Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

220px-Drive2011Poster.jpg

 

Drive (2011)

 

Fy faen for en bra film. Tok endelig denne frem fra hylla igjen, å den skuffet ikke ved andre visning. Gosling spiller en rolig kar som er stuntmann, mekaniker og sjåfør om natten, sistnevnte gir han kundene 5 minutt som getaway sjåfør.

Det hele utvikler seg drastisk da han skal hjelpe naboen.

Et sykt soundtrack og en fantastisk atmosfære gjør dette til en av de beste filmene fra 2011.

Liker du drama filmer med mørk stemning, ikke miss denne. Cranston gjør også en god rolle her.

 

Vippet den fra en 8 til 9/10.

 

Trouble with the Curve (2012)

 

220px-Trouble_with_the_Curve_Poster.jpg

 

Endelig var Eastwood tilbake, med mer grunting og humor. Han har alltid vært en av mine favoritt skuespillere. I denne spiller han en baseball veteran og speider, folka han jobber med prøver å få han til å pensjonere. Den gamle karen gir seg ikke å går ut for et siste oppdrag.

Herlig feel good drama, karakteren til Eastwood kan også minne endel om Walt i Gran Torino.

 

Fin film som er verdt en titt.

Vi får også

gammelt Firefox footage av en ung Eastwood

 

 

8/10.

Lenke til kommentar

I det siste har jeg fått en sans for filmer med katter, og etter å ha sett Mrs. Ashboro's Cat, Cat's Eye i det siste og i kveld ble det en fornøyelse med The cat from outer space, link under.

 

http://www.imdb.com/title/tt0077305 (fortsatt ikke funnet ut hvordan man gjør tekst til hyperlink)

 

Til å være en film fra '78 var den svært underholdende og givende. Katten var fantastisk i seg selv og godt trent til en skuespiller. Ingenting å klage på resten av gjengen heller, særlig når noen av dem var MASH-skuespillere. Veldig enkle effekter, men bevisende. For ikke å nevne at den er en Disney-film. Syns den var bedre enn nåtidens dyrefilmer med nesten kun dataeffekter. En god fornøyelse for hele familien. Hadde den vært å oppdrive med norske undertekster, hadde den garantert fått sin plass i hylla.

 

8/10

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Denne tråden er ikke ment som en reklamekanal for bloggene deres.
Post minianmeldelsen HER eller la være å poste noe.


Nå er det andre gang jeg sletter poster der folk bare legger igjen lenke til sin egen blogg. Det er ikke det denne tråden er beregnet på.

Reaksjoner på moderering gjøres som vanlig ikke i tråden siden det er som off topic å regne. Endret av L4r5
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jiro Dreams of Sushi (2011)

Denne ukjente perlen er en dokumentar om Jiro Ono, en 85-år gammel eier av en Sushi-restaurant og hans forhold til sin sønn Yoshikazu.

La meg si det med en gang; Jeg har aldri prøvd sushi, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Men jeg fikk litt lyst etter å ha sett denne filmen. Her blir ikke sushi fremstilt som kult og hipt, slik som mine fordommer tilsier at sushi er, men som et sårbart produkt av en ærerik og lang tradisjon som går i arv gjennom generasjoner. Ono er en av verdens fremste bærere av denne tradisjonen, og selv om han er i åttiårene har han ingen planer om å trekke seg tilbake. Hva skal han gjøre da?, sier han. Jiro jobber hele døgnet, har lyst å jobbe hele døgnet, og ser på frihelgen som en forstyrrende faktor. Han jobber alltid for å oppnå perfeksjon, og belønningen er kommet i form av tre stjerner i Michelin-guiden. Den lille restauranten med kun ti sitteplasser og ingen toalett, har venteliste på flere måneder.

Regissør David Gelb, som for meg er et nytt bekjentskap, har laget en flott film. Han vises ikke på skjermen, bruker få, om noen voice-overs. Dokumentaren er av den typen jeg liker best. Her har vi ingen Spurlock/Moore-aktig type som står foran kamera og overforklarer og kanskje dramatiserer det som skjer i bakgrunnen. Gelb lar historien fortelle seg selv. Han er dyktig til å fremstille tilberedelse av Sushi som den vevre kunstarten den er. Til akkompagnement av slowmotion og Philip Glass-aktig musikk, forandres rå og illeluktende tunfisk og blekksprut til en perfekt sammensatt symfoni, med Jiro som sjefsdirigenten.

God appetitt!

 

http://www.imdb.com/title/tt1772925/?ref_=sr_1

Endret av rolfen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg lyst på sushi. Hvor mye koster en flybillett til Tokyo?

 

Men altså. Hva i *^%#%* tenkte de da de castet Russell Crowe til Valjean i Les Miserables? Han er rett og slett miserabel.. Han synger ikke falskt, men det er det eneste positive man kan si om sangen hans, og han er tydelig ukomfortabel med å måtte synge "live". Bortsett fra det er filmen veldig bra, Anne Hathaway, Hugh Jackman og de andre er stort sett fantastiske, men godeste Russell Crowe ødelegger filmen for meg, jeg ble bare irritert over hvor mye bedre den kunne ha vært med en som kunne synge som Javert. Terningkast 3.

Lenke til kommentar

Det var førsteinntrykket mitt også, at Crowe synger falskt og er utilpass. Men for meg handlet det om å venne seg til han. Musikal er uvant for meg, og at "Gladiator" skal stå og gaule er veldig rart i begynnelsen. I tillegg er Les Miserables vanskelig å synge rent. Om en ser bort fra allsangene og balladene, som glir lett i øret, er "snakkesyngingen" fullt i vanskelige og uvante sprang. Ta deg litt tid så går han inn. Og herregud for en innsats av Jackman! Helt utrolig utenomjordisk i noen scener! Dette er en veldig bra film, og det er synd og ødelegge filmen basert på én skuespillers innsats.

Lenke til kommentar

Sinister

 

Syns noen at spøkelsesbarn er skumle enda? I dette hjemsøkte huset (gjesp) er det mer enn nok av dem. Filmen er tydeligvis laget av produsenten av Insidious, som var en mye bedre gjennomført film.

 

Hjemsøkte hus er ingen egen sjanger. Men det er flere skrekkfilmer som handler om det, og filmer som Paranormal Activity klarte å puste nytt liv i den, med en samtidsriktig "Big Brother"-stemning i form av overvåkningskameraer og lignende. Men Sinister har ikke noe eget. Den er veldig kjedelig.

 

Terningkast 2

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Alien 1979

 

Likte denne godt. Veldig spennende, vakker og atmosfærefylt film. Ettersom jeg har sett Prometheus forventet jeg ikke store overraskelser i løpet av filmen, men sannelig ble jeg overrasket med en plot-twist også. Digget at de brukte katten og Sigourney Weaver er rett og slett RÅ der hun står i jumpsuiten sin og converse, flamme kasteren i hånda og buret med katta på slep, awweeesome.

 

Sterk 8/10.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Jeg tror nok du leser mye mer i denne filmen enn det som fremkommer, fordi du muligens liker orginalen veldig godt selv,

Ikke lagt skjul på at jeg delvis argumenterer fra originalens side, men de er svært like. Jeg regner med at Miike prøvde å videreformidle mer enn kun historien fra originalen. Og jeg gikk inn i denne diskusjonen fordi du misforsto de grunnleggende delene av denne filmen helt -- Noe som unektelig er likt i begge. Vil i tillegg si at det er årevis siden jeg så originalen..Ikke så lenge siden jeg så Miike sin film.

 

Det sier jeg fordi du høres fascinert ut av samurai-ordenen.

Jaha.

 

Du mener det er et godt poeng at hovedkarakteren fulgte æreskodeksen. Jeg mener det er en stor svakhet, når filmen egentlig prøver å ta et oppgjør med den.

Fordi slik filmen er nå sier den mer enn 'kodeksen er ond'. Den viser flere sider av den, og kritiserer først og fremst bruken av den.

 

Jeg syns heller ikke denne har "flere lag" enn Django. En film som handler om noe langt mer historisk viktig, slaveriet i USA.

At filmen er satt til en bestemt tid betyr ingenting alene.

 

Men du kontrasterer mellom action og drama her, og nedgraderer Django til bare en blodig film.

Slik som du nedgraderer denne filmen til en "hevnfilm" mener du?

 

Der syns jeg det er viktig å understreke hvor problematisk det er å lage en film om krigere, der de ikke får utført funksjonen sin. Det er liksom en del av avtalen med publikum, konnotasjonene, at når hovedrollene er en kriger med sverd - at det blir kriging med sverd. Og derfor stikker denne filmen seg selv i foten. Jeg ser ikke på en film om sverdkjempere for det poetiske dramaet sin skyld.

Nei, da er det bare å skru på en actionfilm i stedet da vet du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...