Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Whiplash

Whiplash.jpg

Startet å spille trommer i korps som 8-åring (før det var det kasserollespilling som unge). Nå er jeg 24 og fremdeles spiller. Så det at det faktisk skulle komme en bra film om tromming, gjorde meg veldig interessert. "Whiplash" greide å få frem alt. Følelsen av å sitte bak trommesettet, bli kjeftet på av en instruktør, seiersfølelsen, angsten, hvor fiksert man er på spillinga. Alt blir mikset sammen i denne fantastiske filmen.

JK Simmons er på en måte sersjanten i "Full Metal Jacket", mens protagonisten er som Natalie Portman i "Black Swan". Men denne filmen føles så original, fersk og intens, at jeg satt bare og koste meg. Det var en del trommefills som ikke stemte overens med bildet, men bortsett fra det kunne jeg ikke se en eneste ting som var feil her. Alt annet overveier. Klippingen, regien, skuespillet osv. Alt er så korrekt og gjort med en så god presisjon, som en god trommeslager skal ha.

Endret av Choekaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsara (2011)

 

Fantastisk visuell opplevelse. Laget av Ron Fricke som også sto for Baraka. Lenge siden jeg har sett Baraka, men denne imponerte hvertfall ikke mindre.

I tillegg til den visuelle opplevelsen, gjenspeilet den mange kontraster og sykluser som består i verden tilværelse. En film som anbefales for alle.

 

8/10

Lenke til kommentar

FRIDAY 13TH PART V: A NEW BEGINNING

 

Litt misvisende tittel, da det fortsatt handler om Tommy fra den forrige, og han er med i neste også. Men Jason er ny, det skal de ha. Burde strengt tatt ikke være en stor spoiler, og har uansett lite å si for denne filmen. "Jason" er mye av det samme som før, selv om personen bak masken er ny. Det er også svært lett å se hvem som er Jason denne gangen, spesielt om man har sett filmen før og vet hva som vil skje.

 

Denne gangen handler det om Tommy Jarvis noen år etter forrige film. Ja, han drepte Jason i forrige, men nei, det var ikke slutten på marerittet. Faktisk var det bare starten. Han har slitt med store psykiske problemer helt siden da, og ser Jason stort sett over alt. Nervene er mildt sagt utslitte, så han klikker for den minste ting. Dermed har han gått ut og inn av diverse institusjoner i flere år, før han nå er havnet på en institusjon hvor folk som han samles og prøver å snakke ut om problemene. Eller noe sånt. De andre sliter riktignok ikke med Jason, men... vel... de sliter vel, sies det. Aner ikke helt hvordan de er forskjellige fra alle andre hjernedøde tenåringene fra de andre filmene, men nuvel. Det er jo ikke dem man kommer for å se.

 

Plottet er rimelig tynt, som vanlig. Faktisk så tynt at de ikke gadd ta med Jason-historien denne gangen, annet enn helt på slutten for å forklare hvorfor det ikke var den ekte Jason denne gangen, men en som prøvde å bruke den historien for å dekke over drapsorgien sin. Men Jason er da med her, med hockeymaske, matchete og alt det andre vi forventer. Blodige, kreative drap, litt småsex, to rednecks som mest er der for å lage litt komedie og så videre. Eneste jeg savner er en tulling som prøver å advare alle, men dette har strengt tatt ingenting med Jason og Crystal Lake å gjøre, så da går det greit. Tror ikke det er Crystal Lake, i alle fall. Ingen nevner området med navn, men låven på slutten ser mistenkelig lik ut loven fra den tredje filmen.

 

Det som trekker mest ned her er ræva skuespill, spesielt mot slutten. Det er nesten flaut å se på. I tillegg har vi han lille ungen som bare er to rosa, plysja leggvarmere unna å være 80-talls overkill. Vi snakker 80-talls uttrykk som absolutt burde vært glemt for all fremtid, og han kommer med det der hele tiden. Men han er en neger, og broren er så nært tidlig 80-talls Michael Jacksom som man kommer, uten å få Michael Jackson selv til å spille fyren. Og ja, han synger også litt her og der. Og går med hockeysveis (broren, ikke den lille drittungen.) Til tider er det nesten pinlig hvor 80-talls denne er. Nevnte jeg hun dama som hører på Billy Idol og danser "the robot"? Seriøst... wtf...

 

Uff, nei, dette var trasige saker. Helt klart en av de dårligste i serien frem til nå, bare slått av rebooten. Kanskje ikke så rart den ekte Jason dukket opp igjen neste gang og ble værende.

 

Vurdering: 4/10

Lenke til kommentar

FRIDAY 13TH, PART VI: JASON LIVES

 

Nå begynner det å ligne noe! :D De fire første filmene er svært bra, men alle prøvde å være grøssere som skulle skremme oss. Det funket stort sett fint, men etter tre filmer på rad med Jason var han ikke spesielt skremmende lengre. Den femte filmen prøvde å bare starte på nytt, men det gikk ikke helt etter planen. Så hva gjør man da? Enkelt. Man gir fansen det de vil ha, og det er akkurat det vi får i denne filmen. (skjønt det er første gang i serien vi ikke får toppløse damer, men det er ikke noe stort savn.)

 

For det første: Tommy er tilbake, men med ny og suverent bedre skuespiller. Jason er tilbake, og i langt bedre form og humør enn forrige gang. Ennå er det ikke noe slapstick her i gården, men det er mye humor, uten at det går på bekostning av alt det andre. Ta for eksempel den lille jenta som klager over mareritt. "What's your name?" "Nancy." :p To gutter ligger og gjemmer seg under sengen, og man skulle tro de var redde. "Hva skulle du bli når du vokste opp?" :p

 

Filmen er full av sånne små gags her og der, og det er vanskelig å ikke le mange ganger. Det høres kanskje rart ut med tanke på stilen i de forrige filmene, men dette er og blir fanservice. Den ble laget utelukkende fordi fans krevde det. Det ble for så vidt forrige også, men da prøvde de å gå tilbake til røttene, i stedet for å gi fans det de egentlig ville ha.

 

En morsom tanke er å sammenligne denne med Nightmare on Elm Street og Halloween, spesielt siden alle tre er legendariske slashere. Elm Street begynte å gå raskt nedover etter den tredje, og den sjette er rimelig håpløs på alle områder. I Halloween 6 hadde vi en film uten Michael Meyers og to uten Laurie, og i den sjette dro de den helt ut i feil retning. Komplett med å bli voldtatt av Michael Meyers og kidnappet av en kult som tilba ham so men gud. Rimelig ræva saker, med andre ord. (skjønt kudos for Paul Rudd før han ble populær og komiker.) Den sjette Friday13th-filmen er ikke bare fortsatt bra, men jeg synes helt klart den er en av de tre beste i serien. Greit, det er en del litt mindre bra ting her, og den planen Tommy har på slutten er tvilsom, for å si det mildt. (det er kanskje ikke så rart at i den siste scenen er Jason fortsatt i live, selv om det bare er for å legge opp til en oppfølger.)

 

Kunne nok sagt mye rart om denne, men det er absolutt en film alle slasherfans burde få med seg. Det er ikke bare en bra film i seg selv, men det er også en del milepæler. Det er første gang Jason står opp fra de døde, og det er første gang serien ikke tar seg selv alt for høytidelig. Det er også så vidt jeg vet første gang vi får hint om en crossover mellom slashere, selv om det ikke var så åpenbart som i Jason Goes To Hell: The Final Friday. (Nancy? En liten jente som sliter med mareritt? Hm... Elm Street, anyone?) :p

 

Vurdering: 9/10 På høyde med den første, og vel så det. Bare i en litt annen stil. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FRIDAY 13TH PART VII: THE NEW BLOOD

 

Syvende filmen i rekken, og handler denne gangen om en ung jente med telekinesiske evner. Dvs hun kan bevege ting med tankene. Når hun er en liten jente krangler foreldrene hennes en del, og faren slår moren. Tina løper ned til innsjøen, setter seg i en båt og ror ut på vannet. Faren følger etter ned på kaien, Tina blir forbannet, og faren dør. Spol frem en del år, og Tina og moren drar tilbake til huset de bodde i... rett ved siden av Crystal Lake, så klart. Tina prøver desperat å få faren tilbake, og det går... nesten. :p Dermed er vi i gang igjen.

 

Forrige film var mer eller mindre en ren fanservice, så naturligvis har de roet litt ned denne gangen og gjort ting mer seriøse. Så seriøst som en Jason-film med en dame som beveger ting med tankene kan bli, i alle fall. Det gjør at det ikke blir lik bra som i forrige film, men dette er like fullt en av de beste i serien. Kanskje ikke så uventet, da dette er første gang Kane Hodder dukket opp som Jason. Fyren var ikke bare interessert i å spille Jason. Han ville være Jason, på samme måte som Robert Englund er Freddy Krueger. Det vil jeg si han klarte rimelig bra. Fyren gjør en merkbar bedre jobb enn de som kom før han, og ingen har klart å levere en så bra prestasjon i ettertid heller. Kane Hodder er og blir Jason.

 

Tempoet er rimelig høyt her til tider, så det tar ikke lang tid før første person blir drept, og de holder det gående hele veien. Nesten imponerende at så mange rekker å bli drept her. :) Drapsmetodene til Jason er rimelig kreative til tider, og effektene er rimelig brukbare. Har faktisk fint lite å utsette på denne filmen. Jeg vil glatt plassere den blandt topp tre av de åtte første, men er usikker på om jeg lar Freddy Vs Jason dytte den ned til fjerdeplass. (Ja, jeg er stor fan av Freddy Vs Jason, selv om jeg vet mange ikke liker den. Den har en del feil og tabber, og hele konseptet gir jo ikke mening. Men hva så? Den er laget for å underholde, og det gjør den så til de grader.)

 

Bonustrivia: I starten får vi en narrrator som forklarer dette med Jason og forbannelsen over Crystal Lake, og vi får en del klipp fra de forrige filmene. Fyren som er narrator er ingen andre enn Walt Gorney, som spilte Crazy Ralph i de to første filmene. Litt fanservice fikk de da til. :)

 

Vurdering: 8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foxcatcher

 

For en overhypa, tullete, meningsløs film. Gi 2 karer som ellers kun gjør komedie rollen i en film som er basert på en sann historie og skal "vekke følelser", så har du denne suppa.

Verste er at folk snakker om at Steve Carrell fortjener en Oscar, fordi han måtte bli sminket i 4 timer for å få på seg nesa... Vel, han har det samme åndssvake uttrykket i hele filmen. Om han vinner Oscar pga denne filmen, så skal jeg se hele Twilight-trilogien!

 

Det er så lett å lage en bra film av en sann historie! Spesielt når 2 av hovedkarakterene har små-psykopatiske trekk, og spesielt når det er bryting inne i bildet!

Kan ikke anbefales til noen!

 

2 av 10

  • Liker 4
Lenke til kommentar

FRIDAY 13TH PART VIII: JASON TAKES MANHATTAN

 

Den aller siste filmen i den vanlige serien, før det begynte å bli en rotete suppe av filmer som ikke har noen sammenheng. Neste var Jason Goes To Hell: The Final Friday, der Jason selv omtrent ikke er med. Eller rettere sagt tar Jason over kroppen til en rekke folk, men fyren med hockeymasken er bare med en liten stund i starten og på slutten. Etter det fikk vi Jason X, der han dro til verdensrommet, før vi fikk Freddy vs Jason. Til slutt var det en reboot som ikke er verdt å nevne. Jo mindre vi sier om den, jo bedre.

 

Nuvel. Denne gangen planlegger noen ungdommer å dra til Manhattan, men logisk nok våkner Jason og inviterer seg selv med. Resultatet er en hel grei slasher satt i hovedsak ombord i en liten båt, før de endelig kommer til Manhattan. Det kunne ha vært morsomt, men for å si det sånn ble en av de ungdommene på båten drept ganske tidlig, men ingen savnet henne. Seriøst, de oppfattet ikke at hun var borte engang. Deretter dør folk på rekke og rad, men det tar en stund før noen bryr seg. Videre har vi en gammel tulling som prøver å advare alle, men bortsett fra det gjør han fint lite ut av seg. Og dette på en knøtt liten båt? Hvorfor lot de ham komme med, og hvorfor gir Jason blaffen i ham? For å ta en mikrospoiler advarer fyren folkene noen ganger, før han bare... forsvinner. Ikke godt å si hva som skjer. Han har gjort det han kom for, så han forsvinner bare i løse luften. Vi ser ham aldri igjen, vi ser ikke at Jason dreper ham, vi ser ikke liket hans, og ingen savner ham eller kommenterer ham senere. WTF?

 

 

Manhattan, ja... Jason dukker opp, men ingen bryr seg. Han bryr seg heller ikke om noen, så hva er vitsen? Selv når han og de overlevende havner på undergrunnsbanen i et lite tog er det ingen andre som bryr seg om ham. Vi snakker et vandrende lik som har vært død noen år, så man skulle tro han lukter litt rart? Greit nok er dette i Manhattan, men likevel. Noen kan da late som om de merker ham? Men på den annen side stikker hunden av når de kommer til Manhattan, men etter en lang jakt rundt omkring før Jason endelig dør, klarer hunden likevel fint å finne de overlevende. Manhattan er ikke en småby, for å si det sånn. Ingen har prøvd å stjele eller drepe hunden heller, eller fange den og levere den i en kennel. De bryr seg vist ikke om noen som helst der borte.

 

Nei, huff, dette var kjipe saker. Så mye bortkastet potensiale. Som ren slasher er den helt grei. Ikke den beste i serien, men langt bedre enn nr 5. Litt humor trekker opp, men dårlige skuespillere, kjipt plott og nedtur i klimakset trekker nok ned en god del. Selv "sluttkampen", om man kan kalle det det, er rimelig skuffende. Synd, da filmen ellers kunne ha vært rimelig bra. Den er ikke direkte kjedelig heller, men bare så ekstremt middels.

 

Vurdering: 5/10

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SLEEPAWAY CAMP 2: UNHAPPY CAMPERS

 

Genial slasher, med søsteren til Bruce Springsteen i hovedrollen. Angela er en leder på en leirskole, og alt hun vil er at alle skal more seg og ha det morsomt. Problemet er jo bare at noen folk lager bråk og nekter å følge reglene, så da må de "sendes hjem". Men strengt tatt lager alle bråk, så listen over folk som bør sendes hjem er ganske lang. Da er det bare å sette i gang moroa.

 

Den første Sleepaway Camp-filmen var seriøst nok, men sluttet med en liten overraskelse jeg personlig synes er svært overvurdert. Men da kunne de jo ikke kjøre samme løp i oppfølgeren, så denne snur ting på hodet og er en ren komedie. One-linerne sitter løst, drapsmetodene er svært kreative, og effektene rimelig bra. Det er vanskelig å ikke storkose seg med denne filmen. Scream prøvde å gjøre noe nytt ved å gjøre narr av sjangeren, men Sleepway Camp 2 (og 3) gjordet det mye bedre mange år før den.

 

Absolutt anbefalt for alle slasherfans. Det kan være en fordel å se den første filmen først, men det er ikke nødvendig. Bare se og nyt.

 

Vurdering: 8/10

 

***

 

GAMMERA THE INVINCIBLE

 

Har hatt denne og to andre Gamera-filmer liggende i årevis, og tok meg endelig bryet med å se denne. Det var... greit nok. Kort sagt er det Godzilla med et nytt monster, på godt og vondt. Liker man Godzilla, liker man nok denne også. Plottet er mye av det samme: Gigantisk monster våkner opp, spaserer til Tokyo og går berserk. Litt kjipt, da jeg vanligvis liker sånne filmer, og jeg har sett mange interessante plots opp gjennom årene. Selv den nye, amerikanske Godzilla-filmen er svært bra de første førti minuttene, uten at det strengt tatt er noe nytt. Da er det jo skuffende at denne er mer eller mindre en blåkopi av den første Godzilla-filmen.

 

 

Men jeg har to andre filmer (Destroy all planets og Attack of the monsters, dvs den fjerde og femte i rekken) liggende, så får se om de er noe bedre.

 

Trivia: Nei, det er ikke skrivefeil i tittelen. Monsteret heter Gamera, men den amerikanske versjonen heter Gammera The Invincible, dvs Gammera med to M'er.

 

Triva 2: Om monsteret ser kjent ut, er det ikke så rart. Både Gamera og Mothra har en hel franchise på egenhånd, men dukker jevnlig opp i Godzilla-filmer.

 

Vurdering: 7/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se de nyeste Gamera-filmene heller. Ser mye bedre ut og har faktisk gode historier.

 

Gamera-Guardian of the universe (1995)

Gamera-Attack of Legion (1996)

Gamera-Revenge of Iris (1999

 

En slags trilogi. Kom en i 2006 også, den har jeg ikke sett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

At de nye ser bedre ut er totalt uinteressant for meg. Jeg ser filmer fordi de er bra, ikke fordi effektene er bra. ;) Problemet med Gammera the invincible er i hovedsak at det bare er Godzilla med et nytt monster. Hadde Gammera kommet først, hadde Godzilla vært den dårlige rip-offen. ;) _(og for øvrig elsker jeg den originale Godzilla-filmen, og synes 30-talls King Kong er suverent bedre enn Peter Jackson-mølet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, vi får se. Kommer nok til å se dem etterhvert. Synes faktisk den første var ganske bra, så gav den 7/10. Det er ikke verst. Det eneste problemet er jo at det er en ren blåkopi av den originale Godzilla-filmen. Hadde den vært litt mer original hadde den glatt fått 8/10. Prøv å sammenlign Godzilla med King Kong, så ser du problemet. Godzilla kunne lett ha blitt en blåkopi av King Kong, men de våget å gjøre noe helt annet med den. Men de to andre Gamera-filmene jeg har liggende kan nok bli interessante. De er mer det vanlige monster-mot-monster greiene, og menneske-historiene der virker lovende nok. :)

Lenke til kommentar

a-face-in-the-crowd-2.jpg

 

A Face in the Crowd (1957) av Elia Kazan

 

Elia Kazan er kanskje mest kjent for On the Waterfront (1954) og East of Eden (1955). Dette tror jeg er en liten "glemt" klassiker, jeg hadde ihvertfall ikke hørt om den før den ble nevnt på en podkast. Filmen er en slags blanding mellom Network (1976) og Ace in the Hole (1951). Så liker man noen av de tror jeg denne også faller i smak

 

Populærkulturell alkymi oppstår når lokalradioentusiast Patricia Neal nakkeskinnhaler en alkoholisert gitarboms ut fra glattcella og stabler ham inn i et studio. Landstrykeren viser seg å ha en optisk fiberlinje rett inn i folkesjela, og fra første radioprogram av raketterer han ustoppelig mot nasjonal superstjernestatus

 

Makt korrumperer selvsagt den fra før ustabile eks-omstreiferen på rekordtid, og han transformerer om til en grotesk ut-og-innpustfrådende mediagoblin samtidig som han havner i klørne til en Washington-klikk som fremmer sin egen svarte agenda via folketekket hans.

 

Ingen tvil om at smartingene som lagde denne filmen så på folk flest som treigtenkt men potensielt olmt kveg som må gjetes med omhu av smarte, piperøykende (dette er femtitallet, husk...) mannfolk med universitetsutdannelse. Men hvis vi velger å se bort fra filmens avskyelige menneskesyn, er A Face in the Crowd en (til tider veldig) morsom film med skarp dialog, minimale mengder sideflesk, og sterke skuespillerprestasjoner - av en demonbesatt, fresende Andy Griffith i hovedrollen, og ikke minst av Patricia Neal som hans hardt prøvede partner. Anbefales!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nightcrawler (2014)

 

En film som handler om en arbeidsløs kriminell som prøver finne seg jobb. Han ender opp med å privat filme på åsteder og selge dette til nyhetssendinger. I starten er han ukjent og har en del konkurenter, men så begynner det å ta av.

 

En grei film som nesten varer litt lenge, men okey å se. Følte dette var en god film som ikke er noe sløsing av tid ihvertfall. Så om man sitter her en fredagskveld og ikke vet bedre er det en fin film å sette på

 

7/10

 

Lenke til kommentar

Captain Phillips (2013)

Wow, denne filmen hadde mange poment som plaga meg. Kommer ikke til å se den igjen, tror ikke jeg klarer det. Nr.1 latterlig at mannskapet ikke gjorde noe mere utav situasjonene. De hadde masse tid og muligheter. Eks i det minste ta med noen jernstenger ellerno når man gjemmer seg.

Nr. 2 Millitæret var skrot. (Kanskje sånn de gjør på ordentlig)

Men hvor er logiken når to er i vannet så må dem sjekke dem med kamera og kikkert først? Det er ikke logisk at to somaliere bare hopper ut av livbåten. Og uansett de hadde vært lette å plukke opp av vannet. Samme med sniperne. De hadde 3 greenlight litt og så venter de og så skjer det masse action og drama igjen og så skyter de sånn millisekunder før Capteinen blir skutt og de akuratt skimter grønn på alle?

+ ble nesten rasisstisk i den filmen, fy faen å stygge de var i trynet. Tennen bula jo ut og han somalieren hadde jo svulst overalt. Kreskjlige mennesker.



Og ja filmen handler om et konteinerskip som blir kapra av somaliske pirater.

Historien 8/10 Det som ble gjort utav filmen 3/10

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Gone Girl (2014)

 

Mulig jeg hadde i overkant forventninger til denne. Så lovende ut som tema og type film: Thriller/forsvinning, kidnapping/bortføring osv.
Men la det være sagt med en gang, syns dette var en ganske stor skuffelse.

Den manglet nerve og var fryktelig trøytig, daff og femi i stilen. Den forsøkte være mystisk og kul, men framsto stort sett klein og sløv. Ja ble faktisk søvning og holdt på sovne opptil flere ganger.
Når får det sies at det ikke var skuespill(ere) på noe nivå å snakke om heller her.

 

For min del var det egentlig bortkastet to og en halv time. Men det er tydeligvis mange som liker den , og vil like den.

 

5/10 (tynn femmer)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...