Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Dark Knight Rises (noen mindre spoilere i anmeldelsen)

 

En solid avslutning på en av de bedre trilogiene der ute.

 

Jada, den har sine åpenbare svakheter for mange av oss som har fulgt Batman i mange år. At vår mørke ridder er en så paternalistisk kar som ser så ned på hvermansen, som om de ikke takler sannheten, og samtidig har hatt en 8-års emo-pause er noe som kan irritere fans - det både fortstår og respekterer jeg. Det samme angår hva et valg Alfred gjør i filmen, som bryter helt med karakteren og var kanskje det som irriterte mest.

 

Men i hvert fall Waynes syn på folk var nødvendig for en interessant historie. Den bygger videre på de tidligere filmen, som gir den ballast og styrke. Den viser at toeren ikke var en slutt, men mer som en 2. akt. En Bruce Wayne i identitskrise og som blir presset inn i et hjørne er for meg uhyre interessant.

 

At Jokeren ikke engang er nevnt er litt dumt, jeg tror Ledgers død ødela for det som sikkert var Nolans opprinnelige plan. Jeg har vanskelig for å tro at Jokeren ikke ville blitt bakt inn på mesterlig vis i dette her.

 

Jeg liker tematikken, hvordan det avsluttes og at det hele fortsatt er en læringsperiode for helten vår. Han begikk en feil i forrige film og må ta konsekvensen av det her.

 

Regien hangler litt, for det er litt for mye historie å komprimere til 2 timer og 40 minutter. Nolan får en umulig jobb med å finne en konsekvent rytme. Han sliter også fortsatt litt med koreografien, for actionsekvensene gir meg ikke så mye og "nevekampene" er ikke akkurat Rocky-standard.

 

Det er fint Nolan omfavner det litt mer "far-fetched". Mye stilig og nærmest sci-fi med det hele. Er litt forundret over de mer fjollete tingene som ble tillat

(hundrevis av politifolk som stormer fienden, her gjør man seg til enkle skyteskiver).

 

 

Hva gjelder Bane, så er jeg glad for at de gjorde en av de litt mer vanskelige karakterene å adaptere til å bli så troverdig. Overraskende interessant karakter.

 

Den er ikke oppe blant de beste filmene, som The Dark Knight, Avengers, Batman Returns og Superman, men det er uten tvil en av de beste karakter-filmene i sjangeren. Moralske dillemma utforsker og de mange undertonene gjøres ikke til overtoner. I det store og hele en flott helhet, med noen åpenbart svake enkeltelementer. Men nitpicking bør man ikke la ødelegge for det som er en verdig slutt på historien Nolan ønsket å fortelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

The Dark Knight Rises (noen mindre spoilere i anmeldelsen)

 

En solid avslutning på en av de bedre trilogiene der ute.

 

Jada, den har sine åpenbare svakheter for mange av oss som har fulgt Batman i mange år. At vår mørke ridder er en så paternalistisk kar som ser så ned på hvermansen, som om de ikke takler sannheten, og samtidig har hatt en 8-års emo-pause er noe som kan irritere fans - det både fortstår og respekterer jeg. Det samme angår hva et valg Alfred gjør i filmen, som bryter helt med karakteren og var kanskje det som irriterte mest.

 

Men i hvert fall Waynes syn på folk var nødvendig for en interessant historie. Den bygger videre på de tidligere filmen, som gir den ballast og styrke. Den viser at toeren ikke var en slutt, men mer som en 2. akt. En Bruce Wayne i identitskrise og som blir presset inn i et hjørne er for meg uhyre interessant.

 

At Jokeren ikke engang er nevnt er litt dumt, jeg tror Ledgers død ødela for det som sikkert var Nolans opprinnelige plan. Jeg har vanskelig for å tro at Jokeren ikke ville blitt bakt inn på mesterlig vis i dette her.

 

Jeg liker tematikken, hvordan det avsluttes og at det hele fortsatt er en læringsperiode for helten vår. Han begikk en feil i forrige film og må ta konsekvensen av det her.

 

Regien hangler litt, for det er litt for mye historie å komprimere til 2 timer og 40 minutter. Nolan får en umulig jobb med å finne en konsekvent rytme. Han sliter også fortsatt litt med koreografien, for actionsekvensene gir meg ikke så mye og "nevekampene" er ikke akkurat Rocky-standard.

 

Det er fint Nolan omfavner det litt mer "far-fetched". Mye stilig og nærmest sci-fi med det hele. Er litt forundret over de mer fjollete tingene som ble tillat

(hundrevis av politifolk som stormer fienden, her gjør man seg til enkle skyteskiver).

 

 

Hva gjelder Bane, så er jeg glad for at de gjorde en av de litt mer vanskelige karakterene å adaptere til å bli så troverdig. Overraskende interessant karakter.

 

Den er ikke oppe blant de beste filmene, som The Dark Knight, Avengers, Batman Returns og Superman, men det er uten tvil en av de beste karakter-filmene i sjangeren. Moralske dillemma utforsker og de mange undertonene gjøres ikke til overtoner. I det store og hele en flott helhet, med noen åpenbart svake enkeltelementer. Men nitpicking bør man ikke la ødelegge for det som er en verdig slutt på historien Nolan ønsket å fortelle.

den er jo 10.000 ganger bedre enn avengers! Ifølge imdb er den bedre enn forgjengeren og! Nå surrer du fælt.. Synes også det er dumt at jokern ikke kunne bli med.
Lenke til kommentar

Jeg så RepoMen igår, bra cinematografi, regisseringen var bra, storyen hadde stort potensiale men ble noe rotete, og skuespillet var fantastisk. jeg vil rate den 7,5/10

 

-frank

Mener å huske denne slet endel med plot holes. Et par år siden jeg så den sist så kommer nok til å sette den på i nærmeste tid.

 

Siste jeg så var The Fugitive for 5-6 gang.

Indiana Jones på flykt fra lovens lange arm etter han blir beskyldt for å drepe kona. Denne fenger deg fra start til slutt og du vil ikke se bort ett sekund.

 

Anbefales for de som ikke har sett den. 8/10

Endret av Cortese
Lenke til kommentar

Siste jeg så var The Fugitive for 5-6 gang.

Indiana Jones på flykt fra lovens lange arm etter han blir beskyldt for å drepe kona. Denne fenger deg fra start til slutt og du vil ikke se bort ett sekund.

 

Anbefales for de som ikke har sett den. 8/10

 

Den er en nyinnspilt filmversjon av denne serien fra 1963. Den gikk på Nrk i en noe forkortet utgave under navnet "Jaget".

Ja, har ikke fått sett den. Begynner å bli endel serier som blir gjort om til film.

Lenke til kommentar

Har trukket meg som forumboss, men har heldigvis fortsatt mulighet til å gå litt amok med sletteknapp.

 

Fjernet en lengre diskusjon rundt hva som var spoiler eller ei. Tips: kommer man over slikt så ikke skrik ut som en sinna gorilla, glem ikke denne:

 

5367341344_8791ff3570_z.jpg

 

Rapporter slik neste gang :)

Lenke til kommentar

After.Life (2009)

 

Tok et gjensyn med denne her i går, si hva du vil men dette er en fin guilty pleasure. Orginalt og tankevekkende, måten det hele er filmet på gir en fantastisk atmosfære.

Storyen er meget god i mine øyner, en thriller som fortjener høyere en 5.9 på imdb.

 

7/10.

 

Lucky Number Slevin (2006)

 

Smart krimdrama som byr på morsomheter i tillegg til bra action. Gode dialoger og fine twists gjør dette til en av de beste crime filmene jeg har sett i det siste.

Ikke se bort ett sekund, Kansas City Shuffle!

 

8/10

 

 

The Sting (1973)

 

Redford stjeler showet i denne geniale klassikeren fra 1973. Enkelt filmet (minner meg litt om The Untouchables). The Sting byr på flere gode skuespillere inkludert Newman og Shaw, rett og slett en kul gangster film som finner sted på 1930-talet i Chicago.

 

8/10

Lenke til kommentar

The Dark Knight Rises.

Hadde store forhåpninger, elsker både Batman Begins og The Dark Knight, men ble skuffet over ...Rises. Virker som om Nolan har hatt alt for mye historie til å få med alt iløpet av 2 timer og 40 minutter, så følte at filmen tok noen vel enkle løsninger her og der. Bane var kul da, det skal han ha. Fett å kunne spille så mye ved hjelp av blikket.

Filmen var bra da, men ikke veldig bra, så er veldig usikker på om jeg skal gi den 6 eller 7 av 10, så får vel gi den 6,5.

Lenke til kommentar

The Dark Knight Rises

 

Så denne på kino søndag uten å ha særlige forventninger grunnet generell dårlig kritikk. Det var en ok film, men manglet litt av det jeg synes gjør Batman til Batman. Spesielt etter at han kommer tilbake til Gotham. Det ble for mye skyting og eksplosjoner i dagslys. Batman skal jobbe i det skjulte og i mørket, ikke farte rundt midt på lyse dagen. Det ble rett og slett for mye.

 

Synes også Bane som hovedskurk ble for "enkelt". Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men han gjorde ikke så stort inntrykk på meg some Scarecrow og The Joker i de to andre filmene.

 

Etter min mening så stjal Gordon-Levitt og Hathaway mye av showet.

 

6/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...