Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Det var nesten så man fikk lyst til å diskutere den flate, overfladiske og middelmådige filmen "Black Swan (2010)" her siden enkelte tror man går glipp av det "subtile" som ligger klistret utenpå i kvalmende overflod :thumbup:. Det var forøvrig en helt grei film som portretterer det tildels sykelig overfladiske i samfunnet, men at den fortjener så latterlig mye ros som den får er jo bare ja latterlig.

 

Men tilbake til andre filmer :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg har lyst til å bidra med i denne diskusjonen, er at personen som startet det hele (altså han som skrev anmeldelsen...) burde prøve å være litt mer ydmyk og i alle fall gjøre en liten innsats for å skjønne hva folk egentlig sier til han. Akkurat nå er det skyttergravskrig mellom to veldig stae og forutinntatte fiender...og det hjelper veldig lite når man bare skal lire av seg dårlig (hvis i det hele tatt) skjulte spydigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

FredrikH, alle har skjønt at hva du mener nå. MEN du har fortsatt ikke kommet med et eneste argument for hvorfor du ikke likte filmen. Hva med å si hvorfor du ikke likte filmen?

Og her har vi endelig en vinner! En som faktisk spør meg hvorfor jeg ikke likte filmen istedenfor å slenge dritt. Hadde noen spurt meg for tre siden siden om jeg kunne gi en bedre forklaring med tanke på at den første anmeldelsen var basert på en missforståelse, så hadde jeg gledelig gjort det.

 

Fight Club - 1999

 

Fight Club handler om to karakterer hvor Edward's karakter sliter med visse ting og går til støttegrupper. Han møter Brad Pitt (lol, husker ikke hva folkene heter) på et fly og senere flytter de inn sammen og Brad finner ut at han liker smerte etter å ha spurt Ed om han kunne slå han. Etter dette starter de en slåsseklubb/kampklubb (whatever) og voilá: Fight Club.

 

Jeg vet egentlig ikke hvordan jeg skal si at jeg ikke likte filmen, jeg bare likte den ikke. Kjedelig filmet, kjedelige karakterer, kjedelig alt, det eneste jeg noenlunde likte var at de tok opp noen seriøse temaer, men så måtte det selvfølgelig komme MALPLASSERT humor inn i bildet og ødelegge det hele.

 

Orker ikke skrive noe bedre enn dette av den grunn at jeg tror jeg kommer til å bli rakket ned på uansett hva jeg skriver, nå som jeg allerede har tabbet meg ut én gang... Hmm, men med tenke på at jeg sa det, så kanskje jeg ikke blir rakket ned på allikavel? Men med tanke på at jeg sa dette også, så blir jeg nok det. Verden er merkelig.

 

- FredrikH, luta lei filmgeeks for a while.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FredrikH, alle har skjønt at hva du mener nå. MEN du har fortsatt ikke kommet med et eneste argument for hvorfor du ikke likte filmen. Hva med å si hvorfor du ikke likte filmen?

Og her har vi endelig en vinner! En som faktisk spør meg hvorfor jeg ikke likte filmen istedenfor å slenge dritt. Hadde noen spurt meg for tre siden siden om jeg kunne gi en bedre forklaring med tanke på at den første anmeldelsen var basert på en missforståelse, så hadde jeg gledelig gjort det.

 

Haha, hva er det jeg har gjort i innleggene mine? Jeg har bedt om argumenter hele veien, men istedet ble jeg bare bedt om å la være til svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FredrikH, alle har skjønt at hva du mener nå. MEN du har fortsatt ikke kommet med et eneste argument for hvorfor du ikke likte filmen. Hva med å si hvorfor du ikke likte filmen?

Og her har vi endelig en vinner! En som faktisk spør meg hvorfor jeg ikke likte filmen istedenfor å slenge dritt. Hadde noen spurt meg for tre siden siden om jeg kunne gi en bedre forklaring med tanke på at den første anmeldelsen var basert på en missforståelse, så hadde jeg gledelig gjort det.

 

Haha, hva er det jeg har gjort i innleggene mine? Jeg har bedt om argumenter hele veien, men istedet ble jeg bare bedt om å la være til svar.

Greien med deg var at du ville oppnå å irritere meg og slenge deg på hatebølgen i innleggene dine, og dermed ble jeg ikke fristet til å skrive en mer detaljert anmeldelse på vegne av en som oppfører seg som en drittunge. Men når noen dermed spør mer pent, så er jeg åpen for det :D

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Du har fremdeles ikke klart å uttrykke noe fornuftig om hva som ikke fungerer med filmen sett fra ditt perspektiv.

 

For meg virker det som om du ganske enkelt forventet noe helt annet enn det du fikk servert. Ser man Fight Club og forventer en brei og meningsløs komedie så blir man skuffet.

 

Har du nok forståelsesevne til å uttrykke deg saklig om noe som helst? Høres mest ut som om du svelger ting rått uten å fordøye de i det heletatt. Det må til litt forståelse for at film skal bli mer enn bare hjerneløs underholdning, og forventer man hjerneløs underholdning blir film som representerer noe mer en dårlig opplevelse.

 

Det eneste som må til for å skrive en filmanmeldelse her som ikke resulterer i kjeft er evnen til å skrive godt, og til å kommunisere det man selv har opplevd fra filmen. Det har du ikke klart, og man kan spekulere i hvorfor - du kan gjøre noe med det selv. Bruk litt mer tid neste gang, les gjennom hva du har skrevet og tenk over hva du vil fram til. La anmeldelsen hvile i en time eller to før du kaster den til ulvene her. Da går det bedre.

Lenke til kommentar

Fight Club - 1999

 

Fight Club handler om to karakterer hvor Edward's karakter sliter med visse ting og går til støttegrupper. Han møter Brad Pitt (lol, husker ikke hva folkene heter) på et fly og senere flytter de inn sammen og Brad finner ut at han liker smerte etter å ha spurt Ed om han kunne slå han. Etter dette starter de en slåsseklubb/kampklubb (whatever) og voilá: Fight Club.

 

 

 

Du fekk med deg at han var

 

schizofren, ikkje sant?

 

Lenke til kommentar

Fight Club - 1999

 

Fight Club handler om to karakterer hvor Edward's karakter sliter med visse ting og går til støttegrupper. Han møter Brad Pitt (lol, husker ikke hva folkene heter) på et fly og senere flytter de inn sammen og Brad finner ut at han liker smerte etter å ha spurt Ed om han kunne slå han. Etter dette starter de en slåsseklubb/kampklubb (whatever) og voilá: Fight Club.

 

 

 

Du fekk med deg at han var

 

schizofren, ikkje sant?

 

Ja, det gjorde jeg.

 

Og greit: Jeg suger sikkert i å skrive anmeldelser. Jeg har aldri hevdet at jeg har vært god til det, så hva er det dere gjentar det for? Må jeg, slik det høres ut som fra dere, slite stort fordi jeg ikke tilfredsstiller dere? Gi meg heller råd da enn å skrive så mye unødvendig dritt som dere gjør. Jeg er virkelig ikke en lettsint person, men enkelte her inne tar nesten kaken. Det er som om jeg kan lese livene deres.

 

Sitte inne, se en film, google filmen i to timer, skrive en anmeldelse i en time, få mange gode tilbakemeldinger og dermed få venner. En dag dukker det opp en som skriver en dårlig anmeldelse, og hva gjør venneflokken? De tar fram klørene!

 

Triste greier, men vi trenger vel alle noe å gjøre på? Og hvorfor har jeg i det hele tatt giddet å svare på alt dette? Jo, fordi jeg ligger i en sykehusseng og kan nærmest ikke gå ut døren, så slipper jeg å få 30 innlegg: "Så du har et kjempe spennende, sosialt liv du, da? Jeg vedder på at jeg har opplevd mer på en time enn du har gjort det siste året".

Lenke til kommentar

Skal vi la det passere?

 

 

I'm Still Here

 

Egentlig veldig usikker på hva jeg synes. På den ene siden så er hele konseptet med at han lurte en hel verden ved å trekke seg som skuespiller glimrende. Problemet for min del ble synlig når han var med på Letterman Show i høst og sa "nei, bare tull likevel". Lufta forsvant da ut med en gang og det ble svært tydelig for meg underveis i dokumentaren, at Phoenix og Affleck kanskje hadde vært tjent med å holde kortene litt tettere til kroppen. De offentlige seansene er jo i seg selv herlige, men problemet blir dessverre tydelig (vel vitende om at det bare er tull), når Phoenix er i det private rom og fortsatt spiller en rolle. Det hele blir så meningsløst i den dokumentariske konteksten. Skulle mye heller sett han gjennomføre "rollebyttet" til en god stund etter filmens premiere og dermed utelukke publikums viten om at dette bare var fjas. Eventuelt kunne den ha vært morsom som en form for heist-film, hvor vi som publikum var med på spøken fra starten av. Som skuespiller er det dog ingen tvil om at Phoenix gjorde en glimrende rolle som "dude", men i forhold til hvilke muligheter som lå i dette, så skuffet dessverre duoen noe.

 

6/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Handler vel ikke så mye om at du suger til å skrive anmelelser (i følge deg selv), men jeg tror grunnen at du har fått en "hat-bølge" mot deg er for det du ikke skriver litt mer ydmykt. Greit at du er uenig, men du trenger ikke lire av deg den ene frekkheten etter den andre fordet.

 

Det du tolker som dritt fra andre person ville jeg tolket som mot-argumenter, bare fordi man er uenig så trenger man ikke begynne med dritt-slenging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som forumveileder ønsker jeg herved å veilede folk til å la denne diskusjonen ligge. Det er lov å si "Fight Club var en dårlig film fordi Bruce Willis ikke var med" og la det ligge der. Anbefales ikke, men det er lov.

 

Vi setter en strek her. Evt protester og kommentarer på PM, ikke i tråden - cool?

Endret av Dorian Gray
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ble lite film i jula, gitt.

 

Starship Troopers

Lettbeint underholdning spekket med herlig cheesy karakterer, blod og gørr, og en aldri så liten dose satire.

Men jeg klarte ikke å la være å tenke på Barney Stinson når jeg så Neil Patrick Harris' karakter. Haha.

 

Aliens

Like god som enern. Helt utrolig bra skuespill og karakterutvikling, atmosfære og filming.

Neste gang en pjokk spør om jeg vet om en bra actionfilm skal jeg anbefale Aliens.

 

The Social Network

Liker hvordan Fincher og Sorkin greide å skape noe så bra av noe så tilsynelatende simpelt. Ble servert et av de beste dramaene jeg har sett i 2010, og i vel så kjent Fincher-stil var det både perfekt belysning, musikk og atmosfære.

Mark Zuckerberg er en interessant skrue.

Lenke til kommentar

The Jacket (2005)

Jeg har begynt å se gjennom filmer jeg kjøpte for evigheter siden og aldri så, og denne var først ute. Jeg har kraftig klaustrofobi og ville slå den av, men jeg hadde besøk som ville fortsette å se den. De første 30 minuttene suger. Ingen motivasjoner, ingen hook, ingen grunn til å bry seg om noen av karakterene. Den er litt skummel, men ellers - ren sug. Etterhvert skjerper den seg og filmen får en raison d'être, men denne kan trygt hoppes over. Kris Kristofferson og Daniel Craig er små glimt av interesse.

6/10

Lenke til kommentar

Down by Law (1986)

 

På tross av å ha kun sett Dead Man og Coffee and Cigarettes, hvorav sistnevne er en personlig favoritt, og nå også Down by Law, tør jeg påstå at Jim Jarmusch er en permanent regifavoritt. Stemningen han skaper i filmene sine er på god vei unik, og Down by Law setter virkelig en overveldende standard for hvor kul en film kan være. Komikk er det óg å finne, men ikke på bekostning av manusets kvalitet. Noen vil kanskje føle at denne filmen er noe treg, deriblant en noe fortvilet og etterhvert trøtt venn av meg, men for min del er dette midt i blinken.

 

downbylaw.png

Lenke til kommentar

Buried (2010)

Trenger egentlig ikke fortelle så mye, den har blitt omtalt så mye her at jeg tror at ALLE vet om filmen.

 

Men jeg er blandt de få som kommer ikke til å gi den 8-9/10.

 

Filmen har for mye "hvorfor gjorde han ikke....?" i seg. Det er så mye DUMT/TABBER i filmen at det trekker ned.

 

Men underholdene, og stemnings full er den. Men ikke så bra som alle sier. Jeg synes de brude ha forandret på mye (se spoilers)

 

6/10

 

 

 

Han sitter jo med en Blackberry. Han har jo internett på den, dette ser vi når han forandrer menyen til "English". Han kunne enkelt benyttet Google Maps og funnet ut presis hvor han var. Det samme gjelder det meste takket til at han hadde internett.

 

Han kunne koblet seg opp til han militær fyren og de kunne sporet forbindelsen hans isteden for telefon "linjen".

 

Det blir for dumt nettopp pga dette gigantiske "tabben". Er nesten like fornærmande om i en action film at de benyttet en avis som sjold mot skudd.

 

Hva kunne de ha gjort? Enten gitt han et eldre mobil (som er vanlig i uland), som ikke hadde avanserte funksjoner.

Han kunne hatt et satellite walkie talkie istenden, og heller forsøket flere kanaler i å få kontakt med folk osv. DET hadde skapt et mer "alt er tapt" følelse.

 

Hvis dette hadde heller blitt gjort ville filmen fått 8/10 av meg.

 

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Kunne det vært en ide å fått ordnet en bedre førstepost som sier litt mer om hvordan man skal skrive en god filmanmeldelse + har med noen eksempler på både korte og lange gode anmeldelser her fra tråden?

 

Tråden er en ressurs slik den fremstår i dag; men det hadde vel vært mulig å løftet nivået og takhøyden enda mer? Det tar tid å bli flink til å skrive gode filmanmeldelser, og om man ser litt tilbake så er det mange eksempler på brukere som viser fin progresjon fra de først begynte å bidra i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...