Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Filth (2013)

filth-2013-630x350.jpg

Likte James McAvoy godt i originalen av TV-serien Shameless (før karakteren føyk ut å serien ble elendig) og The Last King of Scottland (selv om det var klart Forest Whitaker som var det beste med sistnevnte). McAvoy gjør hva jeg synes er en av de beste rollene gjort av skuespilleren i denne mørke komedien som underholdt meg fra start til slutt.

Det er bare deler av filmen som ikke helt troverdig setter tonen ellers, og skylden han har etter noe fra fortiden virker så lite troverdig for min del.

Musikken også fra Clint Mansell er også veldig skuffende, ettersom jeg som en fan av Darren Aronofsky er vandt med litt bedre fra han. Både i filmene til Aronofsky og de andre filmene jeg husker Mansell har bidratt på (spesielt Smokin Aces). Det får musikken i enkelte scener til å virke uoverstemmende, og på en måte feilaktig brukt.

Med noen morsomme eller brukbare biroller av Jamie Bell, Imogen Potts o.s.v. ender opp jeg med å like filmen godt allikevel.

7/10

Endret av Maury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12 Years a Slave

En god film var det, det er helt sikkert det. Den er basert på en sann historie. Nå vet jeg ikke hvor godt filmen følger den sanne historien. Men det virket rimelig troverdig, ikke noe tull egentlig.

Så kan man spørre seg hva budskapet i dette har i dag. Hvor galt det var med slavetid, har vi vel forlengst forstått. Og det er vel lite som tyder på at dette kan skje igjen.

Det er ganske rart at så mange kunne enes om at det skulle være sånn, det må ha vært mye onde mennesker i Sørstatene i USA. Kanskje menneskene er ondere der fortsatt?

Når vi ser sånne hvite sørsstatsmennesker, og hører hvordan de snakker og har holdninger, virker de noe råtne på en måte.

For det virket som man her ville legge vekt på budskapet og framstille de hvite som onde og råtne. Filmen er jo da laget av en neger og da, men det er greit nok det.

7,8/10

Lenke til kommentar

Så kan man spørre seg hva budskapet i dette har i dag. Hvor galt det var med slavetid, har vi vel forlengst forstått. Og det er vel lite som tyder på at dette kan skje igjen.

Det er ganske rart at så mange kunne enes om at det skulle være sånn, det må ha vært mye onde mennesker i Sørstatene i USA. Kanskje menneskene er ondere der fortsatt?

Faktisk foregår det til en viss grad slavehandel selv den dag i dag, i enkelte steder i verden. Det er nok ikke så åpenbart som det var i USA, men det foregår.

Og nei, folk i Sørstatene ser nok ondere enn andre folk. De var det ikke på den tiden, og de er det ikke nå heller. Enkelte individer er det jo, men det gjelder over alt, inkludert her i Norge. Jeg vil ikke dermed si Norge er et ondt land, ;)

Lenke til kommentar
Iceman (1984)

Artig tema egentlig for film. Et 40 000 år gammelt menneske blir funnet helt inntakt nedfrosset. Og så..

Slett ikke borte, men lider ltt av å være lavbudsjett for slik film. Kunne vært gjort en del mer utav noe sånt.

På tide at det lages ny film med samme tema igjen.

Verd nok å få med seg for de som slik sci -fi hvertfall.

6,5/10

Lenke til kommentar

Kill Buljo 2

Tja, hva kan man egentlig si. En egen film dedikert til småpinlig underbuksehumor og dårlig skjulte koffert-vitser.

Noen har drept hele reinsdyrflokken til Jompa, og pga andre tragiske omstendigheter må han finne seg selv...

Di som drepte reinsdyrene hans reiser til Thailand og hvilken plass til å finne seg selv er bedre enn landet basert på underbuksehumor.

Her må han ødelegge det førbajnna reinsdyr-morder-syndikatet.

Da jeg faktisk digget den første Kill Buljo-filmen, var jeg jo veldig klar over hva jeg hadde i ventet i toern (hø hø). Den skuffet ikke i første tredel av filmen, før di kom seg til syndenes land, men merkelig nok falt filmen et par hakk humormessig etterpå.

Terning 3 av 6

Lenke til kommentar

Wolf of wallstreet

Leo er dritmorsom i denne filmen, og viser at han kan spille flaut og jordnært selv om han er rik Hollywood-kjendis. Filmen gjør også en mye mer morsom, skarp og overdrevet fremstilling av overdreven festing og rusing enn Hangover-filmene noen gang har klart. Men det blir til slutt litt mye av alt. Litt mye "se så flott og rik jeg er" og til slutt blir filmen AAALTFOR lang. Huff så lang den er. Den kunne vært kortet ned en time.

Terningkast 4

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Ante Valente : Men når i helvete , skal JEG få , min egen film ?

Neida , neida , neida !

Operasjon Løvsprett 4.5/6

Bedre enn jeg hadde trodd , flere kjente fjes her : Opsahl , Byhring , Just Nilsen og fyr'n som sang "blå ballong" , en film som er verdt å se flere ganger.

Handler da om noen menn som vil gjøre *alt* for å slippe rep-øvelse.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Så skriv Robocop '87 da , ikke alle som vet forskjellen og/eller om den nye.

Operasjon Sjøsprøyt 4.5/6

Samme som "Løvsprett" bare denne gang i marinen , helt ålreit film.

Alle tiders kupp 5/6

Noen menn planlegger å rane Vinmonopolet men så var det det å få solgt alle flaskene......

Lenke til kommentar

Tôkyô monogatari (1953) (Tokyo Story)

Et eldre ektepar bosatt i byen Onomichi bestemmer seg for en dag å reise til Tokyo for å besøke flere av deres voksne barn. Vel framme i Tokyo viser det seg derimot at ingen av barnene egentlig har tid til sine eldre foreldre. Med tanke på all hyllesten og de høye topplasseringene filmen innehar på flere anerkjente lister så forventet jeg nesten et mesterverk. Dessverre ble jeg skuffet.

For all del, filmen er god og den glimter tidvis til med noen virkelig fantastiske øyeblikk. Og det er under disse små øyeblikkene jeg kan skimte hvorfor folk anser denne filmen som et mesterverk, dessverre funker det ikke for meg. For filmen som en helhet funker ikke like godt som disse enkeltøyeblikkene. Utover i filmen blir alle de ekstremt høflige replikkutleveringene der karakterens føleser bare ligger og vaker under overflaten litt for kjedelig å høre på. Det er litt synd at filmens overflate er såpass kjedelig når alt som skjer under overflaten i filmen er så flott. Noen toppkarakter kan jeg ikke gi filmen, men samtidig har jeg på følesen av at denne vil kunne vokse på meg ved et senere gjensyn.

7/10

Lenke til kommentar

The Mask

Jim Carrey pluss komedie burde vært en soleklar hit, men dessverre er The Mask like ræva nå som da jeg så den på kino. Vi snakker solid overspilling, meningsløst plott som aldri går noe sted, idiotiske karakterer, unødvendig twists her og der i det som kalles historie bare for å få seerne til å kanskje våkne litt, og så klart, tragisk dårlig CGI. Kjipt. Gledet meg til denne da den kom på kino, men ble svært skuffet da. Å se den igjen nå hjalp ikke akkurat. Kanskje ikke så rart det aldri fikk en oppfølger, med mindre man regner Son of the Mask som en oppfølger. Det gjør jeg ikke, for å si det sånn... En oppfølger til en Jim Carrey-komedie uten Jim Carrey selv funker aldri. Evan Almighty, Dumb & Dumberer, Ace Ventura Jr... trenger jeg si mer? :p

Vurdering: 3/10 Noen bra scener er det jo, men de er få og langt i mellom.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TheGodzilla4e091c513406a.jpg

GODZILLA: FINAL WARS

Godzilla er som vanlig tilbake, og som vanlig er folk ikke helt glade for det. Dermed får vi full krig mot ham, før han blir frosset ned på sydpolen, av alle steder. The end? Nope. Flere monstre dukker etterhvert opp, og når alt ser ut til å være over, dukker romvesener opp og tar seg av monstrene. The end nå da? Nope igjen. :p Kort sagt er romvesenene ikke helt så snille som de gir seg ut for, og prøver å utslette menneskene. Selvsagt vet hjelp av en drøss monstre. Så hva gjør man da? Logisk. "Vi vekker Godzilla, lar ham utslette monstrene, stopper romvesenene, drar tilbake til sydpolen og fryser ned Godzilla igjen." Enkelt og greit. :p

Men drit i det, hvem bryr seg om historien i en Godzilla-film? :p Det man trenger å vite om denne er ikke så mye, i grunnen. Den er laget i 2004, og er den foreløpig siste japanske Godzilla-filmen. Interessant nok får vi et gjensyn med en hel drøss monstre fra de tidligere filmen, inkludert en viss Zilla. Dette er morsomt nok monstret fra den amerikanske Godzilla-filmen. Ellers er det mye som vanlig. Det er litt CGI her og der, men det aller meste er laget i stil med de andre japanske filmene. Dvs vi har fortsatt en mann utkledd som Godzilla, og alt det der. Ikke at det gjør noe. Tvert imot funker det helt fint her. Tenk god, gammel Godzilla, bare med moderne effekter.

Ellers har vi historien rundt menneskene og romvesenene. Dette kunne fort ha blitt kjedelig, men i stedet får vi svært mye action med dem, og mye av dette er rimelig heftige saker som kunne vært tatt rett fra en hvilken som helst over the top actionfilm fra Hollywood. Ikke noe jeg klager over, med andre ord.

Så alt i alt er dette en av de beste Godzilla-filmene jeg har sett. Ikke fullt så bra som originalen, men på den annen side er det en helt annen type film. Den første var mer et drama, mens denne er ren action hele veien. Absolutt å anbefale.

Vurdering: 9/10

Lenke til kommentar

Yush, Final Wars er en av de beste G-filmene etter 2000. Digger scenen der han banker livskiten ut av American Godzilla, og skurken som summoner dem sier "god damn that useless tuna eating monster" XD

Også stilig at Zilla er det eneste rene CGI-monsteret i filmen. Fordi han var CGI i US Godzilla.

Et liiiiite stikk til den crappy filmen. Jeg har sett de fleste godzilla-filmene fra 1985-2004. Det er mye drama og menneske-plots som ikke er så spennende..FW er definitivt den med mest action siden menneskene er karate superhumans på en måte. Det er jo nesten en årlig film frem til 2004.

I 60 og 70 talls filmene er det så mye kjedelig drit og dårlige special fx at jeg droppa dem.

Du burde sjekke ut de 3 nyeste Gamera-filmene også forresten..de er veldig bra. Finner det meste på torrentsider, japansk med english subs er alltid best.

En annen favoritt er Godzilla vs Destroyah (latterlig navn jada, og ganske latterlige nye alien-monstre også). Det var den siste filmen før årtusenskiftet så den ender på en veldig trist måte. De har på en måte "resatt" historien i hvert tiår. Så filmene etter 2000 ikke nødvendigvis er canon med 1985-1999 filmene.

Derfor kan de gjør ting som å ta livet av Big G. Han er jo egentlig et stort atomkraftverk, og i denne filmen begynner temperaturen hans å stige veldig fort og menneskene freaker ut fordi det vil bli en kjernefysisk eksplosjon som er MYE større enn hiroshima. Så de prøver å kjøle han ned med is og andre ting. Men på slutten når han kritisk temperatur og har en nuclear meltdown, selv om de fikk kjølt han ned helt på slutten, i slow motion, uten noe som helst lyd..det er ganske trist faktisk.

Hehe andre syns visst også den scenen med Zilla var morsom og har lagt ut på youtube. Merk at Zilla er CGI mens Godzilla er "ekte".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er ganske rart at så mange kunne enes om at det skulle være sånn, det må ha vært mye onde mennesker i Sørstatene i USA.

Det er jo absolutt ikke så rart. Ta synet på jødene i europa generelt for en stund siden. De hadde ikke lov å komme inn i Norge feks, og generelt sett ikke spesielt likte folk noen steder. Ikke fordi folk er onde, men fordi man rett og slett var mindre opplyste da enn nå og hadde andre syn på ting.

Som folk i fremtiden vil se på deler av vårt nåværende samfunn, antageligvis.

Og hvis du ser på Nazi-Tyskland var det ikke sånn at alle bare plutselig våknet opp og så Hitler kjøre på plattformen "drepe alle jøder, seriøst så mange vi klarer på kortest mulig tid, lets go people!". Tyskerne var, for eksempel, veldig i mot forslag om å gjøre relativt inhumane ting mot handicappede mennesker, men diverse tilsvarende tiltak mot jøder var generelt sett noe de var for.

"Ond" og "god" er ekstremt mer komplisert enn du får det til å virke som.

That being said så jeg nettopp følgende filmer:

Trance:

Et kunsttyveri går svimlende galt, og etter et hukommelsestap må ranerne kontakte en hynoterapaut for å løse problemene sine.

Bra film, god flyt, bra skuespill. Verdt å se.

The Wolf of Wall Street:

En gruppe aksjemeglere med et par tær på feil side av loven. Lang film, men hele veien underholdende. Hill gjør en bra rolle, DiCaprio spiller som han ofte gjør veldig bra, screenplayet er bra... Generelt sett en ganske bra film man trekker på smilebåndet av. Anbefales absolutt.

Så det...

Lenke til kommentar

Yush, Final Wars er en av de beste G-filmene etter 2000. Digger scenen der han banker livskiten ut av American Godzilla, og skurken som summoner dem sier "god damn that useless tuna eating monster" XD

Også stilig at Zilla er det eneste rene CGI-monsteret i filmen. Fordi han var CGI i US Godzilla.

"Damn that armadillo." :D

Et liiiiite stikk til den crappy filmen. Jeg har sett de fleste godzilla-filmene fra 1985-2004. Det er mye drama og menneske-plots som ikke er så spennende..FW er definitivt den med mest action siden menneskene er karate superhumans på en måte. Det er jo nesten en årlig film frem til 2004.

Ikke glem Captain Badass McKickass. :p Så vidt jeg vet er han den eneste som snakker engelsk i filmen, dog jeg så den med engelsk dubbing. Leste det på wikipeida. Fyren er jo helt rå til tider. Hvem andre ser Godzilla komme mot seg, og drar frem sverdet i stedet for å flykte? Genialt. Måten han fikk sverdet på i første omgang er heller ikke så ille...

I 60 og 70 talls filmene er det så mye kjedelig drit og dårlige special fx at jeg droppa dem.

Tja, jeg liker faktisk at det er så elendige effekter. Det er en viss stil med dem man enten hater eller elsker, og jeg er nok i den siste kategorien. Det er nok japanerne også. Det er derfor de fortsatt bruker sånne effekter, i stedet for å bytte over til CGI.

Du burde sjekke ut de 3 nyeste Gamera-filmene også forresten..de er veldig bra. Finner det meste på torrentsider, japansk med english subs er alltid best.

Takk for tips, de skal sjekkes ut. :)

En annen favoritt er Godzilla vs Destroyah (latterlig navn jada, og ganske latterlige nye alien-monstre også). Det var den siste filmen før årtusenskiftet så den ender på en veldig trist måte. De har på en måte "resatt" historien i hvert tiår. Så filmene etter 2000 ikke nødvendigvis er canon med 1985-1999 filmene.

Hva som er canon og ikke er jeg egentlig ikke så interessert i, for å være ærlig. Godzilla, for meg, er latterlige plots, dårlig skuespill og store monstre og denger livskiten ut av hverandre. Hva mer trenger man? :p Og for øvrig er det jo mange monstre i Final Wars som har vært borte veldig lenge. En del har ikke vært her siden Son of Godzilla, for eksempel. Å lage en timeline for alle Godzilla-filmene ville tatt en stund. :p Som en mikrospoiler har den nye Godzilla-filmen en del hint tilbake til "det som skjedde i 1954", men er en reboot. Skjønt blir jo morsomt å se om den Godzilla-en dukker opp i nye, japanske Godzilla-filmer. Zilla Jr? ;p

Lenke til kommentar

Final Wars er litt spesiell siden det var ett samarbeid mellom USA og Japan. Musikken f.eks. er hovesaklig laget av Keith Emerson, som er unormalt. Vi hører vel ikke det klassiske G-temaet en eneste gang tror jeg. Mange synes det var merkelig å bare kjøre progrock-synthmusikk istedet for klassisk musikk.

Og ja, kapteinen snakker amerikansk i den japanske versjonen også. Det er litt rart, for bare han snakker engelsk men de forstår hverandre uansett.

Er egentlig ikke mulig å lage noen Godzilla-timeline, siden filmene resetter tidslinje hvert tiår. 1985-1989 er en egen timeline, 1990-1999 en egen, 2002-2004 en egen igjen.

1985 er på en måte den første skikkelige rebooten, det er derfor denne heter bare Godzilla.

Og alle filmene fra 60 og 70 tallet er stort sett bare et stort rot. Det verste er vel filmene som var laget på 70/80 tallet med son of godzilla som "hovedkarakter" som tilogmed kan snakke og er myntet mot barn og miljøvern-moral..ufff det er superkleint. Nesten som Blekkulf.

G kan dø i 1999 og plutselig være tilbake igjen i 2000 uten noen forklaring eller sammenheng.

Son of G kommer inn i noen av de nyere filmene også men er ikke så plagsom.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...