sch0n Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) State of Play (2009) Regissør: Kevin Macdonald Sjanger: Spenning Basert på en BBC-serie (for øvrig ikke sett) En lokalavis' nyhetsredaksjon graver i en mystisk selvmordssak, og linker dødsfallet opp mot politiske "i bakgrunnen"-hendelser... Russell Crowe spiller en konservativ, gravende old-school avisreporter Cal McAffery i lag med den unge, inspirerte "go getter"-bloggeren i Della Frye (Rachel McAdams). Den siste av hovedrollene ikler Ben Affleck seg som en ambisiøs, men forvirret og paralysert politisk figur. Trioen utfyller rollene sine i overbevisende stil sammen med alle birollene, som dessverre grunnet et vidt manus og film som format, ikke får spesielt mye spilletid. "State of Play" driver friskt framover i den mystiske saken og har en konsis dialog som er lett å følge med på tross det noe intrikate plottet. Manusforfatterne har gjort en god jobb med å skrive en historie som ikke drukner i fakta og annet tørrt vås. Det, sammen med den hyppige og godt gjennmførte introduseringen av nye karakterer gjør at filmen går i et passelig økende tempo hele veien, og du ender på overraskende vis på kanten av sofaen. Jeg klarer ikke helt å sette finger'n på hva som skulle trekke ned i "State of Play"; kanskje plottet kunne utfordret ørlite grann mer, eller manusforfatterne kunne utnyttet mer av potensiale i birollene. Uansett er det ingen tvil om at filmen er ypperlig sammensnekret, og toucher enkelte temaer som er verdig en diskusjon (for eksempel, digital vs. gammeldags nyhetsrapportering). Historien er velformidlet og suspensen er til stede - Ett godt stykk film! 4/5 Endret 16. juli 2011 av sch0n 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Source Code (2011) Dette er egentlig for meg en perfekt thriller. Alt fra meningen med filmen til utførelsen er herlig, jeg savner ingenting i denne filmen, sitter igjen med en herlig følelse og blitt underholdt hvert minutt. Ser derfor ingen grunn til å ikke gi denne topp score 10/10 Endret 15. juli 2011 av MrLG 2 Lenke til kommentar
sch0n Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) The Negotiator (1998) Regissør: Felix Gary Gray Sjanger: Thriller Detektiv Danny Roman (Samuel L. Jackson) dømmes for drapet på en politimann og stjeling av store summer. Idet han skal arresteres, snur han situasjonen på hodet, fanger gisler og tar opp kampen for sin uskyldighet. Det blir stor ståhei rundt den aktuelle skyskraperen, og til å forhandle fram en løsning bringes Kevin Spaceys skikkelse, Chris Sabian, på banen... Én artig klemme vi får servert av Jackson, mens Spacey må slite med et vaklende autoritetssystem på politiets side. Om man ikke er så veldig punktlig, noe jeg overhode ikke er, levererer handlingsforløpet sånn midt på treet. Rammene legges rundt hovedkarakterene - Det er dessverre ikke så viktig hva som skjer, underholdningsverdien ligger i hvordan råkule Danny & iskalde Chris reagerer på det. Replikkvekslingen er beinhard tvers igjennom og byr på noen skikkelig cheesy (norsk uttrykk, anyone?) øyeblikk som jeg smilte og lo godt av - Dialogen er i mine øyne filmens desiderte høydepunkt! Actionsekvensene i filmen levererer også. Det er få andre enn Samuel L. Jackson som er like engasjerende å se i en "One man army" enn han, som for øvrig er en av de råeste skuespillerne der ute! Hadde bare plottet vært mer gjennomtenkt og troverdig, kunne dette virkelig blitt en opplevelse. "The Negotiator" blir en severdig film uansett, og med litt godvilje biter spenningen i til siste slutt! Noen ganger er det verdt å se filmer på grunn av skuespillerne kommer så bra til sin rett, dette er helt klart en av de! Jeg hyller Jackson og Spacey! 3/5 Endret 16. juli 2011 av sch0n Lenke til kommentar
sch0n Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Harry Potter & the Deathly Hallows: Part 2 (2011) Regissør: David Yates Sjanger: Eventyr ++ Advarsel! Inneholder spoilers. Vi er inne i slutten på hans 7-årige eventyr i magiverden. Harry Potter jakter de siste Horcruxene (jeg nekter å bruke norske oversettelser) for å kunne ende det hele i et slag mot sin nemesis, Voldemort... Siste kapittel av Harry Potters eventyr er et action-pakket, rørende og godt tilfredsstillende et, men forviller seg litt på to sammenknyttede punkter. Jeg får ta det gode først, skuespillergalleriet er fantastisk, og aller best framkaller det de tristeste øyeblikk, som ansiktsuttrykket til Prof. McGonnagall når Hogwarts - skolen for magi og trolldom, symbolet på det gode i magiens verden - er på sitt mest truede i historien. Eller når Snape ofrer sine minner. Fantastisk rørende, jeg tar av meg hatten for henholdsvis Maggie Smith og Alan Rickman for slike prestasjoner! Ralph Fiennes, maskert som Voldemort, gjør igjen en slu og gjennomsyret ondskapsfull rolle, men underveis feller man også en tåre for den skikkelsen. Videre har hendelsesforløpet tatt betraktelige steg tempomessig - Dette gagner nok alle som ser Deathly Hallows: P2, uavhengig om dem har lest bøkene eller ei - Det blir et kappløp med tiden, trusselen er nå synlig til stede. Endelig er ondskapens vrede, som har vært mest sagnomsust opptil nå, åpenbar, og filmen gis et vitalt løft i suspens. Noen hemmeligheter om gutten det hele handler om, får man også servert - Til god effekt! Historien blir plutselig mye mer interessant. Visuelt byr filmen på godteri av "øverste hylle"-sorten. Aller tøffest er når magiske gjenstander blir ødelagt. De ødelegges sannelig med spektakulære ettereffekter! Jevnt over er CGI-jobben imponerende, og jeg koste meg i fleng med akkurat det. Så langt, fantastisk bra. Dessverre... I denne nesten-episke finalen mellom den onde og snille siden, møtes de to dessverre for ofte på en komisk midtlinje. Heltene og skurkene skulle altfor ofte lette på humøret med en vits eller to i den mørkeste tiden i Potter-sagaen. Som en stor tilhenger av bokserien, satt jeg i kinosalen og ble skuffet når kun et fåtall på lerretet tar det like alvorlig som meg. Det var en tid i filmserien at barnelatteren min ble framprovosert med glede, men i syverens andre del sitter dette ironisk nok igjen som en barnesykdom, og som resultat blir sluttintrykket rett og slett litt lammet. Istedet, og i de mest neglebitende scenene, ødelegges den alvorlige stemningen av både ufrivillige og frivillige komiske innslag. Jeg forlot salen med en følelse av at det hele kunne vært så forbanna mye mer episk. 4/5 Endret 16. juli 2011 av sch0n 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Kan vi si at David Yates er "the michael bay of fantasy films"? Eller blir det blasfemisk..jeg venter på epic samle bluray settet med alle filmene og ser dem kanskje iløpet av en måneds tid en gang. Har bare sett treeren (den med Gary Oldman som varulv) og lest ene boka, så..men ser absolutt det storslagne. Disse filmene er mye mere mysteriebasert enn f.eks. LOTR, som bare er all out epic tale of saving the world. Endret 16. juli 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Gary Oldman er ikke varulv, David Thewlis er det. Måtte bare si det. Ellers en veldig god anmeldelse, Sch0n, og jeg er langt på vei enig med deg. Jeg likte heller ikke OOC-humoren som er i både denne, og andre, HP-filmer. Lenke til kommentar
sch0n Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Haha, det er vel kanskje å trekke den litt langt, Bytex xD Det er tross alt en mye mer gripende historie i Harry Potter, og skuespillerne er vesentlig bedre, for å nevne noe. For all del, jeg ser hvor du vil hen =) Treeren er min favoritt i HP-serien. Den klarer best å holde en alvorlig, mørk og mystisk tone tvers igjennom. =) takker for den tabris. Det er ikke det at humoren isolert sett feiler så stort, men den drar bare fokuset vekk fra det jeg egentlig vil ha. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Source Code Director: Duncan Jones Writer: Ben Ripley Stars: Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan and Vera Farmiga Dette var en av filmene jeg har sett fram til å se. Såg en traileren ifra filmen for noen uker/mnd siden og tenkte at dette er en film som jeg gleder meg til å se. Nå som jeg har faktis sett filmen så sitter jeg igjen med wow. Synes det kommer ut så mange dårlige filmer men dette var en av de som skillet seg ut. Historien og plotte var litt utav det vanlige, og som fenget meg veldig. Karakterene i filmen er troverdige og skuespillerene gjorde en bra jobb. Slutten kom som et liten overraskelse og var vel et lite "mindfuck" øyeblikk som var en flott slutt på filmen. En film som er vel verd å se. Tror den neste filmen jeg skal se må bli Jarhead. Synes Jake bare blir en bedre å bedre skuespiller for hver film jeg ser han i. Terningkast: 5 Endret 16. juli 2011 av -Léon- Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 The Aristocrats Hvem trenger A serbian film, når man har denne, beskrivelser av vakre akter med familie, dyr og døde ting. Filmen har nok komedisk talent til at viss de betalte dem for dette ville det være verdens dyrete film, heldigvis gjorde dem det pro bonner. Det er masse godsaker i denne filmen, folk som trodde Bob Saget var en trist og teit familie far vil bli gledelig overasket. Det er mange kule versioner av visten, og forskjelle takes on den. Filmen har også mange komikere som ikke er så kjent i norge men er fryktelig morsome, Martin Mull er en av dem. En film som funker like bra som sent natt kos eller familie film da det ikke er noe vold eller nakenhet i den, bare folk som forteller en søt og uskydlig vist. 9/10 Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Unknown(2011) En spennende thriller som man blir ivrig på å vite mer av, men den velger noen enkle løsninger som gjør at den faller litt i karakter hos meg. Men alt i alt en bra film 7/10 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Unknown(2011) En spennende thriller som man blir ivrig på å vite mer av, men den velger noen enkle løsninger som gjør at den faller litt i karakter hos meg. Men alt i alt en bra film 7/10 Artig film, selv om det er en "europanisert" Total Recall Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Insidious En film jeg har hatt på "watchlisten" min en stund, så hadde høye forventinger når jeg satte den på. Var ikke helt den type filmen jeg hadde sett for meg. Det gikk litt for mye i overnaturlige ting for min del. Skulle sett den var mer "realistisk". Men jeg skvatt til endel ganger, og for all del en skummel film. 6.5/10 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Unknown(2011) En spennende thriller som man blir ivrig på å vite mer av, men den velger noen enkle løsninger som gjør at den faller litt i karakter hos meg. Men alt i alt en bra film 7/10 SEr fyren er han samme som i "Taken". Er det samme type film om du har sett den? Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Unknown(2011) En spennende thriller som man blir ivrig på å vite mer av, men den velger noen enkle løsninger som gjør at den faller litt i karakter hos meg. Men alt i alt en bra film 7/10 SEr fyren er han samme som i "Taken". Er det samme type film om du har sett den? Er ikke helt samme type film nei, men jeg likte godt Taken, og skuespillet til Liam Neeson. derfor så jeg Unknown også, den er mye mindre actionfylt , men spennende og man sitter med spørsmål om hva og hvorfor under filmen. Det gjorde hvertfall jeg Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Lady og Landstykern II...4/6 Bedre enn jeg hadde trodd , helt grei....handler om Landstykerns pode som stikker av. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 True Lies (1994) Er ikke helt sikker hvor bra denne er, men det var en typisk "Arnold action" med de fleste ingredienser. Kona var førøvrig helt håpløs. Hvordan kunne en sånn Arnold ha ei kone som ser ut som et hundebein? Det var et James Bond-aktig preg over filmen med lett humoristisk tilsnitt. Men uten å bli flåsete slik JB filmer ofte blir. 6,8,5/10 Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Trust ( 2010 ) Filmen handler om en jente på 14 år som kommer i kontakt med en kar på nettet via ett chatte program. Så viser det seg at han ikke var den han utga seg for å være. Filmen tar opp ett viktig tema og er en tankevekker for mange vil jeg tro. En film som bør ses. Godt skuespill også, David Schwimmer står bak denne filmen som Director. 7/10 Endret 17. juli 2011 av Cryflopp Lenke til kommentar
Cryflopp Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Limitless(2011) En helt grei film, god underholdning til tider. Ble ikke for engasjert men en helt ok film. 6/10 Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Source Code (2011) Dette er egentlig for meg en perfekt thriller. Alt fra meningen med filmen til utførelsen er herlig, jeg savner ingenting i denne filmen, sitter igjen med en herlig følelse og blitt underholdt hvert minutt. Ser derfor ingen grunn til å ikke gi denne topp score 10/10 Ingen grunn? Såg filmen igår jeg, og som så mange slike "tidsreise" filmer så er det kraftig hull. For det første så forsvinner hele spenningen så snart du vet at han kan lett starte på nytt. Han gjør alt så overdrevet vansklig at du blir forbanna. Underholdende film ja, men 10? Nei, ikke i min meining. 7/10 Endret 17. juli 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Source Code (2011) Dette er egentlig for meg en perfekt thriller. Alt fra meningen med filmen til utførelsen er herlig, jeg savner ingenting i denne filmen, sitter igjen med en herlig følelse og blitt underholdt hvert minutt. Ser derfor ingen grunn til å ikke gi denne topp score 10/10 Ingen grunn? Såg filmen igår jeg, og som så mange slike "tidsreise" filmer så er det kraftig hull. For det første så forsvinner hele spenningen så snart du vet at han kan lett starte på nytt. Han gjør alt så overdrevet vansklig at du blir forbanna. Underholdende film ja, men 10? Nei, ikke i min meining. 7/10 Vel det er din mening, ikke min. For all del forsvinner overhodet ikke spenningen, fordi han blir mer og mer forelsket i denne jenta, og spenningen er jo ikke at han kan starte på nytt, snarere tvert imot, hva som skjer når han er ferdig-. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå