Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Last Stand (2013)

 

Arnold er tilbake der han hører hjemme: I hjernedøde actionfilmer. Gidder ikke gå noe særlig inn på historien, da det er ren rutine. Fyr skal overføres til death row og bli henrettet i en annen by, men stikker av og flykter mot Mexico. Det går for så vidt helt greit, bortsett fra at sheriffen i den aller siste byen rett ved grensen er Arnold. Tenk selv hvordan det går. :p

 

Filmen er helt grei, og det er en fryd å se Arnold tilbake på lerretet. Det største minuset er at Arnold gjør fint lite i store deler av filmen. Faktisk går over halve filmen før det blir noe Arnold-action, og selv da er det i en relativ kort scene. Det er ikke før helt på slutten ting virkelig tar av, og vi ser Arnold som vi forventer å se ham. Det kan være pga manuset, fordi det skjer fint lite i den lille byen før skurken dukker opp. Eller det kan være fordi Arnold tross alt begynner å dra på årene, og det merkes dessverre. På den annen side er det rimelig bekreftet at han dukker opp i hovedrollen i både Terminator 5 og Legend of Conan, så han holder seg bra. :) Men igjen, en Arnold-film uten Arnold-action? Det er ikke akkurat lite action her, men det er Arnold jeg kom for å se. Ellers er det standard actionfilm, komplett med standard og forutsigbar historie, plotthull, dårlige one-linere og så videre.

 

Vurdering: 5/10

Lenke til kommentar

Ichimei / Hara-Kiri

 

Dette er rett og slett et stykke med samuraisåpe. Hvis kineserne har en tendens til å gape over for mye i sine filmer, er det stikk motsatt med japanerne. Og her tror de det holder med veldig veldig lite som underholdning.

 

Hvorfor begikk en samurais adoptivsønn selvmord? Det må vi bli fortalt en laaaaang sippehistorie om, før faren kan ta hevn mot den hjerteløse klanen som ikke gjorde noe for å stoppe det. Japanerne er vel egentlig kjent for å være det stikk motsatte av selvkritiske hos historikere og den slags. Og når de prøver å lage en kritisk film om samuraienes fullstendige sprø selvmord, så gjør regissør Takashi Miike en dårlig jobb i å forklare hvorfor det er galt å ta selvmord.

 

Terningkast 2

Lenke til kommentar

Arnold i actionfilm nå er kanskje *litt* for sent... :roll: Selv i T3 var det klart at det ville bli hans siste gode film som actionhelt og det synes jeg passer bra. Han har gitt oss så mye på film og det står det respekt ut av. Lenge leve Arnold! :wee:

 

Ja, ikke så værst av en fyr som ikke engang kan ordentlig engelsk...

Lenke til kommentar

Hvorfor begikk en samurais adoptivsønn selvmord? Det må vi bli fortalt en laaaaang sippehistorie om, før faren kan ta hevn mot den hjerteløse klanen som ikke gjorde noe for å stoppe det. Japanerne er vel egentlig kjent for å være det stikk motsatte av selvkritiske hos historikere og den slags. Og når de prøver å lage en kritisk film om samuraienes fullstendige sprø selvmord, så gjør regissør Takashi Miike en dårlig jobb i å forklare hvorfor det er galt å ta selvmord.

Du misforsto tydligvis ganske kraftig det som skjedde i denne filmen.

Lenke til kommentar

Arnold Schwarzenegger har hatt perioder det siste 10-året hvor han har hatt hengebrystene omtrentlig nede på magen og magen godt på vei mot lårene samt hvor korsetter og man-bras har vært nødvendig for å være representabel i dress. Han har innrømmet heftig bruk av anabole steroider og andre substanser for å oppnå resultatene han hadde i yngre alder og har misbrukt kroppen såpass kraftig at han sliter med hjerteproblemer.

 

Når jeg var en naiv guttunge var han et idol, som voksen har han blitt noe annet.

 

Har man først jukset seg til suksess i Hollywood og brukt dette som en steppingstone til politisk makt, tjent enorme pengesummer på bakgrunn av dette slik at man har råd til et helt team av eksperter og galeier til å få seg i form så ville omtrent enhver klart dette. Jeg ser det sjelden som en prestasjon ift. sum penger skuespillere bruker på "transformasjoner".

 

Når det er sagt så har mannen også mange sterke og gode sider som fortsatt er årsak til beundring. Vi har alle gode og dårlige sider :)

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

The Last Stand er en av de to filmene jeg har høyest forventninger til i år, og begge er de amerikanske debutene til to sør-koreanske regissører. Jee-woon Kim har kun gull i filmografien sin, så The Last Stand har jeg troa på. Den andre filmen er Stoker av Park Chan-wook, som også har mye gull bak seg. Den har jeg enda høyere forventinger til.

 

Men The Last Stand tror jeg er fet!

Lenke til kommentar

Arnold i actionfilm nå er kanskje *litt* for sent... :roll: Selv i T3 var det klart at det ville bli hans siste gode film som actionhelt og det synes jeg passer bra. Han har gitt oss så mye på film og det står det respekt ut av. Lenge leve Arnold! :wee:

Faktisk ikke. :) Han har vært guvernør i lang tid nå, og da har han selvsagt ikke hatt tid eller interesse av å pumpe seg opp og bli skikkelig badass. Men det var da. Han dukket opp igjen i både Expandables og Expendables 2, og selv om dette var små roller fikk han en grunn til å komme i form igjen og ta igjen alt han "tapte" i guvernørtiden. I Last Stand har han endelig hovedrollen igjen, og selv om han ikke er med i noe særlig action før i siste tredjedel av filmen snakker vi veldig mye action her. Vi snakker alt fra å kjøre en politibil og skyte med hagle ut av vinduet, til en ren slosskamp med nevene. Det verste er at fyren gjør en glimrende jobb fremdeles. Ja, han er 65 allerede, og ja, det merkes veldig bra på utseendet hans. Men sjarmen og karismaen har han i aller høyeste grad fortsatt, og fyren vet hvordan man lager bra action. Han kan fint sammenlignes med for eksempel Sean Connery, Robert DeNiro og Christopher Walken. Om en av de er med i en film vet man at den blir bra. Resten av filmen kan være ræva, men de tre der er nesten ikke i stand til å gjøre en dårlig rolle. :)

 

Det som gjør at jeg satte karakteren midt på treet er ikke scenene med Arnold, men alle scenene uten ham. Det er Arnold vi drar for å se. Hvem bryr seg om Forest Whitaker som kjedelig FBI-agent, eller Johnny Knoxville som våpengal bygdetulling? Begge gjør en grei nok jobb, men dette er og blir comeback-filmen til Arnold. Da holder det ikke med en halvtime Arnold-action, i en film stappfull av action nesten fra start til slutt.

Lenke til kommentar

Så du hadde ikke noe konkret å komme med altså.

Ville gi deg sjansen til å tenke deg om og høre om premisset i filmen virkelig gikk deg så hus forbi. Svigersønnen ville jo ikke ta livet av seg. Og klanen han gikk til gjorde langt mer enn 'ikke stoppe han'. De gjorde alt for at han utførte det -- Med et bambussverd. Det er ikke rituelt selvmord som ligger under lupen her, men et samfunn styrt av kodekser og ære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville gi deg sjansen til å tenke deg om og høre om premisset i filmen virkelig gikk deg så hus forbi. Svigersønnen ville jo ikke ta livet av seg. Og klanen han gikk til gjorde langt mer enn 'ikke stoppe han'. De gjorde alt for at han utførte det -- Med et bambussverd. Det er ikke rituelt selvmord som ligger under lupen her, men et samfunn styrt av kodekser og ære.

 

Tror du bruker ordet "premiss" litt feil her. Men nei, jeg fikk dette med meg. Men det er fortsatt kjedelig. Samfunnskritikken er for svak. Et skudd i mørke. Den mangler identitet i form av politisk og moralsk ståsted.

 

Nekter du for at filmen prøver å sette selvmordsritualet til samuraiene i dårlig lys? Hele filmen handler jo om det. Ikke en ærefull død, men en tragisk historie om selvmord. Det er bare det at det kommer en slags nasjonal stolthet i veien for regissøren her. Som hindrer historien i å være så kritisk som den burde ha vært. Miike blander mellom å romantisere ritualet, og kritisere det.

 

Hovedpersonen vil egentlig leve. Men det skal ikke mye til for å overtale han. Til tross for at han har en kone og barn som venter på han. Filmen prøver å fortelle oss hvorfor det er verdt å leve, men klarer det allikevel ikke. Selvmord ender opp med å bli eneste utvei. Dette er et paradoksalt problem.

 

Også faren taper slaget ved å ofre seg selv, når han ser at oddsene er for store mot han. Altså en film som handler om hevn, men ikke klarer å leverer en hevn allikevel. Og historien som i første og andre akt bygger opp mot et oppgjør mot selvmordsritualet, ender opp i en blindvei.

 

Når du snakker om premisser, noe som betyr utgangspunkt - altså æreskodeksen til samuraiene, så er dette klart allerede fra begynnelsen av filmen. Det er dette som grunnlaget for at du skal forstå behovet for oppgjøret. Den handler ikke om å bevise at æreskodeksen eksisterer. Den handler om oppgjøret mot det. Det er også et av problemene til filmen, at den prøver å være action og drama samtidig.

Lenke til kommentar

Here comes the boom

Spilt av: Kevin James, Salma Hayek, Henry Winkler og resten av vennegjengen til Kevin James og Adam Sandler

 

Veldig kort fortalt: Hvis du er stor fan av Kongen av Queens, da er filmen kanskje verdt en titt. Hvis du ikke har sans for sånn humor, er det ingenting å hente her.

Av alle filmene han har lagd etter serien sin, er denne den beste, ikke at det sier så mye. (Er Chuck og Larry en Sandler eller James film?) Jeg tror igrunn min familie var mer opptatt å påpeke "oi han skuespilleren er med her også, så gøy! Husker du han i X,Y, Z...:"

I det minste, er det minimalt med bæsj, spark i ballene humor her, så sådan er han bedre enn han sin kamerat, Adam Sandler.

 

5/10. Det var underholdende, for hva det var: Rocky med litt humor, ikke så veldig følelsesladd (filmen legger opp til det, men det føltes tvunget).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...