Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Brainstorm(1983)

De fleste kjenner vel

til omstendighetene vedr Natalie Wood og dette som hennes siste film.

Nei, gjerne fortell

"Determined to re-ignite her film career, Natalie made an unusual choice by moving to North Carolina (something her husband hated her for doing) in late 1981 to make Brainstorm (1983), a compelling science fiction drama in which she and Christopher Walken played a husband-and-wife team of scientists who create a device that can record human thoughts.

Natalie returned to L.A. for an open house Thanksgiving and brought Walken with her. She invited him to join her, Wagner, and boat captain Dennis Davern on a boat trip to Catalina Island. On Saturday, November 28th, 1981, they dined at a restaurant on Catalina where Natalie became very intoxicated. That night, the four of them returned to their yacht, the "Splendor." The rest is a mystery, and the stories about how she ended up in the water have been conflicting. On the morning of Sunday, November 29th, 1981, her body was found floating in a cove. Rumors of foul play immediately surfaced, but Dr. Thomas Noguchi concluded that Natalie attempted to get out of the water into a rubber dingy, but was unable to due to her drunkenness. Ironically, according to her mother, a gypsy once told her that Natalie would die of drowning, which caused Natalie to have nightmares as a child. She was 43 years old. Natalie was scheduled to make her stage debut in "Anastasia" in February 1982 and star opposite Timothy Hutton in a film called "Country of the Heart." She had not completed all of her scenes in "Brainstorm," and a stand-in and sound-a-likes were used to replace her. Since then her death has continued to cause controversy."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crank (2006)

http://www.imdb.com/title/tt0479884/

Jason Statham er i hovedrollen som Chev Chelios, en leiemorder som yrke. Han jobber for de "store gutta" i byen, hvor han da klarer å rote det til.

Filmen er helt grei underholdning. Det oser litt harry testosteron i enkelte scener. Og det er en haug med logiske brister og diverse som aldri ville vært en realitet. Men skit'au, enkel action for guttaboys. Humor er også til stede, noe som løfter filmen opp en del hakk, og som gjør det lettere for flere i salen til å like filmen.

6,5/10.

Lenke til kommentar

Scream 4

Tja, hva skal man si? Jeg likte den førster Scream-filmen veldig mye, og selv Scream 2 og 3 var ikke så verst. Men de kom på rekke og rad og blir kalt en trilogi, og vi fikk oppklart det aller meste der. Strengt tatt trengte de ikke lage flere filmer. Spol frem ti år, og vi har Scream 4. Sidney, Gale og Dewey er fortsatt med, men resten er nye. Delvis for å forsøke å lage en ny vri, men kanskje mest for å ha en overdose tenåringer. (i filmer som stort sett bestandig er beregnet på voksne, hvorfor er hovedpersonene alltid tenåringer?)

Historien er svært kort. Sidney vender tilbake til hjembyen, og like etter begynner lik å dukke opp. Det skal ikke mye aktivitet til i toppetasjen før man ser en sammenheng her, men personlig likte jeg ikke denne vrien i det hele tatt. Vi har allerede hatt Sidney som hovedperson i de tre første, og fikk oppklart det som er vits å oppklare. Resultatet er at hun er mer eller mindre hovedperson nå også, men vi får stort sett ikke vite noe som helst om henne eller bakgrunnen hennes. Fans av de tre første trenger ikke vite mer, men folk som ikke har sett dem vil neppe forstå noe som helst av det hun driver med annet enn at hun overlevde Ghostface før. At hun overlevde tre ganger er det ingen som nevner engang, så vidt jeg fikk med meg.

Men det største problemet er at vi har sett alt dette før. Introen er en blek kopi av introen til den første. Ghostface-stemmen i telefonen var bra i den første filmen, men dette er den fjerde filmen. Det er ikke interessant lengre, og slettes ikke skummelt. Tvert imot ble det litt ufrivllig morsomt da en jente tok opp telefonen. "Who is this?" "I'm the last thing you will ever see before you die." (jenta gir telefonen til venninnen.) "It's for you." :p Det er sikkert ment å være skummelt, men hallo. Ellers har vi standard tabber på rekke og rad. Når du ser mordren stå utenfor bilen din og du sitter alene med mobiltelefonen i hånda går du da for faen ikke ut av bilen to sekunder etter at morderen "forsvant? Når morderen stikker kniven gjennom en dør lukker du ikke døren og lener deg mot den med ryggen mot døren? Og det beste av alt? De vet morderen følger reglene fra den første. De vet morderen i den første drepte en rekke folk på en fest. Så hva gjør vi? Holder en fest! :p Huff, nei. Denne filmen prøver så godt den kan, men de kunne like greit ha latt være.

Vurdering: 1/10

Lenke til kommentar

TRON: Legacy (2010)

Har ikke sett enern, men synes dette var en herlig opplevelse, med sterk trykk på opplevelse - denne filmen poengterer hvorfor jeg elsker film, nemlig at man blir dratt inn i en ny verden som trollbunder meg. Ikke perfekt, men musikken, bildene og historien fører til en herlig filmopplevelse.

8/10

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Executive Decision

En av de mest soldie spenningfilmene jeg vet om, spenningskruven er nær perfekt.

Jeg vented egentlig på at denne skulle komme på blu ray, men ser ikke ut som det blir noe av på lenge, jeg ser også at viss den skulle komme på blu ray måtte mye gjøres med filmen da DVD versjonen har store mangler, lyden er veldig bra, men bilde er veldig dårlig, mye dårig film kavlitet, mye riper og rifter på bilde osv.

Filmen har lite men flott action, spenning hele veien. Musikken er på ingen måter spesiell men veldig passende til den type film.

Jeg syns denne filmen er sterkt undervurdert og en av mine favoritter i sjangeren.

'

9/10

• Liker 2
Lenke til kommentar

Scream 4

Tja, hva skal man si? Jeg likte den førster Scream-filmen veldig mye, og selv Scream 2 og 3 var ikke så verst. Men de kom på rekke og rad og blir kalt en trilogi, og vi fikk oppklart det aller meste der. Strengt tatt trengte de ikke lage flere filmer. Spol frem ti år, og vi har Scream 4. Sidney, Gale og Dewey er fortsatt med, men resten er nye. Delvis for å forsøke å lage en ny vri, men kanskje mest for å ha en overdose tenåringer. (i filmer som stort sett bestandig er beregnet på voksne, hvorfor er hovedpersonene alltid tenåringer?)

Historien er svært kort. Sidney vender tilbake til hjembyen, og like etter begynner lik å dukke opp. Det skal ikke mye aktivitet til i toppetasjen før man ser en sammenheng her, men personlig likte jeg ikke denne vrien i det hele tatt. Vi har allerede hatt Sidney som hovedperson i de tre første, og fikk oppklart det som er vits å oppklare. Resultatet er at hun er mer eller mindre hovedperson nå også, men vi får stort sett ikke vite noe som helst om henne eller bakgrunnen hennes. Fans av de tre første trenger ikke vite mer, men folk som ikke har sett dem vil neppe forstå noe som helst av det hun driver med annet enn at hun overlevde Ghostface før. At hun overlevde tre ganger er det ingen som nevner engang, så vidt jeg fikk med meg.

Men det største problemet er at vi har sett alt dette før. Introen er en blek kopi av introen til den første. Ghostface-stemmen i telefonen var bra i den første filmen, men dette er den fjerde filmen. Det er ikke interessant lengre, og slettes ikke skummelt. Tvert imot ble det litt ufrivllig morsomt da en jente tok opp telefonen. "Who is this?" "I'm the last thing you will ever see before you die." (jenta gir telefonen til venninnen.) "It's for you." :p Det er sikkert ment å være skummelt, men hallo. Ellers har vi standard tabber på rekke og rad. Når du ser mordren stå utenfor bilen din og du sitter alene med mobiltelefonen i hånda går du da for faen ikke ut av bilen to sekunder etter at morderen "forsvant? Når morderen stikker kniven gjennom en dør lukker du ikke døren og lener deg mot den med ryggen mot døren? Og det beste av alt? De vet morderen følger reglene fra den første. De vet morderen i den første drepte en rekke folk på en fest. Så hva gjør vi? Holder en fest! :p Huff, nei. Denne filmen prøver så godt den kan, men de kunne like greit ha latt være.

Vurdering: 1/10

Den er "lagd" for voksne, men havner under sjangeren "Kvalm Fjortisfilm", som resten av skrekkmølet. Av en eller anen grunn vil jeg alltid rangere parodi filmer av filmer som dette høyere enn original. Mest fordi de alltid bringer frem de vanlige tåpelige delene som er med i "skrekkfilmer"

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

The Warrior's Way(2010)

Samuraier vs cowboyer i ville vesten? Jo men akkurat den biten

var litt skuffende. Og det var ikke så mye av det egentlig.

Denne filmen førsøker mixe ingredienser av alt mulig. Western, kjærlighet, samurai-displin/kampscener og effekter.

En blanding av tradisjonell 50-talls westen stemning og moderne

samurai/kampfilm-stil, med kunstige farger kunstig blod, stillbilder og nymotens rockemusikk.

Man har tatt litt fra her og der. Det fungerer sånn noenlunde. Men blir ikke genuint på noen måte.

Grei underholdning og tidfordriv som film, men alt i alt en lettvekter vil jeg si.

5/10

Fallen (2006)

Så at denne gikk på Tv2-film i går aften, og omtalen virket såpass

intressant at jeg tenkte kan nå begynne litt å se på den.

Og det angret jeg ikke, for dette en ganske så positiv opplevelse.

fra begynnelse til slutt. Har aldri sett den før.

Her var man nøye med detaljer: Hva man reagerte på og hvordan osv.

På den måten gav filmen et seriøst og troverdig intrykk, selv om det jo var et eventyr om engler.

Så selv om engler av og til hadde vinger, ble det aldri banalt og dumt.

7,5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...