Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

4 solide, inkludert to 10/10-filmer fra min del (TSN og VSHVoV). Hadde du sett Before Sunrise før du så oppfølgeren? Jeg elsker tanken på at folk så originalen i '95 og måtte vente 9 år på å finne ut hva som faktisk skjedde med dem. Beste oppfølger-cliffhanger siden Empire Strikes Back.

Godt tips som skal prøves ut siden jeg ikke har sett noen av dem.

Valhalla Rising skal visstnok være Herzog-inspirert, og det pirret jo interessen. Men på en annen side har jeg fått høre at den er noe pretensiøs drit. N.V. Refn lagde jo Bronson også, så jeg er åpen for den muligheten.

Jeg klarte å se hele filmen men jeg angrer nesten på at jeg tok meg tiden til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At jeg syns den var lettfattelig grunner nok ikke utenkelig i en feiltolkning fra min side. Har du noen eksempler?

Trolig ingen graverende feiltolkninger Doktor, vi er ikke på Lynch-nivå her, men diskusjoner om The Prestige pleier å peisle seg inn på følgende spørsmål:

- Fungerte maskinen?

- Hvis den gjorde det, hvordan opererte den i forhold til klone og original?

- Hvem av tvillingene er hvor i filmen?

Og liknende ting mannen i forumgata henger seg opp i.

Småvag i typisk Nolan-stil, altså.

Restrepo 2010

Apolitisk dokumentar om amerikanske soldater som kaster bort liv og penger i dødens dal sør i Afghanistan (der var jeg ikke apolitisk gitt). Pvt Restrepo dør tidlig, og dette skal funke som en slags hyllest til han, men et par fyllahistorier og litt Blink 182 på gitar er ikke nok til å vekke særlig mye følelser her på huset. Ellers gir dokumentaren et halv-interessant bilde av hverdagslivet i en slik tropp, men bortsett fra at de hører på Günther er det ikke mye nytt Restrepo tilbyr ringrever bevandret i sjangeren.

Exit Through The Gift Shop 2010

De lærde strides om dette er en ekte dokumentar eller bare Banksy's nyeste sprell. Jeg hater taggere med en lidenskap, men å følge med på hva talentfulle street-artere fyller sine arbeidsløse dager med er faktisk svært festlig. "Gift Shop" er fylt til randen av eksklusive klipp fra innsiden av miljøet hvor disse utskuddene sprer sin spekulative kunst fra betongvegger i Paris til karuseller i Disneyland.

Etterhvert retter fokuset seg mer og mer mot mannen bak kameraet, en eksentrisk franskmann med sideburns og hans filmemani, og det er dette skiftet som gir dokumentaren en ekstra dimensjon i forhold til klassiske "nå skal vi se hvordan livet i dette miljøet er"-reportasjer. Hvis det er en dokumentar, så klart.

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Trolig ingen graverende feiltolkninger Doktor, vi er ikke på Lynch-nivå her, men diskusjoner om The Prestige pleier å peisle seg inn på følgende spørsmål:

- Fungerte maskinen?

- Hvis den gjorde det, hvordan opererte den i forhold til klone og original?

- Hvem av tvillingene er hvor i filmen?

Og liknende ting mannen i forumgata henger seg opp i.

Småvag i typisk Nolan-stil, altså.

Det som er spennende med denne kloningen, som i mine øyne fant sted i filmen, er det lille hintet av dveling man ser i Angier før han legger pistolen ved den ene kloningsenheten. Han vet jo at han vil både dø og overleve, for begge klonene vil ha akkurat de samme minnene, men kun en av de vil stå ved pistolen. I grunn en ganske spennende tanke, men jeg likte ikke helt at det derfor pluttselig ble en scifi-film. For min del virker det allikevel som om dette er den opplagte forklaringen i en derfor lett fordøyelig film. Jeg tviler derimot ikke på at det muligens ligger noe mer i det, men da skal man grave rimelig dypt, og for en hvermansen som meg selv ble dette da underholdning og ikke mindfuck.

At Borden var tvillinger ble litt for åpenlyst hintet til i de mange «du er så tosidig»/«elsker du meg»-dialogene spør du meg, og ikke minst i det første møtet med Sarah. Ellers ser jeg ikke helt hvordan det er viktig for filmens historie å vite hvilken bror som er hvor.

I grunn kan nok all film, eller all kunst for den saks skyld, tolkes hvis man virkelig vil.

Endret av Dr. Van Nostrand
Lenke til kommentar

fikk akkurat trykt Bronson inn gjennom gluggene.

Alt i alt en småmorsom film om "livet" til en mann som er letter syk i hodet og har lyst til å bli berømt.

Filmen blir med jevne mellomrom brutt opp av Bronson "selv" på en slags scene som forteller om hendelsesløpet på en underholdende måte.

Filmen er vistnok "basert på en sann historie" (kanskje vel løst basert) om Englands mest kjente kriminelle person.

JEG likte filmen rimelig godt og følte meg underholdt i de vel 90 minuttene den pågikk.

7/10

Lenke til kommentar

The King of Kong

Ekstremt underholdene dokumentar om et tema jeg trodde kom til å bli søvndyssende, nemlig forsøket på å ta verdensrekorden i arcadespillet Donkey Kong. Dokumentaren blir en slags kamp mellom det gode og det onde der vi følger Steve Weibe sitt forsøk på å slå gjeldene verdensrekord-holder Billy Mitchell. Herregud så mye intriger det kan finnes innen for et så snevert og spesielt miljø som arcade-spilling. Har lest meg opp at dokumentaren har fått noe kritikk for å endre litt på ting, men jeg syntes ikke det har så mye med helheten å gjøre.

"Kill screen comming up now!"

8.5/10

Endret av thadon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

sfwas var litt vanskelig for meg å følge handlingen i.

Skal mye til å ikke følge med handlingen i den filmen, når filmen omtrent ikke har noe handling. Filmen er så rett frem som det går ann å bli.

Var vel mot slutten at ting begynte å bli litt diffust for meg. Uten å gå så altfor mye inn på hva det akkurat var (var en del) så synes jeg det var vanskelig å følge. At filmen "nesten" ikke har handling er jo en totalt mislykket tolkning på så alt for mange plan.

Spørsmålet er om det tilsynelatende kun er tilfeldige klipp i rekkefølge, eller om det er en slags mening bak det hele som har unsluppet min oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke finne frem spaden fra Jernia, det hintes til i sluttmonologen.

Jeg skjønner hva du sikter til, men dette hintet gir i mine øyne ikke nok informasjon som rettferdiggjør et dypere dykk inn i filmens underliggende gåter, med mindre man virkelig ønsker det. I filmer jeg ikke forstår har jeg heller ikke alltid et behov for å søke forståelse, så lenge den tilfredstiller fra et estetisk synspunkt. Jeg er altså ingen filmkjenner, kun et stolt medlem av den pretensiøse middelklassen.

Lenke til kommentar

Lost Highway

Med unntak av Dune som helt klart er den svakeste, så framstår L.H som den nest svakeste i Lynchs filmografi. Nå har jeg riktignok ikke sett Fire Walk With Me og Inland Empire, så jeg skal vel ikke si noe for sikkert enda. Filmen starter vel og merke på herlig vis - skikkelig creepy og ekkel, men den dabber umiddelbart av i det Pullmann havner i fengsel og blir reinkarnert(?). Lynch påpeker stadig at man ikke skal lete etter nøkler for å forstå filmene hans, og det jeg heller aldri gjort. En skal nyte atmosfæren og det gjør jeg i høyeste grad i filmer som Eraserhead og Mulholland Drive for å nevne mine to favoritter. Problemet med L.H er at den aldri blir audiovisuelt imponerende nok sammenlignet med filmen som kom 4 år etter. Det oser Lynch av den, men den ga meg i grunn lite sammenlignet med hva jeg forventet av mannen.

6/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg gjorde det feilsteget å inkludere Lost Highway i særemnet mitt på VGS. Den dag i dag setter jeg heller på Dune enn LH. Trist.

Er det noen som forresten har sett Lynch-produserte og Herzog-regisserte My Son, My Son, What Have Ye Done?

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

American Psycho

Da var endelig tiden kommet for at også jeg skulle få sett denne filmen som jeg på forhånd anså som en kultfilm. Og det er jo ofte slik med kultfilmer at man enten liker de eller ikke. Her har vi med en syk jævel å gjøre. Grunnlaget er altså lagt for at jeg skal like den.

Jeg forstår ganske tidlig hvilken retning dette skal ta. Ikke at det er negativt, men det begynner med at vi får se en karakter som prøver så hardt å være perfekt – utad. Siden han inni seg ikke er presentabel må han prøve alt for å gjøre sitt ytre til det. Likevel er det ikke bare der jaget etter det perfekte ligger, man merker det i de små detaljene. De små tingene han ofte gjør for å få ting komplett, perfekt. Like mye som han må være perfekt selv hater han at andre er det eller prøver på det. Og det er jo slik psykopater er, de mangler empati og er genuine egoister. De hater andre vellykkede mennesker. Godeste Bale mestrer ypperlig å legge seg på den linja.

På tross av hvor frastøtende karakteren er, både i en del ”handlinger” og generell oppførsel tar jeg meg i å kjenne han igjen. Hos andre sleipe jævler, men ikke minst hos meg selv. Jeg vil også ta meg bra ut, jeg må også jatte med andre idioter jeg egentlig hater osv. Og jeg tror vi alle kan kjenne oss igjen. Forskjellen, for de fleste, er at vi lar det ligge. Bateman klarer ikke det.

Bateman sliter ikke bare med mangel på empati. Han sliter med mangelen på personlighet. Han kjemper for å ta seg bra ut, men han er tom inni. Det eneste tomheten blir fylt av er et monster som konsumerer hele hans indre. Vi merker det også på at kolleger ikke kjenner han igjen og blander han med andre. Han er bare som en plakat. For dem.

Gjennom alle situasjonene monsteret i Bateman kommer til så må man titt og ofte le. Og det er med dårlig samvittighet. Vi snakker om sort humor, og den er mesterlig.

Skulle jeg sette fingeren på noe så må det være at filmen mangler en drivende kraft. Den klassiske spennigskurven er litt fraværende. Kanskje litt for mye. Men det hindrer ikke filmen fra å være meget solid.

8/10

• Liker 5
Lenke til kommentar

Filmen dabber uten tvil av mot slutten, men de første 45 minuttene anser jeg som noen av de beste og mest minnbare av filmer laget de siste 30 årene. Dusj- og treningsregimet, ansiktet som skrelles av, svetten som drypper når han hører om Dorsia og businesskortene - virkelig en av mine favorittkarakterer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Filmen dabber uten tvil av mot slutten, men de første 45 minuttene anser jeg som noen av de beste og mest minnbare av filmer laget de siste 30 årene. Dusj- og treningsregimet, ansiktet som skrelles av, svetten som drypper når han hører om Dorsia og businesskortene - virkelig en av mine favorittkarakterer.

For ikke og snakke om den legendariske trekant scenen:

americanpsycho2.jpg

"Don't touch the watch!"

Endret av MKej
Lenke til kommentar

4 solide, inkludert to 10/10-filmer fra min del (TSN og VSHVoV). Hadde du sett Before Sunrise før du så oppfølgeren? Jeg elsker tanken på at folk så originalen i '95 og måtte vente 9 år på å finne ut hva som faktisk skjedde med dem. Beste oppfølger-cliffhanger siden Empire Strikes Back.

Haha, så dum jeg er da. Visste ikke at det Before Sunset var en oppfølger engang. Da må B Sunrise også tas en titt på snarest :p Jeg hater å måtte vente på utgivelser, så egentlig litt lettet over at jeg slipper det. :D Var bare fem år ved første filmen, så jeg hadde ikke nok ikke mye sansen for slike filmer da nei :p Da var det taubåten Teodor og Thomas Toget, og litt Brannman Sam det gikk i. Kanontid foran skjermen!

Starwars-filmene har jeg ikke sett, annet enn de nyeste tre (Skam på meg, jeg vet), som jeg ikke var nevneverdig imponert over. Har et nostalgi-forhold til Phantom Menace, men er redd for å se den igjen og med det kanskje ødelegger inntrykket jeg hadde som liten :p

Endret av sch0n
Lenke til kommentar

Så holy money og summer fall winter ... and spring i går. i dag skal jeg se before sunset. holy money var helt ok. sfwas var litt vanskelig for meg å følge handlingen i.

Hmm... ja, skjønner til en viss grad hva du mener. Men tror ikke du må stresse så mye med å gi handlingene mening, heller prøve å se litt på hva som ligger bakom. Kanskje litt diffust sagt. Jeg skal ihvertfall la den modne noen år, så tar jeg en titt på den igjen =)

Regner med Before Sunset var en kjekk affære! For øvrig en veldig artig slutt på den også, synes jeg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...