Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Da blir det Tarzan som første film ihvertfall. Min personlige favoritt tror jeg er Aladdin, Jungelboken, Sverdet i Stenen eller Beauty and the Beast. Eller Pocahontas eller Løvenes Konge. Egentlig elsker jeg de fleste, bringer så fantastiske minner.

 

Edit: For ikke å glemme Tangled, der viser de at de fortsatt har det.

Endret av -Sindre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg sat utan internett igår kveld og drap tida med to filmar, så eg gjev dette eit forsøk.

 

 

Chugyeogja / The Chaser (2008):

 

The Chaser er ein fullstendig grei og ofte stilig thriller. Historia var enormt spannande, men eg syntest at filmen mangla heilskap; det kom liksom inga genial oppsummering eller skikkelege "aha"-augeblunkar slik som i Oldboy (som filmen ellers hadde ganske mykje sams med). Sjølve karakterane var nok det beste ved filmen, og han var rik på humor. Eg angrar ikkje på eit einaste sekund av dei to timane eg brukte på å sjå filmen, men det er heller ikkje den beste filmen eg har sett. Tilrådast om du er fascinert av seriemordarar og/eller koreansk språk, men då har du jo kanskje allereie fått dosen din med Oldboy og dei andre filmane frå Park Chan-wook.

 

 

8/10

 

 

True Grit (2010):

 

Fyrst og fremst: Eg elskar Cohen-brørne. Dette er andre gongen eg såg True Grit, og det har teki meg litt tid før eg har skjønt kor god denne filmen er. Eg såg aldri originalen med John Wayne, men eg tviler sterkt på at den originale kan ha vori stort betre enn denne. True Grit er eit helsikes eventyr i den ville vesten, ein vakker hyllest til western-sjangeren, laga slik bare Cohen-brørne kan levera. Tilrådast sterkt til alle som set pris på ein god western og alle som set pris på dei fantastiske filmane Cohen-brørne tidlegare har levert.

 

9.5/10

Lenke til kommentar

Changeling (2008)

 

Nok en kvalitetsfilm fra Clintern's side, basert på den sanne

historien om Christine Collins.

 

Det som var ekstra intressant med denne, var at den foregår

i Los Angeles i 1928.

Hvilket snodig sammentreff, ettersom jeg har hatt det i tankene

i ukevis (også før) og studert på nytt og nytt gatebildene

nedefor i Liberty.

 

Her ser det ut til å være en meget god gjengivelse av omgivelsene

i 1928. Og gate/trafikkscenene er en fryd for øyet.

Det virker også som man prøver å gjengi taleform og retorikk, uten

at jeg er sikker på hvor bra det stemmer. Sannsynligvis var tonen noe stivere og formell i 1928.

 

Så alt i alt et temmelig bra drama som jeg tror kan anbefales.

 

7.4/10

Lenke til kommentar

 

 

Frankenstein / Bride of Frankenstein

(med Boris Karloff og Colin Clive)

 

Vi kjører på med to klassikere av beste sort. Jeg tenkte først å anmelde disse hver for seg, men bestemte meg for å ta dem som en film i stedet. Begge filmene kan fint ses hver for seg, men jeg bestemte meg for å ta dem samlet i stedet. For å ta en kort historietime ble boken Frankenstein skrevet av Mary Shelley tidlig på 1800-tallet og ver svært kontroversiell da den kom siden det inneholdt gravrøving, skape liv fra døde, mord og så videre. Når det gjelder de to filmene jeg anmelder her er Frankenstein en komplett film i seg selv, med både start og slutt. Men Bride of Frankenstein starter med Mary Shelley og to andre som diskuterer skrekkhistorier, og det kommer helt tydelig frem at den første filmen var en fortelling fortalt av Mary Shelley selv. Hun sier at historien slettes ikke er slutt ennå, og begynner å fortelle del to, og selve filmen fortsetter der den første sluttet. Så enkelt og genialt kan man lage en oppfølger som passer perfekt inn med den første, og det føles mer som Frankenstein del 1 og 2, og ikke som en kjip oppfølger. Når det skal sies er det nok ikke helt uten grunn, da Bride of Frankenstein er mye mer tro mot kildematerialet enn den første. Men slår man de sammen er de nesten perfekte.

 

På mange måter kunne jeg sittet hele natten og skrevet denne anmeldelsen, og selv da ville den ikke vært i nærheten av å dekke disse to filmene. Det er rett og slett magisk. Dere ungdommer kan nok kanskje finne det litt avskrekkende at de kom ut henholdsvis i 1931 og 1935, så det er ikke akkurat blue-ray vi snakker om her. Faktisk er de så gamle at bildet ikke kunne bli 100% restaurert, så det vil flimre litt her og der. Farger eksisterte ikke på den tiden, og lyden er i mono. Men hva så? Disse to filmene har en viktig ingrediens dagens filmer mangler: Sjarm. Historien er svært bra fortalt, og skuespillerne gjør sitt beste for å leve seg inn i rollene. Selv skuespillere i små roller gjør sitt beste, og kjemien mellom dem er svært bra hele veien. Helt i slutten av Bride dukker for eksempel Elsa Lanchaster opp, og selv om hun har en minimal rolle gjør hun en innsats man ikke glemmer med det første. (hun spiller for øvrig også Mary Shelley i starten av filmen, og gjør en nesten like minneverdig innsats der.) For å si det på den måten ble en liten jente drept ganske tidlig i den første filmen, så hun har en ganske liten rolle. Men jeg kan likevel la skuespilleren få siste ord her (hentet fra imdb.com):

 

"Boris Karloff was a very sweet, wonderful man, and I just loved him. Immediately, from being on the lot, and taking his hand, I just loved him. I had no fear of him, whatsoever. We seemed to have a rapport together-and it was like magic."

 

Det sier sitt om resten av filmen. Det er ren magi. Mange har prøvd å etterligne Frankenstein, men ingen har kommet i nærheten av å bli like bra som disse to. Trenger vi egentlig andre Frankenstein-filmer en disse to?

 

Vurdering: 10/10

Endret av vikingkylling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk så utrolig lyst til å se Hercules selv etter at jeg kom på filmens eksistens igjen (da jeg skrev til -Sindre ovenfor). Så hvor skal jeg begynne...

 

Disney's Hercules 1997

 

Det visuelle: 10/10

Handling: 9/10 (fengende, allright?)

Stemmer og personlighet: 20/10

 

Filmen er elskbar ifra det sekundet den begynner, og om det er én ting jeg vil si er kjipt med den filmen, så er det alle gangene de spissnese damene begynner å slå ut håret; danse og synge. Føler det drar deg bittelitt ut av filmen noen ganger, men ellers finner jeg ingenting negativt. Filmen er rett og slett gull! Når denne og Beauty and the Beast er 9/10 fra meg i karakter, så er søren meg Tarzan full pott!

 

Beklager en latmannsanmeldelse, men jeg er så forbanna trøtt. Så filmen i natt, og har sovet en tre timer. Er sikkert så mange skrivefeil og dårlige formuleringer ovenfor at folk lurer på om de er på riktig forum.

 

9/10

 

EDIT: Skrev full potet istedenfor "full pott". LOLOLOL!!!!

EDIT 2: Glemte overskrift!

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Fortsetter mine Mini-anmeldelser av Disney-filmer. Gidder ikke å skrive særlig mye mer enn et par setninger, da jeg vet jeg ikke leser andres anmeldelser som er lengre. Ble to nye i natt:

Tarzan (1999)

Må bare si at dette er en veldig koselig og rørende fortelling. I tillegg er det fantastiske bilder og atmosfære og musikken er genial. Alt i alt en meget god film!

9/10

 

Hercules(1997)

En spennende og morsom historie, men syns den blir litt useriøs til tider. Når ikke opp til de andre selv om den kanskje er morsommere.

7,5/10

Lenke til kommentar

Paths of Glory

 

post-121390-0-01730600-1302619105_thumb.jpg

 

See that cockroach? Tomorrow morning we'll be dead and it'll be alive. It will have more contact with my wife and child than I will. I'll be nothing, and it'll be alive.

 

 

Dette er en av de mest realistiske krigsdramaene jeg har sett. Filmen er meget reell i sin fremstilling av krigens sinnsforvirrede slagmark.

 

Dette er en av de mest humane filmene jeg har sett. Filmen tar opp rettssystem og politikk, men først og fremst vil jeg kalle dette en meget human og medmenneskelig film. Det er ikke en film som er laget for å vise hvor kult det er med eksplosjoner og krutt, men en studie av menneskelig reaksjon forbundet i krigens trelldom.

 

Dette er en av de mest hjerteskjærende filmene jeg har sett. Måten filmen viser livets humanistiske fattige mening gjennom prester som prøver å redde uskyldige soldater som skal møte døden, en tyskertøse som får franske soldater til å gråte, og mye mer, er helt fantastisk.

 

Dette er i bunn og grunn en av de beste filmene jeg har sett. Kubricks kalde kynisme er på topp, samt fantastiske skuespillere og cinematografi.

 

Dette er en film du bør se. Dette er en film alle bør se. Slå av Call Of Duty, og se Stanley Kubrick's Paths of Glory.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er en av de mest realistiske krigsdramaene jeg har sett.

 

Dette er en av de mest humane filmene jeg har sett.

 

Dette er en av de mest hjerteskjærende filmene jeg har sett.

 

Dette er i bunn og grunn en av de beste filmene jeg har sett.

 

Dette er en film du bør se.

 

Dette er en film alle bør se.

 

So which is it??? :!:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cyph: "studie av menneskelig reaksjon forbundet i krigens trelldom." Jobba hardt med den setninga tenker jeg :cool:

En viss kvalitet må da komme med årene.

 

 

Satt og tenkte "Sto det på baksiden av coveret?"

Neida, jeg bare prøvde meg på noe nytt. Repetisjon kan være sundt.

 

Paths of Glory er helt enorm. Kubricks beste etter 2001 og Eyes Wide Shut.

Definitivt.

 

En mester med ord

Et midtpunkt rundt hvert bord

Han finner du på diskusjon

Og hans navn er CypheroN

Takk for et nydelig dikt.

 

Dette er en av de mest realistiske krigsdramaene jeg har sett.

Dette er en av de mest humane filmene jeg har sett.

Dette er en av de mest hjerteskjærende filmene jeg har sett.

Dette er i bunn og grunn en av de beste filmene jeg har sett.

Dette er en film du bør se.

Dette er en film alle bør se.

 

So which is it??? :!:

Alle.
Lenke til kommentar

Apocalypse now

 

Må være den kjedeligste opplevelsen jeg har hatt i mitt liv...

HELT enig! Hadde hørt mye bra om den, så jeg så den selv, men klarte ikke å se gjennom hele før jeg bokstavelig talt sovnet.

 

 

Sant nok. Sterk overvurdert film. Kanskje ikke den "kjedeligste", men

godt nok poeng.

Selv Rambo II er mye mer attraktiv (som en slags sammenligning)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...