blackbrrd Skrevet 31. juli 2011 Del Skrevet 31. juli 2011 (endret) Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (2011) En solid film med bra tempo, fant ut ganske fort at jeg faktisk ikke har sett del 1, men det gjorde lite for å forringe opplevelsen. (Har sett de andre filmene og de tidligere bøkene). Det manglet litt på spenningsnivået og det var vel bare hovedpersonene jeg brydde meg om, men det er vel det eneste som trakk ned. (Det bør kanskje nevnes at jeg så filmen i 2d fordi jeg er lei av å betale ekstra for å se på dårlige 3d-effekter og dårlige farger. Det skal sies at filmen er rimelig mørk fra før av, på en måte litt kjedelig sånn sett) 8/10 Endret 1. august 2011 av blackbrrd Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 True Grit(2010) Spoilers ahead Etter en og en halv måned uten å ha sett en eneste film, fikk jeg endelig sett en, og det ble true grit, en helt kurrant film, hverken briljant eller elendig, filmen har en litt brå vending mot slutten, det er liksom ikke noe opppbygging til showdown, pluttselig er den bare der, var litt sånn når alle bad guysa var døde, lurer man på, var det alt, hoved badguyen er på filmen i mindre enn 10 minutter. Vips han er der, vips han er død. Helt grei, ikke noe mer, slutten trekker også noe ned. 5/10 2 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. august 2011 Del Skrevet 1. august 2011 (endret) Detektor (2000) Brilliant film. Noe av det bedre jeg har sett av Norsk film dette, utvilsomt. Så etter å ha sett den, skjønner jeg bedre hvorfor utlendingene gnåler om å få Engelsk teksting til denne. Balansegangen mellom humor og det seriøse, er bortimot genial. Du verden. Handlingen er svært engasjerende, og karakterene gjør en glimrende jobb. For her var det flere karakterer som utmerker seg. Som moren, Jørgen, Samen, Svensken og ikke minst "Ronny" i Harald Eia's skikkelse som en slags nerdete teit radiofyr. Høydepunktet for meg var å åpne sendingen med si: "Det er en nydelig dag, og Gud og.." og så rett over på noe annet. Minusen var at der var vel mye vulgært sex-relatert prat. Men filmen er såpass bra, at det likevel kommer i bakgrunnen. Dette må definitivt være en Norsk klassiker. 8/10 Endret 1. august 2011 av groenn 1 Lenke til kommentar
Spider Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 La meglio gioventù (2003) Hvis du som jeg gladelig kaster bort seks dyrebare timer av livet for å opprettholde idealene til den pretensiøse middelklassen så er det ikke utenkelig at denne undereksponerte herligheten vil gi deg en like mektig opplevelse som den har gitt meg. Som nordmann kan det kanskje virke uengasjerende å følge to italienske brødres liv gjennom nesten fem tiår, men fortvil ikke: en betydelig del av filmens 360 minutter er dedikert til vårt eget fagre fedreland, og mange kalde hjerter vil nok smelte for middelhavsidyllen. Hvis du så som jeg er luta lei enhver moralsk pekefinger som påtvinges, enhver populariserte plot twist og mind fuck, enhver CGI-effekt og enhver irriterende egomasturbasjon fra de intellektuelle høykulturelle, så er ikke dette lengere en oppfordrende tekst, men en på død eller liv befalende. Denne filmen er ærlig og jævlig ekte, og kan nok oppleves som ubehagelig og lite underholdende, men jeg finner allikevel stor glede over eget liv av å se andres i kamp mot det å leve. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Titanic 43....4/6 , grei nok....tyskerne er ikke snaue mht kritisere de alloertes graadighet. Game of Death II...3/6 , foer slutten er det ikke spes engasjerende. Denne har enda mindre aa gjore med Bruce Lee enn Game I. Wang Jang Lee er god i rollen som bad guy og fight scenes er vel ikke saa verst. One Armed Swordsman 4/6.....litt vel talky , Wang Yu gjoer en god jobb i hovedrollen. Endret 4. august 2011 av Slettet+9817324 Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Captain America (3D) Fikk med meg en screening av denne nå i London, og, tja, hva kan man si? Plottet går rundt en pusslete man under 2 verdenskrig, som kun vil tjene landet sitt, men får ikke komme gjennom grunnet sin pusslete fysikk. Strø inn noen ekstremt onde nazister med verdens herredømme i tankene, et eksperiment som gjør puslet mann til hunk a stud, og en snerten dame, sã er vi klar. Plottet er rett frem, uten en tomme avvik eller overaskelser. Og til tider blir filmen så amerikansk patriotisk at man crincher litt i stolen. Det er greit at filmen handler om en en helt skap for å ivareta de amerikanske idealene, men regisøren klasker dette i trynet hele tiden mens han har mulighet til det, noe som fort blir kjedelig. Filmen er ikke dårlig, men langt fra noe mesterverk. CGI effektene er grei, og lydbildet godt. Men i dagens superhelt verden, og med Nolans Batman tolkinger friskt i minne, forventer jeg litt mer fra dagens superhelt filmer Edit: skrevet på en Asus eee pad uten tastatur, feil forekommer :-) Endret 4. august 2011 av Bear^ 1 Lenke til kommentar
ennj Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Rubber (2010) I begynnelsen av denne filmen ser en av karakterene i kamera og sier blant annet: "In the excellent Chain Saw Massacre by Toby Hooper, why don't we ever see the characters go to the bathroom or wash their hands like people do in real life? Absolutely no reason." Her tar filmskaperene feil, og bruker det som påskudd for å lage en såvidt sebar smørje av pinlig overtydelige kommentarer til film. Papirtynne karakterer og utdrygning av filmens lengde er fremtredende, og det at et dekk har tittelrollen er det beste med filmen. Et par øyeblikk med spenning før dekket på telepatisk vis blåser hodet av folk viser at det kunne vært en mildt underholdende kortfilm isteden. 2/10 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Into the Wild Dette er den beste filmen jeg har sett. Traff rett i hjertet. En film til ettertanke. Jeg tenker, tenker, tenker. 10/10 Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Into The Wild er en fantastisk film. Man tenker. Har hatt to rolige dager etter ei fyllekule, og har benyttet det til å se på filmer! Har en utrolig samling, men har sett altfor få. Men skal dra seg til. Shooter - jeg gir den 10/10. Handler om en som blir lurt oppi kaos i forbindelse med at en president skal skytes. Han må klare seg så å si på egenhånd med amerikanske (?) styrker etter seg. HERLIG! Vil ikke si mer. Collateral Damage - denne får 9/10. En brannmann får sin kone og sitt barn drept av ei bombe. Terroristen som sprengte blir jaktet på av brannmannen etterpå. Det som gjør den ikke får 10/10 er at det blir til tider litt overdreven slossing. Machete - denne får også 9/10. En tidligere agent som havner i klammeri i forbindelse med at en senator skal skytes. Karen bærer nag til noen, fordi de drepte kona hans, og datteren hans. Ærlig talt suger jeg til å skrive om filmer, men mannen blir kalt "Machete". Ikke uten grunn. Cop Out - 6/10. Jeg forventet en litt tøff film på nivå med de nevnte, men det er en halvkomedie. To politikarer blir suspendert i forbindelse med at de er noen kløner. De retter opp igjen i dette selv om de er suspendert, og presterer å være hovedmennene som virkelig gjør jobben i forbindelse med å ta ned en gjeng, muligens mafia, jeg husker ikke hva slags typer det var. Men det var typ gjengmiljø med pistoler, kidnappinger o.l. Elephant White - 4/10. Forventet en rå skytefilm, men det skjer aldri noe nytt. Det er det samme hele veien - en fyr som sniper ned masse utrivelige folk, samt grisebanker de han ikke får skutt. Fra start til slutt er det samme regla, intet interessant. Tror ikke jeg har sett flere på disse to dagene, men om jeg har skal jeg komme tilbake. Og som dere skjønner, jeg er ikke personen til å skrive anmeldelser. Hvertfall ikke når jeg er så trøtt og allikevel våken som jeg er nå. Skriver og skriver uten mening. Håper allikevel jeg fikk frem litt, og at det er til en form for hjelp til noen. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Scorpion King 2: Rise of a Dumbass. Øh, Warrior. Så denne på TV i kveld sammen med dama. Historien var noe tull med en fjott som drar ned til underverdenen for å hente et magisk sverd så han kan hevne seg på en konge, eller noe sånt møl. Er egentlig fint lite å si om denne da jeg har sagt alt som er å si allerede, og det sier jo sitt. Det verste er at Scorpion King først dukket opp i The Mummy 2 (da som The Rock), før han fikk en spin-off som minnet mer om Conan enn SK. Dette er den andre filmen om han, og bortsett fra hele greia med underverdenen og det tullet der har det lite med Scorpion King fra The Mummy å gjøre. På slutten når han sloss mot den slemme kongen blir kongen forvandlet til en diger skorpion før han blir drept av helten. Man skulle tro det var slutten for Scorpion King, men neida. Det er faktisk helten selv som "one day might return to be the Scorpion King... but that's a story for another time." Med andre ord har det blitt to spin-off filmer, og fortsatt har hovedpersonen ikke dukket opp? Men de truer jo med en oppfølger, så vi vet jo aldri. Eller rettere sagt vet vi aldri om noen bryr seg. Vurdering: 2/10 Edit: Geez... Scorpion King 3 er godt i gang og skal etter planen komme i år. Hvorfor? Hvem vil ha mer av dette mølet? Endret 6. august 2011 av vikingkylling Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Melancholia (2011) Følger to søstre Justine (Kirsten Dunst) og Claire (Charlotte Gainsbourg) og deres pårørende gjennom Justines bryllupsseremoni rett før og under jordens undergang. Filmen tar for seg depresjon og både hvordan dette kan oppleves og utspiller seg. Følelsen en sitter igjen med etter å ha sett Melancholia er nettopp melankoli. Melancholia har stundom nydelige visuelle scener som fremstår som rendyrket kunst. Filmen akkompagneres eksklusivt av Wagners musikk. Dette fungerer tidvis veldig godt, men kan bli litt for påfallende i mindre dramatiske scener. Skuespillet er for det meste glimrende, påtross av at enkelte halvsentrale karakterer fremstår som noe flate. Slagkraftig kost som er verdt å se. - Allikevel gjør langsomt tempo og dyster stemning denne filmen til et alternativ kun for de spesielt interesserte. 8/10 Endret 6. august 2011 av ElderScrollsinisten Lenke til kommentar
fluff Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) EDIT: Sletta den her. Ikke diskuter på fylla. Sorry! Endret 6. august 2011 av fluff Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jim Jarmusch spesial Har Jim Jarmusch-dilla om dagen, koser meg så mye at jeg nå har bestemt meg for å få sett alle filmene hans rimelig kjapt. I løpet av de to siste dagene har jeg sett: Mystery Train (1989) Mystery Train handler ikke så mye om tog, men et hotell i Elvis sin hjemby Memphis, Tennesse. Filmen er delt opp i tre deler hvor vi først blir kjent med (1) et japansk kjærestepar på jakt etter å oppleve den amerikanske retro-kulturen, (2) en italiensk enke og en kvinne på rømmen fra kjæresten, og til slutt (3) nevnte kvinnes kjæreste, bror og deres felles venn, Will. Alle sammen tilbringer de den samme natten på dette hotellet. En natt hvor et drap muligens begåes i Memphis, og Elvis' gjenferd er ute og går. Denne filmen er rett og slett snaue to timer med en helt spesiell, herlig stemning. Man får følelsen av at man befinner seg nesten helt alene på et sted som tiden glemte. Nesten litt creepy (type Twin Peaks), men samtidig en idyllisk 'typisk' amerikansk stemning. Nesten samtlige av filmens karakterer skiller seg ut med hver sine særegenheter takket være bl.a. Steve Buscemi, Masatoshi Nagase og Youki Kudoh som det japanske paret og musikerne/skuespillerne Screamin' Jay Hawkins og Joe Strummer. Tom Waits har også en stemmerolle i filmen som radiovert. Filmen har ikke overraskende et solid soundtrack bestående av mye Elvis og annen 50-talls rock. Alltid et stort pluss i margen når jeg ser film. Når jeg tar meg bryet med å anmelde en film her i tråden er det fordi jeg likte filmen veldig godt og mener den fortjener en anbefaling. Selv om jeg på en måte gir denne filmen full pott i forhold til hva slags film det er synes jeg det er urettferdig når jeg sammenlikner med andre filmerfaringer som treffer på et annet, litt mer seriøst plan. Med andre ord; style over substance blir stort sett ikke bedre enn dette: 8.5/10 Neste film er: Night on Earth (1991) Dette er mer en renspikka komedie, når jeg tenker meg om er det lite tvil om at det er den morsomste filmen jeg har sett av Jim Jarmusch. Den er som den forrige også delt opp i flere deler. Her får vi følge fem taxisjåfører på kvelds/nattevakt i fem forskjellige byer: Los Angeles, New York, Paris, Roma og Helsinki. Filmen kan både sees som en skildring av de fem byenes personlighet, og som karakterportretter av taxisjåførene vi får møte. Jeg mener også filmen er en verdig hyllest til taxisjåfører. De fem sekvensene har alle sine kvaliteter, og jeg kan diskutere både med meg selv og sikkert med alle andre som også har sett filmen om hvilken som var best, uten å nødvendigvis komme frem til noe svar. Noen av sekvensene er hysterisk morsomme, som f.eks Roberto Benigni sin sekvens hvor han nærmest torturerer den stakkars katolske presten i baksetet hans som en mitraljøse ladet med italienske perversiteter. Andre sekvenser er mer filosofiske og noen også direkte rørende, selv om alle inneholder en varierende grad av sort humor. I tillegg til nevnte italiener ser vi kjente fjes som Winona Ryder og Rosie Perez, alle yngre og livligere enn jeg kan huske å ha sett dem før. Filmen avsluttes med Helsinki-sekvensen og den får meg til å tenke på den eneste finske filmen jeg har sett, dokumentaren Steam of Life, som i likhet med taxi-historien i Helsinki tar for seg den finske mannsrollen. Veldig tøff utenpå, men følsom på innsiden. Jeg har lest at Jarmusch er kompis av Kaurismäki-brødrene, og det spørs om ikke jeg må sjekke ut en eller flere av deres finske filmer. Til slutt vil jeg legge til at jeg likte taxi-settingen veldig godt. Kanskje ekstra mye fordi jeg etter å ha bodd et år i Shanghai og tatt ekstremt mye taxi har mange minner og tanker om og fra det å kjøre taxi. Jeg merker at jeg har lyst til å lage min egen sekvens fra Shanghai. På samme grunnlag som jeg forklarte for forrige film: 8.5/10 Nå gleder jeg meg til å se Stranger Than Paradise og Down by Law som er de siste Jarmusch-filmene jeg ikke har sett. Noen som har noen kommentarer til hva jeg kan forvente meg? For the record: The Limits of Control - 8/10 Broken Flowers - 6/10 Coffee and Cigarettes - 7/10 (har ikke sett på flere år, blir nok et gjensyn snart) Ghost Dog: The Way of the Samurai - 8/10 Dead Man - 6/10 1 Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 (endret) De to du har igjen er jo gjerne de mest populære hos de Jarmusch-fansa jeg har møtt. Stranger than paradie har jeg kun sett en gang, da uten å kjenne særskilt til Jarmusch og shticken hans. Down by Law er nok den jeg liker soleklart best med Dead Man på en andreplass. Selv har jeg aldri vært veldig glad i Mystery Train eller Night on Earth. Får vel ta med min liste også (kronologisk): Broken Flowers 7/10 Ghost Dog 6/10 Dead Man 8/10 Night on Earth 6/10 Mystery Train 7/10 Down by Law 9/10 Stranger than Paradise 6/10 Permanent Vacation 3/10 Endret 6. august 2011 av tjalla Lenke til kommentar
KjemikerJon Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Down By Law er Roberto Benigni-show, så hvis du er stor fan av La Vita e Bella (og han senere holdt) er det egentlig bare å ta av seg gamasjene og begynne å glede seg. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Priest Hadde ingen forventninger når jeg satte på filmen, men jeg ende opp med å kose meg så lenge så filmen varte. Historien var til tider ganske så som så, men den gjennomførte atmosfæren i filmen gjordet det til en god opplevelse. 7/10 Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 EDIT: Sletta den her. Ikke diskuter på fylla. Sorry! Jeg våknet opp en gang med diger hangover, en advarsel om at jeg var nær ved å bli bannet fra et forum og noen venner som anbefalte meg å ikke skrive på fylla. Lenke til kommentar
thesinner Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 De to du har igjen er jo gjerne de mest populære hos de Jarmusch-fansa jeg har møtt. Stranger than paradie har jeg kun sett en gang, da uten å kjenne særskilt til Jarmusch og shticken hans. Down by Law er nok den jeg liker soleklart best med Dead Man på en andreplass. Selv har jeg aldri vært veldig glad i Mystery Train eller Night on Earth. ... Permanent Vacation 3/10 Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å se Permanent Vacation da jeg har hørt at den oser studentfilm og er veldig dårlig. Noe å hente her i det hele tatt? Jeg får kanskje vente og se hvor sugen jeg er på mer etter de to neste... Down By Law er Roberto Benigni-show, så hvis du er stor fan av La Vita e Bella (og han senere holdt) er det egentlig bare å ta av seg gamasjene og begynne å glede seg. Har virkelig fått øynene opp for Benigni nå, men såvidt jeg kan huske er La Vita e Bella og Night on Earth de eneste filmene jeg har sett han i. Gleder meg til Down By Law. Gamasjene er av. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 (endret) De to du har igjen er jo gjerne de mest populære hos de Jarmusch-fansa jeg har møtt. Stranger than paradie har jeg kun sett en gang, da uten å kjenne særskilt til Jarmusch og shticken hans. Down by Law er nok den jeg liker soleklart best med Dead Man på en andreplass. Selv har jeg aldri vært veldig glad i Mystery Train eller Night on Earth. ... Permanent Vacation 3/10 Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å se Permanent Vacation da jeg har hørt at den oser studentfilm og er veldig dårlig. Noe å hente her i det hele tatt? Jeg får kanskje vente og se hvor sugen jeg er på mer etter de to neste... Down By Law er Roberto Benigni-show, så hvis du er stor fan av La Vita e Bella (og han senere holdt) er det egentlig bare å ta av seg gamasjene og begynne å glede seg. Har virkelig fått øynene opp for Benigni nå, men såvidt jeg kan huske er La Vita e Bella og Night on Earth de eneste filmene jeg har sett han i. Gleder meg til Down By Law. Gamasjene er av. Jeg tenker i utgangspunktet at all film av annerkjente regissører er verdt å se. P.V har unektelig en del av det Jarmusch er kjent for, men som du sier; oser studentfilm. Det er uansett ikke den filmen jeg ville prioritert av Jarmusch, om det var svar nok for deg Endret 6. august 2011 av tjalla Lenke til kommentar
Filmvenn Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Super 8 (2011) Ta i betrakning av min anmeldelse at jeg likte Cloverfield godt. Det var i mine øyne, en god litt utenom det vanlige stor-monster film på det store lærrete som jeg likte så og si hvert eneste minutt av. Den var spenndene hele tiden, og jeg det var sammen med The Dark Knight en av kino-opplevelsene mine som jeg glatt har nærmest sagt "take my money" til. Super 8 forsetter det jeg likte i Cloverfield. Mysterium, stort monster og spenning. Det er det her, riktignok er filmen som Cloverfield med mer et eventyr enn at folk blir nedslakta. Folk blir slakta, men ikke i den graden som i Cloverfield. Å jeg likte den forskjellen. Filmen leverer for min del godt. Jeg likte den, og kommer til å se den igjen om noen år. Den ga meg også lyst til å se Cloverfield på nytt. Alt i alt, god sommerfilm. Spenndene, ikke kjedelig og greit skuespill for en slik film. Jeg har egentlig ikke noe særlig å klage på filmen, fordi jeg var fornøyd etter å ha sett den. Var kanskje riktignok et par cheezy øyeblikk i filmen, men jeg overlevde. 8/10 Endret 6. august 2011 av Maury Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå