Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enemy (2013)

 

Jeg så også en forvirrende film med Jake Gyllenhaal i hovedrollen. En historieprofessor blir anbefalt en film av en kollega som han leier for å se. Han ser filmen og samme natt drømmer han om filmen og ser en dobbeltgjenger. Når han bestemmer seg for å møte denne dobbeltgjengeren snur livet hans på hodet. Filmen spiller veldig mye på symbolikk.

 

Det var litt vanskelig å forstå filmen, men filmen ble mye bedre da jeg så en forklaring av filmen på Youtube.

Lenke til kommentar

Teenage Mutant Ninja Turtles (2014)

 

Dafuq did I just watch... Har vært fan av Ninja Turtles siden de dukket opp her i Norge, og i det siste har jeg begynte å lese de originale seriene. Det er også en svært bra serie på Nickelodeon, og tredje sesong begynner om en stund. Alle tre er helt forskjellige serier, uten at det gjør noe fra eller til. Den originale er mest for voksne, og kort sagt tar det ikke lang tid før skilpaddene utfordrer Shredder til en kamp på liv og død. Dermed trenger man ikke forvente å se ham mer igjen. :p I en nyere versjon er April O'Neil assistenten til Baxter Stockman, og Splinter var en rotte helt fra start. Det er til og med en versjon der Raphaen tar på seg masken til Shredder og utgir seg for å være ham, bare for å møte Lady Shredder etterhvert. Det ble aldri klart i serien hvem hun er, men i ettertid har serieskaperne bekreftet at om serien fikk gå lengre ville de ha avslørt at det var Karai. Selv Kraang, de store, slemme skurkene, var opprinnelig snille.

 

Det er med andre ord mange varianter av historien bak/om skilpaddene, så akkurat den biten gir jeg fullstendig blaffen i. Vi får en ny twist her, men det er ikke noe problem for meg. At skilpaddene er mye større og ser komplett idiotisk ut kan jeg også godta. Selv at Shredder ser ut som en Transformer reject kan jeg under tvil akseptere. Alt dette er bare rent estetisk og har lite å si for selve filmen.

 

Problemet er resten av filmen. Det er svært mange ekstremt lettvindte løsninger på problemer her, og mange ting som ikke gir mening. Ta April, for eksempel. Når hun begynner å mase om at hun møtte skilpaddene er det ingen som tror henne, fordi hun ikke har bevis. Men kort etter snakker hun med Sachs om skilpaddene og viser ham et bilde hun tok med telefonen. Så hvorfor i svarte viste hun ikke det bildet til sjefen sin? Da ville hun jo ha blitt trodd, i stedet for å få sparken? WTF? Greit nok jobbet Sachs med et mutagen for mange herrens år siden, men er det ikke litt tynt å dra slutningen at skilpaddene hun ikke kjenner med navn er de samme hun hadde som barn? Synes det var rimelig teit i tegneseriene at Splinter lærte ninjitsu ved å studere Hamato Yoshi trene, men å bli en ninjistu-mester ved å lese en bok? WTF?

 

Gah, dette var rimelig pinlinge saker. Vi snakker Ninja Turtles her. Alt de trenger er Shredder, skilpaddene, Splinter, Foot-clan og mye slossing. Det er alt. "They call themselves the Foot, because they don't care if they step on people." What... the... fuck... :p Maken til bullshit skal man lete lenge etter. Alt de trengte er skilpaddene, Splinter, Foot-clan, Shredder og en del action, og de klarte ikke det engang. Når selv en "episk" kamp mellom Shredder og Splinter blir gørrkjedelig er det noe helt feil her et sted.

 

Vurdering: Nope

 

Edit: Om det ble mye å lese har The Escapist en anmeldelse jeg er 100% enig i.

 

http://www.escapistmagazine.com/videos/view/escape-to-the-movies/9634-Teenage-Mutant-Ninja-Turtles-Kids-Deserved-Better-Than-This

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Guardians of the Galaxy

For en film, hadde alt og enda mer, givende karakterer som jeg faktisk brydde meg om, en spennende story, utrolig kult univers som jeg ville se enda mer av, action fra start til slutt, perfekt timet jokes som gjorde at hele salen lo greit mye gjennom hele filmen og cris pratt gjorde en bra jobb som main character!

Gleder meg til neste marvel film, de er jo on a roll , skulle ønske 2eren til GOTG kom fortere, anbefales, har seriøst ikke kost meg slik på en film på evigheter, muligens django var siste gang jeg koste meg på dette nivået!

5/5

  • Liker 3
Lenke til kommentar

The Escapist

Britisk film fra 2008 som handler om en innsatt som får beskjed om at dattera er alvorlig syk og bestemmer seg for å bryte ut av fengselet. Vanskelig å si noe særlig uten å spoile for mye. Filmen starter ca midt i historien, i det de er i ferd med å bryte ut og i resten av filmen veksles det mellom å vise scener før og etter flukten.

 

Likte The Escapist godt. På nettet blir den beskrevet som enten et makkverk eller et mesterverk. Jeg synes egentlig ikke den er noen av delene, men heller en interessant film. Mangler litt karakterutvikling og bakgrunnshistorie til å ta steget opp som er virkelig god film i mine øyne, men den var undeholdene og anbefales.

 

7/10

Lenke til kommentar

Jeg satt og så på en 53 minutter "review" video der 4 turtles-blodfans sitter og kritiserer omtrent ALT som skjer i filmen (inkl spoilers så ingen link).

 

Et emne var at vekten på turtlene tydeligvis endrer seg hele tiden. I en scene holder en av dem oppe en svær container på flere tonn alene.

I en annen henger plutselig alle 4 fra en medium tykk stålstang uten at den bøyer seg. Og hvis de er så tunge at de kan velte en hel bygning, hvordan kan de da sitte på i biler uten at bilen flyr veggimellom?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Non-Stop (2014)

En film som fåregår på et fly. En ukjent person truer til seg penger via tekstmeldinger og truer med å drepe en person hvert 20min. Politimannen som er ombord på flyet prøver finne gjerningsmannen. Etterhvert som personer dør og folk blir utolmodige om hva som fåregår nermer flyturen seg slutten.
Vil flyet klare komme seg ned i tide, og vil alle personene klare overleve?

Hmm, en ok film. Den var ganske bra med at de klarte holde hemmelig helt til slutt om hvem som egentlig stod bak. Man hadde selv ingen anelse.
Kan vel si dette er en av de bedre actionfilmene. Likte bare ikke at slutten ble litt sånn nja fake og den kunne holdt seg litt mere realistisk.

7/10

 

Guardians of the Galaxy (2014)

 

Så den på kino for litt siden. Og selv om jeg ikke egentlig er fan av Marvel filmene så var denne faktisk bra. Kan si at en del ting jeg ikke helt skjønnte eller ikke synes passa inn, men det er nok fordi jeg ikke har oppdatert meg veldig med slike filmer. Det var en del morsome jokes med og sammtidig en del action, og filmen inneholdt alt fra vennskap, kjærlighet, slosskamper, krig og tap osv. Og i alt det også en stor del humor. Det er ikke mange filmer som har klart, så kan også anbefale denne filmen.

8/10


Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Enda en Guardians of the Galaxy (2014)-anmeldelse:

 

Har egentlig ikke så mye å føye til i forhold til de andre anmeldelsene og kommentarene her inne og ellers på interweben. Moro fra start til slutt (vel, selve starten er jo ikke så morsom...). Og gøy i en film der man benytter seg av noen mindre kjente/perifere marvelfigurer, så dukker jaggu meg Howard the Duck opp også.

 

En av de om ikke den beste Marvelfilmen.

 

8/10

 

Også en nostalgitrip på søndag.

The Mighty Ducks og oppfølgeren D2: The Mighty Ducks (1992 og 1994). Tilgjengelig på amerikansk Netflix.

 

Disse filmene var noen av mine favorittfilmer fra barndommen (tre-ern ikke i like stor grad). Jeg spilte lite hockey, men pga dette begynte jeg å samle på hockeykort og fikk låne hockeyutstyr av en bekjent av familien.

 

Hvordan klarer barndomsfavoritter seg når man vokser opp? Noen overlever på nostalgi, andre faller helt igjennom fordi man skjønner at det desverre bare er møl. Andre kan selvfølgelig være knallgode filmer som fungerer like godt når man er voksen. The Might Ducks 1 og 2 klarer desverre ikke helt det. Historien er så stappfull av klisjeer, toern er så å si bare en repetisjon av enern, og en del av dialogene er... vel, gode er de ikke. Allikevel er det en del ting som fungerer, og jeg skjønner hvorfor de var så populære. En standard underdogshistorie, likanes karakterer, akkurat slemme nok badguys, og humoren treffer nok barn ganske godt. Må innrømme at selv nå lo jeg her og der, og da ikke bare av filmen men også med.

 

En nostalgitrip som kunne ha slått veldig negativt ut. Men begge filmene overlever faktisk. De burde kanskje ikke gjøre det, men skitt au.

 

Mighty Ducks: 6/10

D2: 5,5/10

Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt på hvordan det ville vært hvis Guardians bare kom sveipende inn og drepte skurken på slutten i andre Marvel-filmer fra nå av..

 

"Captain America! Quick, you have the-" HOOKED ON A FEELING I'M HIGH ON BELIEVING PEW PEW PEW "Goddamn it, not AGAIN."

 

"Iron Man, none of our weapons are effective against Ultron. We need-" "I AM GROOT!" (smash) "Or that wil work." HOOKED ON A FEEEEELING!

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt på hvordan det ville vært hvis Guardians bare kom sveipende inn og drepte skurken på slutten i andre Marvel-filmer fra nå av..

 

"Captain America! Quick, you have the-" HOOKED ON A FEELING I'M HIGH ON BELIEVING PEW PEW PEW "Goddamn it, not AGAIN."

 

"Iron Man, none of our weapons are effective against Ultron. We need-" "I AM GROOT!" (smash) "Or that wil work." HOOKED ON A FEEEEELING!

Hahaha, det hadde vært noe.

Lenke til kommentar

Captain America: The Winter Soldier (2014)

"Steve Rogers struggles to embrace his role in the modern world and battles a new threat from old history: the Soviet agent known as the Winter Soldier."

 

Ser at denne har veldig god score, masse bra kritikker, 89% fresh på Rotten Tomatoes, men for meg ble ikke dette noe mer enn Marvel plankekjøring. Nesten en sesongfinale for Agents of Shield siden den følger nøyaktig samme plott. Mistenker at jeg har blitt veldig bortskjemt av bla. Avengers.

 

post-358148-0-45617000-1408008056.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...