Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Selvsagt vet jeg at "The Avengers initiative" som du så fint kaller det har eksistert lenge. Det er lenge siden jeg så Incredible Hulk, og da klarte jeg ikke engang å se den ferdig. Men Nick Fury dukket opp i Cap America, Iron Man 2 og Thor og fikk hele gjengen med i Avengers, og jeg mener har gjorde det i Incredible Hulk også. Men hva så? Cap America 2, Thor 2 og Iron Man 3 foregår alle i tiden etter Avengers, og det som skjedde i den filmen vil påvirke de filmene. Forholdet mellom Thor og Loke vil for eksempel være ganske forandret fra Avengers og Thor 2, og det er ikke sikkert det gir så mye mening å se Thor og Thor 2 uten å se Avengers mellom dem. På det viset er Avengers en oppfølger til tre filmer på en gang. Fire, hvis vi tar med Incredible Hulk.

 

Og når det gjelder Spider-man er det liten grunn til å diskutere om han dukker opp i Avengers 2. Sjansen for det er ganske liten, men det er mulig. Alt handler om penger. Selv om Marvel ikke eier rettighetene til filmene om han for øyeblikket er Spider-man fortsatt en viktig del av Marvel-universet, og han er med i Avengers i flere av tegneseriene sammen med Wolverine. Ergo kan begge to dukke opp i Avenges 2, 3, 4 eller noe sånt bare de som eier rettighetene på det tidspunktet får betalt nok. Det er ikke uten grunn Wolverine dukket opp i X-Men: First Class. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Avengers 3D

Likte filmen, men synes av og til det er vel mye amerikansk vi-er-best sprøyt. Filmen er heldigvis ikke så selvhøytidelig, så det blir ikke spesielt pinlig.

 

3D-effektene var lite imponerende og jeg hadde heller sett filmen i 2D med bedre farger hvis jeg kunne velge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Romeo + Juliet (1996)

 

Helt grei film. Jeg liker måten de hadde gjort historien om til moderne nåtid.

Verdt å se, men ikke en film jeg ser mer enn en gang.

 

Da Bør du se SIr Ian McKellan sin Richard III, orginal dialog, men satt til en fiktiv fasistisk England på 30 tallet. Tanks og automat våpen, uniformer osv. bruker masse kjente engelske lokasjoner.

Lenke til kommentar

Romeo + Juliet (1996)

 

Helt grei film. Jeg liker måten de hadde gjort historien om til moderne nåtid.

Verdt å se, men ikke en film jeg ser mer enn en gang.

 

En av de verste filmene jeg har sett. Den er like frustrerende som Natural Born Killers og Run Lola Run.

 

Så Romeo and Juliet in Baghdad i Stratford idag, på arabisk og hele greia. Veldig spesiell teateropplevelse, men det var kult nok.

 

 

På slutten drepte Paris turtelduene med en selvmordsbombe.

 

Lenke til kommentar

Alatriste

 

Filmen har egentlig bare en svakhet, filmen er basert på hva som blir ca. 7 bøker, Dette fører til veldig mye hopping i tid, filmen tar for seg kanskje 20 år med historie på litt over 2 timer, det blir litt kort, hadde vært intersant å se hvordan filmen ville vært om den var delt i 2, men det var vel vansklig nok å få penger til en film, da dette var den dyreste filmen laget i spania på Spansk. Med et budsjett på 30 millioner dollar, ville dette egentlig bli sett på som en relativt lavbudsjetts film i amerikansk film, men dette filmen i hollywood ville koste sikkert 100 millioner, dette er fordi alle tjener rått på film i hollywood, alle fra snekkere til kostyme makere tjener latterlig med penger, derfor alle filmer i hollywood er så dyre, å lage samme film i spania, norge osv, ville ikke være like dyrt, fordi alle arberinere ikke har disse gyldene kontraktene som gjør at de tjener alt for mye.

 

Uansett ser man bort fra dette med sammenknusinga av bøker i en film, er filmen veldig bra.Viggo sin spansk er god nok til at jeg ikke hører forskjell på han og ekte spanjoler. Det er også kult at en storing som Viggo ble med på en såpass ukjent film, jeg vet at filmen er fremdeles ikke å få I usa, den var aldri på kino der og ingen amerikanske eller canadiske Sone 1 dvder er ute, de jeg har snakket med sier de må bestille fra brasil for å få sone 1 versjon av filmen.

 

Jeg er sikker på at 99% av amerikanske film tittere aldri har hørt om filmen en gang. Selv uten å bli vist i usa, tjente filmen inn 3 ganger sitt budsjett, noe som viser at du kan lage europeiske "stor filmer"

 

Filmen tar for seg Alatriste som blir kalt Kaptein Alatriste, han er ikke kaptein, han er bare en helt vanlig leiesoldat, men han tok en gang over et regiment og fikk kalle navnet Kaptein pga. det.

 

Livet hans består av to ting, 1 kjempe i Flanders som spansk leiesoldat under 80 og 30 års krigen Et sant helvete, beskrevet av Alatriste som et land som altid er vått, sola er ikke sterk nok til å tørke klærene etter regnet så man er altid våt. Den andre delen av livet hans er å gjøre umoralske jobber for rike og mektige i spania, Filmen begynner med at når han kommer tilbake til spania etter et opphold i flanders må han ta over omsorg av sønnen til en av sine med soldater som døde der. Filmen tar for seg div perioder i livet hans, han roter seg bort i mye, han dreper nesten Duke of Buckingham statsministeren av england, at han ikke gjør det gjør at han får oppmerksomhet av det konglige hoff.

 

Rett som det er må han tilbake til flanders tilbake til dritten.

 

Filmen er tidvis ektremt brutal og grafisk, jeg snakker ikke armer og bein som kappes av og går flyvende, dette er en mer autentisk realistisk vold. Ofte når folk blir stukket ned med kniv eller dolk, er det ikke et stikk, men masse raske stikk om igjen og omigjen, til den ekle lyden av vått blod.

 

Blodet renner i bøtter å spann uten at det er en splatter film, i siste sene i filmen viser det slaget ved Rocroi, hvor spanjolene får juling av franskmennene, her ser man hvor ektremt voldlig slag på den tiden er, mens spydene møtes, går soldater under spydene og bruker dolker til å kutte over achilles senen, de stikker dem ned, de dekkes i blod fra dem de dreper, denne senen er an av de mest desperate og grafiske krigsenene i film.

 

Filmen tar deg tilbake i tid til 1600tallet, filmen er full av intersange historier og intersante karakterer. Velspill av alle og spesielt Viggo.

 

8.5/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Avengers (2012) 2D

 

Hadde lite forventninger til denne da de foregående filmene i denne "serien" var middelmådige. (Bare Iron Man var over gjennomsnittet, og Captain America var horribel) Iron man og Hulken var de to karakterene som dro denne filmen opp. Heldigvis hadde filmen mye humor og god action, og det gjorde det til en veldig underholdende film til tross for at mange av karakterene var kjedelige. Skulle gjerne likt å vite litt mer om de onde skapningene da det bare ble fokusert på Loke.

 

Forøvrig var det bare jeg som så store likheter mellom hele siste delen av filmen og Transforsmers: Dark of the moon sin siste del? Heldigvis så gjorde The Avengers alt bedre enn Transformers.

 

8/10 Morsom og herlig actionfilm.

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Blade Runner

 

Så denne igjen etter en mye omtalt diskusjon her på forumet. Syntes den fortjente en vemodig gjentitt etter alt.

 

Problemet med filmen er først og fremst at den er treg, lite skjer og mye unødvendig klipp slik jeg ser det.

 

Som bunnskrap pekte ut, så er den litt uortodoks i den forstand at den setter spørsmål ved hva eksistens er, hva som gjør oss til mennesker og litt ymse etikk rundt dette.

 

Alt i alt en ok film.

 

5/10

Lenke til kommentar

Blade Runner igjen i går jeg også, og det endte med at jeg degraderte den fra 7/10 til 6/10.

 

Noe av det jeg la mest merke til under dette gjensynet er hvor dårlig filmen har holdt seg siden 1982. Den oser 80-talls på en dårlig måte og mangler tidløsheten som andre klassiske sci-fi filmer har.

 

Det andre som gjør at jeg ikke elsker denne filmen er at jeg ikke klarer å sympatisere med Deckard. Jeg forstår han ikke og bryr meg rett og slett ikke nok om han, eller noen av de andre karakterene i filmen for den saks skyld, til at jeg lar meg rive med.

 

Pluss for det visuelle og til tider også musikken.

Lenke til kommentar

Vil forøvrig bare legge til at jeg er helt enig på dette punkt. Føler overhodet ingen sympati for Deckard eller noen av replikantene. Selv origami-detektiven er en totalt poengløs karakter. Det er for mange løse tråder i filmen, noe som gjør den vag og levner meg noe utilfreds ved filmens konklusjon.

 

Den er på det beste en god mandagskveld film på tv3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...