Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

brandon-lee-as-eric-draven-in-the-crow-1

THE CROW (1994)

 

"People once believed that when someone dies, a crow carries their soul to the land of the dead. But sometimes, something so bad happens that a terrible sadness is carried with it and the soul can't rest. Then sometimes, just sometimes, the crow can bring that soul back to put the wrong things right."

 

Hvis du spør folk hvilken film som er deres favoritt gjennom tidene, vil nok de aller fleste trenge tid på seg for å svare. Jeg gjør det ikke. Storkoste meg med Evil Dead 2 på den tiden, og er fortsatt stor fan av Evil Dead den dag i dag. HVa annet kan man forvente med tegneserier som "Ash in space"? :p Så hvis man skal snakke favorittserie, må jeg nok si Evil Dead uten tvil. Men favorittfilm? The Crow. Helt klart. Ingen over, ingen ved siden av. Nå skal det sies at de andre filmene er noe makkverk som aldri burde ha vært laget, de har truet med en reboot lenge, og tegneseriene er ikke verdt papiret de er trykket på, om du så brenner de for å holde varmen. Vi snakker om en The Crow som dukker opp gjentatte ganger som en superhelt for å rydde opp i ting han ikke engang har noe med, og de har dermed ikke engang skjønt poenget. Les intro-quoten, og prøv å tenk deg hvordan de får en superhelt ut av det. Jeg aner ikke.

 

Men drit i det. Dette er filmen du vil se. Plottet dreier seg om et ungt par (Eric og Shelley) som nettopp har blitt forlovet, men de blir angrepet av noen pøbler, og Eric blir drept. Shelley er ikke fullt så heldig, Hun blir brutalt gjengvoldtatt av pøblene, før hun bankes opp og blir etterlatt for å dø. Heldigvis dukker ambulansen opp etterhvert, men det er for sent, og hun dør på vei til sykehuset. The end...?

 

Ett år senere lander en kråke på graven til Eric, og han våkner til live igjen. Dessverre husker han alt som skjedde den fatale natten, og han vet hvem som sto bak. Takket være kråken er han udødelig, og han lever utelukkende for å få hevn...

 

Som man skjønner er dette voldelige saker, og til tider ganske vondt å se på (spesielt slutten sliter jeg med, selv nå, tyve år senere.) Men volden er aldri fokuset her. Eric er voldelig nok, han, men han er det fordi det bokstavelig talt er alt han har igjen å leve for. I "vanlige" hevntokter lever helten for å få hevn, men når det er gjort lever han/hun lykkelig videre. Det gjelder ikke Eric. Alt han vil er å dra tilbake til dødsriket og være sammen med Shelley, men som intro-quoten sier er sorgen han tok med seg for stor. Han er derfor nødt til å få hevn for å få hvile, og det er ikke noe man glemmer når man ser filmen. Dette er en mann som er helt knust av sorg, ikke en mann som bare er ute etter hevn fordi "hvorfor ikke?"

 

Det visuelle er også på topp her, og ikke minst er musikken helt fantastisk. Det er mørk, dyster rock, akkurat som man forventer. Alt er svært deprimerende, og det er lett å bli trist når man ser denne - selv når ting går bra. Denne filmen kan gjøre noe med deg. Jeg har sett mange filmer jeg har likt opp gjennom årene, men ingen har gitt meg noe i nærheten av det denne gjør. Denne har sittet igjen i meg i tyve år så langt, og den sitter nok der om tyve år til.

 

 

Og ja, for å få det ut av verden: Brandon Lee er sønnen til Bruce Lee, og ja, han ble drept under innspillingen av denne filmen. Derfor ble filmen holdt igjen en stund, før de fikk tillatelse fra familien hans å gjøre den ferdig med CGI osv. Men med tanke på hva filmen handler om, gjør det jo bare filmen enda sterkere. Ikke bare døde Eric her, men Brandon Lee døde også. Det igjen gjør det jo enda verre at de truer med en remake. Alle oppfølgerne og tv-serien var ræva, så hvorfor ødelegge minnet hans enda mer ved å begrave denne under en reboot? Enkelte filmer trenger ikke oppfølgere eller reboots. Denne er så perfekt som de kommer.

 

En annen ting som kan nevnes, og som jeg så vidt nevnte tidligere, er at denne filmen strengt tatt er basert på en tegneserie. Men for det første har det blitt mange tegneserier om The Crow etterhvert, uten at det er noen spesielt store koblinger mellom dem. Men filmen er også ganske annerledes enn tegneserien den er basert på. For å si det kort blir det aldri klart om Eric er død eller ikke i tegneserien. Skal vi derfor vurdere filmen hvor bra den følger tegneserien vil den nok få stryk. Derfor gjør vi det ikke. :) Filmen er mer enn "løst basert på" og bruker tegneserien som bakgrunn for å lage noe nytt på egenhånd, og det klarer den så til de grader.

 

Dere er nok sikkert lei av å lese dette nå, så jeg lar Sarah få avslutte:

 

"If the people we love are stolen from us, the way to have them live on is to never stop loving them. Buildings burn, people die, but real love is forever."

 

VURDERING: 10/10

 

What are you supposed to be? Some kind of clown, or something?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, The Crow er jævlig bra den. Den har nærmest en perfekt casting, selv birollene er glimrende, spesielt Michael Wincott som badguy. David Patrick-Kelley som T-bird er også innertier.

 

Tegneserien det refereres til har lite å gjøre med filmen, det er ikke de samme skurkene som har navnene de har i filmen og The Crow har en slags oppdragsgiver som er et skjelett med klær som vi aldri ser noe til i filmen.

 

Det er også laget en tegneseriebok basert på filmen, den er veldig bra.

Den første Crow-oppfølgeren synes jeg var OK, de fant en fyr som ligna på Brandon Lee i det minste, og det var greit å se Sarah som ung voksen.

 

Så bare skar det helt ut og han ble som er random superhelt. Er en haug med spinoff-tegneserier også iflg Amazon.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tegneserien det refereres til har lite å gjøre med filmen, det er ikke de samme skurkene som har navnene de har i filmen og The Crow har en slags oppdragsgiver som er et skjelett med klær som vi aldri ser noe til i filmen.

Pågrunn av at Brandon døde før filmen var ferdig filmet, så var de nødt til å gjøre en del endringer. Karakteren Skull Cowboy f.eks. ble helt kuttet ut av filmen. Jeg har ikke lest tegneserien filmen er løst basert på, men det kan kanskje være karakteren du referer til?

 

crow_08.jpg

 

Jeg er forøvrig helt enig med anmeldelsen. Veldig bra set design, stemning, musikk og perfekt casting som Bytex er inne på.

 

Se hva jeg har over senga ;)

 

Mine to favoritt filmer :D

 

post-10128-0-84719200-1418944561_thumb.jpg

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det er nesten ærefullt at noen har gått tilbake til 16. november 2013, lest hva jeg skrev om filmen og sitert det nå i desember 2014.

Glad du likte filmen. :)

Vil si det var 2013s beste.

Vi har søkemotorer. Måtte undersøke om noen hadde noe å si om filmen før jeg la inn mine ord om den. Gjensyn seinere i dag. Gleder meg.

 

The Crow må jeg se. Coveret husker jeg godt fra barndommen.

Lenke til kommentar

 

Det er nesten ærefullt at noen har gått tilbake til 16. november 2013, lest hva jeg skrev om filmen og sitert det nå i desember 2014.

Glad du likte filmen. :)

Vil si det var 2013s beste.

Vi har søkemotorer. Måtte undersøke om noen hadde noe å si om filmen før jeg la inn mine ord om den. Gjensyn seinere i dag. Gleder meg.

 

The Crow må jeg se. Coveret husker jeg godt fra barndommen.

 

Uansett. Det gjorde dagen :)

 

 

Har gått i helt middelmådige filmer denne uka her dessverre. Den siste "Hobbiten"-filmen skuffet dessverre. "Bad Santa" hadde jeg aldri sett og synes ikke den var så fantastisk flott som alle skulle ha den til. Mye gjenbruk av vitser, forutsigbar og litt vel tullete for mitt vedkommende (Bernie Mac som plutselig skulle være med. Nei, det falt ikke helt meg). Og jeg så "Precious" i dag, som jeg også, til tross for gode prestasjoner, synes var noe oppskrytt. Håper på oppsving nå i helga med andre filmer.

Lenke til kommentar

Uansett. Det gjorde dagen :)

 

Har gått i helt middelmådige filmer denne uka her dessverre. Den siste "Hobbiten"-filmen skuffet dessverre. "Bad Santa" hadde jeg aldri sett og synes ikke den var så fantastisk flott som alle skulle ha den til. Mye gjenbruk av vitser, forutsigbar og litt vel tullete for mitt vedkommende (Bernie Mac som plutselig skulle være med. Nei, det falt ikke helt meg). Og jeg så "Precious" i dag, som jeg også, til tross for gode prestasjoner, synes var noe oppskrytt. Håper på oppsving nå i helga med andre filmer.

Helt enig vedrørende Hobbiten. Jeg hadde egentlig forestilt meg ei lang Hobbiten, i stedet for tre lange.

 

Vi skulle nesten ha møttes for å snakke om Blue is the Warmest Colour/La vie d'Adèle. Husk at jeg hadde filmen i hodet allerede da Montages dekket filmen før/rundt Cannes 2013. Jeg blir så rørt av slike filmer. Den er ikke perfekt, nei, og må innrømme at del en/kapittel en er den sterkeste av filmens to deler/kapitler.

 

Også er er det jo moro, med litt kjennskap til sosiologien (Bourdieu), å lese Montages omtale av filmen. Men jeg driter i Bourdieu og sosiologien når vi har med kjærligheten å gjøre.

Lenke til kommentar

The Crow må jeg se. Coveret husker jeg godt fra barndommen.

Du bør absolutt se The Crow, ja. Kan ikke si jeg likte oppfølgerne noe særlig, og de er nok uansett mange mil bak den første. Men når det er sagt er The Crow: City of Angels ikke så verst hvis du "må" ha mer The Crow. De har til og med tatt seg bryeg med å legge inn noen easter eggs fra den første, som f.eks masken fra den første filmen (man ser den på bordet foran Sarah.) Bare ikke forvent et mesterverk som den første.

 

Tegneseriene er stort sett heller ikke så alt for bra, men jeg synes The Crow: Flesh and Blood absolutt er verdt å lese. Det var første gang The Crow er en dame, og det er mange nok forskjeller fra den første til å være interessant. Eric Draven er komplett udødelig takket være kråken, mens Iris fra F&B må bruke en stiftemaskin for å lappe seg sammen. :p Jeg synes denne tegneserien er bedre enn tegneserien den første filmen er basert på, men filmen er nok i en klasse for seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hollow Man (2000)

Kevin Bacon, Elisabeth Shue

 

Cheeses... Svært kort oppsummert prøver noen forskere å gjøre dyr usynlige, men er i fare for å miste støtten fra militæret (eller hva de nå var) om de ikke klarer å gjøre mennesker usynlige også. Som sagt, så gjort. Her skal resultater vises frem, så da er det bare å sprøte seg selv full av det usynlighetsmidlet. Det må jo så klart gå galt. :p

 

Jeg liker historier om folk som kan bli usynlige (inkludert Predator, så klart), og liker utviklingen som har foregått de siste årene i virkeligheten. Det er noe med det der å bli helt usynlig. Hva ville du gjort om du var usynlig? Hvis du er som Kevin Bacon ville du selvsagt ha, øh, voldtatt nabokjerringa, fått superkrefter og prøvd å drepe hele gjengen du jobbet med. Logisk nok. :p Strengt tatt sier det der alt jeg burde trenge si, men pytt, det er jul. Let's move on. :p

 

Allerede i starten av filmen blir en mus spist av en usynlig katt, ape eller noe sånt. Rimelig syk effekt, men med tanke på at det ennå tar en stund før de endelig klarer å gjøre en ape usynlig er det jo rimelig meningsløst. Hvorfor gjøre så stort oppstyr når de endelig klarer å gjøre et dyr usynlig, hvis de allerede har klart det?

 

(edit: glemte helt den usynlige hunden, så de har tydeligvis klart å gjøre minst to dyr usynlige så langt. Begge oppførte seg helt normalt, så hvorfor Kevin Bacon fikk superkrefter og klikket aner jeg ikke.)

 

Og la oss ta den gorillaen. Når de sprøyter den full av det midlet klikker den fullstendendig, og river og sliter i båndene som holder den fastspent uten å komme seg løs. Så hva skjer når Kevin Bacon blir sprøytet full? Han river seg løs. To ganger. Dafuq? Er han nå mye sterkere enn en gorilla? Og dette er seriøse, smarte forskere. Når han blir usynlig river han seg løs med en hånd. Aner ikke hvordan. Men når de sprøyter inn et motmiddel mot usynligheten river han seg løs igjen. Hvorfor i pokker har de ikke festet han enda bedre nå? Han rev seg løs en gang, så han gjør det neppe igjen? Yeah, right...

 

Så var det hun pene dama som fikk puppen massert litt i laben når hun sover. Skjorten er rimelig åpen når hun våkner (og det første hun merker), men han usynlige fyren sier han ikke gjorde noe, så hun godtar straks at hun har drømt. Åpnet hun skjorten på seg selv? Ikke godt å si. Jeg må nok se den scenen noen ganger til. Øh, for science. :p Allerede her burde de andre ha skjønt at noe er galt, men neida.

 

Videre vil han jo selvsagt prøve å stikke av fra laben før eller senere. Det er ikke noe problem, bare gå rett ut. Han er jo usynlig? Men neida, de er smarte nok til ha kameraer som søker på kroppsvarme eller noe sånt, så de ser han på kameraet når han sover. Men det er forstyrrende lett for ham å koble om litt her og der, så kameraet kjører på en loop og viser den samme scenen med han som sover om og om igjen. Men hvorfor er det komplett umulig for de andre å skjønne det før langt ute i filmen?

 

Og la oss ikke glemme slutten... holy fuck... Vi snakker et laboratorium godt under bakkenive. Kevin Bacon tar en liten flaske (passer fint i håndflaten), dytter inn litt kjemikalier og kaster den inn i et hjørne noen få meter unna. Resultatet er en eksplosjon som får hele laben til å riste (seriøst), og det begynner straks å brenne. Men blir noen skadet? Vel... det tar flere minutter før noen i det hele tatt merker eksplosjonen. WTF? For ikke å snakke om at laben til slutt eksploderer hele tre ganger, og han overlever alle gangene, til tross for at det ikke er noen som helst steder å gjemme seg. Seriøst, fyren ramler ned i et flammehav, bare for å klatre ut, ramle ned igjen, klatre ut og ramle ned enda en gang. Hva fanken var i det serumet han sprøytet inn i seg? Trodde det bare var for å gjøre ham usynlig?

 

Men det verste av alt? De klarte å lage en oppfølger. Gi meg styrke... :p

 

Vurdering: 4/10

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Redirected (2014)

 

En action comedie med mange WTF situasjoner. Tar nesten litt vell av etter min mening, men likte den faktsik veldig godt pga alt forverra seg hele tiden. Bare slutten ble litt vell brå og teit, kunne liksom ha slutta når som hellst om dette var slutten. Legger nesten opp til en 2er føler jeg.

 

6/10

 

 

Gone girl (2014)

Ville først se den på kino, men var utsolgt, så i dag fikk jeg endelig sett den. Var veldig bra film, og man begynnte selv å tenke og spekulere litt. Den viste også bra hvordan vi mennesker blir manipulert av det vi ser og hører rundt oss og hvordan vår egen personlighet drukner i forbilder og hva andre forventer.

 

Selve filmen tok plutselig en brå vending og jeg ble helt sånn woow!

På slutten satt jeg igjen med en neve klar til å smelle til ho dama og så dra, den filmen var ganske så bra på så utrolig mange måter, men sammtidig sånn urettferdig i samme slengen.

 

Satt også igjen med noen veldig få uløste spørsmål (som sikkert bare jeg begynnte henge meg opp i) men har ingenting å si for filmen sin del egentlig.

Kan egentlig bare anbefale den.

 

9/10

 

Lenke til kommentar

Nettop ferdig med å se predestination og må si det var en film som falt virkelig i smak. Ufattelig bra skuespillerprestasjoner og en historie som er vel utenfor det typiske mainstream hollywood.

 

Filmen har respektable 7.5 på imdb, men i mine øyne forjener den litt mer. Absolutt en film som anbefales hvis du liker butterfly effect og memento.

Lenke til kommentar

Office Space (1999), komedie

 

En skarp og morsom film om det sjelløse livet i et åpent kontorlandskap. Mye i denne filmen man kan relatere seg til, om man enten jobber i kontor eller ikke. Realismen er så tilstede at det nesten kan kalles en skrekkfilm for deg som jobber på kontor. Selv karakterne har personligheter man ser i det virkelige liv. Det er så mye i denne filmen som gjør det til det den er. Lumberghs subtile måte å konfrontere sine undersåtte på med "yeeeeah...", stiftemaskinen, Michael Bolton, "this is a FUCK", den nervøse og mumlende Milton som hele tiden blir harselert med og Tom Smykowskis måte å fortelle sin oppfinnelse på, samt selvmordscenen... Filmen treffer spikeren på hodet når det gjelder det å fremstille menneskets apati rettet mot autoritetspersoner i bedrift og oppgavene man er pålagt å gjøre, uten noen mulighet til å tjene på det. Underholdningen er her på topp med mye tørr galgenhumor. Anbefales.

 

8/10, Fuckin' A

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Først, the crow er en fantastisk film!!! Digger den dystre stemningen, skuespllerne gjør en fantastisk jobb! Topp 3 film igjennom tidene!

 

Siste film jeg har sett:

Gravity.... Eller.. Så ikke mere enn 20 min før jeg skrudde av!!! Makan til kjedelige greier, og clooney er ikke spesielt flink skuespiller ;)

Lenke til kommentar

Hollow Man (2000)

Kevin Bacon, Elisabeth Shue

 

 

Jeg liker historier om folk som kan bli usynlige (inkludert Predator, så klart), og liker utviklingen som har foregått de siste årene i virkeligheten. Det er noe med det der å bli helt usynlig. endelig klarer å gjøre et dyr usynlig, hvis de allerede har klart det?

 

Vurdering: 4/10

 

Sett Memoirs of an Invisible Man?. Kanskje beste film om usynlighet jeg har sett.

Lenke til kommentar

Sett Memoirs of an Invisible Man?. Kanskje beste film om usynlighet jeg har sett.

 

Takk, nå har jeg noe å se i jula. :)

 

 

PREDATORS

 

Tredje film i Predator-serien, og kan fint sammenlignes med Aliens og Terminator: Salvation. Dsv det er fortsatt predatorene vi snakker om, men hele plottet er vridd på hodet. I stedet for en enslig predator på jorden, er det denne gangen en drøss mennesker på en planet med predators. Det er neppe hjemplaneten deres, men mer en planet de bruker som jaktmarked for sport og trening. Og, interessant nok, litt slossing seg imellom.

 

Plottet er helt greit: Folk ramler ned fra himmelen (bokstavelig talt), aner ikke hvordan de kom dit (kastet ut av fly?) og må prøve å både overleve og finne en vei bort fra planeten. Det er ikke så helt enkelt, naturligvis. Ingen av folkene kjenner hverandre, og ingen vet hvorfor de er der. Alt de vet er at de er blandt de farligste folkene på jorden, så de er utvalgte til å bli jaktet på. Det er kanskje litt tynt, men trenger vi vite mer?

 

Som stor fan av Predator-franchisen (unntatt Aliens vs Predator, selvsagt) synes jeg denne filmen var svært interessant. Her får vi vite en god del mer om predatorene enn før, og vi får se dem samarbeide for å utrydde menneskene, lærer mer om taktikken deres og så videre. Vi får også se helt nye ting som romskip ment for kamp, en "hunderase" de bruker i jakten, og så videre.

 

Skuespillerne gjør en god jobb her, og selv om vi har folk som en svært farlig forbryter, en fyr fra den japanske Yakuza og så videre, er det lett å like de fleste. De har også en ganske bra personlighet hver, så de blir ikke bare en blåkopi av hverandre, som er så vanlig i filmer av denne typen. Hvor stor forskjell var det for eksempel blandt folkene i den første filmen? :p I tillegg er det jo selvsagt små hint her og der til de forrige filmene, uten at de går noe særlig nærmere inn på det.

 

Om jeg skal klage over noe må det vel bli at historien er litt for tynn, og vi ser ikke predatorene så mye som jeg skulle ønsket. Men på den annen side får vi en Yakuza-fyr med samuraisverd i nærkamp med en Predator. Det alene var verdt prisen. :p

 

Vurdering: 8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...