Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The West Wing

 

Serien som gjør politikk gøy, intersant og spennende. Serien tar for seg Den demokratiske Presidenten Josiah Bartlet og hans ikke så mye regering med "medarbeidere" som driver det hvite hus. Serien er en av de best skrevene seriene noen gang, serien blir aldri kjedelig uten at du føler at de finner opp tredie verdenskrig for å gjøre det spennede. Skuspiller prestasjoner er noe av det beste sett på tv, flere av karakternee er ektremt godt spillt, med Sheen, Schiff, Spencer og Alda som de store tungvekterne, serien er ikke ren fiksjon, du ser mye Sheen I Bartlet og mye Alda i Vinick, blandt annet er Bartlet sterkt troende katolikk akurrat som Sheen, og Vinick er ikke troende akurrat som Alda, det er flere slikte karakter likheter med flere av karakterne og skuespillere.

 

Serien ble kalt the Left wing i usa da den er veldig liberal og venstre vent(for amerikanere)

Et par av episodene spesielt de 4 første sesongene er nær perfekte, episoden Two Cathedrals har blitt kalt beste timen på tv noen sinne, og det er ikke langt fra sannheten, jeg kan telle på 3 fingre andre tv episoder jeg syns var bedre som jeg likte mer.

Serien er veldig fink til å bruke musikk til å skape stemming, og de beste episodene har ofte stek og vel laget populær musikk for å skape stemming.

 

En flott serie den taper seg litt de 2 siste sesongene, men de to siste sesongene gir deg også Alan Alda og han veier opp for det noe svakere manuset.

 

10/10 En av de beste seriene laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

127 Hours (2010)

127 Hours er en høyst inspirerende, engasjerende og et legendarisk stykke filmmagi på sitt aller beste som viser hvordan de ekstraordinære øyeblikkene i livet blir til ren livsglede og energi!

 

Danny Boyle har gjort det igjen. Mannen bak filmer som Trainspotting, The Beach, 28 Days Later, Sunshine og Slumdog Millionaire gir oss en ubeskrivelig vakker film som er basert på boken av fjellklatreren Aron Ralston og hans hendelse i 2003 hvor han med en kjempestein fikk armen knust og ble sittende fast i en fjellsprekk i Utah over fem dager. Den Oscar-belønte regissøren viser også her at han er en av de beste med sin verdensvante, spektakulære og emosjonelle måte å lage film på. Aron spilles av James Franco som endelig får bevist at han er en utrolig talentfull, dyktig og veldreid skuespiller med en drøss av egenskaper. Aron har selv sagt at det kunne ikke vært noen andre som kunne ha skildret hendelsen bedre enn Franco og det er jeg er fullstendig enig i. Her har vi en spennende, emosjonell og til tider skremmende ekkel film om historien om en fjellklatrer som ikke sa til noen hvor han var på vei.

 

I April 2003 drar Aron Ralston ut i Canyonlands National Park på enda en av hans fartsfylte turer hvor han et stykke ut møter to unge jenter som tilfeldigvis har rotet seg bort. Aron blir deres lille guide og drar dem med på morsomme og spennende aktiviteter i det som ligner et paradis. Han fortsetter så videre på sitt eventyr uten dem hvor han på vei ned en sprekk tar tak i en stein som velter over og klemmer fast den nedre delen av armen hans. Han strever hardt og lenge hvor å gi opp ikke er et aktuelt tema der og da. Han er nå sittende fast i en forholdsvis isolert fjellsprekk med en knust hånd og det er nå opp til livets opplevelser og minner med familie og venner som må redde han ved hjelp av dens sterke energi og viljestyrke som vi alle vet de kan resultere i.

 

Som sagt så leverer Danny Boyle nok en gang en praktfull og mektig fortelling og som helt klart kan kalles en av årets beste filmer.

James Franco kommer her med sin absolutt sterkeste, dypeste og omfattende skuespillerprestasjon noensinne og viser virkelig sin beste side som skuespiller. Han er rå, naturlig og solid i rollen som den modige fjellklatreren Aron Ralston og får uten tvil en Oscar-nominasjon for beste skuespiller. Resten av filmen kommer også til å få noen Oscar-nominasjoner og det fortjener den mer enn gjerne. Regien bak filmen er så god som den kan bli, historien er oppsiktsvekkende og dyp, manuset er enkelt, men fremstående, elementene og virkemidlene rundt det hele er flott, landskapet er utrolig vakkert og ikke minst skuespiller Franco som forsterker den allerede inspirerende, uerstattelige og rørende opplevelsen med sin ærlige intensitet.

 

127 Hours er og forblir en av 2010s beste filmer som helt klart engasjerer og overbeviser publikum om at Aron Ralston er et sterkt og spesielt menneske som har overgått det meste. I bunn og grunn er det bare en film om livet og hvordan man definitivt ikke kan gi opp på grunn av et lite hinder. Den river deg med og knytter deg til denne karakteren med så mye kraft at det for min del er en av tidenes beste opplevelser som gir en av tidenes beste prestasjoner av en skuespiller. Go James Franco, go.

10/10

"There is no force more powerful than the will to live".

post-123100-0-29667200-1294486983_thumb.jpg

post-123100-0-37440500-1294486997_thumb.jpg

post-123100-0-33246200-1294487004_thumb.jpg

Endret av .........
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så den i går. (Fikk faktisk sett tre filmer i går, lenge siden). Den gjorde solid inntrykk og jeg er helt enig i at den er en av 2010s beste filmer.

 

James Franco Oscar? Natalie Portman er selvsagt på kvinnesiden.

 

Jepp, tror nok helt klart at Natalie Portman får en Oscar-nominasjon for beste kvinnelige skuespiller og Franco for beste mannlige. To fantastiske skuespillere i to fantastiske filmer.

Lenke til kommentar

Tja, man kan vel kanskje være veldreid med skjorta på også.

 

Edit: Følgende karer kan garantert regne med en oscarnominasjon i posten: Franco, Eisenberg og Firth. Jeg håper også på Leo for Shutter (skjer ikke, akademiet har kortidshukommelse) og Reynolds for Buried.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

The Prince Of Egypt er en fantastisk og fin historie som tar for seg den bibelske fortellingen om Moses. En ordentlig helt og en usedvanlig storartet film fra Dreamworks. Jeg digget denne filmen som liten og er fortsatt like glad i den med sine emosjonelle, inspirerende og tankevekkende elementer og handling. I den engelske versjonen får vi høre stemmer fra en hel rekke kjente skuespillere som Val Kilmer, Ralph Fiennes, Michelle Pfeiffer, Sandra Bullock, Jeff Goldblum, Danny Glover, Hellen Mirren, Patrick Stewart, Steve Martin og Martin Short.

 

Dette er en definitiv innertier blant tegnefilmer som skildrer bibelsk historie på sensasjonelt vis!

09/10

post-123100-0-45707600-1294495559_thumb.jpg

Endret av .........
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Prince Of Egypt er en fantastisk og fin historie som tar for seg den bibelske fortellingen om Moses. En ordentlig helt og en usedvanlig storartet film fra Dreamworks. Jeg digget denne filmen som liten og er fortsatt like glad i den med sine emosjonelle, inspirerende og tankevekkende elementer og handling. I den engelske versjonen får vi høre stemmer fra en hel rekke kjente skuespillere som Val Kilmer, Ralph Fiennes, Michelle Pfeiffer, Sandra Bullock, Jeff Goldblum, Danny Glover, Hellen Mirren, Patrick Stewart, Steve Martin og Martin Short.

 

Dette er en definitiv innertier blant tegnefilmer som skildrer bibelsk historie på sensasjonelt vis!

09/10

Enig! Så den igjen for ikke så lenge siden. Ett vakkert eventyr som fenger hele familien. Husker jeg snakket mye om Moses med min far når jeg var mindre. Ble helt betatt av han!

 

EDIT: Skrev innlegget mitt inni quoten

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

The American (2010)

 

Clooney-filmer har innfridd mye de siste par år, men denne filmatiseringen av boken ble for tam. Visuelt ganske pen, og den har et rolig og behersket tempo, men det hele blir litt for tilbakelent. Klarer rett og slett ikke fange opp alt det underliggende slik en bok makter, spesielt protagonistens kamp med (eller rettere sagt mot) egen livskodeks. Med en halvtime mer kunne denne blitt noe stort, nå ble det litt for kompakt. Alt i alt skuffende.

Lenke til kommentar

 

 

Eureka: sesong 1 - 3

 

Jeg så den første episoden da den gikk på norsk TV for lenge siden, men selv om det var bra ble det ikke til at jeg fulgte med. Senere fikk jeg de tre første sesongene på DVD, og selv om det er litt opp og ned på kvaliteten er dette noe av det beste jeg har sett på lenge. Vi snakker sci-fi like bra som Farscape og Firefly, om enn langt mindre seriøst.

 

Handlingen er kort fortalt, som vanlig. En US Marshall og datteren kjører fra en by til en annen for å komme hjem. Underveis havner de i en liten by kalt Eureka, og det tar ikke lang tid før de forstår det er noe som ikke stemmer her. Det får de bekreftet så til de grader etter svært kort tid, og som resultat ender fyren opp som den nye sheriffen. Det er bare starten på en lang og morsom karriere i en by der alt mulig tull foregår nesten daglig. Uten å spolere for mye kan det minne en del om Fringe, om Fringe hadde hatt en by full av Walther'er på godt og vondt.

 

Jeg hadde egenlig få forhåpninger da jeg så første sesong, men det tok ikke lang tid før jeg var hektet. Historien i episodene og sesongene generelt er ofte seriøse nok, men det er mye komikk også. Noe er vanlig slapstick, mens andre ting er mer skjulte og virker ganske improvisert av skuespillerne.En fyr kommer med en ganske sprø plan, og da scenene er over dytter en fyr ølglasset hans bort ganske diskret. Det er lett å overse det, men det er morsomt om man får med seg slike detaljer.

 

Til nå er det blitt tre hele sesonger, men av en eller annen grunn ble den fjerde sesongen delt opp. Den første halvdelen ble sendt i fjor, og en julespesial ble sendt ganske nylig. Siste halvdel av fjerde sesong kommer i år en gang. Jeg vil tippe til sommeren, men skal ikke si det sikkert. Jeg har ennå ikke sett den første halvdelen av fjerde sesong fordi jeg venter til hele greia kommer ut på DVD. Det er helt klart en serie verdt å betale litt for. Om du ennå ikke er overbevist kan du tenke på den følgende dialogen:

 

"I know you want to run away, but there's no picnic out there. My advice is to run a few laps, blow off some steam and come home. Parents only makes us miserable because they care."

"And don't want world war three."

"Right. And that."

 

Vurdering: 8.5/10

Lenke til kommentar

The Prince Of Egypt er en fantastisk og fin historie som tar for seg den bibelske fortellingen om Moses. En ordentlig helt og en usedvanlig storartet film fra Dreamworks. Jeg digget denne filmen som liten og er fortsatt like glad i den med sine emosjonelle, inspirerende og tankevekkende elementer og handling. I den engelske versjonen får vi høre stemmer fra en hel rekke kjente skuespillere som Val Kilmer, Ralph Fiennes, Michelle Pfeiffer, Sandra Bullock, Jeff Goldblum, Danny Glover, Hellen Mirren, Patrick Stewart, Steve Martin og Martin Short.

 

Dette er en definitiv innertier blant tegnefilmer som skildrer bibelsk historie på sensasjonelt vis!

09/10

 

 

Så filmen har ikke med at gud dreper alle første fødte Egyptere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...