Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kongen av Bastøy

 

Meget sterk historie, sann sådan. Veldig fine bilder, troverdige karakterer med Joneri spissen.

Er stolt over at denne filmen er Norsk, spente hele kroppen flere ganger under kinoen, og jeg ble utrolig grepet..

 

9.5 / 10

Endret av Blax
Lenke til kommentar

Fitzcarraldo

 

Det jeg tidligere har sett fra Herzog er The Grizzly Man, som var en litt smårar dokumentar men aldeles brukbar og Aguirre, der Zorn Gottes. Der Aguirre kunne bli til tider kjedelig fantes det ikke et slikt øyeblikk i Fitzcarraldo. En sirupstreig film, men herregud så vakker den der. I både cinematografi og historie. Historien står til inspirasjon for å følge drømmen sin. Jeg suger til å beskrive ting, så jeg stopper her. Løp og se!

(Tror kanskje jeg skal ha et gjennsyn med Aguirre snart)

 

9\10

Lenke til kommentar

Se7en

David Fincher, 1995

 

Det ble et gledelig gjennsyn med mine tenårs store filmfavoritt. Den inngår ikke lengere i listen over de beste filmer jeg har sett, da fokuset på hva som er bra film har forandret seg drastisk de seneste årene, men som underholdning og meningsløst tidsfordriv faller den godt til rette. Dette er en film laget da Brad Pitt var flink til å overspille og før Morgan Freeman ble en parodi på seg selv, og ellers er stemningen god og det lille snevet av film noir blir særdeles verdsatt. Av et tungt lass overhypede og uengasjerende filmer laget av godeste Fincher mener jeg dette er hans beste, og med det skrevet avslutter jeg som John Doe taler: «Become vengeance; become wrath.» 6.5/10

 

picture-1-24.png

Endret av Dr. Van Nostrand
Lenke til kommentar

Devil (2010)

En litt ekkel og små klaustrofobisk film er det, men den skremmer meg ikke nok at jeg blir overbevist. The Night Chronicles: Devil, eller den mere kjente tittelen Devil er basert på en fortelling av M.Night Shyamalan, skrevet av Brian Nelson og regissert av John Erick Dowdle. Filmen er den første i den såkalte The Night Chronicles trilogien som omhandler tema overnaturlige krefter, djevelen og bibelsk tro. Hovedpersonene består ikke av noen spesielt velkjente skuespillere, men er så og si gode nok til å gjøre historien til en potensiell og skremmende opplevelse.

 

Når man ved første øyekast ser på innledningen av filmen, som er filmet opp-ned, skjønner man med en gang at dette skal ha noe med høyere krefter å gjøre. Fem tilfeldige personer blir fanget i en heis i New York hvor lyset starter å flimre veldig ofte og periodevis slukke helt. Og for hver gang dette skjer resulterer det i noe grusomt. Nå står det igjen å finne ut hvem eller hva som forårsaker disse hendelsene.

 

Det en kan si om denne filmen er at den i minste er hakke bedre enn filmene M.Night Shyamalan har satt sammen de siste årene med blant andre Lady In The Water, The Happening og The Last Airbender. Her er det stilfull spenning som knyttes til et relativt enkelt og forutsigbart premiss, men som viser en type klassisk og dyktig filmfortelling. Det er den blandingen av klaustrofobien, marerittet og tanken om død som driver filmen fram, samtidig som man utenfra følger folks endeløs kamp og strev for å få ut menneskene fra heissjakta. Og dette forsøket utøves mens de på en tv-skjerm ser det forferdelige skje inne i heisen.

 

Devil er en spennende og fornøyelig thrillerfilm å se på i sin helhet. Og med hovedpoenget på slutten gir det publikum en positiv overraskelse, men middelmådigheten råder fortsatt litt og henger igjen i Shyamalan.

07/10

post-123100-0-40545300-1292461628_thumb.jpg

post-123100-0-73871100-1292461631_thumb.jpg

post-123100-0-18818600-1292461636_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Spurvenes sang (2008)

Songof_Sparrows9.jpg

 

Den beste iranske filmen jeg har sett på lenge. Majid "Children Of Heaven" Majidi leverer her en symbolladet og meget betagende fortelling om en hardtarbeidende familiefar som pga et øyeblikks forseelse mister sin strutsefarmjobb. For å tjene til livets opphold blir han et av Teherans mange motorsykkelbud, men i møte med det frenetiske rotteracet i storbyen og dens mange moralske dilemmaer blir hans selvforståelse og moralske retningssans satt på en hard prøve.

Gjennom en tilsynelatende enkel historie synes regissøren å ville si hvor lett det er å miste av syne de tingene - vennskap,kjærlighet, fellesskap og tilhørighet - som virkelig gjør tilværelsen meningsfull. Et liv uten disse verdiene inntakt er - som eksemplifisert gjennom filmens hovedperson - å være spirituelt død.

Filmen skildrer en mann hvis karakter står i fare for å bli totalt korrumpert - underveis går han nemlig fra å være en ærlig, gavmild og kjærlig familiemann til i økende grad å være gretten, grådig, egoistisk og materialistisk. Tross all motgang og alle fristelser hovedpersonen stilles overfor makter han til syvende og sist å gjenfinne seg selv som menneske - en prosess som i Majidis regi er en nytelse å overvære.

Skuespillet til de ikke-profesjonelle aktørene er upåklagelig - hovedpersonen selv ble forøvrig fullt fortjent belønnet med Sølvbjørnen i Berlin for sin innsats. Se denne!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rabbit Hole (2010)

Life for a happy couple is turned upside down after their young son dies in an accident. Based on a play by David Lindsay-Abaire.

post-38451-0-17268600-1292532644_thumb.png

 

En av de beste filmene jeg har sett med Nicole Kidman. Selv om den er sterk lar den deg hvile uten for mye av det og viser deg andre aspekter av livet etter.

En veldig behagelig og rolig opplevelse. Sterk 9/10.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

independence day

 

cheese_alert.jpg

 

Handlingen er temmelig bland, romvesner vs USA. Roland Emmerich står bak denne filmen, så da vet du at den kommer til å stinke ost. Makan til cheesy drøvel er det lenge siden jeg har sett. Pluss for Will Smith awesomehet, men ellers meget lite å hente.

2\10

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

Sorcerers Apprentice (2010)

 

Jeg synes filmen hadde en flat handlingskurve, lite engasjerende skuespill og manglende motiver/handling.

 

Nicolas Cage pleier ikke spille veldig dype eller motiverte rollefigurer, men dette ble platt selv for ham. Jay Baruchel i rollen som den usikre læregutten var rett og slett pinlig. Forsøkene på referanser til andre kultklassikere som Fantasia, Star Wars, Indiana Jones, Ghost Busters med flere, virket som forsøk på å dekke over mangelen på en god historie.

Rett og slett litt kjedelig.

Lenke til kommentar

The Town (2010)

The Town er en bred, underholdene og mektig krimfilm som tar for seg bankran og dens komplikasjoner. Filmen er basert på Chuck Hogans roman Prince of Thieves og er regissert og delvis skrevet av Ben Affleck. Den omhandler Bostons store aktivitet av bankran som kalles bankranets hovedstad i USA. Her får vi levert en gripende og omfattende historie med en stjernespekket rolleliste bestående blant annet av Ben Affleck, Jon Hamm, Rebecca Hall, Blake Lively, Jeremy Renner, Pete Postlethwaite og Chris Cooper. Jeg kan nesten med en gang si at denne blir med på Oscar-løpet og muligens får en pris.

 

Filmen begynner med, tro det eller ei, et bankran hvor en maskert kriminell bande har i oppgave å utføre et planlagt og nøye ran. Lederen i gruppen er Doug MacRay (Affleck), en erfaren og høyst farlig kriminell, som sammen med sine medarbeidere og barndomsvenner James (Renner), Albert (Slaine) og Desmond (Owen Burke) er aktive forbrytere i Boston. Under dette første ranet vi får se går både det ene og det andre galt som fører til att de kidnapper den ene banksjefen ved navn Claire Keesey (Hall). Etter kort tid i fangenskap blir hun satt fri og får aldri vist hvem som tok henne grunnet maskene de brukte. Hun blir som følger av å være et vitne og offer intervjuet av FBI agent Adam Frawley (Hamm) og prøver deretter å leve et normalt liv. Doug forfølger så Claire for å passe på at hun tier om saken og mens han gjør det støter de på hverandre og et forhold og en løgn er i gang. Samtidig følger vi også politiets jakt på ranerne.

For å nevne resten av hovedkarakterene som er med spiller Blake Lively Krista, søsteren til gjengmedlemmet James og eksen til Doug, Chris Cooper spiller Dougs far Stephen og Pete Postlethwaite spiller Fergie the florist, den største kriminellsjefen i byen.

 

Her får vi nok en gang se Ben Affleck i kriminal byen Boston og her med sin andre regissørjobb. Hans debut som regissør hadde han i 2007 med Gone Baby Gone som også tar for seg byen Boston, samtidig har Affleck i sin tidligere karriere også vært involvert i flere andre filmer hvor handlingen er lagt i den amerikanske byen. Denne filmen har for det første et enormt og dyktig skuespill med flere engasjerte og overbevisende roller, historien er virkelig og sterk, samt det velskrevne manuset gjør seg godt synlig. Det er en smart, gjennomtenkt og grundig film Ben Affleck har satt i sammen som fortjener all positiv kritikk og ikke minst er den actionfull, emosjonell og underholdene.

 

The Town er en av årets beste filmer!

10/10

post-123100-0-33942600-1292608848_thumb.jpg

post-123100-0-55897700-1292608876_thumb.jpg

post-123100-0-37266600-1292608880_thumb.jpg

Endret av .........
Lenke til kommentar

Sunshine

 

Sunshine er en fremtidrettet sci-fi film med et noe apokalyptisk tema. I en uspesifisert fremtid er solen i ferd med å brenne ut. Ved å detonere en gigantisk atombombe i solens indre håper man på å forlenge solens brenntid.En håndfull astronauter blir sendt direkte til solen for å redde menneskeheten og vi følger deres trubadur gjennom denne episke begivenheten.

 

Det skal umulig gjøres å ikke vandre innenfor de noe mer filosofiske aspektene ved menneskeverd, sett i forhold til de store massene, når en står ansikt til ansikt med døden. Til enhver tid kan ett menneske bety så mye, og ett annet så lite, og omvendt, sett i forhold til situasjonen en måtte befinne seg i. Kynisme er en nødvendighet. Sympati er et tveegget sverd. Mot til å ta affære er alfa og omega.

 

Godt skuespill, god regi og en god historie. Jeg satt på stolkanten for det meste av filmets forløp.

 

7.5/10 til Sunshine

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...