Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)

http://www.imdb.com/title/tt1170358/

 

"The dwarves, along with Bilbo Baggins and Gandalf the Grey, continue their quest to reclaim Erebor, their homeland, from Smaug. Bilbo Baggins is in possession of a mysterious and magical ring."

 

Som i alle de foregående filmene: Utrolig mye gåing, litt mer gåing, enda mer gåing, ooooog så går vi litt til... også tar vi litt båt. Og flyter i tønner. Og splitter opp i mindre grupper. Og sloss orker. Og magi. osv. osv. osv. også besøker vi diverse byer og slikt på veien.

 

Vel gjennomført som alltid, men man aner, til tross for 2,5-3 timer per film, at de ikke er i nærheten av å være lange nok til å dekke Tolkiens episke bøker. Kanskje ultra mega extended director's cut versjonen som utvilsomt er på vei kan gjøre noe med det.

 

Jeg synes fremdeles Ringenes Herre filmene er himmel og hav foran Hobbit-filmene. Og Smaug er så langt den svakeste av alle fem som er kommet ut.

 

attachicon.gifTERNINGKAST4.jpg

Synes utvilsomt at Desolation of Smaug var en enorm step-up fra An Unexepcted Journey, en film jeg elsket, men som dessverre har alt for mye framtredende CGI og en alt for gulbrun color palette som får hele filmen til å føles falsk. Mye bedre pacet også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ett eller annet kameratriks de bruker som gjør at alle ser ut som de er i et teaterstykke på en måte..ser merkelig ut. Alt var mere gritty i LOTR-filmene. Det er tydeligvis et bevisst valg av Jackson at Hobbit-filmene ikke skal se ut som LOTR-filmene.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Så de haler den ut ene og alene på grunn av inntektspotensialet? Lurer på hvor mye det står i boken om f.eks denne fiskehavna.

Ja, de haler ut tiden og bruker Tolkien materiale, som de har rettigheter til, for å fylle ut filmene med hendelser etc. som ikke spesifikt blir nevnt/skjer i boka, men som skjer samtidig eller rundt samme tid som Hobbiten utspiller seg.

Hvis jeg har forstått dette riktig.

Lenke til kommentar

Så de haler den ut ene og alene på grunn av inntektspotensialet? Lurer på hvor mye det står i boken om f.eks denne fiskehavna.

For å ta det kort skulle det opprinnelig bare bli én Hobbiten-film, noe som er mer enn lang nok. Men den ble ettervhert dratt ut til enda en film, og allerede her begynner ting å skurre. Boken er bare noen få hundre sider, som Bytex sier. Men de ville ha enda en film etterhvert, så denne vil foregå i hovedsak mellom Hobbiten og Ringenes Herre, om jeg har skjønt det rett. Har ennå ikke sett noen av Hobbiten-filmene, bare lest boken.

Lenke til kommentar

Så de haler den ut ene og alene på grunn av inntektspotensialet?

Og hva er galt med det? Enn så lenge de har nok materiale å fylle filmene med, så er det vel ingen grunn til å holde tilbake bare fordi noen der ute føler at de sitter på en fasit over hvordan filmatiseringen av Hobbiten egentlig burde være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det artige er at om LOTR hadde blitt dratt ut til 9 filmer hadde alle bare klappet og ejakulert om hverandre. Men når Hobbiten ble 3 filmer sier alle det er alt for langt.

Jeg digger hele Tolkien-universet og alle filmene, men ja, det er altfor mye gåing og random shit :p

Lenke til kommentar

Det er ett eller annet kameratriks de bruker som gjør at alle ser ut som de er i et teaterstykke på en måte..ser merkelig ut. Alt var mere gritty i LOTR-filmene. Det er tydeligvis et bevisst valg av Jackson at Hobbit-filmene ikke skal se ut som LOTR-filmene.

Ja, og personlig synes jeg at det var utrolig dårlig valg. Å filme digitalt når Ringenes Herre var filmet på 35mm ødelegger kontinuitet.

Lenke til kommentar

Det artige er at om LOTR hadde blitt dratt ut til 9 filmer hadde alle bare klappet og ejakulert om hverandre. Men når Hobbiten ble 3 filmer sier alle det er alt for langt.

Det ironiske er at The Hobbit: The Battle of the Five Armies ikke er spesielt basert på Hobbiten lengre, men vil fokusere i hovedsak på ekstramateriale fra (boken) Ringenes Herre.

Lenke til kommentar

Hobbiten er jo en barnebok som er mer "fantastisk" enn Ringenes Herre. Den er nok skutt slik for å illustrere forskjellen i følelse på de to historiene.

Selv syntes jeg det er bra de ikke kjører samme stil som ringenes herre for hobbiten.

Ellers syntes jeg de tar seg for mye friheter i samtlige filmer ift hva de legger til. Som å bytte ut karakterer her og der for no god damn reason og legge til karakterer som ikke var med i seksjonen osv. Men men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sharknado 2: The Second One (2014)
http://www.imdb.com/title/tt3062074/

"A freak weather system turns its deadly fury on New York City, unleashing a Sharknado on the population and its most cherished, iconic sites - and only Fin and April can save the Big Apple."

 

Kan ikke tro at jeg sier dette. Men denne var faktisk ganske seerverdig. Og hold deg fast... dette er en ASYLUM film. De tok stort sett alt ifra forrige film og gjorde det et hakk bedre denne gang, inkludert den bisarre, idiotiske humoren. Men filmen må selvfølgelig sees med riktig instilling.

Er også vanvittig mange gjesteroller og cameos her. Kelly Osborne, Billy Ray Cyrus, Wil Wheaton, Perez Hilton, Al Roker som seg selv som rapporterer om sharknadoene... bare for å nevne noen.

Originale Sharknado gir jeg terningkast 1. Toeren får av meg terningkast to. Forhåpentligvis får treeren som nå er planlagt en tre selv om jeg tviler :)

post-358148-0-87696300-1407119696.jpg

Lenke til kommentar

Da er det bare å lage seks filmer, så får vi en klassiker til slutt!

 

Så begge Star Trek reboot-filmene i helga. Ikke lang kommentar angående de, annet enn at jeg fant de særdeles severdige. Aldri satt meg noe særlig inn i Star Trek-universet, men de to filmene ga jo mersmak. God action, greie nok plot, fra greit til ganske ålreit skuespill, og feiende flotte effekter. En tredje film ønskes fra min side.

Lenke til kommentar

 

Det artige er at om LOTR hadde blitt dratt ut til 9 filmer hadde alle bare klappet og ejakulert om hverandre. Men når Hobbiten ble 3 filmer sier alle det er alt for langt.

Det ironiske er at The Hobbit: The Battle of the Five Armies ikke er spesielt basert på Hobbiten lengre, men vil fokusere i hovedsak på ekstramateriale fra (boken) Ringenes Herre.

 

De forkasta den planen. Den blir nå hovedsaklig basert på slutten av Hobbiten boka, med masse filler i tillegg selvfølgelig. Det er svært lite ekstramateriale fra Ringenes Herre som hadde vært relevant å sette inn i denne filmen.

 

Generelt har PJ, selv om han sier det, brukt svært lite av Tolkien i disse filmene. Syns fortsatt bare han skulle ha laget en koselig eventyrfilm mer tro til boken (har på følelsen at Del Toro hadde gjort dette bedre), istedenfor å prøve å gjøre det så vanvittig "epic" og likt Ringenes Herre filmene.

Lenke til kommentar

Så Upstream Color (2013) her om dagen.
http://www.imdb.com/title/tt2084989/

 

Dette er virkelig filmen alle burde se minst to ganger, av den enkle grunn at det er først da filmen starter å gi noe som helst form for mening. Ellers så fungerer filmen utmerket som drikkelek, der du tar en sup hver gang du ikke er helt sikker på hva som foregår.

 

Karakter: ?/10, denne bor på en egen skala!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...