Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Mr. Nobody

En av de beste filmene jeg har sett noensinne. Utrolig vakker og gjennomført film. Jeg kan nesten ikke tro at denne filmen ikke er mer kjent og roset enn det den er. Filmen handler hovedsaklig om hvordan de valgene man tar påvirker livet, og drar inn massevis av filosofi og fysikk uten at det virker noe som helst overfladisk eller tvungent.

10/10

Den måtte jo bare havne på watchlisten min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mr. Nobody

En av de beste filmene jeg har sett noensinne. Utrolig vakker og gjennomført film. Jeg kan nesten ikke tro at denne filmen ikke er mer kjent og roset enn det den er. Filmen handler hovedsaklig om hvordan de valgene man tar påvirker livet, og drar inn massevis av filosofi og fysikk uten at det virker noe som helst overfladisk eller tvungent.

10/10

Den måtte jo bare havne på watchlisten min.

Ventet på en US blu-ray release av denne som aldri kom, kun den Canadiske som er ute.

Endret av Cortese
Lenke til kommentar

movies-2009-film-critic-movie-review_moon_sam_rockwell.JPG

Moon (2009)

Jeg finner det litt sprøtt at samtlige av skuespillerene som vises i filmen kan telles på en hånd! Ja, du hørte rett! 99.9% av hele filmen dreier seg nemlig om èn og samme person!

Det er beundringsverdig av produsentene og ikke minst skuespiller Sam Rockwell, spesielt siden filmen gjør det den skal så godt og fungerer så godt som den gjør. Ut i fra premissene så skulle man nemlig ikke tro det (Hallo, hvor kult kan det være å se 2 timer film med èn skuespiller liksom!)

Fortvil ikke, for filmens handling foregår på ett uspesifisert tidspunkt i fremtiden. Hvor mennesket har kolonisert månen og utviklet supersmarte maskiner.

En fyr (Sam) befinner seg som eneste arbeidstaker på en månebase som utvinner og eksporterer mineraler for et konglomerat. Dagene går ikke med på så mye. Han sjekker dataen i ny og nè, om systemet er oppe, at alt fungerer som det skal og resten, ja det er automatisert.

Som du sikkert forstår har han mye fritid på hendene. Disse timene går med på litt fiks rare ting hvor han bl.a holder dialog med seg selv, spiller enmanns ping pong, modellerer miniatyr figurer og masse annet rart. Høydepunktet av dagen er helt klart når han får videomeldinger fra kona, hjemme på jorden, som han savner så dypt. Det hele koker ned til at Sam er en hyggelig kar som bare kjeder seg litt.

Men alt er ikke som det skal være. Sam er nemlig alvorlig syk. I mens helsen hans skranter er hjemkomsten til kona og barna det eneste Sam makter å tenke over. På dette tidspunkt er han meget nær ved å fullføre tre-års kontrakten med selskapet og dermed også den etterlengtede reisen hjemover.

Så skjer det, under en rutinesjekk på måneoverflaten krasjer roveren hans med en av innhøstningsmaskinene som skader Sam stygt. Dette markerer ett vendepunkt i livet til Sam og tvinger ham til å ta en runde med både seg selv og stedet han befinner seg på.

Filmen tar opp viktige spørsmål om eksistens, etikk og selvbilde.

Strålende fra ende til annen.

9/10

Endret av Balthier
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mr. Nobody (2009)

Kort sagt handler filmen om vanskelige valg og mulige utfall ut i fra valget som blir tatt.

Filmen er rotete/forvirrende med vilje, og det er greit nok, men ikke noe for meg. Den er veldig lang og repeterer veldig mye. Jeg ble lei etter 1,5 time, men holdt ut i håp om en skikkelig smart slutt.... (se den selv!)

Terningskast 3.

Lenke til kommentar

The Bourne Legacy (2012):

Huff, denne var irriterende dårlig. Den mangler alt det som gjorde Bourne-filmene gode. Kjedelige karakterer, et manglende plott og langtrekkelig og repetiv action. I tillegg skaper den ingen følelse av realisme, og den herlige government vs. man-oppbyggningen fra de andre filmene er ikke-eksisterende. For å summere det har den ingen overbevisende sammenheng med triologien, og det oppleves som en skamfull rip-off som er skapt for å lage oppfølger til. Blæ.

3/10.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Huff, denne var irriterende dårlig. Den mangler alt det som gjorde Bourne-filmene gode. Kjedelige karakterer, et manglende plott og langtrekkelig og repetiv action. I tillegg skaper den ingen følelse av realisme, og den herlige government vs. man-oppbyggningen fra de andre filmene er ikke-eksisterende. For å summere det har den ingen overbevisende sammenheng med triologien, og det oppleves som en skamfull rip-off som er skapt for å lage oppfølger til. Blæ.

3/10.

Mangler vel Greengrass og Damon rettere sagt. Selv om den første er fantastisk så tar det helt av når Greengrass kommer bak roret.

Lenke til kommentar

3/10.

Mangler vel Greengrass og Damon rettere sagt. Selv om den første er fantastisk så tar det helt av når Greengrass kommer bak roret.

Ja, ihvertfall Damon. Hans karakter hadde en dybde og motivasjon som virkelig fungerte. Den første filmen er absolutt best, men jeg må si Greengrass gjorde en god jobb med Supremacy også. Den var annerledes på en god måte. Ultimatium var derimot svakere.

Lenke til kommentar

The Box (2009)

En boks med 1 knapp. Hvis man trykker på den:

1. en person man ikke kjenner, dør.

2. og man får 1 million dollar.

Filmen prøver å fortelle en moralhistorie, men failer. Fordi konsekvensene av å trykke på knappen er mer enn bare de 2 nevnte punktene, men det kom ikke frem. Typisk scam.

Terningskast 2, fordi mye WTF-momenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...