Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Det eneste problem er at han vil gifte seg med Wallis, en amerikansk og litt annerledes type, som da vil provosere hele monarkiet.

 

Var ikke problemet at hun hadde vært gift tidligere og nå var skilt? Eventuelt at hun hadde tidligere unger i tillegg.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste problem er at han vil gifte seg med Wallis, en amerikansk og litt annerledes type, som da vil provosere hele monarkiet.

 

Var ikke problemet at hun hadde vært gift tidligere og nå var skilt? Eventuelt at hun hadde tidligere unger i tillegg.

 

 

 

Jo, hun var det og. Jeg skulle bare fatte meg i korthet og gjøre det enkelt.

 

Lenke til kommentar

Manhattan 1979

 

Woody Allen kan ramse opp mange navn, og når han først gjør det er de som oftest pakket inn i et kvasiintellektuelt manus, pakket inn i selvironi. For min del fungerer filmene således på forskjellige plan, blant annet det humoristiske, filosofiske og estetiske, og Manhatten, som óg poengterer en vakker setting, er virkelig en fest for flere sanser. Om Allens karakter er lik hans vesen i det virkelige liv, må han i så fall være en ufordragelig slitsom type. Disse beskjedne 96 minuttene er derimot mer enn holdbare, og selv om miljøet kan virke noe fjernt, er det allikevel noe i tematikken som for meg virker nært.

Lenke til kommentar

Black Swan av Darren Aronofsky

 

En kinoopplevelse av det sjeldne. Filmen har sine småe svakheter, som skvettescenene for.eks. Synes ikke dem funket helt. Men filmens sterke punkt var virkelig gode, satt å slet med å trekke pusten den siste 30 minuttene ca. Filmen slo så jævla hardt ned mot slutten at jeg holdt på å dø. Musikken!, Kameraet!, Skuespillet!, alt var liksom så jævla storslått. Satt nesten i tårer, ikke fordi filmen var trist, nei fordi filmen var så jævla godt laget! Så mye speil, men ingen speilbilde av kameramannen, veldig stilig. Oppbyggingen av filmen var veldig god. Startet treg, og gikk fortere og fortere.

 

Dette er en film man bør se på kino om man har muligheten til det. Filmen handler om ett "teater" stykke, og filmen er som ett teaterstykke. Føler jeg overdriver veldig nå, og skjenner jeg meg selv rett, så kommer filmen sikkert til å synke litt i mitt sinn. Men akkurat nå føler jeg at jeg har sett årets beste film, og føler at jeg nettopp har hatt tidenes kinoopplevelse.

 

user_1066.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mr. BadSmile, jeg er helt enig i det du sier der. Den fortjener all skryt for det. Ser mange likhetstrekk til andre filmer han har regissert (f.eks sluttscenen). Den var liksom "svimlende" på samme måte. Dette med måten den bygger seg opp på, og går fortere og fortere.

 

Bytex: Altså, den var ingen dårlig scene, akkurat. Begge skuespillerne har overraskende god innlevelse. Det virket farlig ekte. En slags gnistrende kjemi. Men nå var prestasjonene på rimelig høyt nivå under hele filmen, vil jeg si.

Lenke til kommentar
skvettescenene

 

Talte noen hvor mange slike det var i filmen? Jeg hadde virkelig ikke trodd filmen skulle gå dit. Speilsekvensene og ansiktene var mer effektive, og etter min erfaring sitter jeg igjen med et billig inntrykk selv om "det er noen bak deg"-skvett faktisk fungerer.

Lenke til kommentar

Vanskelig å se hvilken scene du referer til, men det jeg prøvde å få fram var at noen av "skvettene" var ufortjente i forhold til plottet. Der speil og ansikt var eksempel på det motsatte.

 

 

 

Av det jeg husker er prakteksempelet der en irrelevant sykehusansatt kommer ut av det blå for å si bø. Det tilføyer filmen ingenting.

 

 

Lenke til kommentar

Bytex: Altså, den var ingen dårlig scene, akkurat. Begge skuespillerne har overraskende god innlevelse. Det virket farlig ekte. En slags gnistrende kjemi. Men nå var prestasjonene på rimelig høyt nivå under hele filmen, vil jeg si.

Her er min tolkning av sexscenen. Setter det i spoiler for sikkerhets skyld.

 

 

Portman og Kunis var jo henholdsvis den hvite og den sorte svanen. Begge slet med å være den andre, eller å være begge. Likevel var potesialet større i Portman. Så når hun endelig slår seg løs, sier i mot mora og drar ut med Kunis begynner en omskapelse. Den sorte svanen kommer tydelig mer fram. I selve sexscenen "parres" den hvite og den sorte svanen. Og det som kommer ut er den nye Portman (sorry jeg husker sjelden karakternavn uansett film) som mestrer begge svanene. Jeg synes det var ganske åpenbart. Scenen fremsto ikke for meg som eksplisitt, men som nettopp så åpenbar som jeg forklarte.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...