Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Star Trek The Wrath of Khan

Star trek film serien består av et par veldig dårlige filmer, flere middelmådige til gode og to drit gode filmer, denne filmen er den beste av de beste.

Filmen spiller på flere noter, det er et maritimt theme i filmen, spesielt ubåt krig som gir romslagene en veldig god følelse. Filmen tar også for seg ting som hevn over alle grenser, hevn til ens egen ødleggelse og ødlegelsen av alle rundt seg. Samt hvordan møte døden, og se døden i øyet og ikke ha noe utvei. Filmen tar til og med for seg det å bli gammel, det er masse som skjer i filmen. Det som driver filmen er Ricardo Montalbáns talent, rollen er ektremt godt spillt og drivende. Hans hat sprer seg ut av tv skjermen og varmer og infiserer deg med hans hat.

Filmen er også et eksempel på Star trek film regelen, alle virklig gode star trek filmer, har referanser og quotes fra Moby Dick.

10/10

Lenke til kommentar

Jeg så også I Saw the Devil i dag, og er rimelig enig med LarsP. Må si meg overrasket over hvor velbalansert og effektiv ultravolden var som virkemiddel. Den unngikk å bli så over-the-top at jeg avviser den, samtidig som den var så grusom at jeg vred meg litt i stolen. En kan si at den traff akilleshælen min. Litt for lang? Tja, men intensiteten blir opprettholdt så konsekvent at det egentlig ikke plager meg. Good shit!

Ser fram til mer Kosmorama-snacks til helgen

Lenke til kommentar

Holder på med en fanedit av Revenge of the Sith, og i den sammenheng så jeg nå idag om igjen The Phantom Menace og innså hvor forferdelig, men samtidig undervurdert, den egentlig er...

Star Wars - Episode: I - The Phantom Menace

Problemet med denne filmen er historien. Filmen har ingen hovedperson, og hovedpersonene har ingen annen bakgrunn enn at de er Jedi, slave eller bannlyst fra hjembyen sin for å være klossete (ja, Jar Jar Binks). Historien er denne: Trade Federation angriper Naboo for å få signert en kontrakt - som vi aldri får vite noe om - verken hva den innebærer, eller hvorfor de vil ha den signert.

Så hele hovedplottet er jo ute på bærtur og finner ut i slutten av filmen at det ikke en gang var noen bær der, og dermed kan jeg konkludere med at historien er rett og slett forferdelig.

Det andre filmen sliter med er en av hovedkarakterene som rett og slett bare er irriterende og PR-kåt hele tiden.

Og det tredje filmen sliter med, er at George Lucas ikke orker å lage Star Wars magi igjen, så han voldtar filmen med CGI. Nødvendigs måtte ikke dette ha vært en negativ ting, problemet er bare at det er for tydelig til tider (krigen på Naboo-slettene) og at enkelte steder mangler det liv i karakterer og omgivelser. Det ser for flatt ut!

Nåvel, når det er sagt, vil jeg si at filmen er undervurdert i sin helhet, men jeg forstår også hvorfor. Jar Jar Binks overdøver alt som har med underplott og viktig dialog å gjøre, og dermed overser man filmens lyspunkt. Dette er meget synd.

5/10 som film, 4/10 som Star Wars-film.

Ved å kutte ut mange av filmens svake dialoger, Jar Jar Binks alt for mye screentime og korte ned for lange scener, ville filmen blitt mye bedre, og jeg er sikker på at den kunne ihvertfall fått en karakter på 6/10 (som film). Alt over det ville vært å si at historien også er bra, noe den ikke er, og dermed kan ikke filmen (etter min mening) noensinne få en høyere, akseptabel karakter enn som så.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Fikk sett Hanna idag, Jeg har utrolig lave forventninger til filmen og ble posestift imponert. Anbefales, kanskje ikke på kino men til å sees.

Hvor så du den? Lastet ned eller på kino i utlandet? Den kommer vel ikke til Norge før i juli.

Jeg så den på kino i USA da jeg bor her for øyeblikket.

Lenke til kommentar

idag og ble utrolig skuffet. Jeg er en av dem som gjerne ser trailer og så ønsker å se filmen etterpå.

Filmen følger en ung kvinne og en mann på deres reise tilbake til Amerika fra Mexico. Det er aliens i amerika og myndighetene prøver å kontrollere at de ikke beveger seg utenfor et bestemt område.

Uten å spolere for mye; traileren hyper denne filmen opp til å være noe helt annet enn det den er.

Terningkast 2-3/6. Får en liten pluss fordi mange av scenene ser veldig bra ut, visuelt.

Lenke til kommentar

You know, Mahoney, I'd like to spend the next ten weeks breaking you into little pieces.

But I won't.

Because you're bad.

You're bad for morale, Mahoney.

Oh, you look like the sweet little boy from next door.

But you don't fool me, oh no. You're the devil, and you're rotten to the core, and you're ruining my chance

to train some people who might make pretty good cops!

50316_142819959572_5205_n.jpg

10/10

Lenke til kommentar

Den har alt. Den tvers gjennom likandes Mahoney, den spanske sjekkeguden, Lt Harris som den perfekte passiv-aggressive badguyen, Commandant Lassard som vimsete morosjef, Kim Catrall som uberbabe, masse pupper og lår, skytegale Tackleberry, godslige Hightower. Finner lite galt med den overhodet.

I senere PA-filmer var bare Harris en konstant kilde for flaue vitser, men i den første er han virkelig gal.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg så nettopp Akmareul boatda aka. I saw the devil (2010), som er en sinnsvak hevnfilm fra Sør-Korea. Settingen er lagt til Seoul, hvor en mildt sagt eksentrisk seriemorder dreper unge kvinner på bestialsk vis. Alt går vel og bra inntil han dreper den gravide konen til spesialagent Kim Soo-hyeon. Kim er Sør-Koreas svar på John McClane, bare med en langt mer pervers sans for humor, samt ansiktsuttrykk som tendenserer mot at han har en alvorlig kromosomfeil.

Hva er den ultimate hevnen, lurer du kanskje? Vel... se for dere at John McClane hadde tatt heisen ned etter at Die Hard var ferdig, plukket opp Hans Gruber, for deretter å kaste han utenfor skyskraperen enda en gang... og en gang til... og en gang til. I saw the devil får den langt mer kjente "Vengance"-triologien til å fremstå som en episode av Karl og Co. Jeg kan ikke huske å ha sett like mange avkappede bryster siden Ichi the Killer sodomerte netthinnene mine en gang på midten av 2000-tallet.

Skuespillerprestasjonene er stort sett strålende (Min-sik Choi stjeler showet!), regien er tight (filmen er dog i lengste laget, 2t30m) og det bygges hele tiden opp en forventning om hva som vil skje videre. Det var et punkt hvor jeg var mett av all volden og fryktet at avslutningen kom til å bli antiklimatisk. Dette skulle vise seg å være ubegrunnet da de siste fem minuttene var noe av det bedre jeg har sett på lerretet de siste par årene.

Skår? Hmm, tja.. 8/10?

Så denne nå, og vil ikke si den var bra.

Forholdsvis enkel kunstig fantasi, og aldri noen stor nerve i filmen.

"Helten" som man sammenligner med 'John McClane', ble en barnslig dumraian i forhold.

Han dummet seg jo rett og slett ut, og ble som skurken sa en taper oppi det hele.

Som følge av at han skulle leke seg med offeret, måtte mange flere uskyldige samt hans egen famile lide.

Ingen stor film etter min mening.

5/10

Lenke til kommentar

I senere PA-filmer var bare Harris en konstant kilde for flaue vitser, men i den første er han virkelig gal.

Harris er konge i 1'ern. Dessverre kom Art Metrano med sin Mauser karakter i 2 og 3, og innen Harris var tilbake i 4'ern hadde hele PA serien sporet totalt av...

Jeg kan forøvrig si at jeg så alle PA filmene inntil 6 på kino, og 7 vil jeg bare glemme!!!

Ingen stor film etter min mening.

Heldigvis har ikke din mening stort å si her inne... :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

13

Hadde ikke lest noe filmen på forhånd. Men med skuespillere som Jason Statham og Mickey Rourke, så hadde jeg regnet med at det kom til å være noe hjernedød action eller i det minste noe som minner om handling. Men der tok jeg sørlig feil. Uten å gå noe inn på handlingen, så var filmen gjennomført tam og følelsesløs og man ender opp med å forakte hovedpersonen av ren kjedsomhet.

3/10.

Lenke til kommentar

Witchfinder General (også kjent som Conquering Worm)

England på 1600-tallet. Frykten for hekser er spredt over hele landet, så da blir det mer enn nok å gjøre for folk som Vincent Price, som jobber som witchfinder, eller hekseletere. Når noen anklages for å være hekser (både kvinner og menn, for øvrig) er det opp til ham og assistenten hans å få dem til å innrømme at de er hekser og så henrette dem. Når noen blir besatt av Djevelen vil de få et lite merke på kroppen. Om hekseleteren finner det trengs ikke mer avhør. Finner ham det ikke må de avhøres grundig helt til de innrømmer å være hekser. Og når jeg sier avhør mener jeg tortur. Her eksisterer ikke noe som heter menneskerettigheter, og den gode, gamle greia med å være uskyldig til det motsatte er bevist er snudd opp ned. Her er man skyldig til det motsatte er bevist - og det kommer aldri til å skje. Innrømmer man at man er heks blir man henrettet. Innrømmer man det ikke tortoreres man til døde. Alt som trengs er et tips fra en enkelt person, så er man mer eller mindre dødsdømt.

Som man skjønner kan det bli svært brutalt, og det er ikke uten grunn denne filmen ble sensurert en god del da den ble sluppet. Selv om det etter dagens standard ikke er i nærheten av like brutalt som det var da den kom er den ikke lett å se. Filmer som Saw og Hostel fokuserer mye på det grafiske, men de glemmer noe så enkelt som følelser. Denne filmen er ikke like grafisk, men til gjengjeld er det langt mer følelser involvert. Det gjør at det er vondt å se på noen av scenene i denne filmen, og hele filmen tvers gjennom gav meg en ekkel følelse.

Det verste er at dette ikke er direkte fiksjon, heller. Selve historien er selvsagt oppdiktet, men alt dette med hekser, tortur og henrettelse skjedde dessverre i virkeligheten fra rundt år 1420 helt opp til rundt år 1750. Her i Norge var det vanligst mellom år 1610 og 1690, men det skjedde både før og etter. Selv den dag i dag forfølges folk som blir anklaget for trolldom enkelte steder i verden som Afrika, India og Saudi-Arabia. De fleste blir "bare" lynsjet, men Saudia-Arabia er det siste stedet i verden hvor man selv i dag kan få dødsstraff om man blir anklaget for å være heks eller i pakt med onde makter. Tenk litt på det om dere ser denne filmen...

Vurdering: 8/10

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

"Helten" som man sammenligner med 'John McClane', ble en barnslig dumraian i forhold.

Han dummet seg jo rett og slett ut, og ble som skurken sa en taper oppi det hele.

Som følge av at han skulle leke seg med offeret, måtte mange flere uskyldige samt hans egen famile lide.

Hvorfor er det du har i spoiler noe negativt?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det du har i spoiler noe negativt?

Det var ikke det. Bare at det vel avslørte noe av handlingen, og

trodde det helst burde spoiles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...