Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Taken 3 (2014)

 

Hadde tenkt bare begynne kikke litt på denne siden det var seint, men ble dratt med gitt og satt til endes. 

 

Denne syns jeg var bedre enn 2 og ikke langt unna nivået til første.
Forest Whittaker som respectabel politisjef var litt spesielt da. Dette er action thriller av høy klasse.

 

7,7/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fast & Furious 7

 

Kommer ikke til å se de 6 andre i serien.

 

Ræva/10

 

Et dumt valg, for femmeren og sekseren er veldig fete. Spesielt femmeren er helt forbanna kanon. Som en blanding av The Italian Job og Ocean's Eleven på steroider. De fire første derimot er skikkelig skit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, for rånere og deres tretten-fjorten år gamle kjærester. Broom brom!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Høhøh! Neida, jeg kan faktisk skjønne at folk liker den, men jeg gjør det ikke og anbefaler derfor ikke den til noen som helst. Forferdelig stusselig film med enda stusseligere biler. Skal man lage en bilfilm ala den så er det et minstekrav at bilene er kule og ikke ser ut som om de er stylet av fjortenåringer som drømer om å bli rånere og kjøre opp og ned gata der hvor de bor, og som bruker mesteparten av tiden sin på å style biler i Need for Speed. I tillegg er det er ganske åpenbart at de fire første filmene i serien er tilsiktet et helt annet publikum enn femmern og sekseren.

Endret av Sonny Chiba
Lenke til kommentar

24y1rpv.jpg

 

White Heat (1949) av Raoul Walsh

 

White Heat må være en av de beste noir/gangster filmen som noensinne er laget.White Heat er en underholdende, fascinerende og hypnotisk portrett av en fargefull, mor-dominert, epileptisk og psykotisk morder, som til tider er ganske morsom. James Cagney er intet mindre enn strålende.

Det er en film som både har film noir og dokumentariske-stilelementer, som er preget av en økt grad av vold og brutalitet sammen med klassiske greske elementer, det melodramatisk, som forsterkes av det musikalske scoret fra (den legendariske) Max Steiner og leveres med et heftig tempo av regissøren, Raoul Walsh.

En ny noir-favoritt!

 

"Made it, Ma! Top of the world!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Justice League: The Flashpoint Paradox 2013 (Netflix Norge)

 

Det ligger faktisk noen få DC-filmer ute på Netflix Norge, og av dem har jeg likt denne best. Selv om den heter Justice League så er det The Flash som er hovedpersonen og de andre medlemmene av JL er ikke så mye til stede hele tiden. Kunne sikkert kalt filmen The Flash: The Flashpoint Paradox.

 

Filmen er basert på tegneserien Flashpoint som jeg ikke har lest, men utgangspunktet for filmen er at Barry Allen (The Flash) våkner mens han er på jobb uten sine krefter og uten at noen har noen gang hørt om The Flash. Samtidig er jorda truet av krigen mellom amazonene (ledet av Wonder Woman) og Atlantis (ledet av Aquaman), det finnes ingen Justice League og Batman er mye voldeligere enn vanlig. Barry må få tak i sine krefter og hindre at jorda utslettes i krigen. I det store er det veldig mye alternativt her. De som har lest mye DC-serier og særlig sikkert denne, vil sikkert ha noe å utsette på adapsjonen, men jeg synes det fungerer.

 

Filmen er alvorlig, tidvis dyster og voldelig. Folk dør, barn dør, superhelter dør. Eller: De blir drept. Historien er i seg selv god, animasjonen likeså. Mange av de vanlige voiceactorene er med (som feks Nathan Fillion som Hal Jordan).

 

Alt i alt en god tegnefilm som viser at tegnefilm absolutt ikke alltid egner seg for barn.

 

8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batman: Assault on Arkham (2014)

 

Riddler har fått tak i en liste over navnene på alle medlemmene av Sucide Squad, eller noe sånt, så da sender Amanda Waller inn noen fra Suicide Squad til å finne listen og få den tilbake. At han sitter i Arkham Asylum gjør fint lite, tydeligvis. Dermed må noen av skurkene fra Batman-universet for en gang skyld bryte seg inn i Arkham Asylum, i stedet for ut. Funker det? Nope. Vet mange sier dette er en av de beste animasjonsfilmene fra DC, men det er jeg sterkt uening. Karakterene er ganske kjedelige, med folk som Deadshot, Killer Frost, Killer Cros.. øh, King Shark, mener jeg (i menneskeform, av en eller annen grunn) og Captain Boomerang. Er bare Harley Quinn som er morsom her, og selv hun er rimelig nedtonet fra det jeg er vant med.

 

Historien er rimelig tynn, selv til å være Batman, og hele greia er rimelig trege saker. Eneste som trekker opp litt er at dette er voksne saker, med hoder som sprenges (bokstavelig talt), nakker som knekker, litt sex og så videre. Men det alele gjør det ikke til en bra film. I tillegg har vi noe tull med at Batman leter etter en bombe som kan sprenge en stor del av byen, men dette plottet får vi ikke se noe til før mot slutten av filmen. De trengte vel bare en unnskyldning for å la Batman dukke opp fra tid til annen. Det heter tross alt Batman: Assault on Arkham, ikke Suicide Squad: Assault on Arkham. Men det verste er vel at hvis dette er det beste de klarer å få til med Suicide Squad lover det ikke spesielt bra for filmen. Suicide Squad har også dukket opp i tv-serien Arrow, uten at det gjorde noe annet enn å gi oss noen kjedelige episoder der.

 

Vurdering: 5/|0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er den ikke. Ikke i nærheten i 2014 av hva 2001 var i 1968. 2010 var også bedre.

 

Om man ikke ser hvordan Interstellar har tatt etter de filmene og kopiert mye derfra, vil jeg påstå man nærmest er blind. Det var jo til de grader åpenbart.

Scenen der han reiser inn i hullet og lyseffektene som kommer der var direkte kopiert fra 2001. Men det var bare det mest ekstreme eksempelet.
Databrikkene i 2001 var byttet ut med bøker i bokhyller i denne osv. Hadde ikke anelse at Nolan er stor fan av Kubrick før noen skrev det her. :)

Lenke til kommentar

 

Synes det er morsomt at en hver sci-fi film skal bli sammenlignet med 2001. Er jo en kjent sak at Nolan er stor fan av Kubrick, men synes Interstaller er milevis unna 2001 på alle plan.

 

Helt enig. Interstellar er en mye bedre film på alle mulige måter.

 

Jeg mente det motsatte :)

Misforstå meg rett, jeg likte Interstellar veldig godt. Men synes 2001 er en mye mer radikal film, den er mer spirituell og den har i grunn ikke noe tydelig plot. Det var som om Kubrick sa; Nå skal dere få se noe dere aldri har sett før!

Er selvfølgelig noen ting som kan linkes opp mot 2001 i Interstellar, men jeg vil kanskje heller kalle det en homage enn kopiering

 

Ellers kan man lese her hvilke filmer som inspirerte Nolan's Interstellar her:

http://www.cheatsheet.com/entertainment/9-films-that-inspired-christopher-nolans-interstellar.html

Lenke til kommentar

Ja da er jeg ganske enig i MKej sin vurdering. :)  Jo kan være med på den å kalle det "homage". Eneste den ene scenen med lyseffektene og grimasene syns jeg var for lik den i 2001.

 

Godt mulig jeg liker den bedre ved å se den neste gang. Den mest minnerike scenen, var den der hun kom med brødskivene og vannet( og det påfølgende). Den var meget bra :)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Ex Machina (2015)

 

Ny film fra Alex Garland, som forøvrig har vært med på å lage suksessfilmer som f. eks 28 Days Later, Sunshine, Dredd og fler. Dette er derimot hans regissørdebut.
Ex Machina er en sci-fi thriller der vi møter en programmerer spilt av irske Domhnall Gleeson, som blir trukket ut til et opphold på rundt en ukes tid på det avsidesliggende tilholdsstedet til sjefen i IT-selskapet han jobber i, spilt av Oscar Isaac. Umiddelbart blir han introdusert for et eksperiment denne sjefen fikler med, nemlig menneskehetens første ordentlige Artificial Intelligence. Denne AI-en er avansert, snakker godt for seg, kan vise tegn på selvbevissthet og ikke minst har den seksualitet. Den unge programmeren og AI-en (Ava) får et svært tett forhold, og Ava blir på et sett sidestilt med et vanlig menneske.  Det kommer en rekke twists og turns i denne filmen, og mer skal jeg ikke røpe, men det sentrale spenningspunktet ligger i hvem hovedpersonen kan stole på. Etterhvert blir det mer og mer en psykologisk thriller, og den er ekstremt effektiv i å hele tiden få deg til å lure på motivene til filmens karakterer.
Jeg synes dette var en veldig treffende film, men jeg er nok noe farget av å være stor fan av slike filmer. Altså filmer som blander sci-fi elementer med det psykologiske, og som stiller vesentlige spørsmål. Filmen er forholdsvis saktegående, men på en helt uproblematisk måte. Kommer ikke på en eneste overflødig scene i filmen. Forøvrig var lydsporet også helt utmerket. Deilig atmosfærisk og mye bass, men ikke bombastisk eller pompøst. Holder seg i takt med filmens alvorlige tone. Må vel nevne at filmen har noe innslag av humor i seg også, som bidrar til å gjøre den litt mer jordnær. Alt i alt er Ex Machina i hvert fall en meget solid film. Anbefales!
 

9/10
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

The Amazing Spider-Man (2012)

 

Nei hvor skal jeg starte, jeg likte de originale spider man filmene fra tidlig 2000 tallet veldig godt og jeg har sett dem om igjen mange ganger så i alle de åra denne filmen har vært ute så har jeg gledet meg veldig til å se den. Jeg skal si at det var verdt de 2 timene jeg brukte på å se filmen. Fantastisk film med fantastisk skuespill. Jeg må bare takke Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Martin Sheen, Denis Leary, Sally Field og alle de andre skuespillerene som bidro til å gjøre filmen helt fantastisk :)

 

Filmen får en 9/10 av meg :) Filmen var bra men det var fortsatt ting jeg skulle ønske var med i filmen som for eksempel karakterene Harry Osborn og Mary Jane

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Mr. Bean's Holiday

 

Den første Mr. Bean-filmen fungerte bare sånn passe, mest fordi det var en blanding av "vanlig" komedie og sketcher fra tv-serien. I oppfølgeren har vi stort sett bare sketcher på rekke og rad, med litt historie her og der slengt inn fordi... tja, fordi det skal være en sammenheng? Fordi vi skal engasjere oss i ett eller annet? Fordi filmen krever det? Vetta fanken, og driter i det. Kjedelig er det uansett. Det starter med en loddtrekning, der vinnerloddet er nummer 919. Vinneren er selvsagt Mr. Bean selv, men han tror han har nummer 616. Da vet vi hvor listen for humoren ligger. Temmelig langt nede.

 

Gevinsten er en ferietur, logisk nok. Dermed drar han ut på tur i en av de kjedeligste roadmoviesene jeg har sett, og jeg har sett Road Trip. De få vitsene og sketchene som er mer, er som regel gørrkjedelige og svært forutsigbare. Plottet er uinspirert og går på tomgang. Siden det er nesten 100% fokus på Mr. Bean nå blir det alt for mye av ham, spesielt når han ikke snakker. Dette er glimrende løst ved å sende ham til Frankrike, og han snakker ikke fransk. Det er da en bra ting med filmen... bortsett fra at han blir innblandet i en "kidnapping" av en unge, og denne ungen snakker da helt klart fransk. Så hvorfor skjønner selv ikke ungen hva folk mener når de snakker fransk?

 

Dessverre er det alt for mye sånt tøv som ikke gir mening. Den ene sketchen følger den andre, men det er fint lite sammenheng noe sted. Jeg har utsatt å se denne helt frem til i dag (og den kom i 2007), og hadde svært lave forventninger til denne. Jeg burde nok ikke ha kastet bort tiden. Maken til makkverks skal man lete lenge etter. Ta en helt vanlig Mr. Bean-sketch, fjern alt det som var morsomt, og du har denne filmen.

 

Vurdering: 1 av 10 kurvsykler, fordi det var den ene gangen gjennom hele filmen jeg faktisk lo litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...