Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Penguins of Madagascar

 

Dette er en sånn typisk film som du aldri egentlig må se, men når du først ser den så angrer du på hvorfor du ikke så den før.

Et utrolig herlig pust innenfor animert-sjangeren, hvor jeg lo meg halvt ihjel flere steder i filmen.

 

Du blir introdusert til hvordan pingvinene oppstod til di er der di er idag.

Her må di/blir tvunget til å alliere seg med The North Wind, en annen elite-dyre-styrke for å bekjempe en felles fiende.

Skal ikke si så mye mer, da det er litt spoiler faktisk.

 

Men, lo du av Madagascar ler du garantert av denne!

 

5 av 6

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også. Lance Hendrickson avslutter rollen som bishop er en nice touch

Sikker på det? I følge imdb. har han 12 (!) filmer i post-production, en i pre-production og en announced. Fyren er fortsatt svært aktiv som skuespiller. Vi vet også at Neil Blomkamp (District 9) jobber med en ny Alien-film som foregår etter den andre filmen. Så hvem vet? Kanskje Bishop dukker opp igjen? Ingenting er bekreftet, men det er jo lov å håpe. :) Ting tyder på at Ripley vil dukke opp igjen, så hvorfor ikke Bishop? Han "overlevde" jo den andre filmen. :)

Lenke til kommentar

MV5BMTcyNzYyMTUwNF5BMl5BanBnXkFtZTgwMzIw

 

Girl House

 

Hadde mildt sagt lave forventninger til denne. Plottet er at en ung dame sliter med økonomien, så hun tar en jobb i et "girl house", dsv et hus med kun unge, pene damer som er overvåket via webkamera døgnet rundt, og de må... la oss si "snakke med" brukere hver dag. Dvs gjøre det brukerne ber om (til en viss grad, som i en strippebule. Bare se, ikke røre, og alt det der.) Logisk nok er en av brukerne en forstyrret hacker som ikke helt liker måten han blir behandlet på, og da vet man hvor det går. :p

 

Som sagt hadde jeg svært lave forventninger til denne, og coveret hjelper ikke stort. Vanligvis ville jeg ha droppet denne uten å blunke, men jeg så brukeranmeldelsene var positive. Derfor tok jeg sjansen, og det angrer jeg ikke på. :) Girl House kunne fort ha blitt en kjip flause med en overdose sex, nakenhet og lite plott, men faktisk er det motsatt. Det er litt sex og nakenhet her og der, så klart, men både plottet og utførelsen er rimelig bra. Selvsagt er dette en slasher, og selvsagt vet vi hvordan det går (hint: en overlever. Gjett hvem.) Det er heller ikke vanskelig å vite hvem morderen er (hint: filmen starter med en litt småtykk unge som blir mobbet. I "nåtid" er hackeren en litt småfeit mann. Hm...)

 

Men samtidig er utførelsen faktisk ganske bra. Filmen bruker en del tid på å bygge opp settingen og la oss bli kjent med karakterene, inkludert morderen selv. Det er aldri noen tvil om at han er morderen, men samtidig bruker de nok tid på ham at det er lett å faktisk like fyren. Han er ikke en direkte ond person. Han er bare blitt mobbet så lenge at han har fått nok, og dyttes over grensen. Dette ser vi allerede i introen, og det bygges opp til det gjennom første halvdel av filmen. Nå sier jeg jo ikke og sier at jeg liker det han gjør, men jeg foretrekker helt klart mordere som har et bra motiv for det de gjør.

 

En annen interessant ting er at alt foregår via webkamera (uten å være found footage, heldigvis), så når morderen bryter seg inn og begynner nedslaktingen, er det noen folk som sitter og ser på. Folkene i huset kan også kommunisere med brukerne når de stripper osv. Da blir det jo litt morsomt når en dame stripper for en fyr, og fyren skriver på skjermen at det er noen bak henne... :p Men samtidig er dette noe de som lagde huset har tenkt på, så adressen til huset er hemmelig. Dermed sitter folk og ser på at morderen går rundt i huset og dreper for fote, men de kan ikke gjøre noe som helst med det. En prøver å ringe politiet, men uten en adresse er det jo fint lite politiet kan gjøre. Det igjen gjør siste halvdel av filmen rimelig hektisk, og en kamp mot klokken som er sjelden å se i dag. På den ene siden har vi morderen på drapstokt, og på den annen side sitter folk helt desperate og prøver å finne en eller annen måte å stoppe det på før det er for sent. Nå er det jo en slasher, og vi vet dermed at bare én kommer til å overleve. Det gjør ting litt mindre intenst, men det er likevel en interessant vri.

 

Alt i alt er dette en slasher jeg hadde lave forventninger til, men som jeg helt trygt kan anbefale til fans av sjangeren.

 

Vurdering: 8/10

 

Bonustrivia: I starten måter vi to jenter som aldri blir navngitt. Den ene av dem spilles av Camren Bikondova, best kjent som Selina (Catwoman) Kyle i Gotham. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dawn of the Planet of the Apes (2014)

Dette er en sånn film jeg vil kalle meget god på nesten alle måter, men som likevel var ganske kjedelig.

Der "Rise of.." var interessant, ble denne mer hensiktsløs i handlingen. Den kom egentlig ikke fram til stort annet enn å gå en runde med seg selv. Men for all del, her var plenty action og spektakulære scener for de som liker det.

 

6/10

 

The Hitcher (1986)

 

Gjensyn med klassikeren og orginalen til Hitcher filmene. Det kom hvertfall to nye senere, mulig bare den ene var en remake?

Selv om alle er bra, er nok denne orginalen best.

Anbefales selvsagt på det sterkeste for de som ikke så den før.

 

9/10

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fury

 

Andre verdenskrig........ Finnes det faktisk temaer å lage film om her ennå? Javisst, fra en TANKS. Hvordan var det i en tanks på den tiden?

Jeg skal være ærlig her å si at hadde ikke Brad Pitt hatt hovedrollen, så hadde jeg aldri giddet å se filmen. For lets be honest her, Pitt er en stud (no homo).

 

Tanksen Fury mister sitt beste besetningsmedlem, når han får hodet maltrakert utover hele innsiden av tanksen. En ny mann må komme inn, en fyr som aldri har skutt et våpen i hele sitt liv, og nå skal han få bryne seg på et av di kraftigste våpenene som finnes. Grønnskollingen blir behandlet som dritt fra første sekund, rett og slett fordi han ikke har vært der lenge nok (sett det før). Død og fordervelse overalt, slik vi er vant med å se ifra Private Ryan og Schindlers liste.

 

Det blir lagt vekt på mye av kameraderiet inne i tanksen, et såkalt ikke eksisterende... Hvem i helvete med høyere IQ enn snittet hadde giddet å sitte inneklemt med disse folka? Ikke jeg ihvertfall.

 

Det eneste jeg likte med filmen er faktisk den nye vinklingen på krigen, fra tanksen sitt utgangspunkt. Hvor utrolig dødelig en slik maskin kan være er fascinerende. Noe som irriterte meg med filmen (og alle WW2 filmer) er hvor utrolig lett det er å drepe SS-soldater. Kanskje jeg tar feil, men var ikke dette eliten?

 

Skaperne av denne filmen skal få en ide gratis av meg: Istedenfor American Sniper, kanskje Amierican Tanks? Eller American Submarine? Eller American Fleet?

 

Terningkast 3 av 6

Lenke til kommentar

SS-soldater er 2. verdenskrigs Ninja'er. De skal også liksom være superlethal master assassins, men blir alltid daska lett i skuldra og dør når helten kommer forbi.

 

Ikke sant. Både i A Band of Brothers og Fury (som jeg kommer på), så dauer di av skeive blikk.

 

Setter denne i spoiler fra Fury:

 

 

Så 1 inoperativ Tanks med 4-5 halvfulle menn greier å drepe nesten 300 solide SS-soldater. Yeah Right. Venta nesten på "Based on a true story" på slutten der. Hva skulle SS i det hele tatt tjene på å ta ut den tanksen? Nada.

 

Lenke til kommentar

I Where Eagles Dare er SS-soldaten en slags "smartere" versjon av den vanlige tyskeren. Han er mere observant og skjønner at Ingrid har ugler i mosen siden hun oppfører seg rart, og fritter henne ut om byen hun kommer fra (som er bare en dekkhistorie), og avslører at hun lyver fordi hun ikke vet at en skole han spør om er falsk.

 

Men han er også litt dum og klovnete.

 

Og i 'Allo 'Allo (komiserien som gikk på NRK på 90 tallet) hadde vi jo Herr Flick, som var en ren stereotypi av alle mulige tyskere helt på spissen. Inkludert en sterk trang til S/M sex.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Exodus: Gods and Kings

Ny version av "De ti bud" med litt annen vri. Men i hovesak er det samme fortellingen som vi kjenner.

 

Vet ikke om vi trengte en ny film om det? Men den var grei nok og ikke så dårlig mange vil ha det til.

 

6/10

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Crittersposter.jpg

 

CRITTERS (1986)

(Dee Wallace, M. Emmet Walsh)

 

På mange måter er Critters en av mange Gremlins-kopier, men det er også en av de få som virkelig klarte å skille seg ut og bli noe eget. I stedet for mogwaier som blir til stygge monstre, har vi denne gangen små hårballer som er dritfarlige helt fra starten. Allerede i starten av filmen stikker de av fra et høysikkerhetsfengsel på en asteroide, stjeler et romskip og drar til jorden, så vi vet de er svært intelligente, i motsetning til de stokk dumme gremlinsene. For å stoppe dem har vi to bounty hunters som gir fullstendig faen i folkene på jorden, og gjør det de kan for å stoppe crittersene. Eller crites, som de også kalles.

 

Den første filmen starter smått, og store deler av den er bare noen få folk innesperret i et hus, med crittersene som prøver å ta seg inn. Men hva mer trenger man? Selvsagt blir det kaos når bounty hunterene dukker opp, men det har strengt tatt lite med crittersene å gjøre. Men moro er det. :) Kanskje spesielt siden de to bounty hunterene ikke har egne ansikter, men må kopiere folk de liker. Så hvorfor ikke ødelegge en kirke midt i gudstjenesten og kopiere ansiktet til presten? :p

 

Selv om filmen begynner å dra litt på årene holder den seg forstyrrende godt. Kanksje fordi det er brukt fint lite CGI her, men stort sett bare dukker. Og ja, det funker langt bedre enn det høres ut. Det har lenge vært snakk om en Gremlins-reboot, men personlig synes jeg Critters burde få en oppfølger eller reboot i stedet. Gremlins er jo bra, men Critters er langt bedre på mange måter. Sterkt anbefalt til fans av sjangeren.

 

Vurdering: 8.5/10

 

 

 

Critters_two.jpg

 

 

CRITTERS 2 (1988)

 

 

Crittersene er stoppet en gang for alle... trodde man. Men så var det dette med at ingen har bodd i huset fra det første de siste to årene, og Critters har dette med å legge egg... Disse blir selvsagt funnet og solgt til kirken, som nå i påsken setter i gang den årlige jakten på påskeegg... :p Trenger man si mer? Resultatet er den typiske regelen for oppfølgere: Mer av alt. I den første ble et hus barrikadert av critters, og det meste skjedde om natten. Denne gangen er det midt på lyse dagen, og hele byen er i fare. Sånt blir det jo moro av. :D

 

Denne filmen fokuserer minst like mye på blod og gørr som den forrige, men de har også en god del humor nå. For eksempel er de to bounty hunterene tilbake. De ble aldri navngitt i forrige, men her heter de Ugh og Lee... hm... :p Lee sliter fortsatt med å finne noen å kopiere (de må ha "rett" kropp, for å slippe å leve i feil, ifølge Ugh). Så da kopierer han det meste fra en Playboy-modell til, øh, Freddy Krueger. :p

 

 

Crittersene har på sin side lært seg noen nye triks sisden sist, noe de trenger nå da hele byen står samlet i kampen mot dem. Resultatet er mye action, mye moro og mye blod og gørr. Akkurat som forventet. Jeg vet mange oppfølgere ikke klarer å følge opp den første filmen, men bare blir et tamt forsøk på å gjenskape den første. Critters 2 er noe så sjelden som en oppfølger som klarer å ta den første filmen, fokusere på det som var bra, droppe det som var mindre bra og faktisk lage en oppfølger som på mange måter er bedre enn den første filmen. Men for all del, begge to er dritbra filmer, og anbefales sterkt til fans av sjangeren.

 

Og hvorfor stoppe der? Anmeldese av de to siste filmene kommer nok snart. Skulle bare ønske vi fikk en Critters 5. :( Likte du Gremlins er det bare å se denne serien.

 

Vurdering: 9/10

Endret av Schreiber
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alltid vært glad i Critters filmene og må få se å tatt meg en solid nostalgisk gjensyn veldig snart.

En annen filmserie basert på Gremlins suksess var Ghoulies filmene, og det de manglet i kvalitet tok de igjen med sjarm og underholdning pluss en god dash med tits & ass:

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Alltid vært glad i Critters filmene og må få se å tatt meg en solid nostalgisk gjensyn veldig snart.

En annen filmserie basert på Gremlins suksess var Ghoulies filmene, og det de manglet i kvalitet tok de igjen med sjarm og underholdning pluss en god dash med tits & ass:

De to første Ghoulies-filmene er bra, men Ghoulies Goes To College? 'nough said. :p

 

 

Er helt latterlig mange år siden jeg såg en Critters film, må ha vært type over 20 år siden. Nå fikk jeg alvorlig lyst til å gjøre noe med det :p

Har en samling med alle fire flimene på DVD. Bare et tips. :)

 

 

MV5BMTY4MTg2MDMxMl5BMl5BanBnXkFtZTcwMTU5

 

CRITTERS 3 (1991)

 

Dette kunne fort ha blitt mer av det samme som før, men interessant nok fant de en fin måte å fornye serien på. Man tar ganske enkelt en famile på tre (far, datter og sønn) å vei hjem fra ferie, men dekket punkterer. Dermed stopper de på en liten rasteplass rett i nærheten av byen fra de forrige to filmene. Her møter de en tullig ute i skogen (gjett hvem?) som advarer dem om monstre, og fyren gir den ene ungen en krystall som visstnok skal begynne å lyse hvis monstre er i nærheten. Da familien kjører videre legger de ikke merke til de to eggene som er gjemt under bilen... :p

 

I stedet for en liten småby som i de forrige, foregår stort sett hele filmen nå i en liten boligblokk midt i en storby. Dette er en smart vri på huset som ble beleiret i den første filmen. Mye er det samme, men nå er det flere folk, flere crites og god plass å leke på. Det vinner de stort på. At det er så stor plass gjør at de hele tiden kan flykte og skape spenning, men samtidig vet vi at de strengt tatt ikke har noe sted å dra. Når crites er nede i kjelleren og jobber seg oppover, må jo de overlevende nødvendigvis prøve å flykte oppover. Men hva gjør de når de kommer til taket, og de ikke har noe sted å dra lengre?

 

En ting som kan skuffe litt for noen er at det kun er én person igjen fra de forrige filmene, og han er ikke engang med i store delever av filmen. Dette kunne dermed lett ha vært en reboot eller reimagening. Men vi får likevel flashbacks tilbake til de forrige filmene, og den tullingen i skogen er selvsagt med fra de forrige filmene. Det er åpenbart hvem jeg snakker om for dere som har sett filmene, men jeg vil ikke spoile det for dere andre.

 

Det bør også nevnes at den ene ungen her spilles av en viss Leonardo Decaprio. Før Critters 3 hadde han spilt i en og annen tv-serie i enkeltepisoder (pluss 12 episode av Parenthood), men Critters 3 var den første filmen han spilte i. Jeg kan også nevne at filmen slutter med en ganske interessant cliffhanger, så jeg anbefaler absolutt å se denne og neste film etter hverandre. Liker man denne, vil man nok like neste også. :)

 

Vurdering: 7.5/10 Ikke helt på høyde med de forrige, men ikke langt unna heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...