Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-143771-0-64493400-1333840400_thumb.jpg

 

THE HUNGER GAMES

 

En gang i fremtiden er USA borte, og i stedet sitter vi igjen med en by med tretten distrikter, styrt med jernhånd av folkene i hovedstaden. Folk i det trettende distriktet prøvde å gjøre opprør mot overmakten, men resultatet ble at hele distriktet ble utslettet. Siden den gang har en gutt og en jente mellom 12 og 18 år fra hvert distrikt blitt valgt ut i et lotteri og tvunget til å delte et reality-show der reglene er ganske enkle: Drep eller bli drept, helt til kun en person gjenstår.

 

Filmen er basert på den første boken i The Hunger Games Trilogy av Suzanne Collins, og hun har vært med å både skrive manus og produsere denne filmen. Det burde vært en bra ting, men dessverre er det nok en stor forskjell på å skrive bøker og å skrive manus til en film. Det største problemet er at filmen bare varer i to timer, noe som er aaaalt for kort. Fordi den er så kort må du utelate veldig mye fra boken, og resultatet blir ganske forvirrende. Personlig elsker jeg boken, og hadde ingen problemer med å følge med på handlingen og skjønne hva som foregikk. Men på den annen side ville jeg ikke ha skjønt bæret om jeg ikke hadde lest boken først.

 

Ta for eksempel starten. Her løper Katniss (hun på bildet over) ut i skogen og drar på jakt, treffer en gutt hun åpenbart kjenner, før de drar til utvelgelsen. Det i seg selv er greit nok, men har man lest boken ser vi fort at de har utelatt alt for mye. For det første er det strengt ulovlig å dra ut i skogen, og man kan faktisk bli straffet med døden for det. Grunnen til hvorfor hun gjør det likevel er fordi hele distriktet hun bor i er ekstremt fattig, så det er den eneste måten hun og familien kan overleve. Gutten hun møter er så godt som kjæresten hennes, men har en knapt nevnt i resten av filmen. Gutten som blir valgt sammen med henne til å delta i lekene har ikke vært nevnt engang før da, men i boken får vi ganske mye om bakgrunnen hans først. Riktignok får vi vite litt om det i flashbacks senere, men de er korte og helt blottet for dialog. Det gjør at de bare blir forvirrende. Under prøvende frem til lekene ser vi korte glimt av en liten jente som ikke er av interesse, men i boken har hun en betydelig større rolle. Jeg kunne fortsatt, men dere skjønner poenget. To timer er alt for kort. Det burde minst ha vært en mini-serie på fire, fem timer for å få med nok. Jeg gruer meg litt til en eventuell oppfølger. Det er som sagt tre bøker, og den første filmen alene ble alt for forvirrende om jeg ikke hadde lest boken først. Hvordan blir da den andre og tredje filmen, når de må forklare alt av betydning fra boken de filmatiserer i tillegg til alt som er skjedd før?

 

Alt i alt en meget forvirrende film, om vi ikke kjenner historien fra før. Effektene er bra laget, skuespillerne gjør en glimrende jobb og så videre, men det hjelper så lite når historien ikke er gjennomført bedre. I stedet for en sammenhengende historie virker det mer som en serie høydepunkter uten sammenheng.

 

Vurdering: 5/10

 

Les heller bøkene. De koster ikke stort, og er definitivt verdt å lese om det du har lest i denne anmeldelsen høres interessant ut..

 

(bøkene er for øvrig Hunger Games, Catching Fire og Mockingjay på engelsk, eller Dødslekene, Opp i flammer og Fugl fønix på norsk.)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Er jo "teen" barnebøker. Tror neppe jeg gidder å lese de.

 

Haha, tror ikke du vet hva du snakker om. Barnebøker? Har du i det hele tatt lest hva de handler om? Vi snakker ungdommer som blir tvunget til å drepe hverandre, fattigdom som er så ekstrem at folk spiser nesten hva som helst for å holde seg i live, tortur er ganske vanlig. Er dette standard i "barnebøker"? Jeg tror du blander barnebøker og Young Adult. YA er rettet mot både tenåringer og voksne. Hunger Games er definitivt ikke noe jeg ville anbefalt barn å lese. Hadde det vært aldersgrense på bøker ville de nok ha fått 15-års aldersgrense ganske lett.

 

Det samme gjelder serier som Gone og House of Night. Uten å spolere de bøkene for mye er Gone rimelig grotesk til tider, og folk spiser nesten bokstavelig talt hva som helst for å overleve - selv hverandre. House of Night er ikke fullt så brutal, men allerede tidlig i den første boken har vi sterke hint til en blowjob, og senere blir det brutale mord, litt tortur og så videre. Ikke noe for barn, med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor kommer sammenhengen mellom The Grey og 1492 inn her? Kan ikke se noe på

referansene der :huh:

 

Men jeg også syntes the Grey var skuffende.

 

Jeg har sett alle i påsken, og jeg syns det var verdt å ta med at jeg syns 1492 er 3 karakterer bedre enn the grey, enda imdb rangerer the grey høyere, altså er ikke imdb (eller jeg) til å stole på.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Er jo "teen" barnebøker. Tror neppe jeg gidder å lese de.

 

Haha, tror ikke du vet hva du snakker om. Barnebøker? Har du i det hele tatt lest hva de handler om? Vi snakker ungdommer som blir tvunget til å drepe hverandre, fattigdom som er så ekstrem at folk spiser nesten hva som helst for å holde seg i live, tortur er ganske vanlig. Er dette standard i "barnebøker"? Jeg tror du blander barnebøker og Young Adult. YA er rettet mot både tenåringer og voksne. Hunger Games er definitivt ikke noe jeg ville anbefalt barn å lese. Hadde det vært aldersgrense på bøker ville de nok ha fått 15-års aldersgrense ganske lett.

 

Det samme gjelder serier som Gone og House of Night. Uten å spolere de bøkene for mye er Gone rimelig grotesk til tider, og folk spiser nesten bokstavelig talt hva som helst for å overleve - selv hverandre. House of Night er ikke fullt så brutal, men allerede tidlig i den første boken har vi sterke hint til en blowjob, og senere blir det brutale mord, litt tortur og så videre. Ikke noe for barn, med andre ord.

 

Vet veldig godt hva jeg snakker om, startet å lese den første, men stoppet. Altfor simpelt skrevet, og dårlig i min meining.

 

Men sliter du å lese kanskje? Jeg skreiv "teen":

 

Bøkene er katagorisert som "Young Adult Books". Dvs, tenårings bøker.

Er jo til og med første settningen i beskrivelesn av bøkene: http://en.wikipedia....he_Hunger_Games

 

Hva er "Young Adult Books"?

 

Jo, bøker som er hovedsakelig siktet for tenåringer rundt 12-14 åringer.

http://en.wikipedia....g-adult_fiction

Endret av AvidGamer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

The Hunger Games

 

Må si jeg falt veldig for denne filmen. Kanskje det kan skyldes at jeg ikke ser nok thrillers ol, men synes at filmen gjorde en helt fantastisk jobb ved å skape spenningen. Jeg kjente at det knyttet seg ordentlig i magen flere ganger i løpet av filmen, og jeg nådde nok makspuls et par ganger også. Måtte nesten bøye meg ned litt å trekke pusten når jeg kom ut av salen. For et rush. Følte jeg ble helt sugd inn i filmen. Første halvdelen kjente jeg virkelig nervøsiteten til deltakeren, og når spillet begynte så satt adrenalinet og hele pakka inn. Fult kjør. Jeg må si jeg er veldig positivt overrasket over at de klarte å vekke så mange følelser hos meg ved bruk av så lite grafisk vold. En av scenen i begynnelsen av spillet når en ung deltaker ble drept gjorde virkelig sterkt inntrykk på meg, mye mer enn det mange skrekkfilmer/gore har klart.

 

Så klart er plottet ganske straight forward og muligheten til å virkelig spille på moral ble veldig dårlig utnyttet. Alle drapene til Katniss er rettferdige og relativt "rene". Du har klare snille vs onde karakterer. Hadde likt å se mye mer kaos og at Katniss ble tvunget til å ta skikkelig vanskelige valg. Men fortsatt så er det mange filmer hvor man har nok av slikt i seg, så det ødela ikke sånn kjempe mye for meg. Bør nevnes at Action scenen også var helt forferdelig gjennomført, og at filmen absolutt hadde tjent på litt høyere aldersgrense. Alt i alt en følelsesladd bombe som blir reddet av bra skuespill og god Scenografi. Manuset kunne sikkert trengt litt finpussing, men jeg er ingen ekspert.

 

7.5-8.0/10

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...