Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

FRIDAY 13TH PART 3

 

Tredje i rekken, men også den andre i det jeg liker å kalle den originale Jason-trilogien. Den første filmen var rimelig uavhengig, så Jason dukker ikke opp før i den andre filmen. Denne filmen starter rett før den forrige sluttet (men hopper elegant over slutten, av en eller annen grunn.) Den fjerde fortsetter rett før denne sluttet, og er den siste i trilogien. Jason blir endelig drept i den fjerde (derav tittelen The Final Chapter), og han dukker ikke opp igjen før i den sjette. Da blir han til gjengjeld vekket opp fra de døde, og starter en ny trilogi. Den niende (Jason Goes To Hell: The Final Friday) er også ganske uavhengig, og stort sett uten Jason. Deretter er det nok bare Freddy vs Jason og Jason X som gjenstår, før vi fikk den ræva rebooten (som dessverre får en oppfølger snart, etter planen.)

 

Men nuvel. Friday 13th Part 3 starter som sagt rett før den forrige sluttet. Jason får en matchete i hodet og "død", og hovedpersonene fra den forrige stikker av. Men i stedet for å følge dem fokuserer kameraet på Jason. Han river løs matcheten, og dermed er vi i gang igjen. :)

 

Plottet her er noe med en gjeng tenåringer på campingtur ved Crystal Lake-sjøen (ikke noen leirskole denne gangen.) En av dem ble angrepet av Jason to år tidligere, og selv om hun overlevde sliter hun med mareritt. (trivia: Opprinnelig skulle hun ha blitt voldtatt av Jason da hun ble angrepet, men det ble endret til at hun besvimte og ikke ante hva som skjedde videre, før hun våknet i sin egen seng. Å slakte folk er helt greit, men å la Jason voldta noen ble for sterkt.) :p Nuvel. Morsomt nok blir tre bikere fort innblandet her, så de drar til gården ungdommene bor på og lager litt bråk... stort sett ved å bli drept av Jason. Dermed var Jason på gåren, og neste nedslakting kan begynne. :)

 

Denne flimen ble opprinnelig gitt ut i 3D, så det mange scener der ting spretter mot kameraet. Men i motsetning til mange nyere 3D-filmer blir det aldri plagsomt. Noen 3D-scener er kanskje litt i lengste laget, men pytt. En ting jeg liker her er at mange små ting får konsekvenser senere, og blir ikke bare glemt som i andre filmer. For eksempel nevnte jeg de bikerne. De starter oppholdet på gården ved å stjele bensin fra en bil. Senere i filmen prøver en kjerring å stikke av fra Jason, og merkelig nok starter faktisk bilen på første forsøk. Hun kommer seg nesten unna også... hadde hun bare hatt bensin. Liker sånne detaljer.

 

Andre detaljer er litt mer tvilsomme. I den forrige har Jason en sekk på hodet, og vi ser klart og tydelig at han bare har ett øye. Det er bare ett hull til øyet i posen, og når vi ser ham en kort stund uten pose har han fortsatt bare ett øye. Så hvorfor har han to øyne her? Han oppfører seg også ganske annerledes enn i den forrige, så det er ikke så veldig vanskelig å se at det er en ny skuespiller. En annen ting er at hun fra den forrige filmen helt tydelig overlever, men hun er ellers ikke med i denne filmen. Hadde vært litt kjekt å få vite hva hun driver med nå. Det samme gjelder de to folkene som blir drept i introen. Jeg skjønner jo det er for å vise at Jason er tilbake, men hvorfor drepte han dem egentlig? Hva har de gjort ham? Det er ikke i nærheten av leirskolen engang (ifølge den første filmen er leirskolen ca 16 kilometer fra nærmeste veikryss, og sikkert enda litt mer til selve byen. Hvorfor har Jason gått hele den veien for å drepe to tilfeldige folk, bare for å gå tilbake igjen etterpå? Kjedet han seg? :p

 

I den forrige filmen dukket ikke bare Jason opp for første gang, men han fikk også bruke matcheten sin for første gang. Det fortsetter han litt med her, men kanskje enda viktigere er det at han får hocketmasken sin her. I tillegg til litt superkrefter, så klart. (klarer du å overleve å få et tau rundt nakken og bli sparket ut av andre etasje, og deretter få en øks i hodet?) :p

 

Alt i alt en meget bra film, på høyde med de to første. Det er dog litt vanskelig å anbefale denne alene, men vil heller anbefale å først se minst nr to i rekken, og gjerne den første også. Ta så den fjerde filmen for å få en verdig avslutning. Resten... tja, jeg synes den sjette er en av de beste i serien, og selv nr fem og syv er svært bra. Nr åtte (Jason takes Manhattan) har definitivt sine sider, men er en av de dårligste i serien. Nr ni er litt tvilsom, spesielt siden Jason strengt tatt ikke er med (men får stort pluss for en slutt som bygger opp til Freddy vs Jason). Jason X glemmer vi eksisterer, og hopper heller rett til Freddy vs Jason. Greit nok er det en demon som dreper folk i drømmene i kamp med en zombie som aldri sover, men ingen av seriene gav spesielt mye mening før det heller. :p

 

Vurdering: 7/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Natt til 17.


Så den norske filmen Natt til 17. og jeg, ehm, likte den?

Den handler om de to femtenåringer Sam og Amir og deres ville streker i hovedstaden. Alt bygger seg opp til en fest, natt til 17. mai, og flere problemer oppstår opp mot denne kvelden. Alt fra gæren russ til kleine kjærlighetshistorier.

Det var SÅ mange ganger jeg facepalmet, følte meg irritert, sur og ville at disse karakterene skulle bli slått ned eller ende opp i fengsel. Jeg kunne ikke fordra dem.

Men det som er interessant er at til tross for det, så kunne jeg huske veldig godt fra min oppvekst (Oslo øst-grensa) og de festene jeg var på da jeg var på den alderen. (Motvillig, siden disse festene var fryktelige).
Og disse ungdommene var akkurat som jeg husket det. Alle replikker, prestasjoner og hendelser var akkurat slik som jeg husket det. AKKURAT slik jeg husket det. Og, det er en god ting?

Så, jeg ville gitt en god karakter til denne. Selv om jeg kanskje ikke helt vil det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FRIDAY 13TH PART 4: THE FINAL CHAPTER

 

Ikke uventet fortsetter vi med Friday 13th-serien, og er nå kommet til den fjerde i rekken. Dette er den siste i den opprinnelige Jason-trilogien. Den fortsetter der den forrige sluttet, med Jason tilsynelatende død og fraktet til likhuset på et sykehus. Men selvsagt var han ikke død, så han våkner opp igjen, dreper noen sykepleiere og stikker hjem igjen for å fortsette nedslaktingen.

 

De utvalgte denne gangen er en mor med tenåringsdatter og ung sønn (en svært ung Corey Feldman), samt noen tenåringer i nabohuset. Aner ikke helt hvorfor Jason bestemmer seg for å drepe dem, da spesielt familien med mor, datter og sønnen har bodd der en god stund. Men det er ikke så nøye. :p På mange måter er det blitt ren rutine nå, så dette burde på mange måter ha vært den siste filmen. Det er fortsatt morsomt, men de prøver fortsatt å fokusere på å skremme oss, i stedet for å satse mer på humor. Den sjette heter for eksempel Jason Lives, et tydelig tegn på at Jason er gått fra å være et skremmende monster til å bli publikumsfavoritten. Siden dette er tredje film med Jason er han logisk nok ikke så skremmende som før, og dermed forsvinner mye av poenget med en film som prøver å skremme oss. Det er ikke uten grunn den alien Alien-filmen flyttet fokus i stor grad over til action. Vi vet jo hva alien'en er, så hvorfor prøve å finne opp kruttet på nytt? :)

 

En interessant ting i denne filmen er slutten. Uten å spolere for mye var dette ment å være aller siste film med Jason, så nå dør han for godt. Joda, han har fått mye bank før (matchete i hodet, øks i hodet, hengt osv), men denne gangen er det ingen måte for ham å overleve på. Resultatet ble logisk nok at hvis de absolutt måtte lage en ny film, måtte det bli uten Jason. Resultatet er et svært tydelig tegn på at en annen person er mer enn klar for å ta over jobben. Det kjipe er at vi så akkurat det samme i Halloween (Jamie dukket opp i en klovnedrakt på slutten, akkurat som Michael Meyers gjorde i sin tid) og i Elm Street (datteren til Freddy var litt vel interessert i hansken hans), men ingen av dem våget å dra den så langt. Det hadde vært interessant med en yngre Jason i neste film, eller Jamie som "ny" Michael Meyers. I stedet fikk vi en "ny" Jason i neste film, men h*n var svært dødelig, og dukket aldri opp igjen i andre filmer. Jamie ble aldri noen ny Michael Meyers, og datteren til Freddy dukket heller aldri opp i senere filmer. Det hadde vært morsomt om de våget å lage en "next generation" av disse tre seriene i stedet for bare en kjip reboot.

 

Nuvel. For å oppsummere blir det mye av det samme som før her, på godt og vondt. Det er ikke en dårlig film på noen måte, men litt for anonym for min smak. Når jeg tenker tilbake på serien tenker jeg sjelden på denne filmen noe særlig, og ærlig talt er det vanskelig å komme på hva den faktisk handlet om. Første film er uten Jason, i den andre møter vi Jason for første gang med over hodet osv, tredje film var med bikerne (og der han får hocketmasken), femte med en "ny" Jason, sjette med Jason tilbake fra de døde, den syvende med hun telekinese-dama, og i den åttende dro de til Manhattan. Men den fjerde? Ingen anelse. Den mangler personlighet, og føles mer som en episode av en tv-serie enn en "fullverdig" film. Underholdende nok i seg selv, men når ikke opp til de andre, dessverre.

 

Vurdering: 6/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hobbiten: Femhærerslaget (2014)

 

Filmen kan gå og legge seg, eneste de vil utfra denne filmen er kun penger og penger. Litt trist, det pinet meg veldig at de har solgt dems sjeler. Hvor er rød tråd? Hvor er magi?

 

Det var utrolig kjipt å se halve av filmen skal handle om slaget, hvor der dverger, alver og mennesker var i mindretall. Likevel var de aldri utslettet, til tross slag atter slag. Når skulle de bli utslettet? De var jo i mindretall og ble trampet ned i helt begynnelse av slaget.

 

1/6

Endret av Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hobbiten: Femhærerslaget (2014)

 

Filmen kan gå og legge seg, eneste de vil utfra denne filmen er kun penger og penger.

Vi snakker om Hobbiten her. Hele boken kunne fint ha vært laget som én eneste film på to timer uten å gå glipp av noe særlig, og de strakk det ut til tre filmer på tre timer hver. I tillegg kommer jo Extended Cut på blue-ray. Selvsagt gjør de det kun for penger. Noen tror nok også at det endelig (?) er slutt nå da de ikke har flere å bøker å filmatisere, men tro om igjen. Ennå gjenstår Silmarillion og en drøss andre. Vi har nok ikke sett det siste til hobbitene ennå. Litt kjipt, da det er mange andre fantasy-serier jeg mye heller vil se som live action av denne kvaliteten (men ikke av Peter Jackson. Han er ikke i stand til å lage filmer med normal lengde lengre.) Dragonlance er jo en høydare, men en film basert på Dungeons & Dragons hadde vært tøft (nei, de to andre teller ikke.) Men er mange litt mer ukjente serier jeg vil se på lerretet, som Bronze Canticles av Tracy Hickman, eller noe fra Ravenloft. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen problem med lengre filmer selv. Vil heller ha fem timer per film hvis det er content nok vel og merke.

En serie av wheel of time kunne jeg tatt. Evt en enorm filmserie.

Som WoT-fanboy (se avataren min), er jo det en drøm, men det har vært så mye frem og tilbake at jeg ikke tør å håpe for mye lenger.

 

Vil føye til at, selv om de strekker Hobbiten litt i det lengste laget, så er de absolutt underholdende filmer jeg gjerne ser igjen. Og igjen.

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med at de strekker Hobbiten-boken litt. Selv om jeg ideelt sett synes det burde være 2 filmer, ikke 3. De fyller jo inn masse ting fra Silmarillion, og dikter litt selv. Noe jeg er helt OK med, bøkene er så gamle nå at Jackson burde få lov til å utfolde seg litt, så lenge det er i samme ånd som originalverket.

 

På samme måte synes jeg det var greit at han kuttet en del da han lagde originaltrilogien. Har lest alle LOTR-bøkene, og selv om jeg såklart anerkjenner viktigheten til verket kulturet, og selve fortellingen er veldig god, så er bøkene trege og oppblåste i forhold til nyere fantasy. Det er helt greit at han trimmet fettet litt.

 

Jeg har lest bøkene og sett filmene. Og selv om jeg er superfan av fantasyboksjangeren ellers synes jeg ærlig talt at filmene er bedre enn bøkene ... Boom, I said it.

Lenke til kommentar

Er lov det, er en veldig treg fortalt bokserie. I tillegg til måten den fortelles på, eksternt og fjernt som om noen forteller en historie (type Espen askeladden stil), gjør at du blir mer en observatør enn inni historien.

 

Er uenig selv, da jeg hater så mange scener i de filmene som passer bedre inn hos Michael Bay enn disse filmene etter min mening. Men det finnes folk som syntes alle elsker Raymond er mye morsommere enn it's always sunny in Philadelphia og folk som syntes han assholen med buktalerdukka som er en terrorist er morsommere enn Louis CK.

 

smak og behag.

Lenke til kommentar

"Så lenge det er i samme ånd som orginalverket"

 

Det er jo nettopp her Jackson feiler mener jeg. Han har jo fullstendig gått vekk i fra hvorfor de har med en hobbit i utgangspunktet. Er vel en kort scene i førstefilmen hvor Gandalf sier noe sånt som at det er de hverdagslige små, gode tingene som holder ondskapen unna, og nettopp derfor han spurte Bilbo. Og det var det. Det er jo dette som er selve kjernen i Tolkien! Det er krig og elendighet, men godheten finnes. Nesten hele førstefilmen går jo de satans dvergene og hater på Bilbo, men så, i et oppblåst Jackson-øyeblikk får Bilbo sjansen til å drepe noe, og vips! Så er Bilbo en del av gjengen! I bøkene blir han jo akseptert for sin godhet og det å være snill. DET er selve kjernen til Tolkien.. Dette har forsvunnet fullstendig fra filmen(e), synes jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Absolutt ikke, han har jo fjernet masse drit og endret for mye dall for å somehow streamline historien han så sitter igjen med, og så buffer han filmen opp med slagsmål for å øke lengden for no reason.

Ja, han fjernet mye drit, men han tilførte også veldig mye drit til gjengjeld. Historien i Ringenes Herre-filmene hans fokuserer alt for mye på unødvendig tull, som et vanvittig langt slag ved Helm's Deep som aldri fører noen vei. Han trenger også vanvittig med tid før hele greia faktisk kommer i gang i den første filmen, så jeg var på mange møter drittlei hele filmen før den faktisk begynte. Slutten i Atter en konge er nesten blitt legendarisk, fordi den varer en liten evighet. Endelig ferdig? Nope, her kommer neste scene. Og neste. Og neste. Og neste. Og... du skjønner. Men nå er den da endelig fer... neida, her kommer enda en. :p

 

Har ikke sett Hobbiten-filmene ennå, bare fått med meg den første halvtimen av den første filmen. Men selv det var ille nok. Hobbiten var ment å være en barnebok som tar noen få timer å lese. Du tar den glatt på en kveld, hvis du går inn for det. Hvorfor er filmene da ikke bare sykt lange, men spesielt den siste har lite med boken å gjøre, og de er blitt alt for seriøse? De burde ha vært rene komedier i forhold til Ringenes Herre, og ikke bare enda mer av det samme. Det er nok der jeg ble mest skuffet. De burde ha holdt seg til en eneste film, og til nød to filmer på litt over to timer hver. De burde også ha vært mye mer lettbente og hatt mye humor. For meg føles det som om Jackson ikke brydde seg stort om Hobbiten, men ville ha mer Ringenes Herre. Og han er jo gud i fantasy-filmverdenen takket være Ringenes Herre, derfor fikk han gjøre hva han ville, og derfor drar vi nok tilbake til Middle-Earth rimelig kjapt med neste bok (eller en de har diktet opp selv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen problemer med at de strekker Hobbiten-boken litt. Selv om jeg ideelt sett synes det burde være 2 filmer, ikke 3. De fyller jo inn masse ting fra Silmarillion, og dikter litt selv. Noe jeg er helt OK med, bøkene er så gamle nå at Jackson burde få lov til å utfolde seg litt, så lenge det er i samme ånd som originalverket.

 

De har ingenting fra Silmarillion (og Ufullendte Fortellinger), da de ikke har rettigheter til denne boken. Er en grunn til at Gandalf ikke husket navnene til de to blå trollmennene. ;)

 

Du sier at Jackson burde få lov til å utfolde seg, så lenge det er i samme ånd som originalverket - og det er jeg helt enig i. Problemet er at det absolutt IKKE er tilfellet at Hobbiten-triologien forsøker å være i samme ånd som boken. Peter Jackson prøver jo helt tydelig å lage en prequel-triologi som skal være "epic" lik Ringenes Herre, i motsetning til Hobbiten-boken som er en koselig, lun men allikevel spennende eventyrbok for barn.

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar

This is the end 2013

 

Etter å ha sittet og rettet prøver til halv tolv på kvelden på en lørdagskveld, var det utrolig deilig å synke ned i godstolen og se på en film full av tull, tøys og annen galskap. De som har sett tidligere filmer til Rogen og Goldberg eller filmer tilknytta hovedrolleinneholderne, vet hva man får her: Stonerhumor og dick and fart jokes. Det er etter min mening skikkelig morsomt, men det kan være meg og misliker man denne humoren, så skjønner jeg veldig godt at filmen ikke faller i smak

 

Jeg synes allikevel at filmen kunne vært litt kortere. Filmen mister litt tempo og fremdrift i andre halvdel, og filmen er ikke like hysterisk hele veien.

 

Slutten er litt både og. På en side ganske kul, på den andre siden litt lame. Men det fungerer.

 

Alt i alt en veldig morsom og underholdende komedie. Perfekt kompaniskap er en øl eller flere (evt. sterkere saker for de som ønsker det)

 

7,5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...