Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lifeforce (1985)

 

Science fiction fra det glade åttitall. Man er i nær fremtid, og ESA har sendt en romferge til Halleys komet for forskning, hvor man så finner et digert romskip eller struktur. Inni dette enorme tårnet finner man tre nakne menneskekropper i dvale, og man finner det selvsagt for godt å ta med disse til jorden, hvor ting begynner å skje. Skal ikke si så mye mer om historien enn det.

 

Filmen er både skrekk og sci-fi, og jeg synes den lykkes med begge deler veldig godt. Det er også en del nakenhet, som selvsagt trekker opp kan skjønne. Filmen foregår også i London, som ble et fint avbrekk fra alle scifi-filmene fra 'Murica.

 

Liker du en god gammel science fiction, så vil jeg anbefale denne, selv om mesteparten foregår på bakkenivå. Stemmen til Patrick Stewart, i tillegg til kroppen hans er jo med, og den hel-sik-es deilige kroppen til Mathilda May i all sin nydelige nakenhet er vel verdt de 40 kronene jeg betalte i hvert fall.

 

Jeg gir den 7 av 10 scifi-bewbs.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dear Mr. Waterson. An exploration of Calvin and Hobbes 2013 (Netflix, i hvertfall på US-siden)

 

Mange har et forhold til Tommy og Tigern. Mange mener den kanskje er tidenes beste stripeserie. Det får man i hvert fall følelsen av etter å ha sett denne dokumentaren om tegneserien. Dokumentaren tar for seg i stor grad innvirkningen av og ettermælet til serien. Man får et omriss av inspirasjonskilder og det at mange i ettertid nærmest har kopiert serien. Ikke at serien i seg selv er kjempeoriginal, men den er utført med en penn og innsikt som gjør den så enestående.

 

Dokumentaren fremstår tidvis som en veldig personlig greie for fyren bak dokumentaren, med voice-over og når han reiser rundt. Men dette blir ikke så bra sydd sammen med resten av dokumentaren, dvs intervjuene med alle folka. Hver del er interessante, men sammensyingen fungerer ikke helt.

 

Dokumentaren er videre først og fremst for oss som liker serien og/eller stripeserier generelt. Som en intro til tegneserien tror jeg den vil fungere dårlig.

 

Dokumentaren tar også seg tid til å se på andre spørsmål knyttet til stripeseriemediet: Syndikatisering, lisensiering og stripeseriens rolle i dag og fremtid. Lisensieringsdebatten rundt Tommy og Tigern er trolig kjent for de fleste som er interessert i tegneserier. Men det er allikevel hyggelig å i hvert fall få intervju med noen andre aktører, kanskje spesielt Berke Breathed, en stripeserieskaper jeg faktisk setter høyere enn Watterson. Stripeseriens rolle i dag og dens fremtid er også interessant, særlig med tanke på stripeseriens "suksess" i Norge de siste 15 årene (selv om suksessen har dabbet litt av?), men også dette føles ut som at det ikke helt passer inn i dokumentarens "fortelling".

 

Men vi møter aldri Watterson. Vi ser knapt et bilde av ham. Joda, han er mediesky, men dokumentaren kunne kanskje hatt en rammefortelling som gikk ut på å prøve å få tak i Watterson. Eller kanskje dokumentarskaperen innså at det uansett ville ha blitt fåfengt. Uansett synes jeg at det er noe uferdig og uforløst over denne dokumentaren. Stemningen er fin, mange fine intervjuer etc. Selv om ideen om å ha med intervjuer fra random folk er god, fremstår de litt som den reklamen med Talkmore som går på tv om dagen: Litt falskt. Men det får igjennom dokumentarens hovedbudskap: Alle liker Tommy og Tigern. Og gjør du det ikke, er det fordi du ikke har lest den.

 

Gjør heller det. Mye bedre enn dokumentaren.

 

Kanskje jeg er trøtt, kanskje jeg hadde håpet på en noe mer interessant dokumentar innenfor et av mine favorittemaer, men denne dokumentaren ender opp litt over middels. Den er helt grei. Og det er vel greit nok det, en gang i blant?

 

Usikker på karakter. 7/10, kanskje? Mest fordi det er Tommy og Tigern. Eller, unnskyld, Calvin and Hobbes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

A cry in the dark , 4/6.....ikke så spennende men en bra film likevel. Handler om en familie på tur i Australia hvorpå deres pode angivelig blir tatt av en dingo om kvelden. En "court room" film hvor mye foregår i rettsalen.

 

Elaine Benes : "Maybe the dingau ate yo' bei-bi !" :D

 

(grattis Meryl , 65......)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Magnificent swordsman 4.5/6

 

Huang Tsung-hsin (aka onkel Wang i "Way of Dragon") spiller en omstreifer/kriger a la Eastwood.

 

Landbybeboerne er ikke begeistret når han gjør sin entre , de tror han vil tiltrekke banditter & bråk til byen.

 

Tien Feng (enda en Bruce Lee veteran) som bad guy.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Transformers: Age of Boredom

Fjerde filmen, og samtidig en liten reboot. Dvs Shia LaBløff er ikke med lengre, og det tar en stund før robotene dukker opp. Ellers er det samme greia som før: Decepticons truer verden, autobotene redder den, noen mennesker står på begge sider og prøver så godt de kan å være av betydning for filmen uten helt å lykkes. Og hvorfor i svarte må robotene absolutt ha menneskelige ansikter? Det ser ikke bare helt ræva ut og passer ikke inn på sånne roboter, men det ville ha vært langt, langt billigere og lettere å gi dem de originale ansiktene. Kan ikke si jeg var noen stor fan av de tre første filmene, så ble ikke akkurat overrasket over at denne også var ræva.

 

Eden Lake

Tullefilm om to idioter på tur som blir terrorisert av en gjeng ungdommer. Burde være interessant, men ble så latterlig dårlig at jeg ble flau på vegne av folkene i og bak filmen. Eneste som trekker opp var en unge som ble satt fyr på, men ellers var det lite av interesse her. Utrolig dårlig historie, full av klisjéer og svært forutsigbar.

 

Falling down

Michael Douglas i storform. Her er han en fyr kalt William, på vei hjem til bursdagen til datteren, men det er dessverre en sånn dag da alt går galt. Resultatet blir en bag full av stjålne våpen og en fyr som nekter å godta å bli behandlet dårlig, for å si det mildt. I den andre enden har vi en politimann som (selvsagt) har siste dag på jobben, men bestemmer seg for å finne William i stedet for å dra hjem til kona. Dermed får vi se historien fra begge sider, før de til slutt møtes.

Ganske interessant film, men synes det ble for vanskelig å få noen medfølelse med William til å klare å bry meg om opprøret hans. Men for all del, filmen er absolutt verdt å se. Faktisk er den bra nok til at Iron Maiden lagde en sang basert på den. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Lego-filmen 4/6 , kanskje litt for heftig tempo , ikke mye hvilepauser her mellom slaga.......

 

"....men det e jo slik ungdommen like , hei hei !"

 

Jeg hadde forestilt meg at filmen var annerledes og ikke om en fyr som skulle "ta over verden" , so to speak......dessuten hadde jeg forventa meg mer tog og pirat-lego.

Lenke til kommentar

Noah 2014

 

Brukbar handling første halvdel med noen artige innslag. En egen vri på historien som så ganske lovende ut.

 

Andre halvdel derimot var trøstesløst kjedelig. Altså fra de var ombord og Arken fløt på vannet. Likte ikke de som spilte familien til Noah heller. Patetiske typer med teite bedrøvelige øyne og sånt. Så de passet bra inn i det sentimentale jamret som dominerte siste halvdel.

 

Alt i alt Skuffende lite å skrive hjem om egentlig. Ok første del, men falt omtrent sammen til ingenting siste halvdel.

 

4/10

Lenke til kommentar

10488028_643522005739475_900002159621654

 

MEGA SHARK VS MECHA SHARK (2014)

 

Den tredje filmen om Mega Shark, etter Giant Octopus og Crocosaurus, er nok også den klart beste. Denne gangen dukker en svært, forhistorisk hai opp (igjen), så for å bekjempe den lager man like greit en mekanisk hai. Det jo bli bra. :p Her snakker vi en svært hai som ødelegger militære skip ved å kræsje inn i dem og hoppe opp på dem, og (selvsagt) er den mekaniske haien ikke stort bedre. Man har da sett Godzilla vs Mecha-Godzilla? :p

 

En ting som bruker å være litt kjipt er at det ofte tar lang tid før monstrene endelig dukker opp, men i denne filmen har vi sett både den ekte haien og en mekanisk hai etter fem minutter. Den mekaniske er riktignok bare liten (bare på størrelse med en liten ubåt), men den store mekaniske haien dukker opp kort tid etter. Deretter går det nesten i ett. Vi har en svær hai som ødelegger alt den kommer over, og en mekanisk hai som prøver å stoppe den. Det er selvsagt plass til en historie også her, men ærlig talt, hvem bryr seg?

 

Selvsagt er det også en del rimelig idiotiske scener her, akkurat som forventet. Alle husker vel scenen i Jaws 4 der haien hopper ut av vannet og angriper fyren i båten? Denne gangen hopper haien ut av vannet og angriper et fly (!), men den mekaniske hopper etter og dytter den unna (!) akkurat tidsnok. Og tro meg, det blir langt verre mot slutten. Hvem fanken bryr seg om Sharknado når vi har Mega Shark? Denne var konge. Liker du filmer med svære monstre som denger løs på hverandre vil denne neppe skuffe. Eneste minuset er at jeg ikke helt klarer å legge vekk tanken på hva som ville skjedd om disse folkene fikk lov å lage en Godzilla-film med budsjettet fra de to amerikanske filmene. Man kan vi hva man vil om The Asylum og sånne filmer, men de har skjønt hva folk vil ha. Det er mer enn de to amerikanske Godzilla-filmene gjør, dessverre. Selv Pacific Rim var en skuffelse, men den skjønte hva folk vil ha: Litt historie, mye meningsløs denging.

 

Vurdering: 9/10

Lenke til kommentar

Conan the Barbarian (2011)

 

En ok sånn action/adventure/eventyr fantsy film.

Handler om en gutt som ser byen hans blir angripet og faren dø. Han er den siste overlevende og vil ta hevn på han som drepte faren. På veien dit møter han noen folk som blir til venner. Han finner ut at finden trenger den siste renblodige kvinnen og at han har må få tak i henne først.

Det er mye slossing i den hele veien. Og aldri mye rolige scener. Det er ofte mye blod i slossinga, og selvfølgelig 3-4 som alltid er supergode til å sloss og resten bare sånn dør osv.

 

Kan vel si handlinga og filmen er grei mitt på 4. Det som trakk litt ned var at dem satte inn et sånn sjømonster. Det kunne de godt droppa eller erstatta med noe annet. Ellers en grei underholdnigsfilm som hadde action og slossing på den gammeldagse måten hele veien.

 

4/6

 

Lenke til kommentar

Død snø 2

 

Bedre enn den første på mange måter, spesielt siden det er så lite dødtid i starten. Vi slipper å vente halve filmen før zombiene endelig dukker opp. Men samtidig blir det litt for for av det gode, siiden vi slipper å vente halve filmen før zombiene endelig dukker opp. I stedet gikk jeg lei dem ganske tidlig. Plottet er like teit som vanlig, og skuespillerne like ræva som vanlig. Det er lett å se det er en norsk film, for å si det sånn. En ganske ujevn film.

 

Vurdering: 5/10

Lenke til kommentar

Dawn of the Planet of the Apes
PoA_THUMB.jpg

 

Matt Reeves tar over stafettpinnen fra Rupert Whyatt og gir oss den nye filmen i Planet of the Apes-franchisen, og det kan jeg trygt si fungerer. Det at det er en mørkere og nedtonet (i fargene) enn den første, er jo ganske vanlig i oppfølgere nå til dags. Men her ble jeg imponert allerede ved at de første 10(?) minuttene er dialogfrie. Det er kun scener med apene hvor de kommuniserer med tegnspråk. Og når dialogen (og menneskene) blir introdusert i plottet, kvitter de ikke med seg med tegnspråket med det første heller. Det gir en større kraft når apene taler.

Menneskene ankommer aperiket i skogen for å fikse maskineriet i demningen slik at de skal få strøm i det falne San Fransisco. Caesar, som vi kjenner igjen fra "Rise of the Planet of the Apes", tillater dem og skaper litt konflikt med Koba, som vi også kjenner igjen fra forgjengeren, som eksperimentapen med alle arrene, da han ikke stoler på menneskene.

Jeg var redd denne filmen ville komme innom alle de standarde klisjeene hvor menn møter dyr, blir kjent og menn søker noe i dyrenes rike, slik som "Avatar" hadde. Konfliktene kommer innenfra, blant de mange personligheten blant apene. Det skapes komplekse karakterer og lyses gjennom den fantastiske CGI-en.
Den tar en John Woo-stigning mot slutten, og den er ikke 100% perfekt, men en utrolig solid oppfølger med flotte ape-karakterer. Gleder meg til flere filmer med disse.
Anbefales.

Endret av Choekaas
Lenke til kommentar

Airheads (1994)
Så demme i dag på netflix.

 

Temmelig bra, handler om at rockeband som ikke kommer noe lenger fordi radiostasjonene ikke vil spille demoen dem's, dem bestemmer seg derfor for å bryte seg inn i et radiostudio for å presse dem til å spille den. skjer det mye mer, vil dog ikke spoile.|

Lenke til kommentar

Red Rock West 1993

 

Veldig typisk henslengt roadthriller, med bluesplimprende daff midtwest stemning, øde omgivelser, kule tryner og røff tone, cowboyhatter, sheriffer osv.

 

En enslig langveisfra er ute etter jobb, men havner i stedet oppi criminelle forviklinger da han blir forvekslet med en leiemorder.

Et av høydepunktene er når han kommer til denne fine bensinstasjonen, og på typisk amerikansk filmvis, stresser med å kjøpe en masse varer der i full fart under, som blir puttet i poser.

post-12139-0-13305300-1405876357_thumb.jpg

 

Skuespillere som Nicolas Cage, Dennis hopper og J T Walsh gir det en viss klasse. Men det kommer ikke helt opp blant de beste filmene i denne sjangeren. Men ikke dårlig heller. Typisk lørdagsfilm.

 

6,4/10

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...