Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-D7I5Gr2

The Avengers: FUCK YEA!

Den beste superheltfilmen per dags dato.

Enorm spenning, ekstremt morsom, actionpack't te gangs. Fult forstålig at Joss Whedon er hyllet som en gud av en fangruppe før denne filmen. Aldri sett Firefly, men fulgte i hugget med Buffy. Han skuffer ikke i denne filmen. Gode karakterer, alle får solid tid på seg til å utvikle seg. Gode skuespillerprestasjoner, tøffe scener, alt i alt nærmest perfekt.

Kul ''after credit-scene''.

 

En soleklar terningkast 6.

 

PS:Valgte å se denne i 2D foran 3D, og fornøyd med det. Mulig jeg ser filmen påå ny i 3D. Den er absolutt verdt det.

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

CAPTAIN AMERICA (1979)

 

Den første filmen om Captain America (så vidt jeg vet). Vi snakker lavt budsjett på sitt beste. Historien er noe surr om at faren til en viss Steve Rogers lagde et superserum, brukte det på seg selv og ble en superhelt folk kalte Captain America fordi han var ekstremt patriotisk. Nå da han er død er Steve Rogers den eneste som kan bruke serumet, men det vil jo ikke slemmingene ha noe av. Selv om han unngår det så lenge som mulig sier det seg selv at han må bli Captain America og ta opp arven etter faren.

 

Jeg har lyst til å si denne er dårlig, men faktisk er den ganske bra. Selvsagt kan den ikke måle seg med Cap America: First Avenger om vi tenker budsjett, skuespillere, bilde, lyd og så videre, men det er tross alt en tv-film fra 1979 og må måles etter den målestokken. Den første Superman-filmen med Christopher Reeve kom året før, og mange sier det er den beste i serien. (jeg holder en knapp på den andre filmen, men det er bare min mening.) Det er med andre ord ikke så nøye hvor gamle filmene er, bare de er bra laget og så videre. Det er denne filmen, om vi tar med alderen og at den er laget for TV. I tillegg er karakteren her bare løst basert på den Captain America vi kjenner fra tegneseriene, så han var aldri i andre verdenskrig og alt det der.

 

Alt i alt en underholdende film, men kanskje mest for fansen av Marvel og (spesielt) Captain America. I disse dager med Cap America: First Avenger, The Avengers og alt der der er det morsomt å se hva de holdt på med i 'gamle dager'. :)

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

The Avengers

 

Satan, for en barsk film. Det sier kanskje litt om meg som kinogåer, men når jeg bokstavelig talt LER rått av hvor sinnssyke actionscenene er, så sier det en del om hvor kul denne filmen er. Det er som en kombinasjon av The Expendables og Transformers - en gjeng smexye rumpesparkere som nærmest konkurerer om å være tøffest, og et gjennomsyret antall roboteksplosjoner og generell badassery all over the place. Asskickery. Transformers 3 kan rusle hjem og ta seg en kyllingsalat, for The Avengers gruser den totalt på over the top-faktoren. Det er helt vanvittig.

Iron Man sparker rumpe, Thor sparker rumpe, Hulk sparker jævla mye rumpe, Captain America sparker rumpe, Legolas-fyren sparker rumpe, og herlige Scarlett - hun gjør det også rimelig bra på rumpefronten.

 

Hands down den beste superhelt/action-filmen av moderne tid. Hvordan de skal greie å toppe den er for meg en stor gåte.

 

6

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det kino snart!

 

Blade Runner

 

Jeg så Blade Runner igår etter at jeg endelig fikk muligheten til å velge film på egenhånd. Filmen er basert på boka "Do Androids Dream of Electric Sheep?" av Philip K. Dick som er en forfatter som definitivt skal sees nærmere på.

 

Filmen handler om Rick Deckard som er pensjonert politimann, men som blir kalt tilbake til jobb for å jakte ned og pensjonere, det vil si å drepe, fire replikanter. En replikant er et produsert menneske, eller en robot, som har overgått menneskene fysisk og som er like intelligente. De benyttes som prostituerte, arbeidere, soldater. Det er

 

Så foruten å fungere godt som en reinspikka detektivhistorie i god noir-stil har filmen flere lag. Den stiller spørsmål som: hva er liv? hva gjør menneskene mer verdt enn replikantene? Sluttsekvensen er veldig god og gir rom for tolkninger.

 

Jeg synes det var noen litt unødvendig trege sekvenser i filmen som gjør at den ikke får toppkarakter. Lydsporet hadde flere gullkorn, men det var også en del ganger jeg følte det ikke passet helt inn.

 

8/10

 

PS: Jeg så Director's Cut-versjonen fra 1997.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

DC-versjonen har inkludert flere trege scener enn den vanlige versjonen. Og en litt mere utfyllende ending-sekvens. Kanskje bedre å se den litt kortere versjonen hvis man kjeder seg lett.

Final Cut og "DC"-versjonen er bare så vidt lenger enn den originale kino-utgivelsen. Hovedforskjellen er at voice-overn'n og sluttscenen er fjernet i de nyere utgivelsene, samt at enhjørningsscenen er tilbake -- Noe som gjør filmen litt mer tvetydig.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke akkurat hva som er så suverent, men men. Skakke tærpe på det noe særlig. Annet enn at det er en typisk helte/action film hvor en døv helt jakter på en døv bad guy med masse tidig dialog i mellom.

 

 

 

Good guy dreper bad guy på slutten. Liten tvist at bad guy har ett par gode fasetter som gjør at det er litt trist å knærte'n. Buhuu så dyyypt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...