Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Shawshank Redemption (1994)

Fantastisk film! Gripende og bra handling, vellaget og bra skuespill. Anbefales sterkt.

Selv om jeg er langt på vei enig, synes jeg det hører med at handlingen og det hele er basert så mye på Flukten fra Alkatrazz ( Eastwoodfilmen fra 1979) at den egentlig bør anses som en litt redigert versjon av den.

Lenke til kommentar

Man on a Ledge (2012)

Fin thriller dette her, bedre enn forventet.

Edit: Etter å ha sovet på det, må jeg si den var ganske mye bedre enn forventet. Får nesten lyst se den igjen allerede

Godt spill av alle, ikke minst av de de to kvinnelige rollene. Og Ed Harris tilbake som slesk kjeltring som han passer best til.

Anbefales

7/10

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Moonrise Kingdom (2012):

Den siste av Wes Andersons filmer som jeg ikke hadde sett, og den skuffet absolutt ikke. Denne hadde en like herlig stemning over seg som de andre, selv om jeg opplevde denne som hakket mer dramatisk til tider. Det er en fin historie om barndom og kjærlighet, og selv om jeg ikke vokste opp på 60-tallet som filmen er satt til, så var det mye fin nostalgi fra min egen barndom.

Dette er vel hans første film hvor barn har hovedrollene, men selv om begge er nykommere til bransjen synes jeg de begge var flinke, særlig henne, Kara Hayward. Kommer sikkert til å se mye til henne en gang i fremtiden. Uten de har vi både Bruce Willies, Edward Norton og Harvey Keitel i roller du kanskje ikke ser de veldig ofte i, men også Wes Anderson-klassikere som Bill Murray (såklart) og Jason Schwartzman. Jeg må si jeg digget Norton i sin karakter som en nervøs og følsom speidertroppleder.

Det jeg liker med hans filmer er at de er så annerledes og originale, men samtidig ikke er filmer som er krevende og (kanskje) slitsomme å se på. De kan nok kanskje oppleves som saktegående og quirky, men med de fengende handlingene og karakterer som jeg føler har en dybde som går mye lenger enn det filmene viser, kan jeg ikke annet enn å bare elske det. De gjør at jeg forsvinner inn i universene de skaper, og får meg til å føle å mye.

Jeg må nok se den noen ganger til før jeg kan si helt sikkert om hvor jeg plasserer den i forhold til hans andre filmer. Kanskje ikke helt oppe med favoritten min, The Darjeeling Limited, men ihvertfall rett under med The Life Aquatic og The Royal Tenebaums.

8/10.

Endret av Coffey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...