Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt off-topic, men hvorfor er ikke morsmålet ditt norsk? Bare nysgjerrig. :)

 

Født i Canada. De snakker ikke norsk der...eller ivertfall ikke nok til at det ble morsmålet. ;)

 

Og nei, jeg snakker ikke Fransk heller.

Tulle land, Med deres hoppende hoder og Terrence and Philip,(de er ikke morsome de bare promper hele tiden, det er ikke gøy)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kauas pilvet karkaavat (Drifting Clouds) (1996)

 

Andre film av den finske ressigøren Aki Kaurismäki som jeg ser. Filmen handler om et ektepar som får problemer økonomisk, og det finnes nesten ikke grenser til hvor langt ned det går heller, men ikke på en urealistisk måte. En tragisk komedie i god Nord-Europeisk ånd.

 

Om ikke like god som Mies vailla menneisyyttä (Mannen uten minne), så holder den stilen til filmen veldig godt. Veldig dyster, samtidig morsom på en tibakelent måte.

7.5/10

Lenke til kommentar

Harry Potter 7 (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1)

 

 

Helt grei. Ganske lav tempo, og det virket som om budgetet var noe lavere fordi effektne skilte seg kraftig ut...men men.

 

Til tross for lav tempo, viste det seg at jeg fant denne filmen til å være den mest interessante av Potter filmene. Character utvikklingen, og kjemien mellom alle var flott å se på, selvom det hele er på et typisk "tenårings drama" nivå (sjalusi/usikkerhet osv).

Jeg likte hvordan det hele hadde et mer oppdagelses tema enn "zappy magic".

 

Teknisk er filmen nokså "text-book", ingen scener eller vinklinger som gav en rikere visuel opplevelse.

 

Jeg vet at dette er en Del 1 av 2. Men jeg synes de kunne likevel gitt oss et litt mer klimax på slutten, nå har jeg ikke lest bøkene så det er sikkert sånn det er. Kan ikke trekke den ned pga dette, er bare noe jeg må akkseptere.

 

Vet ikke hvordan jeg skal tolke det når et lite "eventyr fortelling" som blir fortalt i filmen er den mest minneverdig øyeblikket. Del 2 må egentlig til for å kunne gi et sikkelig anmeldese, men alene er dette et bra film.

 

 

7/10

Lenke til kommentar

Zombieland (20 ... uhm, 10, tror jeg)

 

Etter å ha lidd meg gjennom Iron Man 2 og Predators nylig, to uhorvelig tråkige filmer, hadde jeg et lønnlig håp om å endelig finne en severdig film i denne zombie-actionkomedien med min gamle favoritt Woody Harrelson. Evig er hans navn skrevet i gull på stjernehimmelen etter innsatsen i Cheers og Natural Born Killers.

 

Mine håp ble så definitivt innfridde. Jeg har ikke ledd såpass godt av en film siden jeg så Little Miss Sunshine for et halvt års tid siden, en film som har tilsvarende miks av feelgood-elementer og odde karakterer, riktignok uten å ha en tilsvarende karikert figur som nevnte Harrison. En karikatur utført med kjærlig håndverk, en figur man blir littegrann glad i.

 

Fin-fin minirolle av en gammel legende, uten å spoile noe.

 

Karakter 8,5/10 - anbefales sterkt.

Lenke til kommentar

Jaws

Er vel få filmer som har demonisert et dyr mer enn denne filmen, skaden den har gjort mot hvit haier og haier kjennerelt er egentlig nok til at filmen burde bli slaktet, men den er fryktelig kul, masse one liners, festlig fylle syinging, action uten å være en action film, Dryfuss og Shaw spiller mot hverandre perfekt, historien er typisk ikke noe spesielt, den føler standar formel, men den følger den perfekt, aldri faller ballen av hylla, skal man lage en standar monster film som ikke er unik eller briljant men laget dønnsolid skal man se på hvordan de lagde denne filmen.

 

8/10

 

 

Jaws 2

 

Denne filmen er nostalgisk for meg, mange år tilbake når jeg var en liten pjokk på 8, var det nyttårs selvskap hos naboene over oss, da var all ungdomen på et rom og så film, ungdomene var 14-18 og lille truls(dette var før jeg fikk mit alterego Gunfreak) fikk være med å se film sammen med de store "barna" filmen vi så var Haisommer 2. Det var store saker, jeg hadde sett "voksen film" før i form av James bond, men dette var ekte saker, men blod og skummle sener, og jeg elsket det. Derfor har jeg gode minner fra denne filmen. Dette fargelegger kanskje litt av mine meninger om filmen.

 

Filmen er typisk "en folkefiende" oppskrift, folk vil ikke høre på heltens advalser før det er for sent, de prøver å slenge dritt om helten, få han til å virke gal eller ustabil, paranoid, men vi vet han har rett, jeg syns denne filmen er nesten like bra som orginalen, den er litt mer på persjonlig plan, det er heltens familie som står på spill osv. Men filmen taper litt på at Shaw og Dryfuss karakterne ikke er der. Det var de som var 40% av orginal filmen.

 

7.8/10

Lenke til kommentar

Harry Potter 7 (Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1)

En generelt bra film, men det som fanget meg med Harry Potter-bøkene og filmene er ikke til stede lenger. Legg for eksempel merke til musikken. Den er mer standard eventyr/drama/spenning enn den typiske magiske musikken som var i de første filmene. Men med fire forskjellige regissører blir det vel litt slikt. Merket allerede at noe skurret i 3ern med Alfonso Cuarón bak roret. Så synes jeg de var på rett vei igjen i nr. 4 med Mike Newell. Og de siste filmene har jeg vært litt likegyldige til.

Lenke til kommentar

^

Jeg kan være til dels enig med deg, men jeg føler at musikktemaene fra de tidligere filmene(spesielt Hedwig's Theme) hører hjemme på Galtvort.

 

Denne filmen er jo radikalt forskjellig fra de andre. Galtvort, med alle dens elever og lærere, er jo helt fraværende. Hele stemningen er endret, og da må jo musikken reflektere dette (føler jeg ihvertfall.)

Endret av Constanse
Lenke til kommentar

Jeg har lest bøkene, og det blir heller interessangt å se hvordan de vil klare å samle opp alle de løse trådene i neste film. Sjansen er vel stor for at de ikke vil klare det særlig bra, de har ihvertfall gjort det unødvendig vanskelig for seg selv. Alle filmene har jo varierende grad av plothull, selv om jeg syntes det nesten var verst i denne filmen.

 

Flere ting de gikk inn på, for så å aldri ta opp senere i filmen, skjønner at folk er forvirret.

De fleste karakterene er jo også underutviklet (spesielt noen som er essensielle for slutten), så det kan virkelig bli spennende å se hvordan de vil summere opp det hele.

 

Jeg gleder meg! :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...