Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Demolition Man

 

Stallone har vært i gode filmer og dårlige filmer, og gode dårlige filmer.

90tallet så gode filmer og dårlige filmer, og gode dårlige filmer.

 

Dette er en God dårlig film, dette er slik vil vi ha Wesley Snipes en festlig faenskap av en badguy med masse humor og små/stor pyskopatisk, ikke gretten vampyr jeger(det er bare en vampyr jeger og hun heter buffy)

 

Stallone er perfekt som en gammel gretten mann som bare er 40 år gammel, filmen er så absurd og komsik og tullete at man blir sjarmert av den, Sandra Bullock er hot spesielt i denne filmen. Vi ser også Denis Leary i rollen som seg selv, jeg er ganske sikker på at han faktisk lever i kloaken og spiser rotte burgere, det er bare så han.

 

Ikke en av de store action filmene laget, den er ikke en høydre den er tullete og komisk, men samtidig så sjarmerende og likandes at man må like den.

 

7/10

Lenke til kommentar

À bout de souffle 1960

 

Først og fremst skal det nevnes at Cinemateket i Oslo er genialt, og jeg anbefaler alle som har anledning å melde seg inn. I kveld ble vi først servert foredrag av en professor i filmvitenskap som jeg ikke husker navnet på, om både filmen og Jean-Luc Godard selv, før den digitalt restaurerte versjonen av denne «klassikeren»* rullet over lerretet.

 

Jeg har for begrenset kunnskap til å kunne påpeke hvilke filmtekniske grep som blir gjort, men jeg digger klippingen, og hvordan den i verfremdungseffektens ånd vekker meg som seer. Om denne måten å klippe på var vanlig på denne tiden, eller er et av de mange elementene som gjør denne filmen revolusjonerende, er meg uvisst. Det jeg derimot klart ser på som revolusjonerende er dialogene, som later til å være veldig moderne for en film spilt inn mot slutten av 50-tallet. Det er óg mye humor som treffer meg på dette punktet, og selv om historien fungerer mer som et bakteppe enn som filmens drivkraft, så er dette i grunn helt greit siden filmen på sin måte virker å være så mye mer enn bare en historie. At filmens stil er inspirert av amerikanske b-filmer er òg noe å fryde seg over, spesielt i scener hvor filmens karakterer vandrer gatelangs, og hvor flere nyskjerrige blikk fra utenforstående er rettet enten mot skuespillerne, eller rett inn i kameraet.

 

 

*Ment som en spøk for de som så foredraget. Dette er uten tvil en klassiker.

Lenke til kommentar

Jeg er dog veldig skeptisk til hva de mener med "darker" og "more modern" og håper det ikke er et feilsteg. Det siste jeg ønsker er en "dark knight" aktig Bond.

 

Det siste du ønsker er jo akkurat det du har fått med de to siste. Den stien skal de fortsette med.

Det har vært noen tendenser, men drar de den ennå lengre den veien blir det for mye av gode. Men jeg regner med at de må si noe for å skape ny blest og interesse.

Lenke til kommentar

Trolljegeren (2010)

 

Helt grei og artig sak i Blair Witch aktig stil. Iom. denne dokumentar stilen så stiller det ikke like høye krav til skuespillet men det fungerer nå greit nok og Otto Jespersen gjør en grei jobb selv om det blir vanskelig å ta han helt seriøst i rollen med bakgrunnen han har fra mediabildet. Som person/karakter passer han godt i rollen.

Knut Nærum gjør at man venter på tørrhumor fliret og det ser nesten ut som det kommer et par ganger og man får litt "nytt på nytt" flash.

 

Begge gjør en god figur men det blir alltid litt vanskelig når så og si alt de har bak seg er forbundet med latter.

Ellers er filmen stemningsfull og teknisk god og det var artig med litt heftig lyd som fikk det til å rumle i veggene her. Man fikk en rimelig autentisk følelse av at det var noe stort som løp rundt i skogene og lydbildet som sådan var vesentlig bedre enn mange andre filmer om "store monstre" som ofte faller i kun hyl+rumlebass fella. Her hører man virkelig godt hvordan trær og vegetasjon får kjørt seg. Trollene er også godt laget og er tro mot den stilen vi kjenner.

 

6.5/10

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Da beklager jeg misforståelsen og det påfølgende bryderiet.

 

127 Hours 2010

 

En villmarksfriskus trår feil og blir sittende fast i en fjellsprekk. Kjipt.

 

Resultatet er likevel en av fjorårets mest regisserte og energiske filmer. Boyle ofrer simpel klaus (som Buried spilte på) for å kunne være med kameraet opp i lufta, gjennom drikkeflaska, under huden, inn i sinnet og ja, overalt egentlig. Med det får en bokstavelig talt stillestående film rakettmotorer, godt backet opp av et nytt strålende soundtrack fra Slumdog-Rahman og en karismatisk Franco. Heldigvis glemmer ikke Boyle at situasjonen faktisk er litt uheldig, og man må både fortrenge halsklumper og vri seg i smerte når øyeblikkene kaller for det.

 

Mannens mest engasjerende siden Trainspotting.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Buried:

 

 

Buried er en film hvor hele handlingen foregår i en kiste, og består av kun 1 skuespiller(Ryan Reynolds) som spiller så bra at selvom skepsisen var stor til å begynne med, gjør at filmen blir verdt å se.

 

Filmen handler om en alminnelig lastebilsjåfør som er på oppdrag fra sin arbeidsgiver på jobb i Iraq, midt i krigssonen der lastebilen hans sprenger og han blir tatt som gissel. med seg i kista har han en Mobiltelefon, en kniv og en kulepenn.

 

 

terroristene krever løspenger, og forventer at gisselet skal filme seg selv mens han er i kista for å få de amerikanske myndighetene til å betale løspenger for han. Igjennom filmen får vi en pekepinn på hva virkelig forhandling med terrorister fungerer, og myndighetene viser seg å ikke være særlige behjelpelig.

 

Dette er en film som kan åpne et rom for skepsis, men Ryan Reynolds innlevende skuespill og følelser i denne filmen gjør at den er underholdene til tider.

 

 

kaster terning og den lander på TERNINGKAST 4

Endret av salvatore-
Lenke til kommentar

The Resident (IMDB.com)

 

Hilary Swank gjorde en bra rolle synes eg, og passet godt sammen med Jeffrey Dean Morgan. Likte dialogen og hvordan du fikk se filmen fra to synsvinkler. Men føler at ut imot slutten av filmen så tapte filmen veldig. Jeg hadde planer om å gi den et høyt terningkast her men hvordan ting forandret seg og slutten på filmen fikk meg til å tenke 'neehh'. Filmen var ikke så bra som jeg hadde håpet den skulle være.

Litt urealistisk med tanke på de skadene fyren i filmen tok. Det ga meg hvertfall ikke noe troverdighet om man kan forsatt se etter slikt i filmer.

 

Terningkast: 3

 

 

 

Buried:

 

kaster terning og den lander på TERNINGKAST 4

 

Har sett den filmen også, slutten på filmen var vel kanskje litt åpenbar. Men synes vel også at terninkast 4 passer til filmen.

Var noen par steder i filmen jeg skrek i frustrasjon/irritasjon.

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Da har jeg sett to filmer i dag!

 

Den ene het 'Hot night with Jill and Sophie," og den var meget underholdende. Skal ikke gå inn i detaljer. Terningskast sex!

 

Den andre filmen jeg så:

 

Amusement (2008)

 

Handler om en utrolig syk, syk mann som elsker å drepe folk på en underholdende måte. Utrolig mange gode twists i filmen, og skuespiller er godt nok troverdig! Ikke nok med det, men denne grøsseren har til og med en moral - det er sjeldent nå til dags!

Filmen er mer spennende enn ekkel vil jeg si, og man kjeder seg ikke i det hele tatt. Beste grøsseren/thrilleren jeg har sett på lenge!

 

Terningskast: 6

Lenke til kommentar

Let Me In (IMDB.com)

 

Må si jeg falt veldig for denne filmen. "Forholdet" eller måten de to ungene koblet på var veldig, vakkert på en måte.

Har ikke sett den svenske versjonen av filmen men tror jeg må få sett den også for å prøve å sammenligne litt.

Grei nok animasjon når hu jentungen hoppet rundt i trærene og på de hun spiste.

Men alt i alt en bra film.

 

Terningkast: 5

Lenke til kommentar

Hue and Cry (1947)

 

Flott og underholdende film. Men dabber av på slutten, og "glemmer" ut en del sånn at vi ender opp med en del plotthull.

 

En gutt oppdager at en kriminel bande benytter et avis/blad å informere hverandre på jobber som skal utføres via en kode som er tykket inn i en krim fortelling.

 

Ingen tror på gutten, og han forsøker desperat å få folk til å høre etter. Og når han klarer å få folk til å høre, går det aldri som tenkt.

 

Så han og en gjeng av venner bestemmer seg at DE må ta loven i egne hender.

 

7/10

Lenke til kommentar

Panic Room

 

Strålende film. Flere år siden jeg sist såg den filmen.

Jodie Foster og Forest Whitaker gjør i min mening en glimrende jobb. Levde meg godt inn i filmen og koste meg gjennom hele filmen.

Glad for at jeg valgte å se filmen igjen etter så mange år, husket ikke så veldig mye av selve filmen.

 

Likte også måten de brukte kameraet fra å gå fra en etasje til en annen, hvordan man fikk se gassen gikk fra slangen og inn i rommet. Sånne småting, men som i mine øyne gjør en film bra.

 

Terningkast: 5

Endret av -Léon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enter the Void 2009

 

Jeg tviler sterkt på at denne filmen har like stor slagkraft i tv-stua som den har i kinosalen, for fy faen, dette var mektige saker. Jeg er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg egentlig har sett, men rått, brutalt, vakkert og uforglemmelig var det. Gaspar Noé gjorde meg fysisk uvel og psykisk nedbrutt i noen snaue timer under og etter å ha sett hans forrige helaftener Irréversible, og selv om kanskje sjelen min ikke har det like vondt nå som da er jeg like fullt påvirket, men nå på en for meg uforklarlig måte. Enter the Void er langt nært noe av det mest unike jeg har sett, og hvorfor cinematografen Benoît Debie ikke ble nominert til (og vant) mer enn én eneste pris er meg ubegripelig. Om du ønsker å se noe du aldri før har sett, så anbefaler jeg deg, med stor entusiasme, denne.

 

http://www.youtube.com/watch?v=lI89ovR36r0

Lenke til kommentar

Enter the Void 2009

 

Jeg tviler sterkt på at denne filmen har like stor slagkraft i tv-stua som den har i kinosalen, for fy faen, dette var mektige saker. Jeg er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg egentlig har sett, men rått, brutalt, vakkert og uforglemmelig var det. Gaspar Noé gjorde meg fysisk uvel og psykisk nedbrutt i noen snaue timer under og etter å ha sett hans forrige helaftener Irréversible, og selv om kanskje sjelen min ikke har det like vondt nå som da er jeg like fullt påvirket, men nå på en for meg uforklarlig måte. Enter the Void er langt nært noe av det mest unike jeg har sett, og hvorfor cinematografen Benoît Debie ikke ble nominert til (og vant) mer enn én eneste pris er meg ubegripelig. Om du ønsker å se noe du aldri før har sett, så anbefaler jeg deg, med stor entusiasme, denne.

 

Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg at Enter the Void var noe piss av en film, som benyttet Lens Glare, og bloom/HDR effecter til det max. Samtidig et forsøkt å kvalme til publikum med rotet redigering.

 

Men, nå er det ofte sånn at jo merkligere filmen får den pris....

 

5/10 fra meg.

 

Dessuten tror jeg at de fleste som ser den vil se den beryktede "Penis in vagina cam" scenen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...