Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Kalde føtter (2006)

En morsom Norsk komedie som jeg faktisk kan anbefale videre. Handler i stor grad om å gifte seg og sjalusi, men alt er veldig morsomt og humoristisk. (Mulig litt billig, men likte den godt)

8/10

Burn after reading (2008)

En film som starter ganske morsomt og litt forvirrendes. Så plutselig forandrer den seg helt. Den viste en del følelser. Slutten likte jeg ikke så veldig. Jeg skjønnte den rett og slett ikke helt, og følte den kom litt for brått. Ellers en god film som på en måte var litt humoristisk og morsom sammtidig som den var litt alvorlig og noen få scener som var litt spennende.

5/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

12 years a slave

Mange kompiser hadde gitt meg gode skussmål på denne, så hadde høye forventninger når jeg satte meg ned i salen. Alt i filmen har vi sett hundre ganger før, med mer brutale og virkningsfulle skildringer enn denne filmen noen gang greier oppnå, feks. Django gav meg mye mer enn denne (ikke som film, men om slaveriet).

Den har også noen drøyt lange kjedelige sekvenser, hvor man skal "føle" på det å være slave (eneste jeg kommer på som ga meg samme greia var Tree of life), og slike ting fungerer ikke på meg.

Chiwetel Ejiofor gjør en strålende innsats som Solomon, men greier ikke redde denne filmen for min del.

3 av 6

Lenke til kommentar

City of Life and Death (2009)

Rimelig bra film om Japanske occupasjon av Nanjing 1937 og de handlinger som fant sted der.

Bortsett fra enkelte litt merkelige scener (som regel med kvinne og et barn involvert), var det realistiske laget om hendelsene, og man fikk opplevelsen at man var tilstede på plassen blant de som var der. Mye sterkt her.

Anbefales denne filmen.

7,7/10

Denne er så drøyt godt gjennomført. Gjorde ett veldig sterkt inntrykk. Seiersparaden mot slutten av filmen er også skremmende samtidig som det er rent fascinerende å se på. Anbefales virkelig! Endret av Mala
Lenke til kommentar

The Last Starfighter (1984)
http://www.imdb.com/title/tt0087597/

"A video-gaming boy, seemingly doomed to stay at his trailer park home all his life, finds himself recruited as a gunner for an alien defense force."

Småsjarmerende åttitalls science fiction film som følger - eller kanskje var med på å lage - mange av klisjéene i ungdomsfilmer. Gutt lever et kjedelig og håpløst liv. Gutt har en spesiell gave. Gutt blir plutselig viktigste person i verden, ja faktisk i galaksen.

IMDB: 6.7

Jeg gir 5 tenktakler opp (av ti)

Lenke til kommentar

Robocop%203%20Header.jpg

Robocop

"Dead or alive, you're coming with me."

En av tidenes beste actionfilmer uten tvil. Terminator, Alien, Predator osv har helt klart sine sider, og ja, det har vært alt for mange elendige oppfølgere til Robocop. Ikke minst en tegnefilmserie for barn (!). Men selv om den andre filmen var helt grei og resten elendig, er den første filmen en ekte klassiker. Historien holder seg helt fint i dag, effektene tåler helt klart dagslys, skuespillerne gjør en glimrende jobb, og selv dialogen er ganske bra til tider.

Om noen faktisk ikke har fått med seg hva Robocop faktisk handler om er det fort forklart: I fremtiden er Detroid så godt som en ruinby. Politiet sliter, og er i fare for streike. Kriminaliteten er skyhøy, så noe drastisk må gjøres. OCP (de som driver hele byen) bestemmer seg for å lage en ny type politimann. En som aldri trenger sove, aldri trenger spise noe særlig, tåler vanvittig mye, er ekspert i bruk av våpen osv. Kort sagt: En maskin. Men da første prototype gjør en liten tabbe får neste prototype sjansen til å vise hva han kan.

Men spol litt tilbake først. En ny politimann, Alex Murphy, blir drept i tjenesten, men i stedet for å gi ham en vanlig begravelse blir de brukbare delene av kroppen hans bygd inn i en robotkropp, så vi ender opp med en cyborg. Halvt mann, halvt maskin, 100% politimann. Dvs Robocop.

Og ja, det er så tøft som det høres ut. Som jeg nevnte er det kommet flere oppfølgere, inkludert en live-action tv-serie, samt en tegnefilm-serie. Det er mange grunner til hvorfor det gikk fullstendig galt, men den andre filmen ble likevel helt grei. Etter det bestemte de seg for at det er barn som kjøper leketøy, dataspill, så film nr 3 og begge tv-seriene er rettet mot barn. (ja, det er så idiotisk som det høres ut. Men på den annen side eksisterer det faktisk en tegnefilmserie med Rambo...) Anyway, som med Terminator og Predator er det nok best å la oppfølgerne stå for seg selv. Robocop 1 er ikke for barn. Om en fyr som bokstavelig talt smelter ikke er hint nok, er det nok av blod og gørr her til å dekke en normal persons kvote for minst flere uker.

Akkurat som Terminator og Predator er Robocop 1 ikke en film som holder noe tilbake. Ikke en eneste gang i hele filmen fikk jeg følelsen av at noen spurte "Kan vi gjøre dette?" under innspillingen, men heller "Vi gjør det, og drit i konsekvensene." Her er det ingen som plutselig bestemmer seg for å bli snille og holder noe tilbake - inkludert Robocop. Han er politimann, ja, og i hovedsak skal han arrestere folk. Men er han omringet av skurker med store våpen holder det ikke å si noe stygt til dem. Da er det bare ren vold som gjelder, og det mestrer han så til de grader.

Riktignok er det en del ting som ikke er fullt så bra her. Ta starten, for eksempel. Murphy og Lewis (partneren hans) jakter på skurkene, og drar inn i et stort varehus. De vet skurkene er tungt bevæpnet, så hvorfor drar de inn uten å vente på backup? Hvorfor er de kun bevæpnet med en liten pistol hver? Og hvorfor skiller de lag med en gang? Uten å spolere for mye går det selvsagt galt, og Robocop blir født. Men jeg har en sterk mistanke om at hadde de ventet på backup ville Robocop ikke ha eksistert - i alle fall ikke som Murphy. Dette igjen får en litt ufrivillig morsom scene en stund senere. "Murphy, det er meg. Lewis. Husker du meg?" Tja, la oss se på fakta: Han har kjent henne noen timer, og på det første oppdraget sammen fikk hun ham drept. Tror du han vil huske henne? Jeg hadde gjort alt for å glemme den kjerringa. :p

Men samme faen. En film av dette kalibret tåler noen små logiske feil her og der. Vi snakker en film der jeg trodde vi var ca ti minutter inne i filmen, men det var faktisk 45 minutter. Det sier litt hvor fort tiden fløy når jeg så denne, og det til tross for at jeg har sett den mange ganger før. Anbefales på det sterkeste.

Som en liten sidenotis er grunnen til hvorfor jeg så denne nå at en remake er rett rundt hjørnet. Av det jeg har sett på trailere osv lover den for så vidt brukbart, men har fint lite med Robocop å gjøre. Robocop selv virker mer som en vanlig mann i en litt rar drakt, og ikke som en robot. Drakten til Peter Weller i originalen er stor og tung, noe som gjør at han går sakte og stakato. Dette passer perfekt for en robot. Fyren i remaken er svært atletisk, og drakten ser ikke ut til å hindre ham i det hele tatt. Heller tvert imot. Det trenger ikke bli dårlig i seg selv, men tenk etter: Hvordan ville Terminator 2 ha vært uten Arnold? Robert Patrick var en svært bra terminator, men han oppførte seg svært sjelden som en robot. Jeg frykter Robotcop-remaken blir mye av det samme: Helt grei som Robocop, men elendig som robo-cop. Vi får se.

Uansett, det er logisk hvordan denne originale filmen kan oppsummeres: Se den. You have 20 seconds to comply. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Litt ironisk at dagens Detroit kan regnes som en ruinby også omtrent. Byen har jo slått seg konkurs flere ganger de siste par årene.

Og ikke nok med det, Detroit er en av de verste byene med mest kriminalitet i Usa.

Robocop står ganske bra an med sin fremtidsvisjon.

Uhyre fet film forøvrig.

Lenke til kommentar

Hvilke andre filmer, utenom Django Unchained, har du sett som handler om slaveriet i USA på denne måten? Kritikken om at "dette har vi sett mange ganger før" har jeg sett fra andre også, men forstår den ikke.

Jeg sa vel ikke at vi har sett denne historien før, men virkemidlene i filmen har vi sett mange ganger før, som feks. undertrykkelse av di svarte, ekstremt voldelige piskescener, "alle hvite er onde", osv. Det føles som en film du har sett mange ganger før.

Og faktisk syntes jeg di fikk frem et mye bedre poeng i Django (spesielt når han ene ble drept av hunder), enn denne filmen greide.

Om du da kjøper kritkken eller ei får bli opp til deg egentlig.

Lenke til kommentar
Alt er fra netflix:

Bronies: The Extremely Unexpected Adult Fans of My Little Pony (2012)

Ganske interessant innblikk på en verden jeg ikke kjenner til i det heletatt. Var fantastisk å se, og veldig synsendrende.

Er du gutt/mann som ler av andre gutter/menn som liker My Little Pony, kanskje dere bør se denne. Eller om du bare lurer på hva slaks personer som er en Bronie?

Uansett, det hele endte opp med at jeg måtte på Netflix og se et par episoder av MLP. Ble ganske overrasket over humoren og plott. Var positivt overrasket. Ja, det er utrolig barnslig og til tider svært svært tåpelig. Men ikke så gale som jeg trodde.

Dokumentaren: Litt rotet sammensatt. Følte den hoppet litt for mye overalt. Men ga deg et inndypende blikk i miljøet. Samtidig fikk vi se hvordan et slikt "fan" miljø er utrolig positivt folk visse personer som ellers har ikke annet i livet.

Det for forfriskende å se et miljø der alle er åpne og hjelpsomme. Ikke noe hat eller "mobbing" fordi du kanskje liker noe annet. Som du ofte opplever i andre store miljøer som Star Wars/Trek, LOTR osv.

7/10

Cocaine Cowboys (2006)

Lite å si her. Veldig direkte og åpen dokumentar om Cocaine handel/bransjen i Miami.

Er ikke noe narration her. Bare interviewer som er sammesatt for å gi deg innblikk på hva som skjedde.

Her treffer vi politimen, narkohandlere osv som åpent forteller om deres opplevelser.

Veldig sterke saker.

Kan også informere at det kommer film som skal bassere seg på Cocaine Cowboys.

7/10

Best Worst Movie (2009)

Dokumentar som tar for seg verdens dårligste film "Troll 2".

Her treffer vi alle som var med i filmen, og hvordan de opplever at Troll 2 har plutslig fått stor oppmerksomhet over 10 år etter den ble laget.

Kino saler blir fylt opp, og fans står i kø!

Kjempe humor, og et interresant innblikk på den "dårlige" siden av filmbransjen. Hvordan har disse skuespillere det etter de er med i en sånn dritt film?

8/10

Lenke til kommentar

Så lenge dette er en filmanmeldelse-tråd skal man ikke komme med spoilere om så filmen er laget i 1912.

For det første: Jo eldre en film er, jo større sjanse er det for at du har sett den. En film som er over tyve år gammel burde derfor være trygg. For det andre: Hadde du vært interessert i filmen hadde du sett den for lengst. Og for det tredje: Hvilken spoiler er det snakk om egentlig? At Murphy ble drept? Det er jo hele poenget med filmen.

Lenke til kommentar

Hadde du vært interessert i filmen hadde du sett den for lengst.

For en tullete påstand. Jeg har nesten 7k filmer på watchlisten min på IMDB, både kjente og mindre kjente filmer. Betyr dette at jeg ikke er interessert i de, ettersom jeg ikke har fått sett de enda? Selvfølgelig ikke. Folk kan ikke se alt, og må ta ting etterhvert, uavhengig av om en film er 20, 50 eller 100 år gammel. Spoiling er aldri kult, med mindre man gir en grei advarsel om at det kommer/anmeldelsen inneholder en spoiler.

Når det er sagt har jeg ikke lest andmelselsen din, så jeg vet ikke om du har spoilet filmen eller ei. Kremfilm, btw!

• Liker 5
Lenke til kommentar

Så lenge dette er en filmanmeldelse-tråd skal man ikke komme med spoilere om så filmen er laget i 1912.

For det første: Jo eldre en film er, jo større sjanse er det for at du har sett den. En film som er over tyve år gammel burde derfor være trygg. For det andre: Hadde du vært interessert i filmen hadde du sett den for lengst. Og for det tredje: Hvilken spoiler er det snakk om egentlig? At Murphy ble drept? Det er jo hele poenget med filmen.

Jeg er veldig interessert i å se filmen, og har nettopp kjøpt 4k master av filmen på blu-ray, men har ikke sett den før ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...