Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Adventures of Baron Munchausen 1988

Hva er ekte, hva er fantasi? Må alt være logisk, opplyst og "vitenskapelig" sant? Terry Gilliam fortsetter der han slapp med Time Bandits og Brazil med sine egne syn på slike spørsmål, hvor svaret på spørsmål to er "nei".

Basert på figuren baron Munchausen (basert på en ekte tysk aristokrati på 1700-tallet), tas vi med på en reise som går i mot all logikk. Vi tar turen til månen, inn i jordens kjerne, og inn i et sjømonsters mage, vi møter gudene Vulcan og Venus og kongen og dronningen av månen. Alt hele tiden rolig forklart av baronen selv som selvfølgeligheter. Baron Munchausen fremstår som motstemmen mot den logiske tankegangen - selvfølgelig kan man dra til månen! Selvfølgelig kan man henge på en kanonkule, og ikke bare det, men også hoppe fra en kanonkule til en annen. Midt i luften!

Baronen er godt spilt av John Neville og han støttes opp av en rekke flotte skuespillerprestasjoner, bl.a. Uma Thurman, Eric Idle, Oliver Reed, Timothy Pryce og Robin Williams. Var i begynnelsen skeptisk til Sarah Polleys karakter og den forblir filmens mest irriterende men aldri så irriterende barnekarakterer kan være.

Effektene er flotte. Herlig før-CGI.

Om ikke Terry Gilliams beste film, så er denne absolutt verdt å se (om du ikke allerede har sett den).

Anbefales!

8/10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Mattel hjernevasket oss til å kjøpe He-Man stæsj på 80-tallet akkurat som i H3 , sånn er det bare vettu :D

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Ikke glem at He-Man er svært så mye i live den dag i dag. Vi har en pågående tegneserie fra DC (med He-Man og She-Ra sammen), og en film har vært planlagt siden 2007 (senest i februar ble det bekreftet at de jobber med manuset.) Med alt fra Ninja Turtles til G.I. Joe til Transformers som spillefilm, er det ikke rart He-Man også vil dukke opp etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"Ikke glem at He-Man er svært så mye i live den dag i dag"

Ante Valente : "Neida , neida , neida !"

Trukke det blir noe ny HM film , det har de sagt i årevis og hvis den til formodning skulle komme så vil det være for sent da markedet er overmettet på superhelt-filmer.

Lenke til kommentar

Som jeg sa lever He-Man i beste velgåedne i tegneseriene, og han har hatt både tegneserier og tegnefilmer jevnlig siden starten. Nå da Transformers, G.I. Joe og Ninja Turtles har havnet på det store lerretet ville det ikke vært rart om He-Man også fant veien dit igjen. Markedet er heller ikke overmettet på superheltfilmer. Vi har en drøss filmer i nærmeste fremtid, og Marvel har planlagt filmer opp til 2019. DC startet ned Man of Steel, og følger opp med Batman vs Superman, Justice League og garantert solo-filmer fra Wonder Woman, Batman og Superman (Man of Steel 2 er bekreftet.) Så det er nok større sjanse nå enn før for en ny He-Man film.

Siste nyhet jeg fant er for øvrig fra september i år, så de jobber helt klart videre med filmen. Glem heller ikke at Aliens vs Predator tok over tyve år å lage, men den kom til slutt. Samme gjelder Freddy vs Jason. Faktisk er Predator 3 også definivt under utvikling (skjønt aner ikke hva selve tittelen blir. Alt jeg vet er at de vil behodle så mye som mulig fra franchisen, men samtidig lage en ny historie.)

På toppen av det hele har vi jo en drøss remakes, reboots, reimagenings og så videre de siste årene, og den aller siste Hobbiten-filmen er jo ute om ikke så lenge. Da vil vi bli ferdige med både Harry Potter og Tolkien, så da har vi et åpent hull i markedet for fantsy-filmer. Hvorfor ikke fylle det med en He-Man film? He-Man er langt mer fantasy enn ren superhelt.

http://moviepilot.com/movies/506499-masters-of-the-universe?lt_source=external,manual

Lenke til kommentar

Dolphern lever jo også i beste velgående, så kanskje det blir en reprise-rolle!

Ferdig med Tolkien pffft, rett etter siste Hobbit-filmen kommer nok nyheten at Jackson har fått rettighetene til å melke Silmarillion også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ferdig med Tolkien pffft, rett etter siste Hobbit-filmen kommer nok nyheten at Jackson har fått rettighetene til å melke Silmarillion også.

Hadde nyheten om at han hadde fått rettighetene til Hurins Barn, hadde jeg spontan-ejakulert i buksa!

Lenke til kommentar

Dolphern lever jo også i beste velgående, så kanskje det blir en reprise-rolle!

Noen ganger sier Dolf at han vil være med i neste He-Man, og andre ganger sier han at den første var en tabbe. :p

Vet det kommer mer Tolkien, men når? Er det plass til flere fantasy-filmer enn Tolkien-filmer? Nå er jeg ikke akkurat fan av "nye" Peter Jackson (elsket Bad Taste og Braindead, men det begynner å bli en stund siden), men tenk en film i stil med Ringenes Herre, bare basert på He-Man? Det hadde blitt tøft. :) Men hvis Peter Jackson lager den blir det vel: "By the power of Grayskull!" *tyve minutter senere* "I have the power!" :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

"men tenk en film i stil med Ringenes Herre, bare basert på He-Man?"

Vil ikke at HM skal være noe wannabe LOTR , vil ikke ha laaaaaange scener......så en av de og det var mer enn nok , føltes som en evighet uten noe framdrift , akkurat som filmen blir seig.

Lenke til kommentar

Captain America: The Winter Soldier (2014)

Den første filmen synes jeg var døll,CA er helt klart den kjipeste av alle super helter.
Kjøpte denne filmen billig og har nettopp sett den.
Forventningene var på bunn men må si jeg ble veldig overrasket.
Synes fortsatt at nevnte superhelt er ganske kjiip MEN denne siste filmen har mye utrolig kuul action
Jeg koste meg faktisk med denne filmen :)

8/10

Lenke til kommentar

Gone Girl

Hadde veldig lave forventninger til denne filmen da traileren egentlig sier lite og ingenting, men den hadde fått bra score på Imdb så slo til.

Det angrer jeg ikke på!

Utrolig forfriskende å se en film som har så stor tro på egen handling og historie!

First things first: Ektefellen til Nick Dunne blir meldt savnet. Dagene går og mistanken imot Nick blir styrket for hver dag som passerer.... Mer kan jeg ikke si uten å avsløre noe.

Dog kan jeg si at det er herlig hvor mye følelser filmen setter i sving! Ene øyeblikket hater du han, det andre hater du henne, det tredje hater du di folka der, Fuck han advokat-kuken der, osv. osv.

Jeg la ikke merke til det før etter filmen, men di siste 10 minuttene satt hele kroppen min i helspenn.

Score: 9.5 av 10.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Filmation's He-Man (i denne var det alt for mye Orko , greit nok at han er med nå og da men hele tida blir litt overkill. Synd den ble nedlagt i '85 , hadde vært kult å se oppfinnern Gwildor , sverdmannen Blade , øglen Saurod , kjempene Tytus og Megator , Laser HM og Laser Skeletor , Eternia-tårna og Skeletors øyenstikker-helikopter osv)

MYP He-Man (her virker det som om HM kom i skyggen , seff det er bra at de andre rollefigurene kommer i lyset men HM er jo tross alt "frontfigurn")

Lenke til kommentar

Annabelle (2014)

Djeezes... I Conjuring møter vi først noen idioter som klager over en dukke som er besatt av en demon, eller noe sånt piss. Det har ingenting med resten av filmen å gjøre, men er bare en unnskyldning for å lage en film basert på den dukken. Dette burde være første faresignal. Conjuring handler i store deler om Ed og Lorraine Warren, to ekte... hva man nå kaller dem. Spøkelsesjegere? Demonutdrivere? Samme det. Til tross for at de har Annabelle-dukken i Conjuring, er ingen av dem å se i denne filmen noe sted. Det er enda et faresignal. Conjuring prøver fortvilt å klamre seg til "based on a true story", men gir oss bare klisjé etter klisjé på rekke og rad, og den hadde i det minste et visst forsøk på å lage en historie ut av dette. Hva skjer da når man har en film utelukkende basert på at en dukke er besatt av en demon? Jepp, du gjettet rett. Det funker ikke i det hele tatt.

La meg si det sånn: Etter en halvtime var jeg allerede drittlei alle klisjéene, tabbene og all idiotien her, så jeg så resten på ren autopilot. Jeg gadd ikke engang bry meg om hvor dårlig det var. For å si det sånn har manusforfatteren (ja, det er bare en person) laget tre filmer før denne: Bloodmonkey, In the spider's web og Swamp devil. Hørt om noen av dem? Nei? Exactly. In the spider's web er en film laget for tv, og alle tre er svært lavbudsjett. Bloodmoney ligger på imdb.com med 3.1/10 i rating, og de to andre har hele 4/10. Noen ganger hender det seg at folk må lage noen drittfilmer før de treffer blink og lager noe som faktisk er bra, men denne idioten bør bare slutte å skrive manus for godt.

Fyren de har fått som Director har en god del filmer på CVen som Cinematographer, men som Director... Vi snakker Mortal Kombat: Annihilation, The Butterfly Effect 2, en episode av Sons of Thunder, en episode av Providence. Det er alt. Dere skjønner hvor dette bærer henne?

Hovedpersonene selv, da? De må jo ha spilt i ett og annet bra for å få bli hovedpersoner? Vel... nei. Begge to har en del ting på CVen, men vi snakker enkelte episoder av diverse tv-serier, og noen filmer du aldri vil se på kino. Eller på TV, for den saks skyld. Kanskje på NRK en onsdag formiddag.

Men nok om det. Jeg hadde ikke akkurat store forhåpninger til denne, men dette må være en av de dårligste filmene jeg har sett noensinne. Det er ikke engang så dårlig at det blir bra. Det er så dårlig at det er flaut å se på. Liker du jump scares er det bare å nyte denne. Har du en annen grunn til å se en film, hva som helst annet, om det så er å sitte gjennom en mini-serie på fem timer for å få fem sekunder av en naken pupp, er det bare å styre unna. Det er ikke verdt det. Vil du ha en levende dukke bør du heller ta Chucky. Krever du en jentedukke har vi klassikeren Dolly Dearest. Klassiker i forhold til denne, i alle fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Sjøen 4/6.....den handler om at hun skal selge huset til faren som forsvant under mystiske omstendigheter , film i thriller/mysterie-sjangern. Med Regina "Rederiet" Lund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...