Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Ny anbefaling på bloggen min.

 

 

Voldtekt (Breien, 1971)

 

Denne gang skal vi så definitivt på den andre siden av skalaen – vi skal til himmelen, i det minste i norsk sammenheng. Regissør Anja Breien bør være et kjent navn for de fleste som har interesse for norsk film. Hun er utvilsomt mest kjent for de tre Hustruer-filmene som brakte feministiske idéer ut til den brede masse av norske kvinner fra perioden 1975-1996. Med dette omfattende tidsperspektivet i mente, er det lett å påklistre henne et feministisk tilsnitt, sterkt forankret i den hardhudede kvinnekampen på 70-tallet. Med Voldtekt som tittel og uten å vite noe som helst om filmens perspektiv, så trodde jeg innledende at dette skulle være en litt datert “kvinne-som-sliter-med-nervene-etter-en-voldtekt”-film. Etter andre visning er jeg like imponert hvor kjønnsnøytral, klinisk og kalkulert filmen er. Absolutt imponerende til å være en debutfilm.

 

Sosialrealismen gjorde på begynnelsen av 70-tallet innhugg i den norske litteraturstanden og Voldtekt føyer seg således inn. Kunstretningen var primært et problemorientert verktøy hvor konfliktene mellom ulike sosiale klassetilhørigheter. I filmen står konflikten mellom den enslige arbeideren mot det norske rettsapparatet. Kun ti år er gått siden Sønner av Norge (Vennerød, 1961) og optimismen oppleves å være snudd til vemod og dommedagsfornemmelser. De solfylte blokklelighetene og det omliggende området vi så ti år tidligere på Lambertseter, er i Voldtekt gjort nitrist gjennom et kornete svart/hvitt-foto forsterket av det minimale lyset vintermørket gir. I filmen følger vi en helt normal, norsk arbeider ved navn Anders, spilt av den alltid glitrende Svein Sturla Hungnes. Han jobber som veiarbeider, spiser medisterkaker på den faste kaféen og drikker pulverkaffe i sin altfor lille hybelleilighet. Han har ikke kjøleskap og melken må stå i vinduskarmen for å holde seg kald. Her understrekes det hvor regulær han er og ikke minst hans klassetilhørighet. For å komme seg til jobben må han ta t-banen, men blokka han bor i ligger klønete til i forhold til stasjonen. En snarvei forkorter dog veien vesentlig, men denne snarveien skal vise seg å bli hans uheldige skjebne. Tilfeldighetene skal så til at han har blitt knyttet til to ulike voldtekter som har skjedd på denne stien. Signalementene stemmer og bevisene peker mot at politiet har fanget rett mann. Han siktes og en rettsak opprettes.

 

Voldtekt er en film om tilfeldigheter og hvordan den vanlige mannen i gata kan vikles inn i hendelser han ikke har noe med å gjøre. En film som med skrekk og gru viser hvordan rettsapparatet, som i de fleste tilfeller fungerer glimrende, tar feil mann fordi siktede var på feil sted til feil tid. Ikke fordi retten er inkompetente eller overser feil, men fordi den siktede ikke kan produsere motbevis. Han mangler alibi, har få venner, en uheldig fortid og alt peker mot hans skyld i saken. Breien viser hvordan en helt uskyldig mann kan bli straffet for noe han ikke har gjort og det er vanskelig å ikke la seg rive med. Han forsøker desperat gjennom flashbacks å gjenoppdage om noen kan ha lagt merke til ham og det hele kulminerer i et av de frykteligste skrikene jeg har hørt på film, mye takket være overraskelsesmomentet i en ellers emosjonell behersket film. Han innser han er alene og at han med stor sannsynlighet vil bli straffet til tross for hans uskyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faster (2010)

post-38451-0-82678700-1297088043_thumb.png

Hvor skal man egentlig begynne, hva er det som ikke er feil og dårlig med denne filmen? Dette er et lysende eksempel på hvordan en dårlig film med et elendig manus etc. kan få mange gode skuespillere til å virke helt bak mål. Denne filmen er stappfull av kjente og tildels gode skuespiller som virker helt på bærtur. Dialogene er så cheesy at man blir sittende å le og humre enkelte ganger. Denne solsvettende ostefaktoren samt at hver eneste setning og handling blir så forferdelig forutsigbart fikk meg til å spole gjennom en god del dialoger, det var rett og slett uholdbart å se på.

 

I tillegg måtte jeg le høyt når jeg så at et familiebilde var et sammenklippet og manipulert fotografi på nivå med hva en 12 åring ville fått til i photoshop. Nei huff, dette er en film man virkelig ikke må ta seriøst på noen som helst måte og det ble nesten en action-komedie i mine øyne.

 

Er det noe bra i det hele tatt med den? Jeg må si jeg alltid har hatt sansen for Dwayne Johnson som en action skuespiller men at denne filmen skal få en noe skakkjørt karriere på rett vei vet jeg nå ikke helt. Det som virkelig er bra her er bilene og det er hva som fikk meg til å orke å se hele denne filmen. Det er også det eneste som redder denne til karakteren 2/10.

 

Denne fungerer nok greit som en action flick for 12-15 åringer, men ellers faller den helt flatt med en flau og dårlig eim. Jeg håper virkelig ikke dette blir representativt for hva vi får se Dwayne i videre.

Jeg ble sittende igjen med "nei og nei, nei!... huff" og ha følelsen av at noen har lurt deg hvorpå man ser etter et skjult kamera en plass.

 

2/10

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Slapp av, da. Vi bor i Norge, ikke USA. Det finnes hverken trailerparks eller rednecks i vårt land.

Eller pene bybitcher som kommer til bygda for å lage helvete.

 

Oh my, how wrong you are...!!!

Enig, jeg hadde flere av dem i klassen. Men nå var dette Enebakk, så kanskje ikke representativt for resten av Norge. Men de finnes, tro meg :lol:

 

 

An Idiot Abroad (TV Series 2010)

 

 

An-Idiot-Abroad.jpg

 

Rett og slett et genialt reiseprogram med Karl Pilkington. Må sees!

 

10/10

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Gulliver's Travels er den dårligste filmen jeg så langt har sett i 2011 og gir meg ikke noe annet enn dum og barnslig humor, samt teite og klisjefylte oppførsler av karakterene som gjør at den blir enda mer mislykket enn makkverket Evan Almighty fra 2007.

 

Jack Black, her tilbake i sin gode og velkjente humorstil, som en kjempe i lilleputtland. Bak roret står Rob Letterman, mest kjent for regi og manus i Shark Tale og Monsters vs Aliens. Sammen med Black har vi den vakre og talentfulle Emily Blunt, den som regel morsomme Jason Segel og den litt småkjedelige Amanda Peet blandet med noen fler. Filmen tar i utgangspunktet for seg romanen ved samme navn fra 1726 skrevet av Jonathan Swift og er mildt sagt løst basert på original historien.

 

Vi befinner oss i moderne tid hvor Guitar Hero, Avatar og Iphone også her settes pris på. Lemuel Gulliver (Black) bor i New York og har en bomfast jobb på postrommet til en avis. Han er forelsket i journalisten Darcy (Peet), men har aldri turt å spurt henne på date. Han får en ny sjef og blir enda mer deprimert over livet sitt. Etter hans overbeviselse til Darcy om å skrive en rapport på hans falske verdens eventyr får han i oppgave å skrive en sak om visse skips forsvinning i området rundt Bermuda triangelen. Han reiser ut, leier en båt og blir selv dratt med i en virvelstorm og forsvinner. Plutselig våkner han opp på en strand dekt av små tau rundt seg og det viser seg at han har havnet på et bortgjemt lite sted kalt Lilleputt. Her bor det en hel sivilisasjon i små hytter, hus og slott hvor det er Kong Theodore (Billy Connolly) og Dronning Isabelle (Catherine Tate) som hersker. Vi blir også kjent med prinsesse Mary (Blunt) og fangen Horatio (Segel) som påvirker besøket til Gulliver en hel del.

I møtet med dette folket er det hverken noen spørsmål, besittelser eller forvirring som vises. Gulliver får litt panikk i førsten med litt skriking, roping og frustrasjon, men etter dette virker det for meg som han syns denne type situasjon er normal hvor nå han er sjefen over alle sjefer. Småttisene er negativ mot han med det første, men finner straks ut at han kan være til "stor" hjelp.

 

Overfylt med en elendig rolle framførelse etter den andre og typiske og moderne klisjeer sammen med masser av visuelle spekter av filmtriks blir den for meg en utrolig dårlig film. Mens jeg ser på tenker jeg også litt på Night At The Museum fra 2006 som også har det "kjempe" scenarioet med, noe som ikke akkurat er positivt.

Jo, jeg liker Jack Black. Han er som regel ganske morsom og sprudlende, men i denne fortellingen er han alt for skral. Og nei, det hjelper ikke noe som helst at Emily Blunt, Jason Segel eller Amanda Peet er med. For gjett hva? De er like fryktelige. Jeg føler definitivt at den er rettet mot et yngre publikum. Dette merkes både på oppbyggelsen, settingen, karakterens "latterfylte" utsagn og "spøker", samt slutten. Grunnen til at jeg bestemte meg for å se denne filmen var på grunn av Jack Black, som jeg ellers ler med og er fan av. Men ikke misforstå, her er han forferdelig. Dog det kunne blitt et mye mer suksessfull sluttprodukt for Jack hvis folkene bak filmen faktisk hadde gjort en hakke bedre jobb.

 

Gulliver's Travels er ikke en film jeg kommer til å lete fram igjen om noen år eller vise mine barn når den tid kommer. Det er hundre prosent bortkasta tid og alle deltakerne i filmen burde skjemmes for å vært med på å lagd noe så grusomt. Sorry Jack, better luck next time!

01/10

http://www.youtube.com/watch?v=J-wXbyEQ5TM

Lenke til kommentar

Cable guy (1996)

 

Jack Black spiller tilfeldigvis også i denne filmen, men her en mindre rolle

 

Hovedfiguren er selvsagt Jim Carrey. Så lenge siden jeg så denne at

det meste var glemt.

 

At denne Carrey har et spesielt talent er ikke tvil om. Eksentrisk type :roll:

 

Likevel kunne denne historien vært laget bedre og litt mer troverdig.

I virkeligheten hadde ikke noen godtatt og sluppet innpå seg en så skrullete kabel-fyr.

Allerede fra de første replikkene i døra første gang, ville hvertfall jeg stilt alvorlig spørsmål om det var en autorisert

person fra kabelfirmaet som dukket opp.

 

Men endel morsomme sprell var der.

 

6/10

 

 

Taken (2008)

 

Andre gangs gjennomgang av denne i blueray.

Og som virkelig bra filmer, har den vokst enda mer siden sist.

 

Noe av det bedre jeg kan huske å ha sett av slik type actionfilm. Rett og slett.

Og imponert hvor bra Neeson gjør en slik rolle. Kunne jo nesten vært den perfekte James Bond egentlig

 

9/10

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke har vært like begeistret for alle Bond filmene siste tiden så tar jeg meg i å glede meg litt til den neste "Bond 23" og november/desember 2012 blir det nok fulle kinoer mange steder i verden.

"It's the first of a new generation of Bond films, and the ideas Mendes has push the film into darker territory where the characters are modern, mature and challenging," an exec told Bamigboye.
Jeg er dog veldig skeptisk til hva de mener med "darker" og "more modern" og håper det ikke er et feilsteg. Det siste jeg ønsker er en "dark knight" aktig Bond.

 

Alt ståket rundt MGM har endelig roet seg. Det er jo ikke mer enn et halvt år siden hele saken ble kansellert.

http://www.firstshowing.net/2010/mgm-cancels-sam-mendes-bond-23-no-more-daniel-craig/

Hvorpå det løste seg og kommer alikevel.

http://www.firstshowing.net/2011/mgm-officially-announces-november-2012-return-of-james-bond/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...