Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Guns N' Roses ja. Ikke Guns 'N Roses - megafail!

 

Jeg har en diger poster med Guns 'N Roses på veggen og ser på den akkurat nå. Uansett var det bare et eksempel.

 

Men nok off-topic.

Garantert noe fake drit. Et raskt søk på bandet gir på den første siden utelukkende "Guns N' Roses" deriblant hjemmesiden.

 

"Yes, we care" - Apostrofpolitet

Lenke til kommentar

Avatar (Collectors extended cut)

 

16 minutter tilagt til originalen. Ikke mye sier mange, men om man f.eks tar "Ringenes Herre" triologien og dets extended versjoner til ettertanke vet man at de ekstra minuttene som legges til ugjør en god del til slutt.

 

Og det er intet unntak med Avatar. Alternativ start på filmen og småting her og der utgjør en god del. Forholdet mellom Grace og Jake utvikles mer forståelig i denne filmen, og mye av det som var med i original scriptet er med her, som Neytiri's søster og historien rundt skolen og hva som skjedde med den.

 

Jeg vil si at om man har sett original versjonen og likte den, er extended versjonen et must. I tilegg kommer den med noe original versjonen ikke hadde, nemlig en masse ekstra materiale. Alt i alt synes jeg Avatar er en god og underholdene film, dog med små svakheter som enkelte dialoger samt at historien er veldig rett frem. Jeg vet mange sammenligner Avatar med Pocahontas men det de virkelig burde sammenligne den med er historiene Pocahontas og Danser med ulver er inspirert av, som er faktiske historiske hendelser (og hendelser som faktisk foregår den dag i dag vel å merke). Men i det store bildet faller Avatar inn under god underholdning.

Lenke til kommentar

Avatar (Collectors extended cut)

 

Jeg vet mange sammenligner Avatar med Pocahontas men det de virkelig burde sammenligne den med er historiene Pocahontas og Danser med ulver er inspirert av, som er faktiske historiske hendelser (og hendelser som faktisk foregår den dag i dag vel å merke).

Det er ingenting som er teitere enn å se det evige "ikke originalt"-argumentet i forhold til universelle temaer og det å kritisere Avatar for å stjele idéer blir for min del litt fjasete. Forbudt kjærlighet har da foregått til alle tider og ikke nødvendigvis kredittert et kunstnerisk verk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avatar (Collectors extended cut)

 

Jeg vet mange sammenligner Avatar med Pocahontas men det de virkelig burde sammenligne den med er historiene Pocahontas og Danser med ulver er inspirert av, som er faktiske historiske hendelser (og hendelser som faktisk foregår den dag i dag vel å merke).

Det er ingenting som er teitere enn å se det evige "ikke originalt"-argumentet i forhold til universelle temaer og det å kritisere Avatar for å stjele idéer blir for min del litt fjasete. Forbudt kjærlighet har da foregått til alle tider og ikke nødvendigvis kredittert et kunstnerisk verk.

Det er vel mer at Avatar er en blåkopi av Pocahontas. Men nye farger på ting har aldri skadet noen.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som er teitere enn å se det evige "ikke originalt"-argumentet i forhold til universelle temaer og det å kritisere Avatar for å stjele idéer blir for min del litt fjasete.

 

Å trekke frem mangel på originalitet og oppfinnsomhet som noe negativt vil påstå er noen av det mest grunnleggende innenfor kritisk vurdering av ulike verk. Jeg fikk ihvertfall aldri spesielt mye ros for mine klisjefester av noen skolestiler, selv om løkkeskriften var i orden og orddelingsfeilene ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar

Det er kanskje grunnleggende å etablere den linken, men dette fokuset på oppfinsomhet og originalitet går til tider litt langt. Dvs. "er det ikke originalt, så er det heller ikke så bra". Det er mulig det bare er meg, men jeg mener at mange ser seg for blinde på plottet og kritiserer filmen utelukkende for at den har "stjålet" en universell idé/myte. For all del, man har rett til å mislike filmen av den grunn, men jeg føler selv at gode historier kan gjentas og jeg klarer ikke helt å la meg irritere av "Pocahontas-ranet".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror kritikken av Avatar var at den var så voldsom banal i forhold til filmene den lignet på. Skal man sammenligne Dances With Wolves, The Last Samurai og Pocahontas (og kanskje til og med Fern Gully) så er Avatar den svakeste, historiemessig. Det er også den som er mest svart/hvitt, minst gjennomtenkt i forhold til plott og med de mest overdrevne karakterene. Reservoir Dogs og The Departed er mye mindre originale (sammenlignet med City on Fire og Infernal Affairs), men de er gjennomført på en god måte med små vrier, et bunnsolid manus og gode, ekte karakterer. Hadde Avatar bestått av litt mer enn klisjékarakterer i en klisjéhistorie som er blitt gjort bedre flere ganger de siste 15-20 årene så hadde man kanskje tilgitt den, men det blir veldig åpenbart at Cameron, i håp om å få lage en så universell (og dermed lukrativ) film som mulig måtte gjøre filmen så lite kontroversiell som mulig. Det gir dårlig fylde, lite tiltalende farge og bitter ettersmak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er sjelden jeg ler så tårene triller på kino men dette her var verdt pengene sone må jeg si.

Filmen handler om fire personer som prøver desperat å være selvmordsbombere og deres reise for å utføre en selvmordsangrep i London, det er hysterisk artig til tider og se deres forsøk og høre deres logikk for å bli en selvmordsbomber...det er så smart gjort at..jah..rett og slett fantastisk. Drit i hollywood komedier som vi alle har sett 1000 ganger før, som oftest utført av Judd Apatow, dette her er bare utrolig bra.

 

Sniper: [into walkie-talkie] The bear is down. Repeat, the bear is down.

[to other sniper]

Sniper: We got the bear.

Sniper: I think that's a Wookie. That's a Wookie!

Sniper: No it's not! It's a bear!

Sniper: [into walkie-talkie] Is a Wookie a bear, Control?

http://www.youtube.com/watch?v=yGk2TojOd-4

 

Jeg sier bare:

Rubber dingy rapids.

 

9/10

Endret av b-real
  • Liker 1
Lenke til kommentar

+1 b-real.

 

Så denne selv for litt over en uke siden siden og jeg kunne ikke vært mer enig! Den starta litt kaotisk men etter de 10 første minuttene så ble det bare mer og mer morsomt. Det var utrolig mange hysteriske scener og ja tårene kom her også.(det er lenge siden sist!)

 

9/10 her også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...