Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Black Swan (2010)

post-38451-0-97879000-1293325956_thumb.png

Jeg så den for noen dager siden når den først ble nevnt her. Filmen er tildels vakker, nogenlunde dyp og innehar noen psykologiske vendinger ift. det å være i toppen av det man holder på med og driver det litt for langt. Men bortsett fra dette synes jeg virkelig ikke denne filmen står ut på noen som helst måte som et ekstraordinært verk. Jeg kjedet meg riktignok aldri under filmen da jeg liker filmer som dypdykker i mennesket, relasjoner og den slags men i det store og hele synes jeg dette var en rimelig "standard" sak om en (i mine øyne) bortskjemt "prinsesse" som gråter når hun ikke får det som hun vil og ikke får oppmerksomheten til læreren.

Ja, det er noen virkelig flotte scener i filmen (spesielt under forestillingen) og joda den klarer å formidle noen få sterke scener underveis men hvor mange av dem typisk nok er erotisk ladet. I en annen form ville denne filmen muligens kjedet deg til døde. Hva som gjør denne så spesiell som den omtales må virkelig noen utheve med sølvskje.

Jeg ser den ikke som noe stort, gripende eller uforglemmelig verk på noen som helst måte hverken i det visuelle, det følelsesmessige, tankemessig osv. Inntrykket den gir meg er eksentrisk og sært som alikevel fort glemmes. Her må det i mine øyne være berømtheter, miljøtilhørighet og annet som driver den til en så høy plassering blant mange perler. Noe jeg ikke nødvendigvis synes er riktig.

Jeg er forberedt på å slaktes og latterligjøres på bakgrunn av denne betraktningen og at jeg nok banner i kirken til enkelte her ;)

Om jeg skal oppsummere den veldig kort så synes jeg den muligens er god til å formidle det tildels sykelige nivået av overfladiskhet vi har nådd og dyrker i dag.

En annen film jeg ikke glemmer like fort er,

Flipped (2010) 9/10

post-38451-0-92084000-1293325720_thumb.png

Den vil muligens sees på som enkel av mange men jeg må virkelig si jeg var grepet fra start til stopp samt at den sitter litt i deg i etterkant. Jeg ønsket å gi den en 10er utfra noen aspekter men den når nok ikke helt opp dit selv om det er en god film. Muligens er nok også 8/10 en mer riktig karakter, men den får nå 9 for en meget god opplevelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jaja, nok om hva vi skal se her folkens - det er vel en selvfølge at folk@diskusjon gleder seg til Aronofskys Black Swan - og over til hva vi har sett...

Inception (2010)

Mitt første gjensyn, sammen med mamma og mormor denne gangen. Sistnevnte måtte kapitulere før vi var kommet halvveis grunnet "kompleksiteten" i filmen og valgte å stryke skjorter til kommende julebesøk (herlig i grunn), mens mamma bare lo seg gjennom det hele som en blond liten tenåring (shivers). Meg og bror derimot, vet å verdsette en film av slikt kaliber...

Her er så mye å ta tak i for oss som ser på, det er ikke den dypeste karakterutviklingen å spore, men Dom Cobb (spilt av Leo DiCap) spiller veldig bra og gjør det meste ut av konfliktene sine. Mal-skikkelsen, damen til Cobb, har jeg egentlig ikke mye til overs for, men filmens svært få svakheter rettferdiggjøres av et veldig engasjerende plott! Et helt arsenal av karakterer hindrer oss å få spesielt innlevelse i og sympati med de fleste av dem; jeg skulle for eksempel likt å fått mer ut av Joseph Gordon-Levitt, og mindre av Ellen Page (enn hvor mye jeg egentlig liker hun, så følte jeg hun var det svakeste ledd).

Men som sommerens store blockbuster Inception jo er, leverer den til mer enn godkjent. Den har både action og effekter som bare drømmene mine overgår (eller, kanskje, husker dem egentlig sjelden jeg). Et par morsomme poenger her og der, og en spenningskurve som ligger alarmerende høyt i store deler av filmen, og en slutt som jeg både elsker og hater. Cilian Murphy, Leo, Levitt og Hardy leder an stjernegalleriet for min del, og gjør dette til et av årets høydepunkter!

9/10

Og en logisk brist som pirret meg, som min bror påpekte:

Når varebilen stuper utfor broen og inception-crewet havner i fritt fall/vektløshet, så påvirkes neste drøm av dette og de på hotellet havner i samme tilstand. Hvorfor stopper det der, hvorfor er ikke drømmenivået under også uten gravitasjon? Merkelige greier. :/

Endret av sch0n
Lenke til kommentar

Jeg ser den ikke som noe stort, gripende eller uforglemmelig verk på noen som helst måte hverken i det visuelle, det følelsesmessige, tankemessig osv.

For å ta det visuelle først så er det jo viktig å understreke at dette går mye på smak og behag. For meg er Black Swan noe av det vakreste jeg har sett. En ting er den fantastiske fargepaletten som setter tonen på en måte som bare Kieslowski kan matche med sin farge triologi, men det er først og fremst måten det handholdte kameraet blir brukt på som virkelig gjør denne filmen så spesiell. Kameraet nærmest danser med ballereinaene og dermed presser karakterenes følelser inn på seeren. Dette i seg selv gjør filmen til en svært emosjonell reise.

Hva det "tankemessige" angår så vil jeg bare si at den fremstår for meg, mye dypere enn du selv antyder. Jeg mener filmen legger opp til svært interessante filosofiske og ikke minst psykologiske tanker, på ett ganske subtilt nivå vel å merke. Ønsker dog ikke å gå dypere inn på dette.

Denne filmen kommer nok ikke til å treffe alle, men for min del var det i hvert fall en innertier. Gleder meg virkelig til å se den på kino.

Lenke til kommentar

Radio (2003)

Aldri før har en film grepet meg så sterkt, aldri før har en film gitt meg så mange tårer. Dette er en herlig fortelling om Coach Jones, en Football-coach som viser interesse for en mentalt svak svart ungdom i South Carolina i 1976 - ikke ennå supre tider for svarte - og filmen baserer seg på inkluderingen av "Radio", som ungdommen kalles.

Forholdet mellom Coach Jones og Radio, som for øvrig spilles av Cuba Gooding Jr., er helt fantastisk å se på. Selv om historien ikke er av ypperste kaliber, veier skuespillerprestasjoner, samt ren filmkunst og rørende øyeblikk, denne filmen opp til en 10/10 fra meg. Vakker film jeg anbefaler alle å se.

Den er for øvrig baser på ekte hendelser.

37577138.jpg

Endret av nybb
Lenke til kommentar

Alien vs. Zombies: The Dark Lurking (2010)

Det her er den dårligste filmen jeg har sett på lenge. Alt var elendig, skuespillet, effektene, alt ... Man blir bare kastet inn i handlingen uten noen forhistorie, og leiesoldatene i filmen er seriøst så harry at jeg ble lei meg. Prøvde å finne noe mosomt noe som kunne redde filmen fra å være en stor drittfilm, men neida. Det eneste morsomme var å imitere de elendige replikkene og de dustete stemmene til filmens leiesoldater.

1/10

Lenke til kommentar

The Last Exorcism

Wow, jeg sier bare fy fader for en dårlig film.

Satt i 2 timer og ventet på at det skulle skje noe, men ingenting skjedde. Skikkelig lavbudsjettsfilm uten historie og troverdighet. Er ikke verdt bryet å se engang!

Dokumentar ala Blair Wich Project, bare at dette virker som hjemmemekk deluxe. Ikke mere å si.

1/10

Lenke til kommentar

Back to the future

Nr tre gikk på en eller annen kanal i går, så jeg tenkte å like greit se de to første også når jeg først er i gang. Alle vet vel hva det handler om, men for de som ikke har peiling har vi Marty McFly (Michael J. Fox), en ung gutt i 1985 som har en sprø professor, Doc Emmet Brown (Christopher Lloyd, leeeenge før karrieren hans gikk til helvete og han ble nødt til å være med i Piranha 3d.) :p Doc har prestert å lage en tidsmaskin av en Delorean ("The way I see it is if you are gonna build a time machine, why not do it in style?") :p, men blir drept under testingen. Marty tror ikke helt på dette tidstullet, så han setter seg inn i bilen, flykter fra de som nettopp drepte Doc og ender opp i 1955. Sånt blir det fullstendig kaos av. :p

Mange sier Top Gun er den ultimate 80-tallsfiimen, men jeg vil påstå denne er langt, langt bedre. Her har vi musikken, stilen, humoren, effektene, perfekte skuespillere og så videre samlet i en enkelt film. Mange filmer fra denne tiden har tapt seg med tiden (det er tross alt 25 år siden denne kom), men personlig vil jeg si den har holdt seg perfekt og er like bra i dag som da den kom. En tidløs (hihi) klassiker uten tvil.

Vurdering: 9/10

Back to the future 2

Marty og Doc er tilbake, og ting har roet seg en del. Men når det kommer til tidsreiser varer selvsagt roen ikke lenge. Denne gangen er det barna til Marty som er i fare, så da er det bare å sette seg inn i tidsmaskinen og suse til fremtiden. Det blir det selvsagt ikke mindre kaos av. :p

Back to the future 2 kom fire å etter den første, og mange hadde trodd den ville lide den evige oppfølger-forbannelsen og bare være en blek kopi av den første. Å lage en bra historie er vanskelig nok en gang, men å bruke samme oppskrift på to filmer fungerer svært sjelden. Dette er helt klart et unntak. Å sende Marty til en helt annen tidsepoke gjør at det på mange måter minner veldig mye om den første filmen, og enkelte scener er selvsagt bare en kopi. (skadeboard etter bil, slemming blir begravet i møkk osv), men slike scener er med på å gi filmen personlighet. Marty ble forvirret da han dukket opp i fortiden i den forrige, og selvsagt blir han forvirret når han dukker opp i fremtiden her. Men selv om det er mange likehetstrekk er det likevel to helt forskjellige filmer, og de fleste likhetstrekkene er svært bra laget og passer perfekt. I den første hadde skateboard ikke blitt oppfunnet, så han måtte improvisere. I denne er skateboard utdaterte, så han må improvisere.

Alt i alt vil jeg si denne er minst like bra som den første. Ikke bedre, men ikke dårligere heller. Det er mer som en naturlig fortsettelse av samme film.

Vurdering: 9/10

Back to the future 3

Så var det tredje film... Strengt tatt burde det holdt med to filmer, og denne er en god del svakere enn de andre. Det er mye som er svært forskjellig her fra dem, og mange av nøkkelscenene (skateboard, fremtid- eller fortidsteknologi og slektninger mangler (noen av slektningene hans er med, men i svært små roller), bilen er ikke så mye med osv), så jeg har lyst til å mislike denne sterkt. Med tanke på hvor (når?) de befinner seg er det også mye som kunne ha vært gjort annerledes og forbedret. Men til tross for at den er svakere enn de andre er det fortsatt Back to the future vi snakker om, og den er fortsatt mye bedre enn det meste annet som er kommet etter den.

Vurdering: 8/10

Back to the future: The game

Episode 1: It's about time

Dette er strengt tatt ikke en film, men et adventurespill basert på filmene. Michael J. Fox kan selvsagt ikke være med lengre pga parkinssons, så i stedet har en eller annen AJ LoCascio tatt over som stemmen til Marty. (Christopher Lloyd er selvsagt med som Doc.) På mange måter er dette den fjerde filmen, og handlingen starter seks måneder etter den tredje. Foreløpig har kun den første episoden kommet, men om de klarer å holde kvaliteten fra denne episoden lover det svært bra for resten. Anbefales for fans av filmene. :)

Vurdering: 8/10 (litt for enkelt, men det er jo bare første episode.)

Endret av vikingkylling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Home Alone (1990)

Humor, spenning og smerte er hovedfaktorene i denne latterbomben som gjør at vi alle kommer i den rette julestemningen.

Alene hjemme er for meg den ultimate amerikanske julefilmen som jeg har sett hver jul siden jeg var barn. Den er regissert av Chris Colombus og skrevet av den legendariske John Huges, som er mest kjent for sine populære 80-talls suksesser som stort sett dreier seg om tenåringer. Men da 90-tallet kom ga han en liten gutt sjansen til å tilbringe tiden på skjermen som hovedrolle. Denne gutten var Macaulay Culkin som med skuespillere som Joe Pesci og Daniel Stern skapte to originale, livlige og fornøyelig filmer. Den første ble nominert til to Oscar-priser og filmene har blitt verdsatt av millioner av mennesker.

Julen er kommet til McAllister familien hvor de har planlagt å tilbringe juleferien i Paris. Dette er en stor familie og minstemann Kevin (Culkin) havner som regel i trøbbel og når familien neste morgen forsover seg, glemmer de Kevin. Han har nå hele huset for seg selv som da vil si at han kan hoppe, sprette, leke og spise hva han vil, når han vil. Og når de to innbruddstyvene Harry (Pesci) og Marv (Stern) lusker rundt i nabolaget prøver de selvsagt å bryte seg inn i huset til McAllister familien. Men når Kevin oppdager dette setter han opp de mest morsomme og oppfinnsome fellene en kan tenke seg for å forhindre at de kommer seg inn å får stjelt noe.

Denne filmen anses som en av de beste julefilmene og definitivt en av mine favoritter å se i juletiden. Den har masse humor, energi og livlighet i seg som egnes for barn, ungdom og godt voksne. Det er et godt og engasjert manus, historien er klassisk og kreativ samt skuespillerne er dyktige og fengende å se på. Spesielt hovedpersonen Macaulay Culkin er en skikkelig barnestjerne og veldig underholdene. Og selvsagt kan man ikke glemme Joe Pesci og Daniel Stern som innbruddstyvene som virkelig får gjennomgå.

Home Alone er en av de beste julefilmene man kan finnne og får alle i stua til å more seg skikkelig. En høyst verdsatt juleklassiker!

10/10

post-123100-0-57844900-1293470470_thumb.jpg

post-123100-0-00095500-1293470474_thumb.jpg

post-123100-0-77432800-1293470975_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...