Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

28905.jpg

 

The Expendables 3

 

Med tanke på at hele konseptet med Expendables er å få så mange gamle actionhelter som mulig inn i samme film synes jeg ikke de to første var noe særlig bra. Det var for lite action, og for lite fokus på de gamle heltene. I den første har for eksempel Statham en stor rolle, til tross for at han er relativ ny. Det var også for mye prating for min smak, med tanke på hvilken type film det er. Expendables 2 rettet på mye av dette, men ble likevel for tam.

 

Nå er tredje film her, så spørsmålet er jo hvordan den holder seg mot de første. For min del er svaret ganske enkelt: HOLY SHIT, BATMAN!!!! Ikke at Batman er med, men det er jo logisk. Da ville halve kinosalen fått nerdgasm og besvimt. :p Her er det gamlinger på rekke og rad, og alle har en naturlig rolle i filmen. Fokuset er selvsagt fortsatt på Stallone, og det en relativ stor del av filmen flytter fokuset over på Stallone og en gjeng nykomminger. (hvorfor gamlingene ikke er med her er så åpenbart at jeg ikke gidder nevne det engang.)

 

Men en Expendables-film er først og fremst for å få så mange actionhelter sammen, og da må jo fokuset bli på ren action. Dette forsto ikke den første helt, og til en viss grad ikke den andre heller. Expendables 3, derimot... holy shit. Var nesten svett på slutten. Noen pratescener er det jo selvsagt, men de er svært bra laget, og holder spenningen oppe. Det er heller ikke så mange av dem, så forvent ekstremt med action her fra første stund. Nesten bokstavelig talt. Tenk på hvordan en James Bond-film starter, så er du ikke langt unna. Selv actionsekvensene er også svært bra og helt over-the-top til tider.Akkurat sånn det skal være.

 

Vet filmen strengt tatt ikke er kommet på kino i Norge ennå, men forvent å se meg først i køen når den endelig kommer hit. Denne filmen skal jeg garantert se igjen. For å si det sånn har en liten del av filmen litt for mye på Stallone på egenhånd, så i stedet for en ren Expandables føltes den biten som en crossover med Expendables og Rambo. Og ja, det er så tøft som det høres ut. :)

 

Vurdering: 9/10 LET'S GET TO DA CHOPPA!!!

 

(nei, ingen bonuspoeng for å gjette hvem som sa det der...) :p

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Harley Davidson & Marlboro Man 3/6

 

Daff action/buddy film , eneste scenen som er kul er bassengscenen ellers går den fort i glemmeboka......noe om en bar som må reddes men først trengs cash.

 

Wrestlern Big John Studd som en av duoens venner og eiern av baren blir spilt av Julius "Tee Hee" Harris.

 

Rasputin '66 3/6

 

En skuffelse i sammenligning med Dracula PoD som kom samme året , blodfattig affære.

 

Kanskje hvis Leone hadde lagd den så hadde de gått mer i dybden , 90 min ble nok for kort tid imo.

 

Wanderlust 4/6

 

Par flytter på landet til et hippiekollektiv , eiern av kollektivet spilles av Alan "MASH" Alda......munter film men lo meg ikke i hjel eller no.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Under the Skin (2013)

 

Kjedet meg alene i helgen, og helt spontant kjoepte jeg meg en billett til denne filmen paa kino. Jeg fikk helt bakoversveis. Cinematografi og lydspor var helt utrolig vakkert. Den forloeper seg paa en slik maate som gjoer at man hele tiden setter spoersmaalstegn rundt om hvorvidt dette faktisk er en del av handlingen, eller om det kun er ment for aa symbolisere noe. Jeg fikk sterke assosiasjoner til 2001, og det er rimelig tydelig at Kubrick er en inspirasjonskilde. Kanskje til og med von Triers Antichrist.

 

Se den hvis du liker filmer med langdrygelige stemningsoppbyggende scener med hoey WTF-faktor.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dawn of the Planet of the Apes (2014)

 

***SPOILERS***

 

Hadde nokså høye håp for denne filmen da den har blitt godt mottatt både av kritikere og publikum, men ble fort skuffet av enda en standard Hollywood-film med cookie cutter plott.

 

Ingen av karakterene vekker noe interesse, kanskje med unntak av lederapen Ceasar som er en svært karismatisk og sterk leder. Bortsett fra han er filmen fylt med karakterer som jeg stort sett ikke kunne brydd meg mindre om hadde dødd, inkludert Gary Oldman som vanligvis gjør seg bra på filmlerretet.

 

Filmen har heller ikke med seg noe nytt og bruker de samme gamle personlighetene: den fjerne sønnen, faren som prøver, den temperamentsfulle tosken som undergraver lederen og skaper problemer. Filmen blir dermed svært forutsigbar og kjedelig med tanke på situasjonene som oppstår mellom karakterene.

 

Videre er actionsekvensene laget med fullstendig mangel på autentisitet (burde jeg forventet noe annet?). Våpen trengs ikke å lades, alle (inkludert aper som ikke har noe trening) kan bruke alle våpen som har ligget henslengt i 10-15 år og virker selvfølgelig perfekt med en gang. Olje- og bensintønner brukes ikke til brensel og drivstoff, men er heller fint plassert i gaten UTENFOR hovedkvarteret til menneskene, 20 kg C4 sprenger og grunnmuren er fortsatt helt intakt etterpå, men noen kraner på toppen av et 100 meter høyt tårn, ja de blir så klart ødelagt.

 

Filmen er generelt full av hull, spesielt med tanke på hvordan samfunnet til menneskene fungerer (ingen tegn til matproduksjon, vann, kloakk, lover og regler, rettssystem osv.), men samma det, så lenge vi får se noen eksplosjoner.

 

4/10

Endret av bokstavkjeks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Goodbye , Bruce Lee aka New Game of Death 2/6

 

En av de første om ikke den første av mange "Game" kopier , utrolig seig affære med uinspirerte fight scenes ....man skulle tro det ble mer futt i filmen når de kommer til pagoden men neida , like seigt tempo. Ble jo rett og slett anti-klimaks når det skulle vært motsatt.......

 

Allikevel bedre enn "True GoD" , den var regelrett tortur å komme i gjennom......"Enter GoD" var ålreit dog.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Den ekte Game of Death , manusutkast :

 

Åpningsscene : man ser et vinterlandskap , trær knekker pga snømengden unntatt piletreet som tilpasser seg situasjonen , en metafor for Lee's JKD ?

 

-Scene i Hong Kong : Hai Tien er ubeseiret martial artist , rollefigurn kunne like gjerne hett Bruce Lee....er jo helt åpenbart han selv figuren er basert på.

 

-Scene på fly ? : Tien kommer i konflikt med de 2 andre rollefigurene , spilt av James Tien og Chieh Yuan.

 

Tien syns oxo det er festlig når Hai får juling av bad guys i pagoden , dette har nok sammenheng med tidligere konflikt i filmen.

 

-Fly lander i Korea , de drar så til en øy hvor det er metall-detektor.......akkurat som i "Enter" er skytevåpen forbudt på øya.

 

-En helt vill fight utenfor pagoden med Bolo Yeung og 50 (!) illsinte elever , her blir det haraball !

 

-Pagoden er låst og Lee Kun (RIP) må trå til for å knekke låsen

 

1. etg kalt "Gate to Enlightenment" : Whong Ing Sik (eneste WIS fikk filma var en kort scene utenfor pagoden)

 

2. etg , "Temple of Preying Mantis" : Taky Kimura

 

3. etg , "Temple of Tiger" : Dan Inosanto (legg merke til tigerskinnet han sitter på , hvis jeg ikke tar feil kjøpte BL det i India)

 

4. etg , "Temple of Gold" : Chi Hon Tsoi , hapkido-legende

 

5. etg , "Temple of Unknown" : Kareem Abdul Jabbar , basket-legende. Hans kampstil er ukjent og muligens enda en referanse til JKD.

 

6. etg , "?".......akkurat som med Døden så er det noe man aldri vil få vite ;)

 

Lazenby påstår at han skulle spille en gjennomgangsfigur a la "Q" eller "M" (som Lee's sjef ?) men det er oxo en mulighet for at hans rollefigur muligens blir drept før 3. etg.........

 

Dette er utendørs-klipp som de onde viser Tien for å skremme han , derav titteln Game of Death (han blir tvingt til å delta på et "dødsspill" av de onde) :

 

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

KAJ hadde vel ikke noe spesiell kampstil, men han var jo tre ganger så lang som Bruce, så Bruce var selvsagt i et dilemma der.

KAJ trengte bare å sparke rett frem for å dytte Bruce unna. Det så jo nesten ut som en utstrakt fot var like lang som hele Bruce.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Divergent (2014)
http://www.imdb.com/title/tt1840309

"In a world divided by factions based on virtues, Tris learns she's Divergent and won't fit in. When she discovers a plot to destroy Divergents, Tris and the mysterious Four must find out what makes Divergents dangerous before it's too late."

 

Dette ble som forventet Hunger Games + Harry Potter med en dash Equilibrium og Ender's Game. Foretrakk forresten alle de foregående bortsett ifra Hunger Games. Dette er en høyst forglemmelig film om tenåringsangst og oppvekst og det å ta egne valg. Altså gjort bedre tusen ganger før. Tjener sikkert penger som hakka møkk alikevel.

IMDB sier 7.1 det synes jeg er veldig høyt etter IMDB standard med tanke på hva som blir servert. En 2,5 times film som egentlig bare leder opp til en sequel.

 

post-358148-0-78247200-1406829084.png

Lenke til kommentar

The Hobbit: The Desolation of Smaug (2013)
http://www.imdb.com/title/tt1170358/

"The dwarves, along with Bilbo Baggins and Gandalf the Grey, continue their quest to reclaim Erebor, their homeland, from Smaug. Bilbo Baggins is in possession of a mysterious and magical ring."

Som i alle de foregående filmene: Utrolig mye gåing, litt mer gåing, enda mer gåing, ooooog så går vi litt til... også tar vi litt båt. Og flyter i tønner. Og splitter opp i mindre grupper. Og sloss orker. Og magi. osv. osv. osv. også besøker vi diverse byer og slikt på veien.

Vel gjennomført som alltid, men man aner, til tross for 2,5-3 timer per film, at de ikke er i nærheten av å være lange nok til å dekke Tolkiens episke bøker. Kanskje ultra mega extended director's cut versjonen som utvilsomt er på vei kan gjøre noe med det.

Jeg synes fremdeles Ringenes Herre filmene er himmel og hav foran Hobbit-filmene. Og Smaug er så langt den svakeste av alle fem som er kommet ut.

post-358148-0-32940900-1407003946.jpg

Endret av Sectoid
Lenke til kommentar

Drive hard (2014)

En litt morsom, actionfyllt og enkel film. Handler om et bankran og en som ufrivillig blir med på det, men til slutt liker det.
Mye urealistisk osv, men likte mange scener som var litt morsomme eller ja gav filmen litt sånn comedy sjanger. Om man liker actioncomedier kan jeg godt anbefale den, men er nok ikke investert for mye i filmen, så den er ikke sensasjonell.

Synes de stjernene på IMDb undervurderer den litt, men ja min mening. Synes den fortjener en del bedre der.

Gir den selv 4/6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...