Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Barry Lyndon 1975

 

Jeg stiller stadig spørsmål ved min egen uvane med å utsette filmtitting til øyeblikk av akutt kjedsomhet. «Du har jo så mye annet interessant å foreta deg!» Nei, det har jeg overhode ikke. Heldigvis for meg finnes icheckmovies.com hvor jeg kan mate egoet med ett enkelt tastetrykk. Jo flere «vanskelige» filmer jeg ser jo kulere blir jeg for ... ingen - og iblant blir det rett som det er en fornøyelig affære, slik som i kveld.

 

Barry Lyndon ser ut som et forbanna maleri. Et forbanna maleri med levende mennesker. Dette forbanna maleriet med levende mennesker serveres i to akter. Etterfulgt av en særdeles kortfattet epilog. Første akt av dette forbanna maleriet med levende mennesker tar for seg en fattig ire ved navn Redmond Barry og hvordan han fikk det aderlige etternavnet Lyndon. Andre akt viser oss hvordan livet til en tidligere fattig ire med nå et aderlig etternavn utarter seg. Og vips så er man tilbake i virkeligheten, som på ingen måte er et forbanna maleri og jeg stiller meg tvilende til hvor levende disse menneskene som svirrer rundt meg egentlig er. Hva gjør man så for å fungere normalt i denne virkeligheten? Jo, man stjeler biler og puler horer i Grand Theft Auto IV. God natt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største problemet med The Hunger Games er at den i utgangspunktet har en meget brutal historie, der barn og ungdom dreper hverandre, og så retter dette mot et publikum ned i 11-årsalderen. Det er helt feil å tone et slikt tema ned for å kunne nå et yngre publikum.

I filmen er det unger som dreper andre unger med pil og bue, sverd, spyd og kniver, men scenene som vises er langt ifra så brutale som de burde være. Jeg føler at man dermed ufarliggjør volden, noe som blir helt feil.

The Hunger Games feilet der Battle Royal gjorde det riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Amazing Spider-Man (2012)

 

En ung geek gjør en skjebnesvanger feil og får erfare hva uttrykket "ondskap er når gode menn ikke gjør noe" virkelig handler om. Etter dette vier han hele sitt liv til å gjøre opp for sin tabbe, som gjorde at onkelen måtte bøte med livet. Han gjør det ved å ble Spider-Man.

 

Det er litt enklere å relatere seg til en ung geek enn en milliardær-arving eller en kar fra en fremmed planet med merkelig kleskodeks. Peter Parker kan klatre på veggene, men det forhindrer han ikke fra å være en av de mer troverdige og likandes superheltene. Han er også en av de som går gjennom mest jævelskap i tegneseriene, noe denne første filmen såvidt begynner å skrape borti.

 

Produksjonsselskapet Sony kjørte igang med en nyversjon for å unngå å miste rettighetene tilbake til Disney/Marvel. Det merkes at det er litt hastverkarbeid, spesielt manuset er noe svakt til tider og den bommer i visse scener, mye grunnet en for dominerende og merkbar musikk som forvandler tiltenkte grandiose øyeblikk til å bli en litt for stor dose av sukker.

 

Sett bort fra det, har filmen mye bra å tilby. Den treffer på Peter Parker og det er det viktigste. En trøblete ung mann som får en umenneskelig mengde ansvar på sine skuldre. Da hjelper det godt på med overmenneskelige egenskaper. Marc Webb er som regissør god til å fange slikt med kameraet, og uavhengig av motivene for å lage denne filmen er det en interessant versjon av vevslyngeren. Tommel opp.

Lenke til kommentar

Har ikke sett The Hunger Games men så en SATANS bra japansk film med noenlunde samme plottet.

 

 

Japanske skolejenter (husker ikke om det bare var jenter) som blir kidnappet og plassert på en øy hvor bare en kan overleve.

 

Anyone?

 

Som femtifem andre har sagt på de to siste sidene, Battle Royale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det største problemet med The Hunger Games er at den i utgangspunktet har en meget brutal historie, der barn og ungdom dreper hverandre, og så retter dette mot et publikum ned i 11-årsalderen. Det er helt feil å tone et slikt tema ned for å kunne nå et yngre publikum.

I filmen er det unger som dreper andre unger med pil og bue, sverd, spyd og kniver, men scenene som vises er langt ifra så brutale som de burde være. Jeg føler at man dermed ufarliggjør volden, noe som blir helt feil.

The Hunger Games feilet der Battle Royal gjorde det riktig.

 

Det samme tenker jeg, premisset er jo interessant, det helt jævlig med å på kloss hold drepe andre mennesker for å overleve, kanskje tilogmed mennesker du liker godt. Dette blir jo knapt tatt tak i, ting glattes over, hovedpersonen får drepe på avstand og de som må drepes er tilfeldigvis rasshøl alle sammen, som angriper først. Som ren actionfilm synes jeg også den faller igjennom, actionscene virker overraskende lavbudsjett, du bare herjer rundt i skogen hele dagen, det virker som en film som har jobbet innenfor ett mye mer innskrenket budsjett enn den har.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

The Hangover

Veldig morsom og underholdene film. Den er ikke spesielt dyp, men passer bra hvis du bare vil se en film som får deg til å le. Lo nesten konstant under hele filmen.

8/10

 

The Hangover : part II

Ganske lik den første filmen. Den eneste forskjellen er at 2'eren ikke er morsom.

3/10

Lenke til kommentar

Kan noen anmelde total recall??? Helst fyldig uten spoilers. Takk.

 

Er det en re av den Arnold filmen, eller har det ikke noe med det?

 

Det råder mye uenighet rundt akkurat det, skal jeg si deg, Delvis.

 

Mange sier at dette ikke er en re-make i det hele tatt, og at denne filmen ligger nærmere boka enn det 1990-talls filmen noen gang gjorde. Andre igjen er fast bestemt på at det er en re-make.

 

Nå har jeg kun sett små filmsnutter og trailere selv, så jeg er meget spent på hvordan resultatet blir.

Lenke til kommentar

Kan noen anmelde total recall??? Helst fyldig uten spoilers. Takk.

 

Er det en re av den Arnold filmen, eller har det ikke noe med det?

 

Det råder mye uenighet rundt akkurat det, skal jeg si deg, Delvis.

 

Mange sier at dette ikke er en re-make i det hele tatt, og at denne filmen ligger nærmere boka enn det 1990-talls filmen noen gang gjorde. Andre igjen er fast bestemt på at det er en re-make.

 

Nå har jeg kun sett små filmsnutter og trailere selv, så jeg er meget spent på hvordan resultatet blir.

 

De fleste jeg har sett som sammenlikner den med boka mener den, om noe, ligger enda lenger unna boka enn "orginalen".

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...