Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Despicable Me (2010)

Despicable Me kommer ikke fra de store animasjon selskapene Disney, Pixar eller Dreamworks, men er fortsatt ikke så aller verst. Den er riktignok ikke av aller beste kvalitet på humor, plott og filmmagi, men en vennlig, middelmådig og til tider morsom barnefilm er det. Her får vi høre stemmer fra en av de øverste hyllene i komedie seksjonen i Hollywood som Steve Carell, Jason Segel, Russell Brand, Julie Andrews, Will Arnett, Kristen Wiig og Danny McBride. Det er ikke alle figurene og karakterene som fenger like godt, men i sin helhet underholder de varierende og skiftende.

 

Gru (Carell) er den største kjeltringen i skurkeverden som i sin midtlivskrise oppdager at hans yngre og dyktigere rival Vector (Segel) har klart å stjele en velkjent og stor pyramide fra Egypt. Nå må Gru, sammen med sin medhjelper Dr. Nefario (Brand) og sine gule hjelpere kalt Minions, få tak i noe større for å overgå sin motstander. Han bestemmer seg til slutt for å stjele månen. Det eneste problemet nå er å få knabbet et slags krympevåpen som Vector har i sin besittelse. Og den eneste måten å få tak i den på er å komme seg inn i det godt voktede huset hans. Så dukker det plutselig opp tre små jenter fra et barnehjem som fra dør til dør går å selger kakebokser og som automatisk slipper inn i Vectors palass. Dette tar Gru i bruk og adopterer de tre jentene til sin fordel.

 

Her får vi levert den første CGI produksjonen fra Universal Pictures med et vittig og humoristisk animasjons konsept i 3D. Filmen lever ikke helt opp til forventningene, men inneholder til dels gøyale sprell, småmorsom dialog og et vakkert og visuelt landskap. For å si det slik, Despicable Me er en rettet mot barn, ungdom og kanskje litt yngre voksne, samt skal det sies at den er en god animasjonsfilm med en livlig og positiv ramme. Bare den hadde vært overbevisende nok hadde jeg blitt revet med en smule mer en det jeg gjorde her.

En middelmådig og helt grei animasjonsfilm som ungene kommer til elske.

 

06/10

post-123100-0-76855000-1291736788_thumb.jpg

post-123100-0-49978700-1291736793_thumb.jpg

post-123100-0-10684600-1291736799_thumb.jpg

post-123100-0-26951200-1291736835_thumb.jpg

Endret av .........
Lenke til kommentar

Skyline

 

Hvordan i helvete har denne filmen fått så mye dårlig omtale?

Var jo dødskul. Adrenalin-rush fra start til slutt.

En blanding av King Kong, Aliens, Cloverfield og District 9.

Det er en skikkelig popkornfilm, så det er ingen sekser det er snakk om. Men en nøye planlagt dramaturgisk kurve som vertfall holdt meg i sjakk under hele opplevelsen.

Terningkast 4

Lenke til kommentar

Brick (2005)

A teenage loner pushes his way into the underworld of a high school crime ring to investigate the disappearance of his ex-girlfriend.

 

Ble anbefalt filmen av en kompis, og ble overbevist av setningen over. Noe av det beste jeg har sett på lenge, anbefales på det sterkeste.

 

8.5/10

Endret av blured
Lenke til kommentar

Outlander 2008

 

Plot: En rom-soldat krasjlander i Norge under vikingtiden med et monster i lasterommet. Helvete bryter løs og soldaten må samarbeide, og kombinere sin teknologi med vikingene for å overleve. Awesome? Det trodde jeg også ...

 

Filmen ligger på en sekser på imdb, jeg tror det er fordi filmen er sammensatt av mer eller mindre fire usammenhengende filmer som hver har fått 1,25.

 

Den starter fett, med en strandet deformert hval og en haug med uforklarlige greier, men når dette begynner å trekke ut mistet jeg litt interessen. Når filmen endelig plukker opp tempo bestemmer de seg for og introdusere bakgrunnshistoriene til karakterene du har sett på i 50-ish minutter, noe som på meg virket malplassert og lite gjennomtenkt.

 

Filmen hadde budsjett på $50 millioner men spilte kun inn $160K. Jeg forstår utmerket godt floppen, men hva brukte de egentlig $50 millioner på?

Lenke til kommentar

The Man From Earth

 

Det er herlig når filmer som dette dukker opp ut av det blå. Filmer som bruker mediet på en helt annen måte enn det vanlige, og ikke streber etter å være noe mer, enn det som er nødvendig.

 

Alt du har i denne filmen, er én interessant diskusjon rundt bålet, og det føles som man sitter blant dem. Karakterene er forskere innen flere felt, som lar seg fascinere av en historie, fortalt av en mann som har levd i evig tid.

 

 

Filmen er et bevis på hvor viktig den skriftlige kilden til en film er. En god historie er alt som trengs, og det kommer tydelig fram her. Noen vendinger er derimot litt overdådige. For meg som kan litt historie, er det ikke overraskende å høre at karakterene flørter med om buddhismen kan ha påvirket kristendommen osv, og at den evige mannen viser seg å være Jesus selv.

 

 

Terningkast 5

Endret av Runar
Lenke til kommentar

The Man From Earth er en skikkelig bra film, jeg koste meg stort under hele filmen. Skulle ønske flere filmer prøvde å være litt mer oppfinnsome og kreative sånn som denne.

 

Det eneste som hindrer den i å få toppkarakter fra meg er at noen av skuespillerne er litt for dårlige. Noen av replikkene blir merkbart kunstige, noe som distraherer litt, hvertfall i begynnelsen av filmen.

Lenke til kommentar

Scott Pilgrim vs The World

 

Kan ikke si noe annet enn at dette er en av årets filmer i mine øyne. Skuespillet er bra, og filmen er på alle måter noe man ikke ser alt for ofte i filmer. Med andre ord, hvis du liker spill, hvis du liker filmer utenom det vanlige, eller hvis du bare kjeder deg, og føler for å se en veldig underholdene film fra start til slutt, se Scott Pilgrim vs The World.

 

9/10.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ha det på det rene:

 

jesus-biten har ingenting med slutten å gjøre.

 

Det er en liten avsløring, men ikke betydningsfullt. Det som gjør filmen spennende er uansett ikke disse avsløringene. Det er hvordan publikum sakte overtales til å tro på historien han forteller. Og isolerte tilfeller tatt ut av konteksten til denne filmen, ville ødelegge spenningen i det hele tatt.

Slutten av filmen er heller dramatisk og overraskende, og den har jeg ikke nevnt i det hele tatt.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Den siste family guy filmen var elendig. Fox presset på og inngikk et kompromiss med Seth McFarlane. De innrømmer det til og med selv i starten. Med så mange prosjekter som Seth og teamet hans sjonglerer er det ikke rart heller. Jeg så den når jeg ikke hadde NOE annet å se på og jeg måtte slappe av mellom eksamener. Helt fornøyelig sånn sett. Original humor har de ikke vist på flere sesonger, men det er jo bedre enn å stirre i veggen.

Lenke til kommentar

For å ha det på det rene:

 

jesus-biten har ingenting med slutten å gjøre.

 

Det er en liten avsløring, men ikke betydningsfullt. Det som gjør filmen spennende er uansett ikke disse avsløringene. Det er hvordan publikum sakte overtales til å tro på historien han forteller. Og isolerte tilfeller tatt ut av konteksten til denne filmen, ville ødelegge spenningen i det hele tatt.

Slutten av filmen er heller dramatisk og overraskende, og den har jeg ikke nevnt i det hele tatt.

 

Ikke betydningsfullt? Visst faen var det betydningsfullt, det var kanskje den mest oppsiktsvekkende hendelsen i filmen. Men det spiller ingen rolle for meg, jeg har sett filmen, men hvis man ikke klarer å skrive en anmeldelse uten å ødelegge halve opplevelsen for neste mann burde man kanskje revurdere seg selv som anmelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å ha det på det rene:

 

jesus-biten har ingenting med slutten å gjøre.

 

Det er en liten avsløring, men ikke betydningsfullt. Det som gjør filmen spennende er uansett ikke disse avsløringene. Det er hvordan publikum sakte overtales til å tro på historien han forteller. Og isolerte tilfeller tatt ut av konteksten til denne filmen, ville ødelegge spenningen i det hele tatt.

Slutten av filmen er heller dramatisk og overraskende, og den har jeg ikke nevnt i det hele tatt.

 

Ikke betydningsfullt? Visst faen var det betydningsfullt, det var kanskje den mest oppsiktsvekkende hendelsen i filmen. Men det spiller ingen rolle for meg, jeg har sett filmen, men hvis man ikke klarer å skrive en anmeldelse uten å ødelegge halve opplevelsen for neste mann burde man kanskje revurdere seg selv som anmelder.

 

Bare gjør det du. jeg gir faen.

Forresten så dør Sauron i den siste Ringenes Herre-filmen også.

 

"Åh det kan jo alle daaah". Nei men det beviser at selv om du vet hva som kommer til å skje, er det reisen som betyr noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...