Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Karaktersnakk er jo bare kos.

 

Når jeg først leser en anmeldelse så er ikke karakteren viktig, men hadde det ikke vert for den så hadde jeg sannsynligvis aldri begynt å lese. Når det gjelder selve karakter settingen så er det viktig for meg at filmer som har fått samme karakter er tilnærmet like gode. Det at en film ikke aldres og tåler flere gjennsyn er en big deal for min del. Det er nok av filmer som blir silet vekk etter som årene går og derfor syns jeg det er viktig å gi ekstra respekt til de som faktsik holder ut.

 

Black Swan fortjener ett dryss av 6'ere på terningen, men på en mer raffinert skala som 10'er skalaen så trenger den mer tid. For min del i hver fall :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tar aldri karakter settinger i vg, etc seriøse. Det er så mye opp og ned i hva som er bra og dårlig fra de ulike anmelderne at man kan få floker på blodårene. Jeg liker derimot å lese anmeldelser herifra. Her vet jeg at flesteparten er under 30 år og dermed har en litt mer innlysende syn på filmer. Det er ihvertfall det jeg har erfart.

Lenke til kommentar

Så egentlig bør det ikke være lov å være anmelder?

Egentlig. Men hvis man først skal så er det greit å være ydmyk. Det er tross alt mer imponerende å være kokk enn matanmelder, filmskaper enn filmanmelder, forfatter enn bokanmelder, osv. Det er en del nedlatende filmanmeldere der ute som kunne lært litt av Teddy Roosevelt:

“It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood, who strives valiantly; who errs and comes short again and again; because there is not effort without error and shortcomings; but who does actually strive to do the deed; who knows the great enthusiasm, the great devotion, who spends himself in a worthy cause, who at the best knows in the end the triumph of high achievement and who at the worst, if he fails, at least he fails while daring greatly. So that his place shall never be with those cold and timid souls who know neither victory nor defeat.”

 

Evt Tyne Daly:

A critic is someone who never actually goes to the battle, yet who afterwards comes out shooting the wounded

Endret av Dorian Gray
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tyne Daly:

A critic is someone who never actually goes to the battle, yet who afterwards comes out shooting the wounded

 

Å lage film er garantert ikke noe annet enn slagmark. Blod, svetter, tårer og bøtter og spann med frustrasjon. Samtidig er da film lagd for et publikum og det er jo møte mellom filmen og publikum som teller - ikke hvor iherdig filmteamet har "kjempet" på slagmarken. Med sitatet i mente, må man jo si at enhver publikummer er sin egen kritiker og "backstabber". En kritiker skal i utgangspunktet være en forlengelse av publikum, men folk har da likefullt meninger om film, uavhengig av en kritiker. Jeg er totalt uenig i Tyne og forsåvidt det velskrevne sitatet til Teddy.

 

Problemet er selvfølgelig kritikere som ikke nødvendigvis har særskilt peil på film, kjenner filmhistorien, referansene og på best mulig måte kan beskrive film uten å måtte ty til banale, intetsigende, svevende finurlige setninger. Name-dropping virker å være fyfy. Norske kritikere havner i stor grad der. Vi lever i et lite land hvor filmen fortsatt er behandlet som lavkultur og det gir utslag i spalteplass og kompetanse. Mange av de som skriver for de store tabloidene er kulturfolk og jeg må jo tørre å påstå at en som dedikerer hverdagen til film, er mer kompetent enn en som anmelder den brede kulturfronten.

 

Jeg vil heller si at en kritiker både kan være den som setter nakkeskuddet eller den som leger sårene etter slagmarken.

Endret av tjalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Kings Speech 2010

 

Som den kloke Mark Kermode så fint ordla seg: Det er noe litt spesielt med en film hvor en lykkelig slutt er at en mann klarer å si "De neste årene vil vi være i krig". Og dette er en litt spesiell film, som får irriterende stamming og trauste kongelige intriger til å bli gøy. Alle vet at The Kings Speech er bra spilt, har fine kostymer, tidsriktige tapeter og alt det der, men det som overrasket meg mest var hvor vittig innpakningen var. Det er en slags royal bromance eller en Rocky på slottet med treningsekvenser og motivasjonelle gullkorn inkludert.

 

Storartet, jeg blir ikke sur om den vinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har snart fullført IMDbs 250-liste, og da skal jeg skrive en liten anmeldelse av samtlige filmer på listen. Det gruer jeg meg litt til. ^^

Ser fram til det. Hva skjer med twitter-anmeldelsene forresten? Jeg likte opplegget.

 

Jeg så ikke Sex & the City 2, derfor fikk jeg aldri gitt den bunnkarakter. Rart det der.

Bullseye. :wee:

Lenke til kommentar

I Spit on Your Grave (2010)

 

Orginalen var kanskje hakket bedre, men denne var mer intens.

 

Må innrømme jeg var litt enig i synspunktene til gjengen i begynnelsen.

At slike pene "bybitcher" kommer og tror de er noe. Men det var vel kanskje å gå litt langt.

Hevnen var vel også i overkant av hva de fortjente. På en måte var det vel hun som burde skjønne at de ikke hadde bedre vett. Spesielt han tilbakestående.

 

Fin kvalitet på bildene i blueray.

 

7/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

(The Kings Speech 2010)

 

I plead innocent of all charges !

 

If I dont smell garbage I dont feel at home , man !

 

(Elvis speech , 1970)

 

Litt humring er sunt.....back to biz.

 

Stoner 4/6

 

LOL , saa 70-talls at det holder....Enter the Pimp (nakenscenene var litt vel sleazy)

 

Noe med en sex kult som hjernevasker folk med en pille.....ex-007 Lazenby slaar seg sammen med Angela Mao for aa renske opp Hong Kong.

 

Also starring Bruce Lees beste venn Betty Pei (siden Lee var gift var de kanskje LITT for gode venner if you get my drift...)....grei nok for aa slaa i hjel litt tid but thats about it.

 

Ninja vs Bruce Lee 3/6

 

Bare medioker....noe om en antikvitet som maa skaffes til rette , dessuten er det ingen ninjascener i det hele tatt (color me surprised...heh)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Den sommeren jeg fylte 15 (1976)

 

Heftig ungdomsfilm med scener som grenser til sex med mindreårige. Husker det var debatter om det i mediene i sin tid.

 

Frisk landsbygdstemning med spenning i lufta.

Ikke dårlig Norsk film dette. En klassiker.

7/10

 

Ikke en film å sjå sammens med date/dama.

 

Syns filmen satset alt for mye på å vise vold enn å vise tja.. anyhing else.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

I Spit on Your Grave (2010)

Må innrømme jeg var litt enig i synspunktene til gjengen i begynnelsen.

At slike pene "bybitcher" kommer og tror de er noe. Men det var vel kanskje å gå litt langt.

Hevnen var vel også i overkant av hva de fortjente. På en måte var det vel hun som burde skjønne at de ikke hadde bedre vett. Spesielt han tilbakestående.

 

Oookaaayyyy. du er herved klassifisert som hillbilly/redneck/trailertrash!

Nå vet jeg i alle fall hvem jeg ikke skal ta alvorlig her på forumet!

 

(Hvis du seriøst mener at du holder med gjengen, og evt. kunne gjort noe sånn selv, så bør du oppsøke profesjonell hjelp...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...