Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Synes personelig at de burde kastet Yates ut av døra etter Order of the Phoenix, bed Alfonso innstending om å gjøre de siste filmene, og hadde ikke det fungert måtte Newell tatt over. Synes av de 4 regisørene som har vært innom Harry Potter (Columbus (2 filmer), Cuaron (1 film), Newell (1 film) og Yates (3 filmer, ettersom Deathly Hallows er 1 film delt i 2)) foretrekker jeg mye heller Cuaron eller Newell fremfor Yates. Order of the Phoenix ble en enorm skuffelse etter Prisoner of Azkaban og Goblet of Fire (som jeg synes er de desidert sterkeste filmene i serien) og Half-Blood prince ble en blandet opplevelse.

 

Deathly Hallows del 1 er ikke en dårlig film, men som stand alone er den meget svak synes jeg. I stede for å bruke enorm med tid i skauen kunne de bygget mer spenning rundt Ministry of Magic som et "midt" parti, kuttet vekk "Gutta på tur" konseptet midt i skauen og heller avsluttet litt tidligere i historien. Det som gjennstår nå i historien er ikke så veldig mye og jeg lurer på hvordan de skal få det gjennstående materialet til å strekke til en vel 2 timers film.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^

Akkurat det tror jeg ikke du skal bekymre deg for, Battle of Hogwarts og jakten på de resterende horocruxsene (? litt rusten) vil fint klare å fylle neste film.

 

De har holdt mange ting i nærheten av slik de er i bøkene, og det er fint syns jeg. Det jeg syns de burde fokusert mer på, er hvor lenge de er på rømmen. Ikke ved å ha flere scener, men med dialog elns som gjør at vi skjønner hvor lenge de er ute. Vi ser jo at det er julaften i en av scenene, men bortsett fra det fikk jeg ikke inntrykk av at de hadde vært så lenge borte.

 

Hørte på MuggleCast i dag, og de hadde et veldig godt poeng. De mente at skogsscenene, og det at de er på rømmen ikke blir begrunnet nok, og at de derfor føles litt meningssløse. De som leser bøkene vet jo hvilken trussel Voldemort er blitt på dette punktet, men i filmene blir ikke det bygd opp nok.

Lenke til kommentar

Spoiler for ikke å ødelegge for dem som tilfeldigvis ikke har sett denne filmen, og les boka:

 

 

 

 

Voldemort skulle egentlig lage 7 horcruxes, men ble ødelagt før det skjedde (Harry's drap skulle bli den 7ende) så han fikk tiden å lage 6. Boka er ødelagt, samme er ringen og nå locketen. Da har vi Nagini, koppen og kronen igjen, og 2 av dem befinner seg på Hogwarts, dvs Nagini og kronen. Koppen finner de i Gringots og det er nesten der del 1 slutter, etter at Dobby dør bryter de seg inn på Gringots, stjeler koppen og drar rett til Hogwarts.

 

 

 

 

Er derfor jeg lurer på hvordan de skal klare å presse rundt 2 timer ut av det som er igjen fra boka. Regner med at de vil bruke over 1 time på Hogwarts bare for å dra ting ut litt.

 

Tror nok ikke de skulle hadt problemer å lage Harry Potter til en rundt 2 timer og 40 minutters film, i alle fall ikke slik de har distribuert materialet så langt. De kastet bort ufattelig mye tid i skogen, som de kunne kuttet ned på. Eneste grunnen til at de vil ha den over 2 filmer er for å ha noe å sende i den store film månden. De kunne ikke utsette Harry Potter igjen (de har brukt opp det kortet) så dermed kutter de filmen i 2, gjemmer seg bak en megatynn løgn og sender den store finalen i Juli.

Lenke til kommentar

Jo, jo, men fuck, kanskje jeg bare har vokst fra det.

 

Tror heller det er pga Harry og Co har vokst og blitt mer voksne, så det passer ikke inn med den standard fantasy theme de hadde i de første.

 

Dessuten tror jeg at nettopp pga dette at jeg likte filmen bedre. Den tok meg om seer mer seriøst, og jeg tok den mer seriøst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Shrek Forever After er en morsom, eventyrlig og nok en gang underholdene film fra Dreamworks. Dog Shrek-sagaen begynner å gå på tomgang og må her ty til kjedligere og middelmådigere metoder for å avslutte fortellingen om det grønne og kjærlige trollet. Sammen har de kjente skuespillerne Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz og Antonio Banderas, som siden den første filmen har gitt sine stemmer til hovedkarakterene, gjenforenet seg til denne siste filmen for nok et eventyr i Far Far Away.

 

Shrek (Myers) er nå blitt en atraksjon for turister og en trebarnsfar sammen med kona Fiona (Diaz). Han henger også fortsatt sammen med Donkey (Murphy) som også er familiefar sammen med dragen vi møtte i den første. Puss In Boots(Banderas) vanker også med gjengen når anledningen byr seg og når ikke familielivet til Shrek tar helt over. På 1-årsdagen til de tre trollungene går begeret over for Shrek hvor han oppdager at familien har tatt over hele livet hans og at det er den samme rutinen som preger hans daglige liv. Han føler nå at han trenger en fridag ved å bare være seg selv, som da innebærer å være et stort og skummelt troll som skremmer folk og leve et rolig liv i sin sump hvor han kan gjøre hva han vil. Han snubler så over Rumpel Stilskin i skogen og blir tilbudt skyss og et ønske. Rumpel tar fram en kontrakt som sier noe lignende som "An oger for a day", altså et troll for en dag, noe som Shrek virkelig har lyst til. Han skriver derså under og magiske ting oppstår hvor han plutselig finner seg selv liggende i skogen og er nå tilbake som et skremmende og fryktløst troll for hele Far Far Aways befolkning. Men det er en hake til det hele hvor alt har forandret seg. Rumpel Stilskin er nå konge, Fiona er en krigersk trollkvinne, Donkey er en drahest og Puss In Boots er et feit kjæledyr. Når Shrek oppsøker alle vennene sine kjenner ingen han igjen og alt er nå slik det var før Shrek reddet Fiona fra slottet som rett og slett viser en verden hvor alt dette ikke har skjedd. Nå er det opp til Shrek å finne veien tilbake til sitt gamle liv og få vennene sine i rett stand.

 

Når historien bare viser seg å være et slags innblikk i hvordan verden hadde blitt viss Shrek ikke hadde møtt Eselet og Puss, samt ikke reddet Fiona, blir jeg litt skuffet. Vi vet jo alle hvordan slutten kommer til ende etter en slik fortelling og det kjeder meg litt. Ja, det var kanskje riktig å lage en avsluttende og siste film om Shrek, men de burde heller gjort det på en mer dramatisk, overfylt og kreativ måte enn dette. De burde gjort noe hjerteskjærende og inspirerende, dog noe av disse sidene vises er det veldig få av de. Jeg liker alle Shrek filmene utrolig godt, 1'ern og 2'ern bedre enn den tredje, samt mye bedre enn denne. Jeg har en formening om at de enten burde ha lagd en slags avslutning i siste del av 3'ern eller burde gjort denne til en litt bedre og energisk Shrek-film som vi alle hadde blitt mere glad i. Over årene har verden blitt godt knyttet til våre hovedpersoner og eventyrfigurer med det grønne, store og heltemodige trollet Shrek, det morsomme og alltid syngende eselet Donkey, katten Puss In Boots med de store øynene og de svarte støvlene og ikke minst prinsessen Fiona som både har vært troll og menneske og som også har vanvittige kampsport evner.

 

Shrek-historien har vært en glede å fulgt med på gjennom årene og er et ordentlig eventyr i en oppfinnsom og kreativ verden fylt av alle mulige slags karakterer og oppsiktsvekkende hendelser som er verdt å få med seg. Det innebærer mye humor, magi, spennning, kjærlighet og er en av mine favoritt animerte filmserier gjennom tidene. Shrek Forever After er en del av den gode og fortryllende Shreksagaen, men den er definitivt den dårligste av dem som her gjør en ellers grei og vemodig jobb med å avslutte denne fantastiske serien filmer som i bunn og grunn handler om et grønt troll og vennene hans som stadig vekk er på nye eventyr.

06/10

post-123100-0-56282900-1290610318_thumb.jpg

post-123100-0-46393800-1290610325_thumb.jpg

post-123100-0-61995700-1290610345_thumb.jpg

post-123100-0-84340200-1290610349_thumb.jpg

post-123100-0-03392800-1290610485_thumb.jpg

post-123100-0-96321400-1290610490_thumb.jpg

post-123100-0-50777800-1290610496_thumb.jpg

post-123100-0-96320400-1290610501_thumb.jpg

post-123100-0-52301900-1290610510_thumb.jpg

post-123100-0-62123000-1290612003_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laitakaupungin valot (Lys i skumringen) (2006)

 

lights-dusk-350.jpg

Siste del av Aki Kurismäki sin "Finland-triologi" hvor fokuset har vært vanlige menneskers liv som har gått rett til helvete (gjerne pga av økonomi). I de 2 foregående filmene har humor vært et virkemiddel, men i denne filmen har den helt forsvunnet. Dette er altså en mye mer seriøs og alvorlig film en forgjengerene. I denne filmen her ikke historien rett fram heller, men går over til et krimplott mens hovedfokuset har vært det samme. En virkelig flott film som jeg liker bedre en Kauas pilvet karkaavat (Drifting Clouds).

 

Under filmen kom jeg til å tenke på yndlingsfilmen min Lilja 4-ever da det gikk fra dritt, til dritt, til man fikk se et lys i tunellen, før deg gikk enda mer scheiss igjen, men her med en litt mer positiv slutt, På IMDB blir filmene ofte kritisert for å være ganske så "stive" i dialogframførelsen, heldigvis for meg at jeg ikke er finsk fordi jeg kan ikke si jeg legger så mye merke til det. Alt i alt en feiende flott film, som slår Drifting Clouds, men blir slått av The Man Without a Past.

 

8\10

Lenke til kommentar

Ja, fantasy har den tendensen til å ikke ta seerne sine seriøst :roll:

 

Nå har jeg hatt inntrykk av at du er en oppegående og moden person, men den kommentaren var rett og slett barnslig.

 

Meiner du at "vanlig" filmer har enerett til seriøse undertoner til filmene sine? At fantasy, eller Sci-Fi o.l., ikke kan være seriøse?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Ja, fantasy har den tendensen til å ikke ta seerne sine seriøst :roll:

 

Nå har jeg hatt inntrykk av at du er en oppegående og moden person, men den kommentaren var rett og slett barnslig.

 

Meiner du at "vanlig" filmer har enerett til seriøse undertoner til filmene sine? At fantasy, eller Sci-Fi o.l., ikke kan være seriøse?

Det var en besk kommentar til din kommentar om at den nye filmen tok deg som seer mer seriøst enn de gamle.

Lenke til kommentar

LOL, ja vi må jo ikke sette i gang en "diskusjon"! Er farli det! ;)

 

Det var en besk kommentar til din kommentar om at den nye filmen tok deg som seer mer seriøst enn de gamle.

 

Ah, var det sånn å fatte. Hehe, ja. Jeg og filmen pratet godt og lenge sammen etterpå. Tok meg seriøst den. :D

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

The Sorcerers Apprentice er en fortryllende, fargesprakende og elektrisk film om trollmenn og magi med et middelmådig preg over seg. Med det mektige selskapet Walt Disney Pictures bringer den flere store navn med seg som regissøren Jon Turteltaub, produsent Jerry Bruckheimer og hovedperson Nicolas Cage. Sammen med disse får vi også skuespillerne Jay Baruchel, Alfred Molina, Teresa Palmer, Monica Bellucci og Alice Krige.

 

Året er 740 AD og den legendariske trollmannen Merlin har tre lærlinger, Balthazar Blake (Cage), Maxim Horvath (Molina) og Veronica Gorloisen (Belluci). Maxim bedrar sin mentor og sammen med heksa Morgana le Fay (Krige) klarer de å drepe Merlin, mens Veronica på et vis absorberer Morgana inn i seg egen kropp. Balthazar tar så å fanger dem begge i en krukke for å beskytte Veronica mot Morgana. Maxim forsvinner og Merlin gir Balthazar en dragering som skal finne den såkalte "Prime Merlinian", altså Merlins etterfølger som selvfølgelig er den eneste som kan overvinne Morgana. Gjennom mange, mange år har Balthazar fanget Maxim og mange andre trollmenn i sin lille krukke og når tiden kommer til år 2000 blir den 10 år gamle gutten Dave Stutler involvert hvor han møter Balthazar og får en ring av han, samt får oppleve en ordentlig trollmannkamp som rammer livet hans. 10 år senere, som en litt eldre nerd og fysikk student, får Dave igjen et møte med den samme trollmannen og denne gang er han til hjelp. Vår unge læregutt blir så trent opp av Balthazar for å prøve å slå Maxim og få Morgana ut av Veronica. Et dilemma blir det også når Dave, vår unge og heroiske trollmann, samtidig har en kjærlighets interesse. Og som alle trollmenn vet er det ikke mye tid til damer.

 

Historien og plottet er til en viss grad interessant, entusiasmen i skuespillerne er så og si middelmådig, spenningfaktoren er for det meste på topp, men det holder ikke helt hvor man vil ha det. Kort sagt er det ikke akkurat en uforglemmelig film man kommer til å huske så veldig lenge. Med et lynfort tempo og vittige actionscener er det de eventyrirske elementene og effektene som først og fremst overgår det meste i Trollmannens Læregutt. Det er tross alt Jerry Bruckheimer og Walt Disney som har produsert og distribuert dette magiske verket og da utelukkes det selvfølgelig ikke for litt overbruk av fiffige filmtriks og moderne teknologi som i sin storslåtte form er vakkert å se på.

 

Som kanskje noen av oss har hørt var det Nicolas Cage sin idé å lage denne filmen baserende på trollmannens læregutt-segmentet i Disney klassikeren «Fantasia» fra 1940 hvor Mikke Mus prøver å få kostene til å vaske for han. Som igjen er basert på det tyske diktet fra 1797 av Johann Wolfgang von Goethe. Uansett utgjør den nye og moderne versjonen seg teknologisk bra på skjermen fylt med magi, spenning, høyt tempo, velkjente skuespillere og dialog som framhever humoren mellom karakterene. The Sorcerers Apprentice - energisk, delvis morsom og middels underholdene.

07/10

post-123100-0-74638600-1290626878_thumb.jpg

post-123100-0-72296300-1290626885_thumb.jpg

post-123100-0-26426900-1290626892_thumb.jpg

post-123100-0-94761600-1290626903_thumb.jpg

post-123100-0-88371700-1290626977_thumb.jpg

post-123100-0-88628200-1290626982_thumb.jpg

post-123100-0-43235000-1290627010_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...