Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Master

 

En "se på klokka" film , meget lang, med manglende storyline, ble heller ikke noe særlig "kjent" med noen av skuespillerne,,, ingen følelse av suspense igjennom filmen.. lurer sterkt på hvorfor filmen har fått så mye bra kritikk i aviser og omtale , jeg fant ikke noen svar til noe , og gikk fra kinoen med en skuffende følelse ... =(

 

Det virker for meg som om det er mange, inkludert VGs anmelder, som anser seg selv som intellektuelle og dermed later som om de "forstår" filmen på et annet plan enn oss vanlige, dødelige. Det er ingenting i The Master å forstå. Kanskje er det en parallell til Scientologien. Kanskje ikke. Who cares? Ikke jeg hvertfall. Utrolig kjedelig og meningsløs film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

247 Degrees

 

I Frozen dro tre tenåringer en siste tur opp i slalombakken, men ble sittende fast i heisen på vei opp pga et uhell. Dette var siste tur for bakken ble stengt en hel uke, og de tre ungdommene ble sittende tyve meter over bakken uten mulighet til å komme ned, og uten at noen ville savnet dem på lenge. Resultatet ble en ganske bra film med et interessant problem som i teorien kunne ha skjedd i virkeligheten. I teorien.

 

247 Degrees er mye av det samme, men samtidig det stikk motsatte. Denne gangen har vi fire ungdommer på hyttetur. De drikker litt, koser seg i badstuen, drikker litt mer og begynner å krangle litt. Resultatet er at døren til badstuen blir sperret fra utsiden med tre av dem inni, og sistemann er ikke å se noe sted. Er litt usikker på om nah gikk og la seg eller dro på fest, men det er ikke nøye. Uansett vil han være borte i mange timer, så det er ingen som kommer til å savne de tre andre før det er for sent. Hva nå?

 

Stilen er som sagt ikke så ulikt Frozen, og dette kunne også teknisk sett ha skjedd i virkeligheten. Riktignok skal det litt til for at det skal kunne være mulig, og det burde ikke akkurat være vanskelig å ta visse forhåndsregler for å unngå det. Men samtidig har vi jo filmer som Jaws som holdt folk langt unna vannet i lang tid, til tross for at det ikke burde være så alt for vanskelig å unngå å bli angrepet av hai. Det hjelper lite å tenke sånt når man har vært vant med badstu i mange år og vet hvordan det føles å sitte der å svette. En ting er å nyte badstu når man vet man kan dra når man vil, men hvordan vil det være å bli fanget i en uten å komme seg ut, og når man vet man ikke vil bli savnet på flere timer eller dager? Da blir det straks verre.

 

Resultatet er en film som teknisk sett ikke holder helt topp kvalitet, med "helt greie" skuespillere, manus, dialog og det der, men som samtidig fenger nok til at jeg glatt holdt ut hele veien. Men nå holder det. Vi har vært fanget i skiheisen og i badstu, og 127 Hours er ikke så helt ulik den heller på mange måter (fyr drar på tur, men får hånden sittende fast og kommer seg ikke løs.) Tre filmer i denne "sjangeren" holder nok. Det er grenser for hvor mange varianter man kan gidde se. :)

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

Det virker for meg som om det er mange, inkludert VGs anmelder, som anser seg selv som intellektuelle og dermed later som om de "forstår" filmen på et annet plan enn oss vanlige, dødelige. Det er ingenting i The Master å forstå. Kanskje er det en parallell til Scientologien. Kanskje ikke. Who cares? Ikke jeg hvertfall. Utrolig kjedelig og meningsløs film.

 

Paul Thomas Anderson er helt klart en bra regissør, men jeg syntes både The Master og There Will Be Blood var ganske tamme forhold til hans eldre filmer. Magnolia f.eks; dritlang, men vanvittig engasjerende.

Lenke til kommentar

1911 Revolution

 

Når kineserne velger å lage en film om sin egen revolusjon, og bekjempelsen av keiserdømmet - ja da er det alvor. Spesielt når Jackie Chan fyller 100 år.

 

Han har én kampscene i denne filmen som er typisk han, og da er den faktisk troverdig, for dette er en av de beste filmene han har vært med i og kanskje en av hans beste roller.

 

Filmen er av typen politiske intriger kryssklippet med krigsscener, og det går litt fort fra sted til sted her. Men historiens tyngde og viktighet kjennes godt. Men ikke helt til topps. Det jeg savner mest i en sånn type film, er en skildring av hvorfor keiserdømmet var verdt å avskaffe. Folk levde i fattighet og korrupsjonen var utbredt. Men det får du ikke se her.

 

Skjønner ikke noe av de dårlige anmeldelsene på IMDB, kanskje det er noe amerikanerne ikke skjønner. Men en såpass politisk viktig film, er kanskje ikke så underholdende for drittunger.

 

Terningkast 5

Lenke til kommentar

Zero Dark Thirty

 

Intenst kriminaldrama om jakten på Osama bin Laden. Filmen handler om CIA, og man kan trygt si den sikter seg inn mot voksne og politisk interesserte seere.

 

Er det ikke litt merkelig at det plutselig kommer to filmer etter hverandre, CIA´s oppdrag i utlandet, begge basert på virkeligheten, som begge nomineres til priser både hos Oscar og Bafta? Den forrige filmen jeg snakker om er selvfølgelig Argo, som lignet litt i utførelsen.

 

Med Argo og Zero Dark Thirty har altså Hollywood bevist at de kan krim. For første gang på lenge. Og evner å tone ned action og dyre spesialeffekter, til fordel for en mer en mer stille og smart intensitet.

 

Litt av gimicken i denne filmen, er at det handler om CIA sine egne toppfolk som jakter på terrorister i midtøsten. Men regissør Kathryn Bigelow velger å holde president Obama og utenriksminister Clinton ute av filmen. Til tross for at de kommuniserer "høyere opp" i det skjulte her. Jeg skulle gjerne hatt med dialogen og slikt fra "the situation room" i akkurat denne filmen. Det blir litt kunstig å utelate det, når bildet fra dette rommet gikk verden over, som viser USAs politiske ledelse både engasjerte seg og fulgte nøye med på dette dramaet.

 

Terningkast 5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

A man called tiger 3/6

 

Takk gode gud at Bruce Lee droppet denne til fordel for Way of Dragon , medioker action og historien er meh......handler om 2 rivaliserende bander i Japan , kunne like gjerne vært filma i H.K da man ser så godt som ingenting av Japan. Wang Yu i hovedrollen.

 

Bruce Lee : "No way , Lo Wei !" (de to vakke akkurat perlevenner etter 2 filmer , lol)

 

(Wei regisserte "Boss" og "Fist" , det var oxo en incident hvor Wei trua Jackie Chan , Jackie ville bryte kontrakten med Wei.....Wei hadde forresten mafiatilknytning)

 

Frankenstein meets Wolfman 4/6.......helligbrøde men jeg foretrekker Hammers Curse of Werewolf med en lang margin. Denne var all right dog.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Seven Psychopats (2012) imdb

En alkoholisert manusforfatter prøver å skrive en film om syv psykopater. Men alle hans idéer til filmen, som han tror han har funnet på selv, kommer egentlig fra virkelige historier fortalt av hans venner. Innen han innser det, er han havnet mitt i sin egen film. Noe som egentlig er ganske greit, for det gjør det jo litt enklere å skrive filmen. En herlig film om film. Veldig mye bra dialog, en god dose mørk humor og en passe innviklet historie. Anbefales :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Malèna (2000)

 

Mal%C3%A8na+(2000).JPG

 

Ble blown away av denne praktfulle filmen. Her blir Malèna blir spilt av den deiligste dama på denne jord, Monica Bellucci. Det hele handler om en gutt så forelsker seg i en eldre kvinne som alle vil ha under andre verdenskrig i Italia. En fin mix mellom drama og komedie, vi får se Bellucci gjennom gutten sine øyne og tror ikke Bellucci sier et ord før første time er gått. Det hele er gjort på en meget fin måte.

 

Har du sett The Reader (2008), og likte den vil denne garantert falle i smak.

 

9/10.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Das Boot (1981) | Uncut | Wolfgang Petersen.

 

4 timer og 42 minutter. Den spilletiden har skremt meg lenge, men ser nå i ettertid at det var fint lite å frykte. For fy flate for en enorm film dette er. Det er noe med slike lange filmer, det gjøre noe med en. Man kommer under huden på karakterene og setter seg inn i filmens atmosfære på en helt annen måte en med vanlige filmer med spilletid på under to timer. Som nevnt et hav av ganger så fanger denne filmen den klaustrofobiske følelsen av livet på en ubåt utmerket. Denne følelsen samt følelsen av hjelpeløshet, panikken og frykten for at ens siste time skal ende 280 meter under havoverflaten er virkelig til å ta og føle på. Et par av effektene var ikke helt top-notch, men det er akkurat overkommelig nok til at det ikke blir en plage. Til gjengjeld inneholder filmen et meget bra soundtrack som hever filmen enda et lite hakk. Alt dette gjør at det føles mer som at man har vært med på et ubåt-seilas enn at man har sett en film. Setter ingen karakter i kveld, for i kveld er jeg sliten etter å ha vært med på å tråle atlanteren på leit etter engelske handels- og krigsskip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Før snøen faller (Kurdisk,Norsk) (2013)

 

Denne film handler om en kurdisk tenåring gutt fra irakiske "kurdistan", som ender opp i norge etter et søk for å finne sin søster.. søstra har sviktet han og familien hans med og rømme til norge da ho egengli skulle giftet seg med noen som familien hadde valgt ut .. dette er en historie om kamp, svikt, og kjærlighet. synes det var litt artig å se en kurdisk film siden det er ikke så mange av dem som jeg har kjenskap til ... jeg gir denne film TERNINGKAST 4 fordi den er orginal , spennende og gir et inblikk i livet og mentaliteten i "kurdistan"...

 

TERNINGKAST 4

Endret av BuuB
Lenke til kommentar

Victoria (Norsk-2013)

 

Først og fremst så er jeg en gutt så det er sagt.. men det utelukker ikke meg i å se victoria (tenkte jeg), jeg er jo glad i noen kjerlighetsfilmer som feks titanic å der går det jo ikke an å si noe negativt .. men denne filmen derimot , ja den var lang, kjedelig, og ikke i det heletatt hva jeg førventet ... Jacob Oftebro og Bill Skarsgård spilte førsovigt bra , men mangel på spenning og lange kjedelige sener får meg til og ikke anbefalle denne film til noen som ihvartfall vill ha "litt" spenning ...

BORING

 

TERNINGSKAST 1 kanskje svak 2er !!!

Endret av BuuB
Lenke til kommentar

DJANGO UNCHAINED (USA,2013)

 

Klassisk og typisk Tarrantino , en meget underholldende film, hvor du virkelig får en følelse av å være kjent med skuespillerne. God handling God soundtrack og God skuespill ... en absolut Must see film, som får 3 timer til at fly noe fryktligt fort , vel vært å se!

 

TERNINGSKAST 6

Endret av BuuB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...