelleren med hodetelefoner? Selvsagt. Mor og sønn blir fanget uten sjanse til å unnslippe? You betcha. Faren drar tilbake for å redde dem? Hva tror du... :p

 

Vurdering: 7/10 Ikke katastrofen jeg forventet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Giver, terningkast 3.

 

Interessant filosofisk sett, blant det som begynner å bli mange slike filmer. Historien om et lukket samfunn hvor hovedpersonen sakte finner ut om virkeligheten. I tilegg frigjør hovedpersonen seg, og alle inni det lukkede samfunnet til slutt. Ganske kjedelig, og mye klisjeer.

 

Filmen er verdt å se, men ikke forbered deg på en fantastisk film.

 

Mvh,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

At David Bowie hadde faktisk vært en ideell kandidat til James Bond-rolle på denne tiden. Han hadde stylen og det kule blikket.

Den ariske bond skurken Max Zorin i A View to a Kill  (1985) var visstnok tiltenkt David Bowie, men endte i stedet opp med å gå til Christopher Walken.

 

"I didn't want to spend five months watching my stunt double fall off cliffs." - David Bowie

 

Broccoli had proposed the character of Max Zorin written expressly for one actor: David Bowie. Bowie. a popular musician in the UK, was believed to have the villiainous attitude to attract the next generation of Bond fans, to the extent that early promotions for the film went so far as to showcase Bowie. Bowie, who was a Bond fan, expressed his concern that his appearance in the film could damage the film series' reputation, degenerating it into the same kind of problems that befell the reputation of Batman, which at the time was less known for the edgy comics, but rather the campy TV series of the 1960s which often used famous celebrities and singers as guest villains. Bowie declined the role, and Mick Jagger was also approached for the part of Zorin. Jagger expressed similar concerns to Bowie and also declined. The role ultimately went to Christopher Walken, who had a reputation for unstable characters akin to Zorin.

 

Jagger ??

 

Trodde sangern Sting ble spurt først......

 

Ellers er jo vanpyrfilmen "The Hunger" med Bowie ålreit.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

2q1i52o.jpg

 

Blast of Silence (1961) av Allen Baron

 

"You know the type. Second-string syndicate boss with too much ambition and a mustache to hide the fact he has lips like a woman.The kind of face you hate."

 

Lav-budsjett noir med bøtter av stil (skrevet av, regissert av og spilt Allen Baron, tidligere en tegneserie artist) som tilbyr en interessant titt på tropene av sjangeren som sett like etter dødsfallet til dens popularitet. Baron laget sin film i skumringen av noir storhetstid, og han ser ut til å ha en tilsvarende forståelse av sjangeren som nybølge-regissørene. Samme inspirasjon laget samtidig på hver sin side av atlanteren.

 

Frank Bono er en hitman på oppdrag i New York som etterhvert ender i en veldig dårlig forretningsreise. Død fra det øyeblikk han ble født, inn i verden på et tog bokstavelig talt inn i lyset, er han tvunget til å leve sitt håpløse liv i urbane skjærsilden, verken i stand til å nyte tiden han har igjen eller endre omstendighetene rundt hans ensomhet. Han er den typen som ser ut som han ville føle malplassert hvor som helst, og innrammet i silhuett mot julelysene i byen ser han ut som han kan fordampe i sin egen skygge når som helst. Og hva er verre, at han er tvunget til å holde seg i nærheten av hans muligens udugelige "våpenmann" som sliter med å skaffe en pistol med lyddemper for ham. Sittende fast.

 

Men han er ikke bare fremmedgjort fra jobben sin og hans sted, han er fremmedgjort fra seg selv. Fortellerstemmen snakker til oss i andre person (en av de første filmen med dette?), som om selv hans indre monolog har begynt å se på ham (selv) fra utsiden. Han er en fremmed i sitt eget sinn.

 

En fantastisk spesifikk fortelling om fremmedgjøring. Forøvrig en av Martin Scorsese's favoritt New York-filmer.

Endret av MKej
Lenke til kommentar

The Revenant

 

Vel... Jeg hadde en sterk mistanke om hvilken film dette kom til å bli og dessverre fikk jeg rett.

En film du skal "føle på smerten og ta inn det visuelle".

Etter 2 timer og 30 minutter i den kinosalen føles det ut som om jeg har vært på telttur med leo foran et bål.

En ekstremt langtrukken film hvor det skjer særdeles lite. Men når det først skjer så er det av Tarantino-karakter!

 

Og at Leo er nominert til Oscar men ikke Tom Hardy er for meg en skandale. Hvem som helst kan ligge å leke mongo i snøen å ha det vondt, mens Hardy faktisk har en dialog!

 

Og to ting til: jeg er ingen bjørneekspert (ihvertfall ikke grizzly), men går ikke di i hi når det er vinter?

Og samme med frosker! Det finnes ikke en frosk ute når det er -10 ute!

 

Karakter 2/6

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Du vet filmen er basert på en ekte hendelse? Eller rettere sagt er den basert på en bok som er basert på en ekte hendelse. Så ja, det med bjørnen stemmer nok. Grizzlybjørner går i hi om vinteren, men hanbjørner våker i mars engang, mens hunbjørner våkner i april eller mai. Har ikke sett filmen selv, men den ekte hendelsen skjedde i mai, da han var uheldig og traffen hunbjørn med to unger. 

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet filmen er basert på en ekte hendelse? Eller rettere sagt er den basert på en bok som er basert på en ekte hendelse. Så ja, det med bjørnen stemmer nok. Grizzlybjørner går i hi om vinteren, men hanbjørner våker i mars engang, mens hunbjørner våkner i april eller mai. Har ikke sett filmen selv, men den ekte hendelsen skjedde i mai, da han var uheldig og traffen hunbjørn med to unger.

 

Er som sagt ingen ekspert på bjørner, men di feirer dog nyttår i filmen, og såvidt meg bekjent er dette veldig vintertid ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, det overrasker meg ikke. Da jeg så "a revenge story" mistet jeg interessen. :p I virkeligheten ble fyren overfalt av en bjørn, og selv om han klarte å drepe den alene, var han så skadet at alle trodde han allerede var død. Derfor tok de klærne og utstyret hans, og etterlot kroppen. Filmen burde derfor ikke ha handlet om hevn, men om den vanvittige bragden det faktisk var å klare å overleve og komme seg tilbake til sivilisasjonen på egenhånd. "A survival story" hadde passet mye bedre. :) Men Hollywood vil vel ha action, så da får det bare være at de endrer litt her og der. Kan for øvrig lite om bjørner selv, men en kjapp google forklare dette med vinterdvalen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...