Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Hvorfor har yngre mennesker mindre erfaring med film enn en person som er, for eksempel, 20 år eldre? Ser ikke helt den der. Snakker vi da om å tolke en film, bedømme en film og/eller forstå en film?

Vil du ha mer kunnskap og erfaring om film om ti år?

En 40-åring har generelt glemt mer om film enn hva en 20-åring har lært. Førstnevnte har den store fordelen med 20 ekstra år. Også en fordel å ha levd når det som i dag kategoriseres som "eldre film" kom ut.

Der ligger logikken. Et mulig motargument er at dagens unge lærer mer om film enn tidligere generasjoner, men det er vanskelig å si.

Ydmykhet om egne begrensninger er også noe jeg mener kommer med alderen. At det provoserer, gjør det ikke mindre sant av den grunn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder påstanden din, Pierre Bourdieu ville sikkert sagt seg enig (dvs. at vi primært sier vi liker noe for å imponere de vi ønsker å imponere). Det kan fort bli en kulturkonflikt fremfor en smakskonflikt. :)

Det man altså må spørre seg er hvilke filmer man ville tatt med seg i full isolasjon i type fengsel, bunker eller en enslig ekspedisjon. Der ingen får vite hvilke filmer du ser, du tar de kun med for egen tilfredstillelse.

Med andre ord hvilke filmer du egentlig vil se. Jeg kaller på Anniken Huitfeldt for å utrede dette ved hjelp av overvåknig. :p

Lenke til kommentar

Under Siege

Greit nok, at it's core er den Die hard på en båt.

Men den har visse forskjeller, Mens Brucie bare er en cop som tilfeldigvis har et naturtalent for å drepe badguys, er steven en elite haxor super duper SEAL med ninja skills.

Det er også litt forskjell på bodycounten, Brucie dreper kanskje 9 stykker, mens Steven tar seg av 30+

Filmen har bra action, kniv fighten mellom Steven og Tommy boy er veldig kul og stilig.

Ikke verdens beste film, men Stevens beste film, og i action verden er den ganske høyt på lista.

Det lages ikke slike filmer lengre.

8/10

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sahara 1995

Ved første blikk virker dette som en dårlig film, faktum at det er en tv film er vanligivs aldri et bra tegn, at James Belushi har hovedrollen er også ikke et bra tegn, og sist det er en remake av en klasisk film noe som også ikke er en bra ting.

Men dette er faktisk en veldig kul og overaksende bra film, jeg så denne første gang på tv når jeg var en liten gutt, og syns den var drit kul, har i over 10 år ventet på å se den igjen. Og dette er ikke en en gangs ting, etter å ha lest på nett er det vedldig mange som opplevde det samme, så den på tv for mange år siden, og ventet på at den skulle komme på dvd.

Dette er egnetlig ikke så mye som en remake som en rerun, filmen er ekstremt lik orginalen, bare med litt mer moderne effekter og ikke minst farger.

Filmen er kanskje den største nazi slakte filmer ever, 9 mann dreper sånn 300 tyskere.

Ja filmen er ikke så realistisk, men den er ikke mye mindre realstisk enn feks. saving private ryan. Det er også litt gøy å se en "moderne" WW2 film med britter og slikt.

Michael Massee som den nazi hatene franskmannen er veldig godt spillt.

Filmen er så klart billig, lyden er bilig osv. Den har jo ikke budsjettet til en ekte film, men den er ektremt underholdene, og veldig kul, viss man føler for å se 300 tyskere bli skutt ned er dette filmen å se.

7.5/10

Lenke til kommentar

Hvordan Steven Seagal og bra film nevnes i samme åndedrag er for meg en gåte. Mannen eier ikke skuespillertalent, og han velger virkelig manus fra bunn i bunken.

Vet ikke om jeg er helt enig. Om det ikke er så mye talent, har han hvertfall stil. Clint Eastwood mener jeg også flyter mer på stilen enn talentet som skuespiller, egentlig.

Lenke til kommentar

Seagal er kanskje ikke den mest talentfulle action stjernen, men i noen filmer paser han godt, Under Seige er en av de filmene, ja han har kanskje gjort 20+ dårlige filmer, ja kanskje til og med elendige filmer, men i 2-3 passer han perfekt og derfor er filmene gode og underholdene

Lenke til kommentar

The Whistleblower (2010)

post-38451-0-24843200-1320272173_thumb.png

I blant kommer det filmer som denne, som får en til å sette ekstra pris på at man har dette verktøyet til å formidle og vitne om grusomheter som blir utført av de vi setter vår lit til. Våre institusjoner som skal hjelpe de svake og trengende her i verden.

Denne filmen viser en av de mange sanne og tragiske historier som gir deg den tunge oppvåkningen med "faen heller" og følelse av maktløshet og skam over hva som foregår.

Det føles ikke ikke riktig å gi en slik historie en karakter, men jeg gir honnør til vedkommende og alle involverte som slåss for en slik verdig sak og som har bidratt til å få dette ut til alles oppmerksomhet.

Det er som sagt desverre mange historier som dette, den ene verre enn den andre, men denne ga meg likevel en mental punch midt i mellomgulvet så det føles ennå. Ikke det beste filmvalget jeg kunne gjort rett før sengetid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Escape from new york.

Dette var da filmen som den legendariske videospill karakteren solid snake er basert paa. Seff da raatoeffe Kurt Russel.

Jeg maa si meg helhetlig skuffet over filmen og dets innhold. Mye plotthull, f.eks hvorfor kan ikke de xraye de arteriepillene i starten? Saa utrolig teit.

Soergelig kjedelig utvikling og historiefortelling. JEg likte godt punk temaet, altsaa art og dekorstil/klestil. Men filmen ble for faarete og for lite stimulerende.

Selv hvor mye jeg liker mgs spillene saa er det uansett filmen som teller. Jeg likte den ikke.

2/10

Lenke til kommentar

Blindness

Denne filmen var det knyttet stor spenning til i det den ble troekket inn i dvd spilleren.

Starter bra. En uforklarlig sykdom rammer i hjertet av en metropolby. I loepet av kort tid settes de affekterte under karantene. Vi foelger deres reise gjennom noe som maa sies aa vaere en sterk kritikk av det amerikanske helsevernet.

En eller annen gang i loepet av halveis saa skjer det noe uforklarlig. det blir liksom et eget samfunn av de som er feiet bort og isolert fra resten av samfunnet. det ligner mer paa en PoW camp fra andre verdenskrig.

Vet ikke helt hva dette skulle formidle men dette ble til en emosjonell empati klisje soele uten like. en ganske ekkel saadan. grenser nesten til det sadomasokistiske etter hvert som dette samfunnet utspiller seg.

jeg ble helt aerlig rett og slett kvalm.

filmen er verdt aa see men det er ingen familiefilm for aa si det pent. gruppevoldekt. drap. tortur og haaploeshet. en virkelig dyster film.

4/10

Lenke til kommentar

Apollo 18

Dette er liksom en lavbudsjettsversjon av Alien. Du kan liksom oppsummere handlngen i fire ord. "Romvesener på månen, hjelp". Jeg liker håndkamera i skrekkfilmer, men denne ble litt vel rotete. Føles mer som starten på en tv-serie enn en film. Dessverre følger den også romvesenfilmtrenden at vi ikke får vite en dritt om romvesna. Litt spennende her og der, men ikke noe kvalitetsprodukt.

Terningkast 2.

Lenke til kommentar

Contagion

Steven Soderbergh viser virkelig sine svakheter som regissør i denne utrolig kjipe filmen. Filmen har et interessant og tilsynelatende spennende premiss og en del gode visuelle grep, men der stoppet det også for min del. Man blir aldri ordentlig interessert i en eneste av mylderet av karakterer, som fylles av store navn, men som dessverre får veldig lite å jobbe med. De fleste gjør en god jobb, men karakterene er som oftest ganske kjedelige, og med en gang man prøver å få et slags forhold til dem blir man avbrutt av en annen av Soderberghs venner som fikk bli med i filmen. De fleste av karakterene har absolutt potensiale, men regissør Soderbergh utnytter dem alle på en elendig måte. Jude Laws karakter er i tillegg så irriterende og latterlig at hele filmen lider under det. I håndene på en annen regissør kunne dette kanskje blitt bra.

2/5.

Endret av Inxs
Lenke til kommentar

Pledge this (2006)

Dette episke dramet utspiller seg på et collage i South Beach, California. Vi møter Victoria English, den mest populære jenta (spilt av Paris Hilton). Det utspiller seg et drama uten like, når Victoria finner ut at hun må ta opp utenforstående til sin søsterklubb (sororoty) og jeg vil ikke røpe for mye, men det blir mye latter og tårer gjennom filmen. Av og til vil man bare gjemme seg under puten, i ren flauhet. Filmen har selvsagt sine etniske alibi i både en sort kvinne og en Indier.

Filmen er er fantastisk på alle måter med kjappe replikker, godt manuskript og utrolig screenplay. Dette er en film som river tak i nesehårene dine og får deg til å tenke over din egen eksistens. Dette er så tatt på kornet som det kan få blitt!

Dette er en kultfilm.

Vil faktisk gå så langt som å si at enhver som ikke har sett denne er taper.

8.6/10

• Liker 6
Lenke til kommentar

Rise of the planet of the apes

Har lenge hatt lyst til å se denne, men aldri kommet så langt. Kanskje fordi jeg i stedet så alle de gamle filmene på rekke og rad rett før denne kom på kino, og det er grenser for hvor mange aper jeg kan se på en gang før jeg går lei. :p Nuvel. Rise.. er som navnet sier en forgjenger, eller rettere sagt en oppbygging til en nye serie om apeplaneten, og er svært løst basert på Conquest of the Planet of the Apes. En fyr prøver å lage en kur mot Alzheimers og tester det på sjimpanser. Noe går selvsagt galt. og spoler vi litt frem har han "tatt hånd om" en liten apeunge han kaller Cæsar. Denne ungen viser seg å være rimelig smart (takket være den kuren), og ettersom den vokser begynner den å stille spørsmåltegn med tilværelsen. Er han et kjæledyr? Skal aper tillate seg å bli behandlet av mennesker som de gjør? Og hvis ikke, kan de gjøre noe med det? Resultatet blir mye moro for oss. Kanskje litt mindre for menneskene i filmen. :p

En ting jeg var svært skeptisk til var CGI-apene, men jeg syntes de passet ganske bra her. De gjorde en mye bedre jobb med dem enn jeg fryktet. :) Til tider er det rimelig lett å se at Cæsar bare er et menneske med motion-capture (Andy Serkis, også kjent som Gollum), men samme faen. En del av ansiksuttrykkene hans mer enn gjør opp for det. Enkelte scener gav meg en ganske bra "oh, shit"-følelse takket være reaksjonen til Cæsar. Han kødder man ikke med, for å si det sånn. :p Det samme gjelder en viss helikopter-scene nært slutten. :p Da var det vel bare å glede seg til neste film.

Vurdering: 8.5/10

Lenke til kommentar

Pledge this (2006)

Dette episke dramet utspiller seg på et collage i South Beach, California. Vi møter Victoria English, den mest populære jenta (spilt av Paris Hilton). Det utspiller seg et drama uten like, når Victoria finner ut at hun må ta opp utenforstående til sin søsterklubb (sororoty) og jeg vil ikke røpe for mye, men det blir mye latter og tårer gjennom filmen. Av og til vil man bare gjemme seg under puten, i ren flauhet. Filmen har selvsagt sine etniske alibi i både en sort kvinne og en Indier.

Filmen er er fantastisk på alle måter med kjappe replikker, godt manuskript og utrolig screenplay. Dette er en film som river tak i nesehårene dine og får deg til å tenke over din egen eksistens. Dette er så tatt på kornet som det kan få blitt!

Dette er en kultfilm.

Vil faktisk gå så langt som å si at enhver som ikke har sett denne er taper.

8.6/10

Jeg så 10 minutter av dette...på TV igår kveld. Kom langt nok til å se "gudinna" Paris Hilton med sideboob-view la de "stygge" jentene kysse føttene hennes, og snakke noe om Gamma girls. *switch*

Så da er jeg ikke helt taper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...