Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

 

Hercules in New York

"I have been here a dousand years. I'm bored. I'm zired of the zame ol' things, the zame ol' faces."

Den godeste Arnold kan kunsten å ordlegge seg.

Med litt mer idioti og ufrivillig komedie her kunne Hercules in New York fort ha blitt om til en av tidenes store b-filmer.

Som jeg sa er første halvdel svært bra. Det er først i andre halvdel det begynner å bli kjedelig, og det er i hovedsak fordi fokus flyttes vekk fra Hercules selv. Om filmen hadde fokusert på Hercules hele veien og gitt blaffen i de andre gudene og droppet det dårlige forsøket på å få en historie ut av dette hadde filmen glatt fått 7/10 av meg, og kanskje hele 8/10. Ikke fordi den da ville vært bra, men fordi den er så sykt dårlig at det blir morsomt. Jeg skjemmes på vegne av Arnold Strong av denne filmen. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Getaway (1972)

For en vanvittig bra film, bankranethriller på sitt beste rett og slett. Virkelig en must dette vil jeg si.

 

Her var det skikkelig style på det hele veien, og bra musikk soundtrack av Quincy Jones.

Klassefilm.

Er fristet til å gi 9 men hvertfall en sterk åtter.

 

8/10

 

Lenke til kommentar

GODZILLA (2014)

 

Dafuq did I just see...? Hva faen var det her? Først tar vi førti minutter for å etterforske en eller annen tulleting ingen bryr seg om. (spoiler: Ja, det er Godzilla som står bak.) Deretter kverker vi hovedpersonen selv, før vi bytter over til den amerikanske hæren i Japan (WTF?), og slenger på noen korte glimt av ett og annet monster her og der. Og da mener jeg typen kaos bryter ut, en stor tentakkel/klo-lignende greie hever seg bak den andre hovedpersonen (og nei, ingen av dem er Godzilla). Fyren snur seg sakte rundt... og vi hopper til neste dag. WTF? Bare venn deg til det med en gang. Vil du ha monstre som sloss får du se en annen film. Selv kan jeg trygt anbefale Godzilla: Final War, men har hørt (Godzilla: )Destroy All Monsters! skal være enda bedre. Har ikke sett den ennå, men skal se om jeg finner den på nettet.

 

Uansett. Trailerene er stappfulle av Bryan Cranston og hint av svære monstre og full kaos, men bare overse det. Det har fint lite med denne filmen å gjøre. Tror jeg. Jeg må ærlig innrømme at jeg faktisk sovnet ca en time ut i filmen, så gikk glipp av de neste ti, tyve minuttene. Det alene sier vel sitt. Er stor fan av Godzilla, men denne var tragisk dårlig. Hvorfor må alt være så jævla seriøst nå om dagen? Hvorfor våger de ikke ha det litt moro? Når jeg setter på en Godzilla-film forventer jeg ikke bare en stor dose Godzilla selv, men også et morsomt, sprøtt plott, elendig dialog og mye humor. (med unntak av den originale filmen, så klart. Den er fra 1953, og langt bedre enn denne ræva remaken.)

 

Nei, dette var skuffende saker. Jeg hadde ikke all verdens forventninger til denne, men Hollywood viser bare atter en gang at de ikke har peiling på bra film. I stedet for å glede meg til oppfølgeren gruer jeg meg litt. Kommer jo selvsagt til å se den, men jeg håper virkelig de gir oss monstre denne gangen. Det er lett å sammenligne Godzilla med Pacific Rim, og selv om jeg ikke likte noen av dem vil jeg si Pacific Rim likevel er mye bedre. Historien, dialogen osv er nok av laber kvalitet, men hva så? Vi kom for å se svære monstre denge løs på svære roboter, og det fikk vi så til de grader til tider. Jeg kom til Godzilla 2014 for å se Godzilla denge løs på andre monstre, men fikk knapt nok se noe som helst annet enn hvor store og tøffe de amerikanske soldatene er. Kunne de ikke i det minste ha brukt et japanske militæret? Eller noen japanske skuespillere? Helvete, en asiatisk skuespiller hadde holdt lenge, om han så er født og oppvokst på Drøbak. Jeg gir faen. Men gi meg Godzilla!

 

Vurdering: 5/10 Bra monstre og slossing... når de først er der. Bryan Cranston gjør en glimrende jobb som vanlig den lille tiden han er med.

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Jagten (2012)

Jagten.jpg

 

IMDB-link

IMDB-score: 8,3/10

 

 

Lucas, spilt av Mads Mikkelsen, er en lærer som nylig har blitt skilt fra kone og barn. Han jobber nå i barnehagen, og viser stor omsorg til barna. Livet går mot en positiv retning. Han finner kjærligheten, og han får muligheten til å få sønnen tilbake. Livet snur seg snur seg raskt når barnet til bestevennen hans lyver om at han har begått overgrep på henne.

 

Filmen går til angrep på den kjente setningen: "Fra små barn og fulle folk skal du få sannheten". Filmen skildrer det verste i samfunnet, og hvordan en liten uskyldig handling kan få store konsekvenser. Dette er en film man kan lære mye om. Hvem har ikke følt at uansett hva man sier, så blir man ikke trodd på? For meg så er det en perfekt skildring om hvordan hevnen sitter igjen i samfunnet. Uskyldig frem til man er dømt? Er det egentlig slik? Vi ser i stadig flere saker at personer blir drapstruet før de er dømt i rettsaker. Samtidig ser vi ofte at personer fremdeles blir hetset og stengt ute selv om de er funnet uskyldig av en domstol.

 

Samfunnet jakter på en skyldig. En jakt som gjør at vi blir blinde, og ser det vi ønsker å se.

 

9/10 - For en film med godt skuespill, samt bruk av metaforer og en handling som får en til å tenke over samfunnet man lever i på et eksepsjonelt vis.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-239837-0-30183600-1400540870_thumb.jpg

 

DESTROY ALL MONSTERS

(1968)

 

 

Se det var Godzilla filmen sin, det. :D Plottet er helt enkelt, som vanlig. Alle monstrene er flyttet til en egen øy, og en rekke sikkerhetstiltak er satt i gang for å sikre at monstrene blir værende der. Dermed kan monstrene leve i fred, og menneskene trenger ikke leve i frykt lengre. For en stund, i alle fall. For naturligvis dukker aliens opp og tar kontroll over monstrene, og dermed er kaoset i gang. Monstrene sprer seg over hele verden og lager fullstendig kaos. Og fortsatt er vi bare ti minutter inn i filmen. Ikke noe førti minutters labert forsøk på å lage en seriøs historie her, med andre ord. Men vi har en film kalt Destroy All Monsters. Hva forventer man? :p

 

Jeg har sett en god del Godzilla-filmer opp gjennom årene, og selv om jeg mener Final Wars er den beste, er Destroy All Monsters ikke langt unna. Det er i hovedsak bare to ting som trekker ned her, men det trekker til gjengjeld ned ganske mye. For det første har vi King Ghidorah. Jeg har vært fan av ham siden jeg så ham for første gang, så selvsagt håpet jeg han skulle dukke opp her også. Og det gjør han til slutt... helt på slutten, bare for å bli banket opp og stikke av igjen. Og det til tross for at wikipedia sier han er hovedfienden til Godzilla og gjengen? WTF? Litt skuffet der. Men på den annen side var det jo fire mot en (fem om vi tar med Rodan, men han gjorde fint lite, og seks om vi tar med den mentalt tilbakestående Downs-syndrom ungen til Godzilla, men hvem fanken gjør det? Hater ham intenst.) :p Savnet også Gigan, men de måtte vel sette en stopper før eller senere. Mecha Godzilla kunne også ha vært med, men det er jo bare en robot, så teller vel ikke som monster.

 

Men nok om det. Det største problemet er at det er liten utvikling av de menneskelige karakterene. Man kan påstå de ikke er så viktige i en sånn film, og til en viss grad er jeg enig der. Men samtidig er historien bygd rundt menneskene og romvesenene, så litt mer karakterutvikling hadde ikke vært så dumt. Da filmen var over husket jeg fint lite av hvem de forskjellige var, og ikke sjans om jeg husker noen navn. Men pytt. Monstrene dukker opp helt i starten og er med regelmessig helt til den store finalen. Hva mer trenger man?

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

The Expendables 2

Tja... husker ikke all verden fra eneren men. Dette var jo definisjonen på klisjèfylt actionfilm, men hva kan man forvente når man tenker på hvem som faktisk er med i filmen :p når til og med "the villain" heter Vilain..

Noen morsomme gags (Chuck Norris: "After 5 agonizing days, the cobra died" etc, men handlingen blir jo altfor lettvint. Håper nr. 3 blir langt bedre.

Lenke til kommentar

The Grand Budapest Hotel

 

Var skjeptisk til denne filmen helt siden jeg så traileren, men var fast bestemt på å se den.

Kjøpte billetter og så at Wes Anderson (regissøren) også laget filmen The Life Aquatic with Steve Zissou, en film jeg måtte slå av etter 15-20 min da den ble for døll.... Selv med Bill Murray!

 

Filmen begynner ganske tregt, men tar seg skikkelig opp.. Alle scenene er spektakulært fargesprikende, og det virker som om regissøren har lagt inn en "hemmelighet" i hver scene, en liten tulledetalj som du må lete litt etter for å se.

 

Som feks. i en scene får karakteren til Ralph Fiennes bank (spoiler ass), han tar en slurk av et glass og plutselig er vannet i glasset rødt av blod. Jeg spurte folkene jeg så filmen med om di la merke til det, men nei.

 

Så, for å fortelle litt om handlingen i selve filmen, Ralph Fiennes spiller verdens beste concierge. Dette innebærer pøking av hotellets eldre fruer, en av fruene dauer og et bittert arveoppgjør er i gang, hvor vår concierge blir herlig viklet inn.

 

En herlig casting liste som innebærer Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law, Edward Norton, Bill Murray og selvfølgelig nevnte Fiennes.

 

8.5 av 10

Endret av Corey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt irritert over at jeg kom akkurat for sent til å få en sitteplass på Rockefeller når de hadde førvisning av Grand Budapest Hotel og kom meg ikke på kino. Wes Anderson er tross alt en av mine favorittregissører.

 

Edit: Kan ta en film jeg så i stad her, slå slipper man dobbelpost.

 

Odd Thomas 2013 (Netflix US)

 

En god fortelling og helt grei film. Har ikke lest boka den er basert på, så filmen som adapsjon kan jeg ikke si så mye om. Det er spesielt to ting som irriterer meg: Synes ikke hovedrollen fungerer. Skuespilleren er stiv og har lite følelser når han snakker. Kanskje det fanger karakteren hans på den riktige måten, men her fremstår det mer som litt dårlig skuespill. Skuespillet ødelegger en del scener. For det andre likte jeg ikke slutten som, for å ikke spoile for mye, gikk i mot tonen i resten av filmen.

 

Ellers var dette en ganske kul og ålreit film. Godt premiss og stort sett god utførelse. Tempoet var godt, den hadde mye god humor som var makaber nok til en slik film. CGI-en var grei minus. En del av Odds verden blir litt dårlig forklart, ting slenges ut uten mye forklaring. På en side er dette bra, det beholder tempoet. På den andre siden ikke så bra fordi mye forblir uforklart. Men det hindrer ikke filmen i stor grad. Som sagt likte jeg ikke toneskiftet på slutten. Filmen sliter under ett med å bestemme seg for å være morbid og morsom, skrudd, spennende og følelsesladd. Kunne godt tenkt meg en noe klarere linje fra regissøren.

 

Filmen etterlater seg ikke store spor. Men som avbrekk i eksamenslesingen fungerte det brillefint.

 

7/10

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Madagascar 3 , 3/6.......denne gang blir det forviklinger i Europa & en fransk politidame som prøver å stoppe våre helter.

 

Syns filmen ble litt seig , husker M2 som bedre.

 

Horrible Bosses 4.5/6 , Aniston ble vel lei av rom-com ;)

 

Handler om 3 menn som vil ta igjen mot deres kjipe arb-givere.......

 

Guilt Trip 4.5/6 , dette var jo en god film , Streisand som masende mamma som krysser USA med sin sønn.......synd den floppet , fortjente bedre.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Godzilla (2014)

 

Her kommer nok en lite positive anmeldelse av denne filmen.

 

Som nevnt allerede: Å bruke Bryan Cranston så mye i reklamer og promo-materiell er seriøst tidenes rip-off. Dette er jo selvfølgelig ganske bevisst gjort, med tanke på at jeg tørr anslå at en stor brøkdel av Breaking Bad-fans ser denne filmen nettopp pga han.

 

Ellers har du Aaron Taylor Johnson (som faktisk spiller HOVEDROLLEN) som har like mye karisma og utstråling som en hestedynge, og like stort følelsesregister som en stein.

 

Men verst av alt er den diffuse rollen til Ken Watanabe, som har et forbanna ansiktsuttrykk i hele jævla filmen, og det er dette:

 

ken_watanabe.jpg

 

"Hey Ken, do that confused "What-the-fuck-am-I-seeing-look again!!"

 

Jeg elsker di gamle Godzilla-filmene, men denne her var noe drita møl. Jeg tørr faktisk å gå så langt å påstå at den forrige remaken var hakket bedre !!!

 

For dere som har sett filmen, legger jeg også en ting i spoiler.

 

 

Hva faen er greia med at det ene dyret hadde blitt dælja å bitt og trampa på og slengt i tusen bygninger, men etter 100 forsøk så dauer den av å bli slengt i en bygning. Sånt irriterer meg så grenseløst. Akkurat som i Man of Steel, når Ken og le bad guy slåss i 15 minutter før Ken brekker nakken på han.... Why didnt you just do that in the first place!!

 

 

Terningkast 2 av 6

 

Ja, den får faktisk 2 ene og alene pga Godzilla. For en kul figur er det absolutt!

Lenke til kommentar

Det sier litt at Aaron Tayler-Johnson har hovedrollen i hele to Kick-Ass filmer, men alle snakker om Chloe Moretz som Hit-Girl.

 

Angående spoileren:

 

 

Clark drepte Zod på slutten fordi det var aller siste utvei. Han kunne ha gjort det lenge før, men han forsøkte helt til det siste å være en helt som redder alle. Men før dette glir helt ut er det viktig å huske at han drepte Zod (igjen) i Superman 2, og i tv-serien fra 60ish-tallet fant to skurker drakten hans, så han fløy dem opp på et høyt fjell hvor de ikke kunne komme seg ned. De prøvde likevel og ble drept, og Clark bare lo av det. Så slutten i Man of Steel er ikke akkurat så original og out of character som folk vil ha det til. ;)

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Double Impact 2/6 , van Dammes foreldre blir drept og det viser seg han har en tvilling som oxo er kriminell.

 

Syns filmen var meh , ikkeno minneverdig bortsett fra Bolos scener.

Lenke til kommentar

Når man snakker om Jean-Claude Van Damme kommer man ikke utenom JCVD. Mesterverk, og mannens desidert beste film. Jeg setter Bloodsport like høyt siden den er sykt badass, men det finnes ingen tvil om at JCVD er en langt bedre film. Rå!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

X men wolverine origins

 

En veldig bra film og fikk vite alt om logan og hvordan han ble slik han er, må gi mye credit til liev sin rolle som sabretooth. Godt utført skuespill av begge parter:) Syns det er dumt dem ikke tok med sabretooth i den forrige wolverine filmen, logan drepte jo ikke sabretooh i origins så da er han i live og burde kunne dukke opp igjen. Var også veldig rart og litt morsomt og se will i am i en x men film etter å ha sett han på bare musikk videoer. Gambit sin rollefigur likte jeg faktisk veldig godt og trass i at skuespillerene kanskje var litt for ung for rollen så syns jeg han gjorde en flott jobb:) Likte han bedre som gambit enn som tullingen fra friday nigh lights. De resterendes karakterene har jeg ikke mye å si om, bob bob. Overraska over deadpool sin rolle i filmen og hvordan det endte så fort. Like før jeg glemte å nevnte stryke, danny houston var perfekt for rollen og utførte den veldig bra:) Men med tanke på at han bare er i 60 åra i toerene fra 2003 så er det rart stryker er i 40 åra eller noe i origins som tar plass på 70 og 80 tallet vist jeg husker riktig. Blir han aldri mye eldre?

 

Uansett en ellers flott film, får en 10/10 av meg:) Anbefaler alle å se den

Lenke til kommentar

The Lego Movie

 

Gørrkjedelig animasjonsfilm som utelukkende er laget i Lego. Det burde være morsomt, men meh. Den tar seg selv alt for seriøst til å være en komedie, men er for useriøs til å være noe annet. Typisk film som tror settingen er nok til å få en morsom film. Dette er laget i Lego, dermed er hele filmen morsom? Ikke akkurat. Noen bra scener er det jo, men ikke mange.

 

Vurdering: 4/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...