Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er trist at omtrent alt av storbudsjett sci-fi ender opp som glætt tenåringsaction, jeg har resignert til bøkene når det kommer til den sjangeren.

 

John Carter ligger forresten an til å bli en av tidenes kinoflopper

http://www.economist...eys-john-carter[/url'>]Disney says it has left the company $200m out of pocket, giving it a claim to bethe biggest flop of all time

 

Hva med Promotheus?? Ser ut til å bli en av tidenes. Endelig en Ridley Scott scifi igjen. Hørt om Blade Runner eller Alien? Ikke? Ok, noen av filmene er kanskje teenfilmer, men det er jo sef flest tenåringer som går på kino, derfor rettes det helst mot ungdom. Egentlig ser jeg all scifi uansett, og jeg vet ikke om en eneste scifi film jeg ikke har likt, lavbudgett eller bfilm eller ei. Er det scifi, romfart og fremtid så sitter jeg og gliser bredt..

 

 

Alien og Aliens filmene var vel 18 år's grense på når de kom så at det er/var tenårings filmer er jeg ikke enig i, Blade Runner hadde 16 år's grense.

 

I dag er det vel bare "Tilatt for alle, 7år, 11år, 15år og i sjeldne tilfeller 18 år"

 

Grunnen til at nyere filmer har lavere grenser er at de ikke er så farlige lenger tydeligvis:

 

http://www.vl.no/samfunn/aldersgrensene-pa-film-stuper/

 

Jeg vil nå si at det er litt idiotisk, barn blir like påvirket av film i dag som de gjorde før, dessuten er filmer laget bedre i dag, stort sett, så det ser mer ekte ut.

 

Men det er jo klart, at de fleste tjener mer penger på å sette ned aldersgrensene.

Lenke til kommentar

Synes det er trist at omtrent alt av storbudsjett sci-fi ender opp som glætt tenåringsaction, jeg har resignert til bøkene når det kommer til den sjangeren.

 

John Carter ligger forresten an til å bli en av tidenes kinoflopper

http://www.economist...eys-john-carter[/url'>]Disney says it has left the company $200m out of pocket, giving it a claim to bethe biggest flop of all time

 

Hva med Promotheus?? Ser ut til å bli en av tidenes. Endelig en Ridley Scott scifi igjen. Hørt om Blade Runner eller Alien? Ikke? Ok, noen av filmene er kanskje teenfilmer, men det er jo sef flest tenåringer som går på kino, derfor rettes det helst mot ungdom. Egentlig ser jeg all scifi uansett, og jeg vet ikke om en eneste scifi film jeg ikke har likt, lavbudgett eller bfilm eller ei. Er det scifi, romfart og fremtid så sitter jeg og gliser bredt..

 

 

Alien og Aliens filmene var vel 18 år's grense på når de kom så at det er/var tenårings filmer er jeg ikke enig i, Blade Runner hadde 16 år's grense.

 

I dag er det vel bare "Tilatt for alle, 7år, 11år, 15år og i sjeldne tilfeller 18 år"

 

Grunnen til at nyere filmer har lavere grenser er at de ikke er så farlige lenger tydeligvis:

 

http://www.vl.no/sam...pa-film-stuper/

 

Jeg vil nå si at det er litt idiotisk, barn blir like påvirket av film i dag som de gjorde før, dessuten er filmer laget bedre i dag, stort sett, så det ser mer ekte ut.

 

Men det er jo klart, at de fleste tjener mer penger på å sette ned aldersgrensene.

 

Du misforstår jeg sikter til Promotheus som noe lignende som Alien og Blade Runner fordi det er samme regissør. (Les Ridley Scott) Ikke at det er teen filmer.

 

Nå for tiden er nesten ingenting 18 år det er bare fordi griskheten i markedet samt at verden er litt mindre streng. Helt uhørt med sensur idag, men før så sensurerte de tilogmed en ufarlig film som Life of Brian.

Idag skal en film ha veldig grov grafisk vold og mer enn det for at det skal bli 18.

 

Filmer som Moon og Sunshine og Event Horizon er vel eksempler på nyere meget god scifi som har null med teensjanger å gjøre selvom de ikke riktignok solgte så bra på kino. Jeg vil heller ikke unngå å nevne Pitchblack og oppfølgeren Chronicles of Riddick. Ellers likte jeg også både Mission to Mars og Red Planet. Hva med A.I.? Kubricks ufullendte film fullendt av Spielberg. Vil heller ikke glemme V-vendetta, eller Equilibrium, hva med Gattaca? Kan ikke si at noen av disse filmene har noe med teen å gjøre. Husk også Dark City. Teenish filmene løste vel egentlig ut med American Pie filmene, og ellers Twilight filmene. Ellers kanskje Transformers også, men synes lite scifi har med teensjangre å gjøre.

 

Promotheus tror jeg blir en skikkelig høydare, kanskje bedre enn Avatar.

Cameron lagde jo feks Aliens oppfølgeren.. Den var ikke helt på høyde med Scott sin versjon, så nå kan du tenke deg at Scott svarer på Avataren med en film som muligens er enda bedre..

 

Det er iallefall min mening, fyren som gav oss Alien, Blade Runner, The Gladiator mm skal mye til for at ikke den filmen blir bra. Digger Rollelisten også, gleder meg til å se Noomi i en Scifi skrekk.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Synes det er trist at omtrent alt av storbudsjett sci-fi ender opp som glætt tenåringsaction, jeg har resignert til bøkene når det kommer til den sjangeren.

Hva med Promotheus?? Ser ut til å bli en av tidenes. Endelig en Ridley Scott scifi igjen. Hørt om Blade Runner eller Alien? Ikke? Ok, noen av filmene er kanskje teenfilmer, men det er jo sef flest tenåringer som går på kino, derfor rettes det helst mot ungdom. Egentlig ser jeg all scifi uansett, og jeg vet ikke om en eneste scifi film jeg ikke har likt, lavbudgett eller bfilm eller ei. Er det scifi, romfart og fremtid så sitter jeg og gliser bredt..

Hvorfor tror du jeg ikke har hørt om BR/Alien? Og hva har filmer fra 1970/1980-tallet med utsagnet mitt å gjøre? Skal man dømme fra traileren, kan jeg ikke se at Prometheus løfter seg nevneverdig over tendensen jeg beskrev, selv om det er fra samme regissør.

 

Det er ikke slik at jeg prøver å være vanskelig, jeg elsker sjangeren, men synes det er så mye dritt blant de nye storbudsjettfilmene innen sci-fi at man nesten er garantert en bedre opplevelse ved å lese en Hugo/Nebula-vinnende bok i stedet. Prøv å lese ting som Rendevouz with Rama, Ringworld, Ender's Game, Foundation og se om du fortsatt synes Chronicles of Riddick er verdt bryet :)

 

For å sitere diskusjon om emnet på IMDB-s sci-fi-forum nylig:

It seems to me that Hollywood doesn't want to do straight-up science fiction any more. They'll take the basic premise of a story and change it to suit their political agenda (The Day the Earth Stood Still), modify it for one of their "A" listers (War of the Worlds), or make it a mockery of the original (Green Hornet). Or they'll take story, such as an evil corporation exploiting a local indegious population and put it in space to increase the demographic (Avatar). Look at what they did to Starship Troopers. They took the basic story, but made it seem like the world was being run by an opressive government, added a love story, and gratuitious nudity. Given the current climate in Hollywierd though, it supprises me that they haven't done "The Forever War". Given their feelings about Iraq and Afganistan, I'm supprised that it hasn't been greenlighted and done already.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er trist at omtrent alt av storbudsjett sci-fi ender opp som glætt tenåringsaction, jeg har resignert til bøkene når det kommer til den sjangeren.

Hva med Promotheus?? Ser ut til å bli en av tidenes. Endelig en Ridley Scott scifi igjen. Hørt om Blade Runner eller Alien? Ikke? Ok, noen av filmene er kanskje teenfilmer, men det er jo sef flest tenåringer som går på kino, derfor rettes det helst mot ungdom. Egentlig ser jeg all scifi uansett, og jeg vet ikke om en eneste scifi film jeg ikke har likt, lavbudgett eller bfilm eller ei. Er det scifi, romfart og fremtid så sitter jeg og gliser bredt..

Hvorfor tror du jeg ikke har hørt om BR/Alien? Og hva har filmer fra 1970/1980-tallet med utsagnet mitt å gjøre? Skal man dømme fra traileren, kan jeg ikke se at Prometheus løfter seg nevneverdig over tendensen jeg beskrev, selv om det er fra samme regissør.

 

Det er ikke slik at jeg prøver å være vanskelig, jeg elsker sjangeren, men synes det er så mye dritt blant de nye storbudsjettfilmene innen sci-fi at man nesten er garantert en bedre opplevelse ved å lese en Hugo/Nebula-vinnende bok i stedet. Prøv å lese ting som Rendevouz with Rama, Ringworld, Ender's Game, Foundation og se om du fortsatt synes Chronicles of Riddick er verdt bryet :)

 

For å sitere diskusjon om emnet på IMDB-s sci-fi-forum nylig:

It seems to me that Hollywood doesn't want to do straight-up science fiction any more. They'll take the basic premise of a story and change it to suit their political agenda (The Day the Earth Stood Still), modify it for one of their "A" listers (War of the Worlds), or make it a mockery of the original (Green Hornet). Or they'll take story, such as an evil corporation exploiting a local indegious population and put it in space to increase the demographic (Avatar). Look at what they did to Starship Troopers. They took the basic story, but made it seem like the world was being run by an opressive government, added a love story, and gratuitious nudity. Given the current climate in Hollywierd though, it supprises me that they haven't done "The Forever War". Given their feelings about Iraq and Afganistan, I'm supprised that it hasn't been greenlighted and done already.

 

Den diskusjonen er noe av det værste makkverket jeg har lest. Jeg nyter scififilm, har jeg gjort siden jeg som liten så ET for første gang på kino.

Lenke til kommentar

The Adventures of Tintin

 

Hvorfor denne heter tintin vet jeg ikke, hele filmer er jo sentrert rundt Snowy , det er han som er helten, redder tintin ca. 10 ganger i løpet av filmen, gjør alle de største stuntene, og filmen slutter til og med med nærbilde av han.

 

Sånn bortsett fra at filmen har litt feil navn, er det en flott film, akkurat passe voksen, ikke bare en barne film med et par vitser som er morsome for de voksene, faktisk tror jeg denne filmen er langt mer passet til voksene enn barn, da den er en god historie like god som en hvilken som heltst "voksenfilm"

 

Jeg liker stilen filmen har, ja det er litt vold og folk dør, men den er stilren og ikke overdrevet, og viktigst av alt, heltene dreper ikke folk, denger løp på dem med flasker og never ja, men de dreper ikke.

 

Filmen er flott masse bra stunts som ville være vansklige å gjøre i vanlig film uten å gå 100% CGI, noe som ville ødlegge noe av morroa, I denne filmen får du kamra vinkler som ville kostet millioner på millioner å gjøre. De kunne ha laget en live action versjon av filmen, men tror ikke det ville være like bra.

 

En flott film i disse Uncharted Dagene, fin underholding, flotte sener, god humor, gode stemmer(så engelsk versjon) bra lyd. Egentlig den perfekte eventyr filmen for en sen Fredag.

 

8.5/10

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

A Serbian Film

 

 

Om det så kan kalles film. Dette var dårlige greier. Måtte kjempe for å holde meg våken store deler av filmen. Hadde nesten forventet at jeg skulle bli litt sjokket, føle avsky eller ett eller annet, utifra andres reaksjoner på denne filmen. Men det ble jeg altså ikke. Greier ikke ta slikt her seriøst i det hele tatt. Kunne liksågodt sett Postman Pat.

 

Jaja. Terningkast to.

Lenke til kommentar

Neida, jeg nekter ikke å tro det, jeg er bare glad i konstruktiv kritikk i filmanmeldelser. Det eneste anmeldelsen sier meg er "jeg er litt tøff", men folk som ikke har sett filmen er vel mer interessert i filmen selv når de leser en anmeldelse, og ikke "hvor mye X tåler".

 

Men greit nok.

Lenke til kommentar

Immortals 2011

 

Immortals ble sett midt på dagen i en ikke alt for god dagen derpå-form. Hva passer bedre enn noe action basert på gresk mytologi da? Trolig en del annet. Dette var for min del egen ganske dårlig filmopplevelse. Dialogene var tamme, og selv Mickey Rourke slet med fremføringen. Men han klarte seg, noe de fleste andre ikke gjorde. Filmen ser bra ut, men effekter kan bære en film bare så langt. Når resten i det store og det hele ikke følger opp, blir filmopplevelsen ikke for god. Volden og blodet som kunne ha gjort filmen til en fornøyelig tidsfordriv, er heller ikke nok. Sammen med dialogen er drivet og gangen i filmen laber. Den stotrer seg avgårde i et bedagelig tempo som ikke reflekterer situasjonen karakterene befinner seg i. Jeg fant meg selv noen ganger spørrende "hva pokker skjer egentlig?"

 

Visse filmer er unnskyldninger for å vise gode effekter og grei action overlever på nettopp dette. Typisk "fint ytre, kjipt indre". Immortals gjør ikke det.

 

3/10 (Tross alt en og annen kul slosscene og noe fin grafikk)

Endret av Tomeito
Lenke til kommentar

Slapp nå av med deg. Ikke alle er like flinke til å skrive filmannmeldelser og liker du det så dårlig kan du sette meg på ignore.

Synes ikke du har skrevet noe dårlig anmeldelse jeg, var egentlig bare interessert i hale litt mer ut av deg angående sjokk/realismen, etc. Beklager tonen. Ignore er for tullinger som ikke takler ordentlig diskusjon. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...