Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Project X

 

Må si jeg hadde litt sansen for dagbladet sin uttales her; "Å se «Project X», filmen om en epokedefinerende hjemme alene-fest blant tenåringene i Pasadena, er litt som å være edru på nachspiel" (Kilde)

 

Ellers er jeg ganske uenig med resten av anmeldelsen deres, men jeg tror det er veldig viktig å være i riktig setting og humør når du skal se denne filmen. Jeg hadde hatt meg litt å drikke før jeg så filmen, og dro ut på byen etterpå, så på mange måter funker den som et lite vors og hjalp jo veldig på å få stemning en skyhøy. Det var også stort sett bare unge folk i salen, og mange unge jenter og UNGE folk som lo seg skækk. På mange måter var vel filmen egentlig best før festen, med tanke på handling og humor, men den festen ga meg så heftig kick at det bare var deilig å se på (Selv om det nå skulle være helt urealistisk og overdrevent). Det også så mange scener som var helt hystisk morsomme og som man virkelig kan kjenne seg igjen i, digger spesielt etter at de har tatt ecstasy og du bare ser hoved personen er heeeeeeeeellllt borte, skulle tro han hadde tatt noe på ordentlig. Jeg likte også hvordan de viste opp og nedturer og på festen og humør svinging, litt sånn som det fort kan bli i virkeligheten. Karakteren Dex som sto for filming må også nevnes. Årets birolle?

 

7/10.

 

Obligatorisk:

 

http://www.youtube.com/watch?v=36zkP6HSLZw

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intolerance (1916)

 

 

skjermbilde20120311kl18.png

(Slaget om natten)

 

Tidligere i vinter så jeg D.W. Griffiths mesterverk "The Birth of a Nation", som også var min første film jeg så av denne flotte regissøren. En venn av meg påstod at all film i dag har til takke for Star Wars, noe jeg var meget uenig i. Gjennom "The Birth of a Nation" og "Intolerance", så jeg at denne mannen var den store visjonæren som kanskje startet det hele. (Om du ikke teller med Georges Méliès).

 

Denne filmen har fire parallelle historier med flere fellestrekk, hvor intoleranse er det store temaet. En historie fra Babylon, en historie under Jesu' tid (og hvordan det leder til hans krusifisering), en historie som leder til St. Bartholomew's Day Massacre i Frankrike og en moderne historie om en kvinne og hennes elskede. Alt er symbolt knyttet med hverandre med en kvinne som vugger en krybbe under et flott lyssatt rom. Historiene er interessante å følge med på, og skuespillet i den moderne historien er veldig bra. Det er kult å se at den ambisiøse Griffith valgte å vise fire filmer i en, for det er litt av et arbeid som skal til. Her vil jeg trekke fram det kolossale arbeidet som ble gjort under den eldste fortellingen, nemlig om Babylons fall. Settene er helt enestående. Jeg elsker settene fra "Metropolis", men den kom 11 år senere. Her, når krankameraet (ja, du hørte riktig. Er dette første gang krankamera blir brukt?) beveger seg rundt trappene og over langs veggene, ser vi de gigantiske støpte elefanter stå og holde oppe en stor balkong. Og for å ikke snakke om muren rundt. Alt er helt utrolig. Og at denne filmen er fra 1916 er helt enestående. Et sinnsykt antall statister og skuespillere, et svært arbeid rundt kostymer for alle tidsepokene og slagsscenene gir en ny klang til ordet episk (som dessverre er overbrukt i dag, til diverse kattebilder og andre internettfenomener).

 

Det var flere ganger jeg måpte av slagscenene ved The Great Wall. Tårn trilles fram mot muren, slik som i angrepet mot Minas Tirith og piler blir skutt fra alle kanter, soldater faller ned, spyd penetrerer gjennom motstanderne og jeg kan nesten forestille meg et Wilhelm-scream i ny og ne. Denne regissøren er heller ikke redd for å vise vold. Noe som likner en stridsvogn med flammekaster blir brukt og brenner ned et av tårnene, som er visuelt spektakulært, ser veldig troverdig ut og trekker deg mer og mer inn i de intense scenene. Stigene til angriperne blir dyttet tilbake, slik som i slaget på Helms Deep, og i de mer intime kampscenene blir hoder kappet av med sverd. Koreografien er helt fantastisk, og det at jeg sammenlikner det med Ringenes Herre, som kom nesten 90 år senere, sier litt om arbeidet D.W. Griffith gjorde for å få til denne filmen. Han var virkelig forut sin tid.

 

Jeg kan huske da jeg yngre og så utrolige blockbustere og undret virkelig på "hvordan i alle dager fikk de til det?". Det var et spørsmål som klang igjennom i dag, da jeg så denne filmen. Ved denne filmen viser han til hva film kan være. Det store potensiale som man har i denne kunstformen, og for et "foreshadowing" det var, for flere teknikker og elementer fra denne langfilmen er tydelig å se i moderne blockbustere. (Slik som mine sammenliknelser til Ringenes Herre-trilogien).

 

Jeg kan virkelig forstå hvordan denne 3 timer lange filmen er sett som et av flere milepæler i tidlig filmhistorie. Mon tro hvem som virkelig tør å remake denne?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Martyrs

 

Det burde være en rett frem historie: Ung jente blir bortført, brutalt torturert og så videre, men klarer til slutt å stikke av. Femten år senere drar hun og bestevenninnen fra barndommen på jakt etter hevn. Vi har allerede så mange lignende filmer at det er blitt en egen sjanger. Last house on the left og I spit on your grave er kanskje to av de mest kjente i "rape and revenge" sjangeren (begge har for øvrig fått en remake), men dropper vi rape-biten og kun satser på revenge blir listen betydelig lengre. Death Wish, Man on fire, Carrie, selv Rambo er på et vis en hevn-film. Nå ble Rambo ikke voldtatt, men hevn fikk han da. :p

 

Denne filmen burde ergo være rett frem og ganske forutsigbar. Det er den definitivt ikke, men dessverre er det ikke på en bra måte. Det er kanskje best å ta handlingen i en spoiler herfra.

 

 

Etter at kjerrina fikk hevn svært tidlig i filmen går halve filmen mens hun sitter og griner og ikke aner hva hun skal gjøre. Venninnen prøver å rydde opp, men hallo, det er seriøst halve filmen! Andre halvdel er ikke bedre. Her snakker vi venninnen tatt til fange og blir brutalt torturert. Tror ikke alle fall det var venninna, men det er ikke så godt å si bestandig. Alt blodet og sårene dekker over en god del. ;)

 

Alt i alt ble det alt for forvirrende og langtrekkelig for min del, og jeg kan ikke akkurat si jeg anbefaler den til noen. Se den om dere vil se litt tortur og sånt, men ikke regn med å se en bra film. Det er mye bedre med litt glad-vold som i Saw og de filmene der. Ikke at de filmene er bra heller (bortsett fra den første, så klart), men de er i det minste mindre forvirrende og bedre laget.

 

Vurdering: 1/10

 

Lenke til kommentar

Om en ikke gidder linke navnet på filmen, kan man vel i det minste skrive årstall?

 

Det kommer typisk opp 4 - 5 forskjellige under tittelen "Martyrs"

og vi kan ikke alltid være sikker på hvilken av dem det er.. :hm:

 

Logisk nok var det den øverste filmen som står for seg selv i listen. En av de andre kommer ikke før til neste år, og en annen er en animasjonsfilm. Det burde være en helt grei sak å vite hvilken film jeg snakker om hvis du gidder ta deg to sekunder til å sjekke hva de handler om.

Lenke til kommentar

Hamilton kan jeg godt gi terningkast 0. Eksepsjonelt dårlig film som på toppen av det hele forsøker å kompensere med å være ultra voldelig. Filmskaperen må være syk i hodet. Slik film jeg må lukke øynene hver gang det er en actionscene. Burde vært 18 års aldersgrense. I kategori med Rambo 4.

Endret av festen
Lenke til kommentar

post-143771-0-75400500-1331587031_thumb.jpg

 

CABIN BY THE LAKE

 

La meg først og fremst si jeg ikke har peiling på hvilken kategori denne bør settes inn i, om sånt er viktig for dere. Skrekkfilm? Tja, en og annen person dør, og hele filmen handler om en seriemorder. Komedie? Moro er den i alle fall. Drama? Det skjer fint lite her, så action er det ikke. Men det har fint lite å si.

 

Handlingen er som vanlig lett forklart: En forfatter bor i en hytte nært en innsjø, og jobber for tiden med et manuskript til en film der en morder drukner tenåringsjenter og plasserer dem i en undervannshage. Men research er jo viktig, så han setter i gang med å drukne tenåringsjenter i virkeligheten for å få vite hvordan det føles å vite at man skal dø.

 

Det følger altså på mange måter oppskriften til en vanlig slasher, bortsett fra at han drukner jentene i stedet for å hakke dem opp. Ikke er det noe sex og dop her heller, og de få gangene vi ser en jente toppløs er det bare fra litt under skuldrene og opp. Men det er også en god del humor her. Fyren er på mange måter ganske sympatisk og lett å like, til tross for at han er sprø så det holder og en seriemorder. Historien er bra skrevet, og det er en og annen interessant vri her som gjør at det er lett å holde interessen oppe. Filmen er kanskje ikke en klassiker, men absolutt verdt å få med seg for fans av slashere som er på jakt etter noe litt mer useriøst enn vanlig.

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

Den var jævlig kul. Skjønner at du er into slike filmer - noe å anbefale? Har sett Oldboy og Ghost in the Shell.

 

Audition av Miike er bra og. Om du liker sørkoreansk er "I saw the devil" også ganske bra, og om vold ikke er det eneste må du se "Memoirs of Murder" også.

 

Ikke minst fullfør hevntrilogien til Park. "Chugyeogja" og "Ajeossi" er også bra

 

Kanskje "Battle Royale" også? Den er ikke i nærheten av de over men forsatt interessant.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Om en ikke gidder linke navnet på filmen, kan man vel i det minste skrive årstall?

 

Det kommer typisk opp 4 - 5 forskjellige under tittelen "Martyrs"

og vi kan ikke alltid være sikker på hvilken av dem det er.. :hm:

 

Logisk nok var det den øverste filmen som står for seg selv i listen. En av de andre kommer ikke før til neste år, og en annen er en animasjonsfilm. Det burde være en helt grei sak å vite hvilken film jeg snakker om hvis du gidder ta deg to sekunder til å sjekke hva de handler om.

 

 

Ok men må bare si jeg er ikke enig i det hele tatt. Det er anmelder som bør ofre de "to sekunder" på å skrive et skarve årstall. Annet er bare slurv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...