Gunfreak Skrevet 28. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 28. mars 2011 Du må jo se Wrath of Khaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan. Den er epic beyond belief. Har sett den "noen" ganger Men fikk den på BD før helga så det blir enda et gjensyn med den, og ja, den er epic, enkelt og greit den beste ST filmen Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 28. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 28. mars 2011 Dere som er inne på Star trek, hvordan vurderer dere "Star Trek IV: The Voyage Home" blant de der? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 28. mars 2011 Helt grei, litt vel tullete, bedre enn V i hvertfall som er helt elendig, jeg vil også sette den over motion picute, kanskje også search for spock, men ikke over kahn og undiscoverd country, av TNG vil jeg sette den over Nemesis og Generations, men ikke over Insurrecion, og ikke i nærheten av first contact. Helt grei, litt vel tullete, bedre enn V i hvertfall som er helt elendig, jeg vil også sette den over motion picute, kanskje også search for spock, men ikke over kahn og undiscoverd country, av TNG vil jeg sette den over Nemesis og Generations, men ikke over Insurrecion, og ikke i nærheten av first contact. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 House(1977) Snublet tilfeldigvis over denne. Blottet for forventninger, og med lite forhåndsinformasjon så startet jeg filmen. Den starter sakte, og jeg spekulerer en stund på om dette blir mer enn langdrygt tidsfordriv. Så kommer bøttescenen fra klar himmel, og showet i gang. Premisset er enkelt; plasser 7 jenter i et gammelt hjemsøkt hus ute på landet. La overnaturlige makter ta hånd om de en etter en. De overnaturlige maktene manifesterer seg i form av tanten til den ene jenten / en nydelig hvit katt. Denne hvite katten orkestrerte turen, og introduseres tidlig som et overnaturlig vesen. Dette blir sterkt poengtert mange ganger, til tider er det nesten på kanten til å være plagsomt. Men jeg forventer ikke subtilitet fra en japansk film beregnet på å treffe bredt, ei heller kan jeg holde datidens tekniske begrensninger imot filmen, så det må jeg nesten bare overse. Tar man filmen på dens premisser så er gjennomføringen god. Lettbent underholdning, til tider litt over the top, men det er akseptabelt. Realiteten som etableres blir aldri brutt på brutalt vis, når det eskalerer så skjer det på mesterlig vis som føles "rett." Soundtracket gjør akkurat det det skal; setter litt stemning uten at det markerer seg på noe som helst vis. Effektene reagerer man litt på, men kun fordi tidens tann har satt sine spor på de. Såklart kunne man latt et piano svelge en jente og fått det til å se bedre ut i dag, men scenen er fornøyelig og god nok selv med de effektene filmen har å tilby. Man kan si mye om moderne CGI-bruk. Det er utvilsomt et kraftig verktøy, og kan løfte en god film. Samtidig har vi sett filmer i nyere tid som forsøker å bruke flott CGI som ryggrad. Det ville ikke vært mulig i denne filmen, og derfor er de til tider elendige effektene akseptable. Selv med de midler man hadde til rådighet kunne det vært mulig å gjøre ting annerledes, men det er tatt et valg som fungerer. Stiliserte effekter passer i atmosfæren til filmen. Helt fra man forlater realiteten der man blir introdusert til jentene så er det meste polarisert og stilisert. Karakterene er med vilje gjort smale, og lett gjenkjennelige. Det gjøres ikke noe forsøk på å la oss bli virkelig kjent med de før de myrdes på brutalt vis en etter en, men allikevel så er det karakterer vi kjenner igjen. På et vis er de litt mindre generiske enn mange av de karatkterene vi finner som offre i dagens skrekkfilmer - men dette kan også være det at de er så klart definerte. Hver av de syv har klare roller, den musikalske, den forfengelige, den sultne, etc. I slike skrekkfilmer der offrene plukkes etter hverandre i radig tempo har utførelsen mye å si. Her bygges det opp spenning, og det varierer hvor mye som blir latt være opp til fantasien, og det fungerer godt. Man har nok å se etter om man ikke nøyer seg med å være en passiv observatør, uten at det er lagt opp til å forlange for mye av publikum. Alt i alt en god opplevelse, men ikke stort mer enn det. 7/10 1 Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Men jeg forventer ikke subtilitet fra en japansk film beregnet på å treffe bredt Mener du virkelig at Hausu var ment til å treffe et bredt publikum? Synes du maler et bilde av en billig slasher-film her, noe som er ganske langt fra hva det er. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Nei. Men den er heller ikke bare smal og vanskelig. Muligens er jeg vel kritisk, men det er ikke enkelt å glemme det faktum at man er bortskjemt og vant til nyere film. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 29. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Har begrepet "subtilt" blitt det nye "geni" som folk slenger rundt i hytt og pine? Ikke nødvendigvis rettet mot deg som anmelder Jann-Ove. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 KLOVN Så klovn the Movie i går, dette er en må-se film. Hvis du liker filmer som tar det hele til et nytt level er dette virkelig noe. Her er alt som det skal være!!! På toppen av min filmer jeg liker liste. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Har begrepet "subtilt" blitt det nye "geni" som folk slenger rundt i hytt og pine? Ikke nødvendigvis rettet mot deg som anmelder Jann-Ove. Noe må jo erstatte "Pretensiøst" Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Her har det helt klart kommet en del nye innslag som må anskaffes. Noen som har hørt nyheter om en ny Star Trek film underveis? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Tenker du på denne? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Håper ikke de roter seg helt vekk i Twilight-ish love affairs mellom Uhura, spock og Kirk igjen..Trenger ikke være et love triangle drama i HVER film, liksom.. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Star Trek 2009 er ikke ekte star trek, den er en tullete effekts film med kjipe effekter og da er det ikke mye igjen. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Moon Star Trek the Motion Picture Denne er liksom en stand alone sak i star trek, den har helt annet feel og bare helt anderldes, man føler at filmen liksom er en kunst film, filmen bruker ca. 20 minutter bare på paning av effekt shots, der man ser romskip i rommet med bombastisk musikk ved siden av. Det er også noe veldig fint med effektene i disse 6 første ST filmene, det er ikke bare nostalgi, men effektene virker virklige og har sin helt egen feel. Filmen er fin, og veldig kunstnerisk, men også treig og veldig matematisk. En fin film, ikke ST værste film men langt fra ST beste. 7.4/10 Version såg du? Extended? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Moon Star Trek the Motion Picture Denne er liksom en stand alone sak i star trek, den har helt annet feel og bare helt anderldes, man føler at filmen liksom er en kunst film, filmen bruker ca. 20 minutter bare på paning av effekt shots, der man ser romskip i rommet med bombastisk musikk ved siden av. Det er også noe veldig fint med effektene i disse 6 første ST filmene, det er ikke bare nostalgi, men effektene virker virklige og har sin helt egen feel. Filmen er fin, og veldig kunstnerisk, men også treig og veldig matematisk. En fin film, ikke ST værste film men langt fra ST beste. 7.4/10 Version såg du? Extended? Er ikke sikker, det er den som var i BD versjonen, men forbedrede effekter og alt det der. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Star Trek 2009 er ikke ekte star trek, den er en tullete effekts film med kjipe effekter og da er det ikke mye igjen. Deilig at jeg ikke er trekkie da slik at jeg kan nyte filmen. Elsker den. Lenke til kommentar
KjemikerJon Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Litt av en bragd å gjøre nerdebastionen Star Trek kult. Det klarte JJ. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Enig i det KjemikerJon. Eneste er at de kunne ha prøvd å spart seg for alle lydene i verdensrommet. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Liker Star Trek TOS, liker de gamle filmene, likte den nye filmen. Men så bryr jeg meg ikke om Never Say Never Again eller Die Hard 4.0 eller Star Wars Episode I er "ekte" deler av serien, jeg vurderer de på egne meritter. Rart det der. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Sci-fi filmer hadde blitt jævlig kjedelige hvis de skulle vært realistiske mtp lyder i verdensrommet. Tenk så kjip star wars-filmene hadde blitt da. Helt lydløst ala 2001: space Odyssey. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå