Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Die Hard 5: Dårlig.. INGEN story, bare ok action, tamme replikker fra Bruce.

Ingen story? Handler om at han prøver å få sønnen, som han har et anstrengt forhold til, hjem igjen. Så havner han midt oppi trøbbel igjen.

Uansett, jeg gir den en 5' er tatt ut i fra god kvalitets Die Hard action.

Lenke til kommentar

Wreck-It Ralph

En av få filmer basert på spill som faktisk er bra, ekstremt mye referanser til spill som får en til å smile. Selv om en ikke har spilt noen av disse spillene så er det fortsatt gøy å se på.

Ekstremt bra animasjoner, og lyden er like heftig. Så denne i 3D og denne filmen er absolutt verdt å se i 3D. Som dem fleste animasjons filmer så fungerer det ekstremt bra.

Denne skal uten tvil i samlingen!

9/10

Lenke til kommentar

Perks Of Being a Wallflower.

Utrolig sjarmerende, søt og oppløftende. Viser hvordan en high-school film burde være og har lite klisjer (om noen få). Utrolig bra skuespiller-prestasjoner og fin, sterk og engasjerende historie gjør at den står ut som en av de beste ungdomsfilmene jeg har sett noensinne og anbefales sterkt..

Lenke til kommentar

Flukt 2012

Ganske bra med grei handling, men i overkant sammensatt av mye vi har sett i filmer før. Spesielt melodramatiske klisjéer og vendinger, inkl. melankolsk musikk med messende stemmer. Det der har vi hørt nok av i filmer med historiske handlinger.

Men absolutt en severdig film som kan anbefales foran det meste av det som florerer av hollywoodfilmer nå for tiden.

6/10

Lenke til kommentar

Twilight Breaking Dawn 2

Det en sånn veldig tv-kvalitet over Twilight-filmene. De skal liksom være storslåtte eventyr, men faller til kort på så mange felter. Denne filmen, som flere av forgjengerne, resulterer i et slagsmål ute i skogen på en tom slette. Man blir ganske lei av å se på hvor fort vampyrene beveger seg. Ja det tar et blunk for å bevege seg fra A til Å, men må vi se dette 30 ganger på rad? Det er som en episode av Smallville. Det blir også introdusert en haug med nye roller i denne filmen, men ingen av dem blir godt nok forklart. De er liksom mer statister enn karakterer.

Det er også noe ekstremt falsk over Bella i rollen som mor. Det klarer hun bare ikke. Hun er for ung og anorektisk. Det samme gjelder Cullen. Dette er et stort paradoks i den siste filmen. For husk at Twilight fremdeles er tenåringsfilmer, men her er altså hovedrollene foreldre, og det kræsjer.

Nå er vi hvert fall kvitt Kristen Stewart og Robert Pattinson. De kommer selvfølgelig til å ha et par store roller til, men så blir de glemt.

Terningkast 3

Lenke til kommentar

Cloud Atlas (2012)

http://www.imdb.com/title/tt1371111

"An exploration of how the actions of individual lives impact one another in the past, present and future, as one soul is shaped from a killer into a hero, and an act of kindness ripples across centuries to inspire a revolution."

Seks forskjellige historier som fortelles over forskjellige tidsepoker hvor "sjeler/mennesker" krysser hverandre om og om igjen og små hendelser påvirker hverandre og sender bølger utover i tiden (kaos teori, tenk butterfly effect osv.).

Jeg var igrunn lei av filmen og stoppet den for å se hvor langt jeg hadde kommet og var da halveis. Den er nesten tre timer lang. Bestemte meg for å se den ferdig og var vel forsåvidt fornøyd med det. Det største problemet med filmen er at den prøver for hardt. Men den får sikkert en visst kultstatus.

6/10

Lenke til kommentar

A Good Day To Die Hard

Dere kjenner leksa nå fra tidligere anmeldelser osv (John McClane i Moskva), så jeg dropper det. Jeg kan heller ta det interessante i stedet, og det som bekymrer meg. Merk at jeg ikke bruker ordene "bra" eller "dårlig" nå, da det kommer senere. Men først bør man huske på at Die Hard 1 foregikk utelukkende i en skyskraper, og Die Hard 2 foregikk utelukkende på en flyplass. Begge hadde en hel drøss terrorister, en hel drøss gissler og John McClane som eneste helt som kunne redde dagen. Dette gjorde de to filmene til helt spesielle, da det var mye action på en knøttliten plass, og alle actionscenene var laget så det i teorien kunne ha vært mulig å gjøre det i virkeligheten. Det urealistiske var jo mengden på actionscenene, ikke selve scenene i seg selv. Nettopp derfor synes jeg de er så bra. Man føler virkelig for John McClane og tar hans side, fordi det er så personlig for ham. Han ba aldri om å bli med i noen av dem, og han er slettes ikke noen helt.

Ta så Die Hard 3. Denne gangen er han ikke alene, og handlingen er flyttet over i en hel by. Fortsatt er det en helt grei actionfilm, men er det fortsatt Die Hard? John McClane er fortsatt ganske tro mot seg selv som karakter, så jeg vil si den havner i grensen for hva Die Hard egentlig er, på samme måte som f.eks Terminator: Salvation er i grenseland for å fortsatt være en Terminator-film. (uten å kommentere på selve kvaliteten på godt og vondt. Akkurat dette er svært viktig.) Die Hard 4 på sin side likte jeg ikke noe særlig. John McClane føltes som en parodi på seg selv, og hele scenarioet føltes slettes ikke som noe Die Hard. Igjen, det er ikke selve filmen jeg kritiserer, men at de har gått for langt bort fra konseptet hva Die Hard egentlig er: En enslig politimann fanget i et lite, avgrenset område i en kamp for å overleve mot terrorister, og gjerne redde noen gisler på veien. Det er det jeg føler Die Hard er.

Nå har vi en femte film, men dessverre går den om mulig enda lengre bort fra konseptet enn Die Hard 4. Nå er ikke John McClane lengre ufrivillig en del av historien, men han oppsøker problemene og blir en alt for viktig del av at det i det hele tatt sklir ut. Hadde han ikke prøvd å redde sønnen sin hadde filmen neppe blitt noe særlig interessant. Det i seg selv er jo et faresignal for oss som ønsket en "ekte" Die Hard-film. Videre foregår både Die Hard 3 og 4 i en by, og nå får vi samme greia i enda en film. Den første var i en skyskraper og den andre i en flyplass, så hvorfor tre filmer på rad i en by? Det er for mange. I stedet burde de ha gått mer tilbake til utgangspunktet og prøvd å holde seg mer tro mot det originale konseptet.

Tenk om John McClane kunne vært fanget på et cruiseskip, på et tog, på et fly (funket i Air Force One, blandt annet) eller noe sånt? Budsjettet i Die Hard 5 kunne ha vært like stort som i A Good Day, men selve området kunne ha vært sterkt begrenset. Da kunne vi ha fått en film som er nesten like bra som den første, eller til og med enda bedre. Skjønt alt håp er heldigvis ikke ute. Bruce Willis er fortsatt ung nok til å lage Die Hard 6, noe han også ønsker, i følge en del intervjuer (blandt annet i Empire Magazine.) Stallone avkreftet en Expendables 2 fordi han var for gammel, og den første var alt for farlig å spille inn (han brakk jo nakken under innspillingen, eller noe sånt.) Likevel får vi Expandables 3, pluss en Expendables med bare damer i hovedrollen. Kommer Die Hard 6 etterhvert? Svaret er nok "det får tiden vise", men om det gjør det bør de gå tilbake til utgangspunktet og gi oss en verdig Die Hard som følger det opprinnelige konseptet: Enslig politimann i desperat kamp for å overleve i et sterkt begrenset område. Klarer de det har jeg fortsatt stor tro på John McClane. Men jeg vil ikke ha enda en reprise av Die Hard 3.

Når det gjelder selve A Good Day To Die Hard er det ikke så mye å si som ikke er sagt allerede. Historien er tam. John McClane føles malplassert på feil måte, og trodde du hun som spilte dattera hans i Die Hard 4 var en ræva skuespiller har du ikke møtt sønnen. :p Actionbiten er alt for over-the-top, som de sier. Selv det der med at det foregår i Moskva klarte de ikke helt å gjennomføre, imho. Det føles mest som om det foregår i en hvilken som helst amerikansk storby, bortsett fra at mange snakker russisk. Sett en film 100% i Oslo og la alle snakke perfekt engelsk, så ser dere problemet. Oslo? Check. Følelsen av at de er i Norge? Nope.

Vurdering; 4/10

Lenke til kommentar

The Final Countdown (1980)

http://www.imdb.com/title/tt0080736

"A modern aircraft carrier is thrown back in time to 1941 near Hawaii, just hours before the Japanese attack on Pearl Harbor."

Gammel morro med Kirk Douglas og Martin Sheen. Sheen som i filmen er rundt 40år ser prikk lik ut som både Charlie Sheen og Emilio Estevez. Jeg husker jeg så denne filmen en gang som barn, og ble fascinert, men fikk bare med meg siste halvdel av den. Filmen er forsåvidt forutsigbar basert på plottet, og slutten er dessverre ganske skuffende. Determinisme og tidsparadokser blir bare nevnt, Alikevel en brukbar film til å være så gammel.

5/10

Lenke til kommentar

---------- Silent Hill Revelations ------------

Den plukket opp der eneren slapp. Fengende historie, knallbra effekter og genuin mekanikk gjennom hele historien. En skikkelig psykologisk thriller med ordentlig piff. Om det skal være noe å pirke på, så må det være noe av film make-upen. Det virket rett og slett litt billig enkelte steder, og jeg ville heller sett noen deler av filmen bli gjort i CGI. Men... det er kun småpirk. En skikkelig glafilm, dette.

Lenke til kommentar

James Bond: Skyfall

Virker som dem vil finne tilbake til dem gamle formelen med James Bond og gjør en slags reboot her slik. Problemet er at dem gamle filmene var i tillegg til spennende veldig artige også.

Noe Skyfall ikke er, den virker også utdatert allerede ifra start. Jason Bourne filmene sparker James Bond i balla så han går i kne stående for så å gjøre ende på han.

Nei det her var ekstremt forutsigbart,stivt,gameldags og kjedelig. Ekstremt fine områder men et dårlig og kjedelig soundtrack.

Gir den en sterk 5 av 10

Endret av _LarZen_
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Star Trek First Contact (1996)

http://www.imdb.com/title/tt0117731

"Captain Picard and his crew pursue the Borg back in time to stop them from preventing Earth from initiating first contact with alien life."

Star Trek Insurrection (1998)

http://www.imdb.com/title/tt0120844

"When the crew of the Enterprise learn of a Federation plot against the inhabitants of a unique planet, Captain Picard begins an open rebellion."

Star Trek Nemesis (2002)

http://www.imdb.com/title/tt0253754

"After the Enterprise is diverted to the Romulan planet of Romulus, supposedly because they want to negotiate a truce, the Federation soon find out the Romulans are planning an attack on Earth."

Dette er altså TNG-filmene. Nemesis er den eneste jeg hadde sett når den kom ut og TNG ble jo ikke vist i sin helhet i Norge før langt utpå 2000-tallet. Det er først nå i ettertid at jeg har kunnet verdsette dem.

First Contact har fått best omtaler antagelig fordi den inneholder så mye "Trekkie Canon". Personlig synes jeg ikke den var noe bedre enn de andre. Tematikken i Insurrection er litt kjedeligere, men jeg likte den av en eller annen grunn alikevel svært godt. Og Nemesis er langt mer finslipt enn de andre, men mangler et eller annet det er vanskelig å sette en finger på.

First Contact: 7/10

Insurrection: 7/10

Nemesis: 5/10

Lenke til kommentar

Silent Hill Revelation

http://www.imdb.com/title/tt0938330

"When her father disappears, Heather Mason is drawn into a strange and terrifying alternate reality that holds answers to the horrific nightmares that have plagued her since childhood."

Jeg likte originalen veldig godt, og som ofte skjer vil noen forsøke å cashe inn på suksessen med en oppfølger som ikke holder mål. Men eeeh, dette ble jo mer Twilight enn Silent Hill. Filmen er bare 90 minutter lang, og det går nesten en time før vi befinner oss på Silent Hill hvor de få interessante hendelsene i filmen spiller seg ut.

3/10

Lenke til kommentar

James Bond: Skyfall

Fimen startet allerede litt rart. Han ble skutt, detter ned fra en bru og døde. Ingen kunne ha overlevd det, men han klarer selvfølgelig og tar et komback. Det hadde blitt bedre om han ikke fallt så langt elleno. Bare at gjør det litt mere realistisk, siden det var verken humoristisk eller realistisk og ble bare litt overdrevent.

Så starter det rett på Daniel Craig style av 007. Action og forfølgelse.

Jo mere mot slutten man kommer jo mere går det over fra å være en James Bond til å bli en grei action.

Jeg hadde gode forventninger til filmen, men nja må nok inse at James Bond ikke lengre er det det engang var, med alle de spesialutstyret og teknologien. Nå blir allt basert på skyting og høyt tempo uten mye skillz. Den blei rett og slett kjedelig og utrolig ensidig. Det manglet masse av den humoren som pleide å være med. Syntes allerede "Quantum of solace" gikk vekk fra stylen, men denne toppet det hele. Ble faktisk litt skuffet og til slutt var det bare å se den, men gleden med den var borte.

5/10 (James Bond skal være James Bond)

Endret av Chocolate-Monster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt uenig med dere begge :p James Bond, med enkelte hederlige unntak som Sean Connery, var mer James Bånn før Daniel Craig kom inn i bildet.

Jeg digger "The James Bond Identity". Filmene og figurene må følge med i tiden, og har vel igrunn alltid gjort det. Jeg er glad de har droppet alle de latterlige aspektene som plaget serien tidligere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...