Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Ninja

En amerikansk hvit ninja er selvfølgelig den utvalgte ninjaen i japansk dojo. Så må han bekjempe en ond ninja som har blitt gal i amerika.

Gøyalt med litt klisjefyllt action en gang blant. Noen ganger bare rister oppgitt på hodet. Andre ganger blir jeg litt bergtatt over hvor blodig gørrete det er når de stikker ninjasverdet sitt tvers gjennom kroppen til folk. Så er også den onde ninjaens drakt litt kul.

Terningkast 3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chariots of Fire (1981)

Jaja, endelig tok jeg meg tid til å se denne filmen.

For å være ærlig så fatter jeg ikke oppstyret. Filmen var ganske så dårlig fra start til slutt.

Filmen klarte ikke å gi meg noe innlevelse, eller følelse for hovedpersonene. Vi har en Jøde, som løper fra "stigmata" å være jøde. Vi har en kristen som løper for Gud/tro. Mer enn det er det ikke, det hele er elendig skildret. Jeg som seer hadde ingen sympati til noen av de involverte.

Joda, vi har den legendarsike musikken til Vangelis i

, og er kanskje eneste høydepunktet.

Filmen er bra laget, teknisk bra, og er visuelt givende å se på. Dessverre så er innholdet middels til dårlig.

Jeg kommer nok til å få gjennomgå her inne pga det, men jeg må gi filmen:

3/10

Lenke til kommentar

Al Pacino og Robert DeNiro i en og samme film - kan det bli bedre? Nei, dessverre ikke...

Filmen sliter med pacing og følelse, og det hele oppleves som en berg og dalbane av den kjedelige varianten hvor du vil gå av, men ikke kan. Handlingsforløpet er meget forutsigbart (kanskje fordi det var nytt på den tiden og nå gammelt) og etterlater meg med ingen form for spenning eller beundring, men en spy-lignende smak i munnen (var faktisk kvalm den siste timen inni filmen når jeg tenker tilbake på gårsdagen).

Det verste med hele filmen

[1.1] Den framtvungede scenen mellom Pacino og DeNiros karakterer hvor du liksom skal forstå de to og hva som driver dem og gjør de ulike er filmens absolutt største feil - for en katastrofe! Det er filmen sammen med karakterene som skal fortelle oss hvem disse personene og hva deres motiver er og hva som separerer dem fra hverandre, og ikke en dialogutveksling over en kaffekopp én time inni filmen. Hadde alvorlig talt lyst til å spy i fjeset til regissøren når de satt der og beundret hverandres personligheter mens de smilte sleskt til hverandre og lot som at scenen var interessant og intens.

[1.2] Det hjelper heller ikke at slutten av filmen tar ti steg tilbake fra spenningen og skuespillet den presterte i sluttfinalen, og jeg ble dermed sittende igjen med et dårlig humør mens jeg bebreidet meg selv for å ha vært våken til langt på natt på bekostning av en film som ikke bare var dårlig, men som fikk meg til å misslike to gode skuespillere.

Og en score på hele 8.3 på IMDB?! Hva i svarte steike! Helt seriøst! Overvurdert til de grader! Jeg holdt seriøst på å fingre meg i ræven bare for å få tiden til å gå når jeg kom til midtdelen av filmen, og på slutten vurderte jeg å finne fram en kniv for å ende mine sorger. Og ja, forresten, pissdårlige kjærlighetsforhold! Hva koker denne filmen ned til? Og jo, ett rungende:

2/10

angry+cave+troll.jpg

Endret av GrammarNazi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heat (1995)

Al Pacino og Robert DeNiro i en og samme film - kan det bli bedre? Nei, dessverre ikke...

Filmen sliter med pacing og følelse, og det hele oppleves som en berg og dalbane av den kjedelige varianten hvor du vil gå av, men ikke kan.

Den framtvungede scenen mellom Pacino og DeNiros karakterer hvor du liksom skal forstå de to og hva som driver dem og gjør de ulike er filmens absolutt største feil - for en katastrofe! Det er filmen sammen med karakterene som skal fortelle oss hvem disse personene og hva deres motiver er og hva som separerer dem fra hverandre, og ikke en dialogutveksling over en kaffekopp én time inni filmen.

Det hjelper heller ikke at slutten av filmen tar ti steg tilbake fra spenningen og skuespillet den presterte i sluttfinalen, og jeg satt dermed igjen med et dårlig humør mens jeg bebreidet meg selv for å ha vært våken til langt på natt på bekostning av en film som ikke bare var dårlig, men som fikk meg til å misslike to gode skuespillere.

colinfarrell3p6ca.gif

Fra spøk til revolver, De Niro og Pacino er jo høydepunktene i filmen med flere fantastiske skuespillere. Bank scenen er noe av det beste å mest realistiske jeg har sett på film. Ser jeg har gitt den 9/10 på imdb.

Jaja alle kan jo ikke like det samme :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Heat er mest av alt en stilstudie på mange måter. Men det er jo ikke så mange som liker stil lenger. Det skal helst være masse rølp, støy og tullball. Ikke sant liksom?

Må du gi deg, bestefar. Fordi enkelte av oss ikke blir underholdt av... uhm, stil, så betyr ikke det at vi ikke har sans for et godt manus og en velutført cinematografi når vi ser det.

En forutsigbar film med kjedelige karakterer, kjærlighetsforhold jeg ikke bryr meg om og en pytt med spenning spyttet inn i en eneste stor drittglont gir ikke meg noen positiv opplevelse å sitte igjen med.

Og min anmeldelse er en direkte motsigelse av det du mener jeg ser meg fascinert av (støy, tullball etc) da denne filmen er en dels action-film. Jeg synes jeg har levert en helt grunnleggende anmeldelse som gir gode forklaringer på min misnøye med filmen, og det burde være grunn nok for å ikke ta meg som en Transformers-fanboy.

Lenke til kommentar

HEAT er bra fordi det er en av de få filmene som setter skurkene i fokus. Og ikke er de bare 2-bit heller, de har mange fasetter og jeg synes det er kunstnerisk hvordan de har fått frem personligheten til bl.a. De Niros karakter.

De fleste sånne filmer blir bare tåpelige fordi skurkene bare er slemme. Her ser man at de faktisk er mennesker med følelser som tar store sjanser for penger. Noe alle av oss sikkert har tenkt på en eller annen gang i livet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Syns forøvrig du prøver for hardt, spesielt når jeg leser redigeringen av anmeldesen din. Gikk fra seriøs anmeldelse til barnslig parodi.

Lenke til kommentar

Det verste med hele filmen

[1.2] En score på hele 8.3 på IMDB! Hva i svarte steike! Helt seriøst! Overvurdert til de grader!

Hva har det med filmen å gjøre?

edit: Heat er forøvrig fantastisk :)

The Dark Knight Rises

God actionfilm og avslutning på trilogien, men det ble litt for mye Joseph Gordon-Levitt + Gordon (selvom de er gode). Catwoman spesielt hadde en altfor liten rolle. På grunn av dette så når den ikke helt opp til The Dark Knight da det blir både en litt mindre interessant bad-guy samt en kjip "twist etterfulgt av en lang forklaring på "alt"". Jeg vil gjerne ha flere og dypere filmer i denne serien, men for gud skyld:

please ikke lag en film med bare Robin...

Kan også legge til at Batmans stemme i Nolan trilogien fortsatt høres altfor tryhard ut.

7.5/10

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Syns forøvrig du prøver for hardt, spesielt når jeg leser redigeringen av anmeldesen din. Gikk fra seriøs anmeldelse til barnslig parodi.

Det er sånn jeg snakker, og det er sånn jeg skriver. Om du har noe imot det så får du ta det med bikkjen din. Jeg er ikke en komiker, men jeg liker å ha en sarkastisk tone. Provoserer meg den kommentaren din, fordi du går til angrep på min skrivemåte framfor å komme med konstruktiv kritikk. Jeg prøver ikke for hardt, jeg skriver naturlig.

Og jeg redigerer innleggene mine ettersom jeg føler for å legge til ting til anmeldelsene mine, hva enn det måtte være. Jeg kom på mye etterhvert som jeg tenkte over filmen.

edit: Heat er forøvrig fantastisk

Så begrunn hvorfor. Det er for meg et mysterium. Ser ikke hva som er så fantastisk med den som ikke har blitt gjort før - eller for den slags skyld bedre. Ingen her har klart å gi meg noen grunner, dog alle sier den er fantastisk.

Høres ut som det er mye som kan være bedre...

Ganske sant. Egentlig en dårlig gjennomtenkt intro, men poenget var at de er gode skuespillere som pleier å levere, dog jeg tror du skjønte det.

Endret av GrammarNazi
Lenke til kommentar

Så begrunn hvorfor. Det er for meg et mysterium. Ser ikke hva som er så fantastisk med den som ikke har blitt gjort før - eller for den slags skyld bedre. Ingen her har klart å gi meg noen grunner, dog alle sier den er fantastisk.

Du sier at 1 av de 2 verste tingene med filmen er IMDB ratingen. Hvorfor er dette filmens skyld, og hvorfor påvirker dette ditt inntrykk av filmen? Om den hadde hatt 6/10 så hadde du likt den bedre?

For all del så kan du ikke like den, og i tillegg klage på at folk rater den så høyt, men å legge skylda på filmen for den høye ratingen høres bare rart ut...

edit: la til noen ord.

Endret av sureup
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må vel være forskjellig smak san.. ips. Har også opptil flere sånne. Nevnte nylig Batmanfilmene. Kan nevne filmer som Pulp Fiction, LOTR, Fight Club, Inception.. filmer "alle" synes er fantastiske og scorer 8 + på IMDb. Men som jeg synes er elendige usmakelige møkkafilmer jeg aldri gidder se igjen.

Men med Heat, der er jeg helt med den "gemene hop". Så det viser at det ikke er konsekvent. (Har ofte blitt beskyldt for det i RL, at jeg "aldri kan være enig med de andre" om noenting)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heat

Fra spøk til revolver, De Niro og Pacino er jo høydepunktene i filmen med flere fantastiske skuespillere. Bank scenen er noe av det beste å mest realistiske jeg har sett på film. Ser jeg har gitt den 9/10 på imdb.

Jaja alle kan jo ikke like det samme :)

Jeg har sett ganske bra med actionfilmer, men det er noe med den rimelig rå lyden osv som gjør den scenen helt utrolig. Den viser også at det er latterlig å gjemme seg bak en bil når noen skyter på deg med tyngre skyts en pistoler. Husker ikke resten av filmen, men den actionen-scenen er det knapt noen som har klart å gjenskape.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier at 1 av de 2 verste tingene med filmen er IMDB ratingen. Hvorfor er dette filmens skyld, og hvorfor påvirker dette ditt inntrykk av filmen? Om den hadde hatt 6/10 så hadde du likt den bedre?

For all del så kan du ikke like den, og i tillegg klage på at folk rater den så høyt, men å legge skylda på filmen for den høye ratingen høres bare rart ut...

edit: la til noen ord.

Åja, faen, ssant. Punkt nr. 2 skal egentlig være den biten hvor jeg skriver "filmen tar ti steg tilbake fra spenningen i sluttfinalen".

Fikset det. Dårlig kritikk.

Endret av GrammarNazi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...