Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Cabin in the Woods

 

Blond jente, sjenert jente, alpha fyr og sidekick hans.

Ikke glem en creepy fyr på en nedslitt bensinstasjon.

Det er vel starten til alle horror filmer og om jeg skulle fått sammenlignet denne filmen med en annen, så måtte det ha blitt Cube.

 

Filmen er fylt med cheesy lines og vet ikke om det er manuset eller skuespillerene som suger og selve plotte er faen meg noe av det dummeste jeg har vært med på.

 

Marty er en jackass.

 

Synes de fleste av folka som jobbet bak skjermen var idioter.

En god film er en film hvor man greier å knytte seg til skuespillerene, men jeg bryr meg ikke over noen av de.

 

Slutten av filmen var legendarisk dårlig.

Like dårlig som Mist og en annen film som jeg ikke kommer på akkurat nå. [Cloverfield]

 

@hvakrg

Vet ikke om et du sa var sarkastisk, men min subjektive mening er at dette var 1 time 30 minutter bortkastet tid.

 

 

  • Hvorfor lese noe om man vet at det ikke betyr noe? Tssshhh, lame.
  • Det at det satt folk å styrte hele greiene var bare tåpelig.
  • Av alle steder, hvorfor stå foran et VINDUE når du vet at det er folk ute etter å kverke deg?
  • Vet nå ikke hva fyren gjorde for at jenta bare slapp kniven, men idioisk var det ihvertfall.
  • Hoppet over kløfta var rett og slett lattelig, i et av scene så får du jo se han skli nedover "veggen" 2-5 meter opp i lufta. Det er ikke en sjangse i havet om at han hadde klart å få et så stort hopp ifra der han kjørte og der han hoppet utenfor. Ja, jeg vet at det er film men uansett... [Mitt poeng]
  • Et rom som er SÅÅÅ viktig og de hadde ikke en eneste person til å beskytte det? Not likely.

Positive øyeblikker:

Når alle i det sentere døde.

 

 

 

At det er så mange kjente skuespillere med i filmen er rimlig forstyrrende.

 

Alle kan finne feil med filmen, men det jeg prøver å få fram er at denne ikke fortjener en 7.8 som den har på IMDB.

Dette er en B-film og hadde ikke fortjent noe bedre enn 3-4.

 

Positive øyeblikker:

Eneste øyeblikket jeg syntes var morsomt var med armen i heisen.

 

 

2/10 pga noe jeg skrev i spoiler taggen, ellers hadde den fått 1/10

Endret av -Léon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viljens Triumf (Triumph des Willens

I denne YouTube-videoen ser du hvor George Lucas hentet inspirasjonen sin fra til den siste scenen in "A New Hope".

 

http://www.youtube.com/watch?v=CbEEQxtnkHE

 

Denne tyske propgagandafilmen starter oppe i skyene. Adolf Hitler gjør sin entré ned fra himmelen. Han bruker selvsagt et fly, men det illustrerer godt hvordan Føreren så på seg selv.

 

I dag ser de fleste denne filmen utifra et historisk perspektiv. Det gjorde jeg også. Den kvinnelige regissøren Leni Riefenstahl viser Nazipartiet i 1934, under kongressen i Nuremberg.

 

(Interessant å høre "Marsch Des Yorck Schen Korps 1813", en Bethoveen-marsj som ble også brukt i vårt drillprogram fra Musikk- og Drilltroppen i HMKG. Dette som vi forbindet med noe helt annet enn marsjerende nazister. Veldig rart å se)

 

 

FIlmen viser en stor forherlighet for Naziregimet. Hvordan den befester dens posisjon i alle tyske hjerter og sinn. Det er rart å se hva politikerne sier i talene sine, med tanke på hvor mye liv som gikk tapt i andre verdenskrig. Uten visshet om Holocaust viser det her en storslått forherlighet over Tyskland og Adolf Hitler. Synet av energiske menn og små barn som sverger troskap til Føreren er et spesielt syn. Det leder fint an til neste film, som foregår litt over ti år senere, da alt er helt annerledes. I "Viljens Triumf" er det intet skille mellom den tyske stat, det tyske folk og Nazipartiet. Alt er en stor helhet. Mens i den neste filmen jeg så, "Der Untergang", er alt i ruiner.

 

 

Der Untergang

 

der-untergang-5.jpg

 

Jeg er ikke en av de som oppdaget filmen utifra de endeløse YouTube-parodiene du finner på nettet. Jeg holdt en fremføring av Adolf Hitler i 8. klasse, da "Der Untergang" fikk premiere her i Norge, og fikk litt lyst til å se den. Først nå, flere år senere, fikk jeg endelig sett den.

 

 

Som mange vet handler denne om Hitlers siste timer, akkurat som "The Passion of the Christ" tar for seg Jesus' siste døgn. Filmen tar plass nede i en bunker i Berlin. Utrolig så er nesten hele filmen, på to og en halv time, der nede. Det gir mer press på gode skuespillerprestasjoner. Og dette blir gjort på en veldig god måte. Du kommer tettere inn på skuespillerne der nede. Vi har allerede sett brutale slagsscener fra WWII i andre spillefilmer. Dette trenger vi ikke her. Og likevel gjør det filmen til en av de mest realistiske og dramatiske krigsfilmene om andre verdenskrig.

 

Den sterkeste scenen er definitivt Magda Goebbels scene med barna hennes mot slutten. Jeg skal ikke spolere dette, men denne er så godt gjennomført. Utrolig deprimerende og meget sjokkerende to scener.

 

Bruno Ganz viser det jeg vil kalle den beste skuespillerprestasjonen som Det Tredje Rikets leder. En fantastisk presentasjon av Adolf Hitler. Hvordan han mister troen, hans menneskelige side og i det han har mistet den troen på at han er en slags Messias for det tyske folk. Han sier tross alt i filmen at det tyske folk ikke fortjener å leve, for de har sviktet han. Filmen blir en interessant studie av mentaliteten til ikke bare Hitler, men også hans nærmeste, i det de innser at de har tapt.

 

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si på negativ kritikk. Lengde på filmen? Jeg tenkte på det etter en halvtime. Hvordan skal dette bli en to og en halv time lang film? Men jeg så aldri på klokken underveis. For det filmen skulle vise, så gjorde den alt riktig

Endret av Choekaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

EXPENDALBLES 2

 

Nå er jeg en stor 80talls actionklisje fan, men dette tok bare kaka! Filmen laget en helt egen sjanger innen klisje med en touch av parodi, men det hele ble bare så latterlig bra at det ble den beste kino opplevelsen jeg har hatt på flere år!

Glem alt logikk, glem skuespill prestasjoner, glem alt! Bare sitt ned og sug til deg deilig action fra gode gamle helter!

Eneste som manglet var en scene med pupper og litt "nakenhet" av mannfolka bare for å se hvor utrolig disse dinosaurene faktisk klarer å holde seg i stand til.

 

99/100

Lenke til kommentar

The Cabin in the Woods

 

Blond jente, sjenert jente, alpha fyr og sidekick hans.

Ikke glem en creepy fyr på en nedslitt bensinstasjon.

Det er vel starten til alle horror filmer og om jeg skulle fått sammenlignet denne filmen med en annen, så måtte det ha blitt Cube.

 

Filmen er fylt med cheesy lines og vet ikke om det er manuset eller skuespillerene som suger og selve plotte er faen meg noe av det dummeste jeg har vært med på.

 

Marty er en jackass.

 

Synes de fleste av folka som jobbet bak skjermen var idioter.

En god film er en film hvor man greier å knytte seg til skuespillerene, men jeg bryr meg ikke over noen av de.

 

Slutten av filmen var legendarisk dårlig.

Like dårlig som Mist og en annen film som jeg ikke kommer på akkurat nå. [Cloverfield]

 

@hvakrg

Vet ikke om et du sa var sarkastisk, men min subjektive mening er at dette var 1 time 30 minutter bortkastet tid.

 

 

  • Hvorfor lese noe om man vet at det ikke betyr noe? Tssshhh, lame.
  • Det at det satt folk å styrte hele greiene var bare tåpelig.
  • Av alle steder, hvorfor stå foran et VINDUE når du vet at det er folk ute etter å kverke deg?
  • Vet nå ikke hva fyren gjorde for at jenta bare slapp kniven, men idioisk var det ihvertfall.
  • Hoppet over kløfta var rett og slett lattelig, i et av scene så får du jo se han skli nedover "veggen" 2-5 meter opp i lufta. Det er ikke en sjangse i havet om at han hadde klart å få et så stort hopp ifra der han kjørte og der han hoppet utenfor. Ja, jeg vet at det er film men uansett... [Mitt poeng]
  • Et rom som er SÅÅÅ viktig og de hadde ikke en eneste person til å beskytte det? Not likely.

Positive øyeblikker:

Når alle i det sentere døde.

 

 

 

At det er så mange kjente skuespillere med i filmen er rimlig forstyrrende.

 

Alle kan finne feil med filmen, men det jeg prøver å få fram er at denne ikke fortjener en 7.8 som den har på IMDB.

Dette er en B-film og hadde ikke fortjent noe bedre enn 3-4.

 

Positive øyeblikker:

Eneste øyeblikket jeg syntes var morsomt var med armen i heisen.

 

 

2/10 pga noe jeg skrev i spoiler taggen, ellers hadde den fått 1/10

 

 

 

 

Jaja, da er vi uenige, men det virker som om du har misforstått filmen ganske så kraftig. De første linjene i innlegget ditt alene:

 

 

Blond jente, sjenert jente, alpha fyr og sidekick hans.

Ikke glem en creepy fyr på en nedslitt bensinstasjon.

 

Viser jo at ting har gått deg hus forbi. Men man må kanskje ha litt innsikt i Whedon for å få med seg alt. Så det er kanskje en film som slår best hjem hos de som kjenner til og liker tingene han har hatt kontroll over..

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

The Insider (1999)

 

Regissert av Michael Mann.

Med Al Pacino og Russel Crowe.

 

En godt fortalt historie med plottdrevet spenning som omhandler nyhetsvirksomhet, juss og den kyniske tobakksindustrien. Anbefales hos meg!

 

5/5

 

The Dark Night Rises (2012)

 

Regissert av Christopher Nolan.

Med Christian Bale og Tom Hardy.

 

Et stykke vilt sinnsbombaderende film. Superheltfilmen over alle når det gjelder å skildre trusselen som ulmer. Trenger absolutt ikke 3D for å føle at filmen beveger seg ut av kinolerretet! Stor framgang i karakterenes motiver for valg de gjør gjennom filmen (i forhold til Inception hvor en del tilfeldigheter og dårlig begrunnet inspirasjon hos karakterene kastet skygge over helhetsinntrykket) med ett unntak, men det går greit.

 

4/5 ... og jeg rangerer denne øverst i den moderne Batman-trilogien foran Batman Begins, med The Dark Knight på sisteplass. Fantastisk trilogi.

Lenke til kommentar

Batman har alltid vært hakket mørkere og karakter-basert enn andre DC helter. I tegneserie-bøkene er det ofte en konflikt mellom hans "vanlige" side og "bat-side" i hodet. Er han egentlig noe bedre enn alle skurkene han putter inn i Arkham Asylum? Han er jo også "a freak with a mask". Og knapt noen av superskurkene hadde vært superskurker hvis ikke Batman hadde gjort dem forbanna for et eller annet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kon-Tiki

 

Rønning og Sandberg er tilbake med ett nytt historisk prosjekt, denne gang med Thor Heyerdahl og hans gjeng på Kon-Tiki.

 

Filmen om den utrolig reisen til Kon-Tiki er både spennende, morsom, litt emosjonell og mye eventyr.

Men den har litt å hente, både her og der.

Jeg vil faktisk si at selve reisen var den svakeste delen av filmen. Jeg hadde ønsket meg litt mer av scener der dagene går, de driver med strømmen, uten at de blir angrepet av hai, eller ender midt i en storm. Det var nok uten vil mye å gjøre på reisen, men noen få av de mer kjedsomme dagene tror jeg ikke hadde skadet.

Men alt i alt var det absolutt en fin film. Mange nydelige bilder i filmen. Også må jeg nesten nevne en scene der de har en lite filosofisk pause under de klare stjernene. Det er ikke en scene som er vanlig å se i norsk film. Tommelen opp til regissørene for det. (må selvfølgelig ha sett den får å forstå hva jeg mener).

Det er også første gang, under en norsk film, jeg la til tider mer merke til musikken enn selve skjermen.

 

En film som absolutt er verdt å få med seg.

Endret av Wacom
Lenke til kommentar

Kon-Tiki

 

Rønning og Sandberg er tilbake med ett nytt historisk prosjekt, denne gang med Thor Heyerdahl og hans gjeng på Kon-Tiki.

 

Filmen om den utrolig reisen til Kon-Tiki er både spennende, morsom, litt emosjonell og mye eventyr.

Men den har litt å hente, både her og der.

Jeg vil faktisk si at selve reisen var den svakeste delen av filmen. Jeg hadde ønsket meg litt mer av scener der dagene går, de driver med strømmen, uten at de blir angrepet av hai, eller ender midt i en storm. Det var nok uten vil mye å gjøre på reisen, men noen få av de mer kjedsomme dagene tror jeg ikke hadde skadet.

Men alt i alt var det absolutt en fin film. Mange nydelige bilder i filmen. Også må jeg nesten nevne en scene der de har en lite filosofisk pause under de klare stjernene. Det er ikke en scene som er vanlig å se i norsk film. Tommelen opp til regissørene for det. (må selvfølgelig ha sett den får å forstå hva jeg mener).

Det er også første gang, under en norsk film, jeg la til tider mer merke til musikken enn selve skjermen.

 

En film som absolutt er verdt å få med seg.

 

Og hvordan i huleste har det vært mulig å få sett den..? :huh:

Trodde bare den hadde blitt vist en gang til spesielt interesserte. Vi andre får jo ikke sett den før fredag.

Lenke til kommentar

Har vært sykt så har fått sett en del filmer i helgen. Oppsumerer kort hva jeg synes om hver enkelt.

 

Green Zone (Matt Damon)

Denne gikk faktisk på TV og siden jeg var syk fristet det litt med en krigsfilm. Dessverre for min del liker jeg at krigsfilmer er laget på en gjennomført på en god og troverdig måte, Green Zone feiler så hardt på dette at jeg lurer på hva Matt Damon går på om dagen. Handlingen er satt til Irak i de første dagene etter at krigen startet (2003). Snakk om noe jakt på WMD osv osv. Utrolig slitsom kameraføring, uinteressant dialog, dårlig skuespill er tre ting som oppsumerer de 20 første minuttene av denne filmen. Begynte å lure på om jeg led av store feberhallusinasjoner, så jeg orket ikke å se mer og skiftet kanal.

1/10

 

 

The Fighter (Bale og Wahlberg)

Artig og god film. Fantastisk overbevisende skuespillerere. Det var vel det jeg likte best ved denne filmen. Ikke så fan av boksefilmer, men denne traff blink.

8/10

 

 

En mann for sitt dyr (En jævla nisse i hovedrollen)

Mann krasjer. Blir lappet sammen av en gal lege. Legen bruker dyreorganer. Resten er x antall minutter med dårlig humor, teite skuespillere, teite scener, teit teit teit!

Lo et par ganger, men det var pga den høye feberen.

2/10

 

 

Uthinkable (Carrie Anne Moss, Samuel L Jackson)

En amerikaner som har konvertert til islam har plantet 3 atombomber i tre amerikanske storbyer og truer med å sprenge disse hvis ikke visse krav blir innfridd.

OK. Første tanke: En mann har laget 3 atombomber...OK. Troverdig. Måten han visstnok skal ha få tak i plutionium blir fortalt i filmen, men strengt tatt er det så mongoloid at en 3åring kunne funnet på noe bedre og mer troverdig.

Jaja, nok om det. Hovedpoenget til denne filmen er "Målet rettferdigjør midlene", altså tortur. Hvor langt kan man gå osv osv.

Et par drøye scener, men igjen, ikke særlig troverdig så det treffer ikke så hardt. Komisk.

Drittfilm.

3/10

 

 

Kick-Ass

Hell Yeah! Jeg lar meg underholde av denne filmen. Cage er så fobasket awesome, Hit-girl er et kapittel for seg selv, dette er for meg malen på hvordan er undetholdningsfilm skal lages.

9/10

 

 

Kung-Fu Hustle

Digger denne meget hardt og! Så fantastisk original og har sine egne vrier på så og si alt. Selvsagt stjeler den litt og drar fullt på klisjee toget, men det er bevisst og passer fantastisk bra inn!

9 /10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...