Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Cowboys & Aliens (2011)

Fikk så endelig sett denne i skikkelig kvalitet. Det er ikke så helt dum alien-film dette. Igjen en artig ide, men utførelsen kunne blitt gjort en god del bedre. Tam produksjon og tamme effekter, men grei nok som underholdning.

Nyere alien filmer er som regel veldig påvirket og inspirert av hverandre. Det var ikke mindre av det her. Aliens og Independence day er helt klart brukt som plattform. Spesielt den sistnevnte her. Og aliene var også deretter.

Rart at det er så vanskelig å bruke litt egen kreativitet, så det der ikke blir så påtagelig.

6/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Star Wars Episode VI: Return of the Jedi

Fy flate for en episk film. Den er nøyaktig like bra som Empire Strikes back.

Det er lenge siden jeg har sett filmene, og jeg hadde helt glemt at de faktisk ødelegger nok en Death Star i denne filmen, som i A New Hope.

Men handlingen er spennende og så godt gjennomført at den er engasjerende fra start til slutt. Samtidig ser den enda bedre ut rent teknisk enn Empire. Her har de blant annet fått til åpningen av lyssverdet riktig.

Noe annet jeg hadde glemt er musikken. Det er utrolig mye flott musikk i denne. Festmusikken i slutten av filmen, og musikken som spilles ved den siste kampscenen mellom Luke og Vader. Den er såpass bra at den løfter hele filmen et hakk.

Til å være avsluttende film i en trilogi, er det noen likheter med Revenge of the Sith i disse to filmene. Den har en litt mer voksen tone, der Luke innser at han må legge drømmen om et forhold til sin fortapte far til side, og oppfylle kravene som stilles til han som voksen jediridder.

Det eneste jeg merket som føltes rart, er at den avsluttende seiers-sekvensen, hvor hele galaksen feirer i frihet, er for kort. Til å være avslutning på en så episk saga som Star Wars er, så er den fryktelig brå. Melodien er så fin i musikken at jeg gjerne skulle hørt videre på den. Og kameraet holdt seg mye lengre på gjenferdene av Yoda, Obi Wan og Anakin. Og kremeringen av Vader kunne vært enda lengre.

Men det skal ikke trekke ned. Dette er en av verdens beste filmer.

Terningkast 6

Lenke til kommentar

Nå skal du se Star Wars Holiday/christmas Special fra 1978. Det er kjent som det værste som noensinne er sendt på TV.

(2 timer lang)

Jeg har sett 7 minutter nå og jeg sliter med å fortsette. Ingen trenger å vite hvordan Chewie sin familie krangler med ungen sin for å ta ut klesvasken. 10 minutter med bare brølelyder uten teksting.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal du se Star Wars Holiday/christmas Special fra 1978. Det er kjent som det værste som noensinne er sendt på TV.

(2 timer lang)

Jeg har sett 7 minutter nå og jeg sliter med å fortsette. Ingen trenger å vite hvordan Chewie sin familie krangler med ungen sin for å ta ut klesvasken. 10 minutter med bare brølelyder uten teksting.

Flott! Den har jeg lett etter. Skal se den imorgen. Underlig at den ikke var med i bonusmaterialet da.

Lenke til kommentar

Nei den er aldri vist igjen på TV og aldri re-releaset, Lucas hadde lite med den å gjøre og var ikke fornøyd i det hele tatt. Men denne youtube-versjoenn er fullt sebar i fullscreen.

Hvis du greier mere enn 15 minutter i slengen er du god.

The Star Wars Holiday Special is a 1978 American television special set in the Star Wars galaxy. The special is notorious for its negative reception. Anthony Daniels, in a documentary promoting the worldwide tour of Star Wars: In Concert, notes with a laugh that the Star Wars universe includes "The horrible Holiday Special that nobody talks about". George Lucas had limited involvement with the film's production, and was unhappy with the results. The Star Wars Holiday Special has never been re-telecast or officially released on home video.

Anthony Daniels er mannen inni C3PO-drakten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Gettysburg Directors cut på Blu ray

Kjøpte denne på blu ray for mange mange måneder siden, jeg tror det var mai eller noe, men har ikke sett den før nå, med 4 og en halv time, er det ikke en film du bare setter på når du har 90 minutter til overs, jeg har faktisk aldri sett DC før, den fantes ikke på dvd før i 2011, så jeg fikk aldri sett den, den er bare 17 minuter lengre, men det gjør en lang film enda lengre, det eneste store og viktige som er lagt til er mer tid til Martin Sheen som General Lee, i vanlig versjon virker Lee små senil, men i DC får du mer bakgrunn for hvordan han tenker, eller det faktum at han i det hele tatt tenker, man ser han vurderer de forskjellige alternativene han har.

En annen sene jeg likte som ikke gir noe mer til filmen, men jeg likte er en sene mellom Buford og John F. Reynolds, jeg likte den senen fordi Reynolds i vanlig versjon bare er på skjermen i 20 sekunder før han blir drept, noe jeg syns er teit da han var en god general som fortjener litt mer screen time, senen mellom Buford og Reynolds er kort, men veldig bra og realistisk.

Når det kommer til BD stats er det noe bra og noe dårlig, noe av de bedre er at du har langt bedre bilde kvalitet, ikke noe demo kvalitet, men bilde er klarere, fargene er sterkere og detaljene er gode, man ser teksturer på ull jakker osv. desvere er lyden heller laber, greit nok at filmen er nesten 20 år gammel, men det finnes jo gammle filmer som har fått nesten helt nytt lyd bilde når de ble gitt ut på BD, det hadde denne filmen fortjent, de skulle brukt noen 100 tusen dollar, på å oppgradere lyden, det er ikke at lyden er dårlig, den er bare alt for fornt heavy, filmen er nesten bare stereo, det er vedlig lite lyd i bakhøytalerne, og den lyden er veldig svak, filmen har masse bass, men når man ser 100 kanoner fyre av samtidig, hadde det vært greit med litt lyd bak hode. Ikke en gang musikken kommer i bakhøytalerne.

Filmen er flott, tusenvis av soldater på skjermen samtidig, bruk av de ekte omgivelsene, film som faktisk viser taktikk brukt av generaler og offiserer, det er liksom bare ikke soldater som står og skyter på hverandre, man vet hva soldatene skal prøve å gjøre, man vet ordrene de har fått fra offiserer og generaler.

Filmen har masse flotte karakterer og noen super prestasjoner av visse skuespillere.

Dette er en av mine favoritt måter å tilbringe 4 og en halv time.

10/10

Lenke til kommentar

Halloen, folkens. Jeg har laget en Ringenes Herre video jeg er litt iger på å vise fram, og tenkte å vise den her - hvis det er ok for dere?

http://www.youtube.com/watch?v=Y7HT-31no7g

Dere er jo tross alt moviegeeks, så jeg tror enkelte av dere kommer til å like den. Beskjedent takk om dere gjør. Og hvis Moderator føler for å slette dette innlegget, så får han vel bare gjør det. :no:

Lenke til kommentar

Wow, hadde helt glemt denne. Men husker jeg hørte dette som barn. Lucas har erstattet den med en mye finere melodi.

Ja, han endret det til nyutgivelsene fra 97 (og har gjort flere små endringer siden).

Enig i at den nye melodien er flottere, og er en av de større endringene som ikke er så ille. Må si at jeg liker den versjonen i filmen bedre enn den du postet da, fordi koringen fra 0:55 hørtes svært kjip ut. Her kan du sammenlikne:

http://www.youtube.com/watch?v=hKISJoNLJFE

Her kan du også se noen av de mer unødvendinge endringene Lucas har gjort. Skjønner at han ville gjøre scenen litt større og mer episk, men de CGI-greiene på begynnelsen der ser bare ikke bra ut.

Må også sies at feiringen på de andre planetene ikke eksisterer i det hele tatt i de originale versjonene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...